1403/08/16
بسم الله الرحمن الرحیم
مساله 20 و 21
موضوع: مساله 20 و 21
مساله بیستم : اگر زنی صاحب عادت عددیه و وقتیه هست در اینجا مرحوم سید ره دو فرض را مطرح کردند که فقها نسبت به فرض دوم اشکال دارند
فرض اول : در هر ماهی شش روز خون می بیند و این دفعه بیش از شش روز خون دید اگر مازاد بر آن شش روز مجموعا از ده روز تجاوز نکند کل این ایام حیض است چنانچه از کلمات فقهای قدما و متاخرین استفاده شده است
فرض دوم : بیش از وقت خون ببیند فقها فرمودند که برای ما قابل تصور نیست که در عادت وقتیه وقت مشخص است و کم و زیاد ندارد مثلا اول ماه خون می بیند
نظر استاد : برای وقتیه اقسامی است تارة عادت وقتیه می گویند به اعتبار شروع حیض مثلا هر ماه از اول ماه خون می بیند و اخری وقیته به اعتبار آخر حیض می گویند که آخر آن وقتش مشخص است و تفاوت در اول آن است مثلا زنی در اول ماه ، روز اول خون دید و پایان آن روز هفتم است و ماه دوم ، روز دوم خون می بیند و پایان آن مثل ماه اول ، ماه سوم هم روز سوم خون دید و پایان آن روز هفتم است که تغییری در پایان حساب نمیشود و تغییر در زمان شروع است از آنجا اگر ادامه پیدا بکند مثلاً در ماه دوم روز هشتم و در ماه سوم روز نهم پایان خون باشد اینجا ممکن است بگوییم بیش از وقت شد شاید منظور سید ره این بوده است
مرحوم صاحب جواهر ره فرمودند که این قسم از اقسام وقتیه درکلام احدی از اصحاب ندیدم لذا حکمی که برای این قسم مترتب باشد از احدی از اصحاب وجود ندارد و مهم هنین است که آیا چنین قسمی رایج بوده یا نه یا از ائمه سوال کرده اند یا نه ؟
مرحوم امام ره فرمودند که مراد از زیادی وقت شاید تقدیم وقت باشد یعنی وقتش اول ماه بود این دفعه دو روز جلوتر میبیند اما به نظر ما بعید است چنین چیزی باشد
مساله بیست و یک : زنی در یک ماه دو بار خون دید در اینجا باید گفته شود که اگر عادت این زن در هر ماه یک بار دیدن خون بود حال که دوبار دید ، اگر فاصله بین دو خون ده روز بود آن اولی حیض میشود و این دوم هم حیض و این دو حیض مستقل میشود هم روایت محمد بن مسلم هست که إن کان بعد العشرة فهو من الحیضة ، ضمن اینکه صفات حیض و شرط حیض را دارد پس دو حیض مستقل میشود ،در ادامه دو نکته وجود دارد
اول : آیا دو حیض هم برای عادت وقتیه و هم برای عادت عددیه هست یا نه ؟ از اطلاق روایت محمد بن مسلم استفاده میشود که بین عادت عددیه و وقتیه فرقی نیست به محض اینکه ده روز پاک شد و خون دید حیض است حال زن چه صاحب عددیه یا وقتیه باشد قاعده امکان برای هر دو جاری است
دوم : مرحوم سید ره در عروه فرمودند خون اول با خون دوم چه در عدد و وقت یکی باشد یا مخالف فرض ما این است که یکی بودن یا نبودن در عدد روشن است و مشکلی نیست بالاخره در یک ماه ۷ روز میبیند و یک ماه ۶ روز میبیند از تعداد هم میتواند موافق و مخالف باشد
اشکال استاد : اما درباره وقت نمی توانیم بحث توافق را بیاوریم چون در یک ماه دوبار خون دید و توافق در وقت امکان ندارد