1403/10/09
بسم الله الرحمن الرحیم
حیض - مساله 2 و 3 و 4
موضوع: حیض - مساله 2 و 3 و 4
مسئله دوم : درباره ماه حیض است منظور از ماه حیض شمسی و قمری نیست لذا منظور از این ماه همان سی روز است و شروع حیض هم روز خاصی ندارد لذا از هر کجا شروع شد باید نماز را ترک کند تا زمانی که پاک می شود چون در مرسله حضرت فرمودند هر ماهی شش یا هفت روز حیض قرار بدهد برای زنی که خونش استمرا دارد و قطع نمیشود اگر شش را انتخاب کرد بیست و چهار روز نماز بخواند و اگر هفت روز را انتخاب کرد بیست و سه روز نماز بخواند همچنین در موثقه ابن بکیر از امام صادق علیه السلام که ده روز حیض و بیست روز نماز بخواند آمده بود که از مجموع این روایات استفاده می شود که مدت حیض و پاکی سی روز است
مساله سوم : در جایی که خون مستمر است آیا عدد را انتخاب کند و یا مخیر است که عدد یا وقت و عادت را انتخاب کند ؟ برای زنهابی که اول بار خون می بینند و مستمر است و صفات خونشان شبیه به هم هست مثلاً همه آن داغ و یا سیاه است اینها باید عدد را انتخاب کنند و همان ابتدا که خون را دیدند عددشان محسوب میشود و باید نماز را رها کنند چون در دوران بین تعیین و تخییر تعیین مقدم است
مرحوم علامه در تذکره فرمودند قول اقرب این است که همان اولین روزی که خون می بیند را حیض قرار بدهد و مرحوم فاضل آبی فرمودند اقوی است که همان روز اول را حیض قرار دهد و هو المختار و سید ره نوشتند احتیاط واجب می باشد بلکه مرحوم خویی ره فرمودند اظهر اقوال می باشد که همه این اقوال از روایات گرفته شده است
منها : از امام صادق علیه السلام که ترکت الصلاة عشرة ایام ثم تصلی ، از نظر مرحوم علامه در تذکره ه ظاهر این حدیث اقرب است یعنی ظاهرش نزدیک تر است که زن همان روز اول را حیض قرار دهد و صبر نکند تا بیست روز نماز بخواند
منها : مرسله یونس که ، عَدَّة من اول ما رأت الدم الاول و الثانی عشرة ایام ثم هی مستحاضه که زن روز اول و دوم خودش را برای حیض آماده می کند و بعد از آن مستحاضه می شود این روایت از آن جهت که برای شروع حیض است نص می باشد فاضل هندی گفت اقوی اما آقای خویی می فرماید اظهر است مضافا که این روایات با قاعده امکان هم سازگاری دارد ، پس اول رؤیت دم روز حیض است
مرحوم سید ره در آخر این مساله یک مطلبی فرمودند که اگر برای غیر خون اول مرجحی بود در اینجا عدد مقدم بر زمان است برای اینکه نمیتواند از راه صفات یا اقارب حیض خود را مشخص کند و حیض ایشان منحصر در عدد میشود و عدد اماره مرجح است و ترجیح دارد به رجوع به اقارب و صفات لذا ایشان مخیر بین اینکه حیض را سه یا هفت یا ده روز قرار دهد میباشد بر اساس همان جمع بین مرسله و موثقه
آقای خویی ره فرمودند اگرصفات مساوی باشد مرجحی نیست مثلا ده روز خون سیاه ببیند مرجحی نیست و اگر زنی اقارب نداشته باشد این زن مرجحی ندارد مرجح در جایی است که دو چیز باشد و یکی بر دیگری برتری داشته باشد دختری که فامیل ندارد سالبه به انتفاع موضوع اقارب است لذا باید گفت عدد متعین است بخاطر دلالت موثقه سماعه که گفت عدد هفت را قرار دهد
مساله چهارم : واحب است در باب حیض ماه ها مطابقت داشته باشد یعنی اگر در ماه اول روز اول را انتخاب کرد در ماه دوم هم روز اول را انتخاب کند حتی آنجایی که خونش مستمر است چون همانطور که روایات مدت حیض و طهر را بیان کردند تفاوت ماه ها را هم بیان کردند و خود این مساله دلیل بر این است که تخییر ابتدایی است نه استمراری و مرحوم آقای خویی ره قائل به تعیین هستند
نظر استاد : چه بنابر تعیین یا تخییر همه می گویند باید بین ماهها مطابقت داشته باشد