« فهرست دروس

درس خارج فقه استاد مهدی احدی‌

1403/02/18

بسم الله الرحمن الرحیم

كتاب الطهارة/غسل الجنابة /مسائل/ الدرس 100

 

الموضوع: كتاب الطهارة/غسل الجنابة /مسائل/ الدرس 100

 

صورت دوم این بود که سابق و لاحق متخالفین باشند که حدث متقدم و متاخر متخالفین اند در اینجا سه فرض است و این سه فرض را در جلسه قبل نقل کردیم و حکم هر سه فرض یکی است و آن اینکه غسل باطل نیست چون دلیلی بر بطلان غسل نیست و اطلاق ادله روایات بیان غسل چون بیانیه اند و متخالفین را بیان نکرد کشف می شود که حدث لاحق مبطل غسل نیست چون غسل سابق آن حدث سابق را برطرف کرد

اما کلام ما برروی وجوب وضو است حال که غسل صحیح است با این حدثی که اتفاق افتاده واجب است وضو بگیرد یا نه ؟

صورت اول از متخالفین این است که هر دو حدث اکبر از جنابت نباشد مثلا زنی ایام نفاس یا حیض است و وسط غسل نفاس یا حیض مس میت کرد در اینجا دو حدث متخالف است که حدث سابق نفاس یا حیض و لاحق مس میت است مرحوم سید ره در عروه فتوا دانند که به نیت هر دو یک غسل را از اول شروع می کند و بعد از غسل وضو می گیرد یعنی به نیت غسل نفاس یا حیض و مس میت یک غسل و بعد از غسل وضو می گیرد

سوال : علت جواز استیناف به غسل واحد برای مس میت و نفاس چیست ؟

جواب : بخاطر اطلاق ادله تداخل است که می آید و منظور از اطلاق ادله تداخل این است که فقها می فرمایند هر یک از سبب موثر است لذا تداخل اسباب جایز نیست اما عده ای می گویند تداخل اسباب جایز است ، مس میت علت یک غسل و نفاس علت غسل دیگر و وقتی قائل به تداخل باشیم این می شود که یک غسل برای هر دو کافی است

سوال : علت وجوب وضو چیست ؟ چون این اغسال رافع حدث سابق نیست و همچنین ناقض طهارت سابق نیست

توضیح ذلک : آیا مس میت ناقض طهارت سابق است و یا رافع حدث سابق است ؟ مس میت نه رافع و نه ناقض است لذا اگر کسی غسل برای هر دو بکند این غسل برای هر دو رافع حدث نیست و حدث باقی است و منظور از بقای حدث جواز دخول در نماز است که با غسل نفاس و مس میت نمی تواند نماز بخواند چون غسل مس میت رافع حدث نیست و اینکه مس میت ناقض نیست یعنی اگر کسی قبل از مس میت وضو داشت با مس میت وضوی او باطل نمی شود لذا کسی که سابقا محدث به حدث اکبر بود و غسل مس میت کرد برای نماز باید وضو بگیرد مگر اینکه سابقا وضو داشته باشد که آن وضو به حال خودش باقی است و این مطلب در نفاس قابل تصور نیست که یک هفته وضو را نگه دارد اما در مس میت قابل تصور است

اما صورت دوم این بود که حدث سابق جنابت داشت و حدثی که در اثنای غسل جنابت اتفاق افتاد غیر از جنابت باشد در اینجا وضو واجب نیست و علت وضو واحب نبودن این است که غسل از وضو بی نیاز می کند لذا وضو قبل از غسل جنابت و بعد از آن از باب بدعت حرام است اما از باب بقای بر طهارت اشکالی ندارد بله عده ای از فقها می گویند حدث در اثنای غسل جنابت اگر نفاس یا حیض یا مس میت باشد ناقض است و طهارتی که اثر از غسل جنابت بود را بر می دارد بنابر این نظریه باید وضو بگیرد.

اما صورت سوم که حدث سابق جنابت نیست مثلا حیض و نفاس است اما حدثی که در اثنای غسل واقع شده جنابت است در اینجا وضو واجب نیست چون غسل جنابت بی نیاز از وضو است چه جنابت در اثتای مس میت واقع شود و یا قبل از آن و یا بعد از آن واقع شود و چه غسل حیض را تمام کند وغسل جنابت را بعد از اتمام غسل حیض انجام دهد و یا اینکه غسل حیض و نفاس و مس میت را نیمه کاره رها کند و از اول هر دو را به نیت واحد ، یک غسل انجام دهد که در همه این صور نباید وضو بگیرد چون غسل جنابت انجام داده و وضو در این صورت بدعت و حرام است

 

logo