« فهرست دروس
درس خارج فقه استاد مهدی احدی‌

1403/10/17

بسم الله الرحمن الرحیم

 مسله نهم//مساله 9

موضوع: مساله 9 // مسله نهم

 

مساله نهم : اگر زنی سه روز اول به صفت حیض خون دید سپس سه روز بعدی به صفات استحاضه ببیند و بعد پنج روز یا بیشتر یه صفت حیض خون دید آن سه روز اول را حیض قرار می دهد

اشکال : بسیاری از علما فرمودند این نظر ایشان با فتوای قبلی در تناقض است چون قبلا فرمودند شرط رجوع زن به صفات حیض این است که معارض نداشته باشد د حالی که در اینجا معارض دارد چون سه روز اول و پنج روز آخر صفت حیض دارد اگر سه روز اول حیض باشد مرجح می خواهد به چه دلیلی سه روز اول را بر پنج روز آخر ترجیح داده شود ؟ وظیفه این زن این است که مراجعه به اقارب می کند و اگر اقارب نداشت یا اینکه آنها هم در عده مختلف بودند مراجعه به عدد می کند که بین سه و هفت و ده مخیر است پس نباید ایشان فتوا می دادند که سه روز اول حیض است

جواب آقای خویی ره به اشکال فوق : بین دو مسئله تنافی نیست مسئله اول رجوع به تمییز مشروط است به اینکه معارض نباشد و در صورت معارض باید به اقارب رجوع شود اما مسئله دوم این است که سه روز اول را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد و رفع تنافی به این است که مرحوم سید ره فرمودند هر دو مسئله اشاره‌ای به مکمل نکرد مثلاً مراجعه به اقارب بود و ببیند که اقارب هفت روز خون می‌بیند پس ملاک این زن اقارب می‌شود و باید هفت روز را برای خودش عده قرار دهد و یا اینکه از همان اول که اقارب نداشت به عدد مراجعه کند و هفت روز را اختیار کند که اینجا نیاز به مکمل دارد یعنی سه روز اول را حیض قرار می‌دهد و چهار روز را از همان روزهای بعدی به آن اضافه می‌کند ولی مرحوم سید ره اشاره‌ای به مکمل نکرد نه در مسئله قبلی و نه در اینجا از آن طرف هم می‌تواند تمام این ده روز قرار دهد چون در این وسط سه روز صفت استحاضه را دارد اینجاست که ما می‌مانیم دو تا سه روز و یک پنج روز که اگر حکم کنیم به تخییر یعنی مخیر بین سه و هفت و ده لازمه‌اش این است که ما باید از آن پنج روز و چهار روز را بیاوریم تا ده روز تکمیل شود و آن یک روز را استحاضه قرار دهیم که مازاد بر ده می باشد

سوال : به چه قانونی چهار روز از پنج روز را ضمیمه بکنیم به سه روز اول؟

جواب: چون قاعده داریم زنی که خون می‌بیند قبل از ده روز و صفت حیض را دارد حیض محسوب می‌شود، کل دم تراه المرئه قبل العشرة فهو من حیضة الاولی ، چاره‌ای نداریم به اینکه ده روز را حیض قرار دهیم و یک روز را استحاضه و این در صورتی است که حکم به تخییر کنیم و یا اینکه به روایات صفات عمل کنیم ولی به مقدار ممکن که هر مقداری ممکن بود عمل می‌کنیم مرحوم سید ره سه روز اول را حیض قرار داد و این توهم می‌شد که ما باید به دنبال مکمل برویم برای اینکه بخواهد مکمل را بردارد و به سراغ آن نرود این قواعد تکمیل را اینجا جاری نکند گفت آن سه روز اول را حیض قرار بده چون اگر ده روز را قرار بدهد چاره‌ای جز مکمل ندارد و باید دو تا سه که شش روز شود و یک چهارتایی باید از آن ۵ روز بگیرد تا بشود ده روز و این نیاز مکمل می‌شود پس خلاصه حرف‌ آقای اخویی ره این شد مرحوم سید ره در این دو مسئله متنافی حرف نزدند چون می‌خواست جلوی توهم را بگیرد و آن نیاز به مکمل داشتن بود

اشکال استاد : این توجیه آقای خویی ره فاقد دلیل معتبر است و توجیه اجتهادی است لذا حق این است که اشکال باقی است و اینطور باید می‌گفتند که سه روز را حیض قرار دهد و بقیه ایام تا ده روز را احتیاط کند و جمع بین تروک حائض و اعمال مستحاضه را انجام دهد سه روز اول حیض و هفت روز دیگر هم تروک حائض را مراعات می‌کند و هم اعمال مستحاضه را رعایت می‌کند یعنی مسجد نرود و توقف نکند و دست به قرآن نزند.

 

logo