« فهرست دروس
درس خارج فقه استاد مهدی احدی‌

1403/09/17

بسم الله الرحمن الرحیم

حکم خون حیض اگر متجاوز از ده روز باشد

موضوع: حکم خون حیض اگر متجاوز از ده روز باشد

جلسه 40

فصل : حکم خون حیض اگر متجاوز از ده روز باشد

مساله اول : اموری در این مساله ذکر می شود

امر اول : دم متجاوز مختلف است گاهی از ده روز تا یک ماه یا کمتر از یک ماه یا بیش از یک ماه می باشد در اینجا نصوص که می آید در تمامی این اقسام فوق وجود دارد و عدد خاصی در این روایات نیامده است و مختلف است

امر دوم : متجاوز از ده روز در چه ظرفی رخ می دهد ؟ ظروف دم متجاوز اقسامی دارد تارة زن صاحب عادت است و اخری مبتدئه ، ثالثة مضطربه و رابعة ناسیة است اما آنچه مورد بحث ما است زن صاحب عادت وقتیه و عددیه است یعنی هر ماه اول ماه حیض می شود به مدت نه یا هفت روز چون مبتدئه و مضطربه و ناسیه روز مشخصی ندارد تا صدق تجاوز کند و تجاوز آنجایی صادق است که وقت و عدد معین باشد

امر سوم : زن صاحب عادت وقتیه و عددیه چگونه ایام حیض و مستحاضه را محاسبه کند ؟ مرحوم سید ره در متن عروه دارند که آن ایام عادت را حیض قرار می دهد و بقیه را استحاضه قرار می دهد اگر چه در آن ایام عادت خونی که می بیند متصف به خون حیض نباشد ولی چون در ایام عادت دیده حیض می باشد چون عادت بر صفات مقدم است و عادت طریقیت و اماریت دارد و علم به حیض می آورد ضمن اینکه صحیحه محمد بن مسلم که قبلا گذشت مؤید است که از حضرت سوال کرد زنی که در ایام عادت خون زرد می بیند حضرت فرمودند در ایام عادت روزه نگیرد و نماز نخواند اما در غیر ایام عادت وضو بگیرد و نماز بخواند علاوه بر صحیحه مرسله یونس هم می باشد که فهذه سنة التی تعرف ایام أقرائها و ...... که سنتی است که زن می‌تواند بر اساس همین روش عمل کند که زنان در روزهای عادت چه کم و چه بیشتر باشد باید نماز را رها کند و در ایام پاکی بخواند

تقریب استدلال : که امام علیه السلام در اینجا زنها را ارجاع به ایام عادت داده اند نه صفات که ایام مقدم است بله آنهایی که ایام عادت ندارند مراجعه به صفات کنند و لذا اگر کسی قبل از ده روز را استحاضه گرفت مثلا ایام عادت پنج روز بود و بعد کشف خلاف شد که خون متجاوز از ده روز شده اینجا مجموع را حیض قرار بدهد

امر چهارم : درباره زن صاحب عادت یا متعارف و یا غیر متعارف است که متعارف زنی است که دو ماه پشت سر هم به‌طور مساوی از نظر وقت و عدد خون می بیند لذا ماه سوم‌ هم همان حکم ماه دوم را دارد اما سید ره در متن عروه می نویسند که ما در عادت متعارضه حکم به حیض می‌کنیم در صورتی که صفات حیض را داشته باشد و این زن صاحب عادت باشد و عادت او متعارف باشد و ایام حیض خود را از راه تمییز ( مثلا معمولا خون او کم‌رنگ است ) بدست نیاورده باشد بلکه از راه عادت بدست آورده است و صفات حیض را داشته باشد که اینجا خونی که ما زاد بر عادت است حیض است

اما مرحوم امام ره می فرمایند حتی اگر عادت این زن هم از طریق تمییز بدست آید بیش از عادت حکم به حیض می شود اگر صفات حیض را دارد

logo