« فهرست دروس

درس خارج فقه استاد مهدی احدی‌

1403/02/30

بسم الله الرحمن الرحیم

كتاب الطهارة/غسل الجنابة /مسائل/ الدرس 108

 

الموضوع: كتاب الطهارة/غسل الجنابة /مسائل/ الدرس 108

 

بحث این است که : در اینکه آن اغسال متعدده با یک غسل صحیح است ، آیا امتثال واقع شده است یا نه ؟ سید ره نوشتند که امتثال حاصل شده است و از قدما تا متاخرین همین مطلب را دارند و دلیل این است که مکلف وقتی یک غسل را انجامم می دهد تک تک امر هایی که بر گردن او است را نیت می کند حال یا به تفصیل با به علم اجمالی و در نیت تفصیلی یا اجمالی امتثال محسوب می‌شود

حال اگر رفع حدث اکبر را نیت کند ‌ و معین نمی کند جنابت یا حیض است یا نیت استباحه را می کند یعنی مسجد رفتن و نماز خواندن و ... بر او مباح باشد در اینجا هم با بک غسل می تواند همه اغسال را به یکی از دو نیت فوق انجام دهد

باقی می ماند آنجایی که در نیت خود تبعیض دارد که برخی اغسال را رافع حدث و برخی را مبیح نیت می کند که اینجا هم فرمودند اشکالی نیست و نیت تبعیض ، امتثال جمیع را محسوب می شود اما اگر أحد الامرین قصد کند یعنی یا قصد رافع حدث را نیت بکند یا قصد اباحه را ، در اینجا سید ره فرمود اینجا بازهم امتثال جمیع محسوب می شود

اشکال استاد : کسی که بعض را نیت می کند جمیع محسوب نمی شود البته می شود کلام سید ره توجیه کرد که کسی که نیت می کند جمیع اغسال را چه رافع و چه مبیح کاری به رافع و اباحه ندارد بلکه آن عنوانهای غسل را در ذهن دارد در اینجا یک غسل کافی است

مرحوم سید ره می فرماید اگر این یک غسل را برای همه به نیت قصد قربت بیاورد اما مشخص نکرد منظور نیت همه اغسال است یعنی قصد امر می کند هم قصد امر غسل جنابت و قصد امر غسل ندبی را یا اینکه قصد امر نمی کند بلکه به قصد عناوین خاص مثل جنابت و ... می آورد باز هم صحیح است حال آنچه به ایشان اشکال می شود این است که نیت قربت نیت جمیع نیست و باید مشخص کند که به کدام قصد است چون قصد قربت از قصد امر بر می خیزد و تا امری نباشد نیت قربت وجود ندارد

فرع : اگر در اغسال متعدده غسل جنابت بود که نیازی به وضو نداشت اینجا وضو نمی گیرد اما اگر غسل جنابت نبود اینجا باید وضو بگیرد و در مساله ۲۶ دراحکام حائض می آید که با غسل حیض و نفاس می شود نماز خواند یا نه ؟ اما اینکه با غسل جنابت وضو واجب نیست علت آن این است که در آیه فاذا قمتم الی الصلاة فاغسلوا وجوهکم که وقتی محدث به حدث اصغر هستید برای نماز وضو بگیرید و بعد فرمود ﴿و إن کنتم جنبا فاطهروا﴾ که این تفصیل نشان می دهد وظیفه جنب غسل است نه وضو و در روایت دارد که برخی آمدند خدمت امام باقر علیه السلام و گفتند در بین مردم شایع شده که جد شما آقا امیر المومنین علیه السلام بعد از غسل جنابت ، وضو می گرفتند حضرت فرمودند خیر بخاطر آیه ایشان وضو نمی گرفتند[1]

 


logo