< فهرست دروس

درس طب استاد ضیایی

96/02/31

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع : تأثير صفات جسماني بر صفات نفساني -طب المعصومين ص379

 

تأثيرات الصفات الجسميه علي الصفات النفسيه اثرهايي که صفتهاي جسماني بر صفتهاي نفساني يعني روان ميگذارند.

هر انساني که از 4 جزء تشکيل شده بود تمام اين اجزاء بر هم تأثير و تأثر دارند حالا اهل سنت فقط يکيش را بيان کرده است و گفته تن و روان بر هم تأثير و تأثر دارند. فقط همين را فهميده اند. عدم تعادل در بدن، در روان متعادل اثر تخريبي دارد.

 

ابن ابي الحديد نقل ميکند: الطرش في الكرام و الهوج في الطوال و الكيس في القصار و النبل‌ في‌ الربعة و حسن الخلق في الحول و الكبر في العور و البهت في العميان و الذكاء في الخرس.[1]

 

کسي که کر و ناشنوا هست حالت بخشندگي دارد. يعني با اينکه نقص جسمي دارد اما يک امتياز مثبتي که دارد دست بده دارد. هييجاني صحبت کردن بدون تعقل غالبا در کساني است که قدبلند بي قواره اند. (اينها را از اهل سنت داريم نقل ميکنيم)

زيرکي در آدم هاي کوتاه قد است

هوشيار باهوش تيزهوش با فضيلت.

ربعه يعني مرد ميان اندام متوسط القامه، فربه. نه خيلي لاغر و نه خيلي چاق.

نبل يعني هوشيار باهوش تيز هوش بافضيلت.

از حيث عملي زمينه خوش اخلاقي در کساني که مختصري انحراف چشم دارند يعني لوچ هستند فراهم است

کبر در افرادي که يک چشمش کور است و يک چشمش ميبيند بيشتر است. حالت استکباري در آنها زياد است.

دروغگوي بهتان زننده که عادتش دروغگويي است و ديگران را به تعجب و حيرت وا ميدارد، بيشتر در کساني است که کور هستند. يعني کسي که دو چشم سر را از دست داده و تحليل درست مغزي هم ندارد. يعني وامانده. گاهي وامانده را به اوتيسم گوييم اما گاهي به کسي ميگوييم که ديد هر دو چشم از بين رفته و تحليل درست مغزي هم ندارد اين را ميگويند عميان. زمينه اش در اين افراد بيشتر است

ذکاوت در افرادي که گنگ است بيشتر است.

اين بخشي از تأثيرات صفات جسمي و رواني در يکديگر به نوع مثبت يا منفي.

 

بحث آهن

بدن انسان خيلي چيزها نياز دارد. مانند املاح (املاح فلز، نيمه فلز و غير فلز.) ويتامين ها، اسيدهاي آمينه. از اين املاح فلز يکيش آهن است. آهن محصول غذايي دريافتي بدن انسان از آهن موجود در محصولات غذايي است. محصول غذايي گاهي «آهن هم» است و گاهي «آهن غيرهم» است. آهن هم بيشتر در محصولات غذايي حيواني است. مأکولات اللحم گوشت هاي حلال طيب. به گوشتهاي حرام کاري نداريم.

گاهي آهن غير هم است که از محصولات غذايي گياهي انسان دريافت ميکند.

حال اگر کساني کمبود آهن بدن داشته باشد اين فرد را فقرالدم عارضي گوييم به نوع کمبود آهن (به اصطلاح پزشکي آنمي فقر آهن).

 

عوارض فقر آهن:

عارضه اول: سطح انرژي بدنشان پايين است. لذا در فصل گرما هم يخ ميکند. با اينکه سرما نخوره، آنفولانزا ندارد، لخته خون ندارد اما همش احساس سرما ميکند. اين فرد کمبود آهن دارد.

دوم : تنگي تفس دارد با اينکه آسم ندارد، برونشيت ندارد، آب آوردگي ششها و سرطان ريه هم نيست بلکه بخاطر فقر آهن است

سوم : سردرد که ناشي از آنمي فقر آهن است

چهارم : آستانه تحملش کم و تحريک پذيري اش زياد است. زود از کوره در ميرود.

پنجم : سرگيجي دارد و اگر کم خوني اش شديد باشد و 4 يا 5نوع از گوويچه هاي قرمز خوني اش کم باشد علاوه بر سرگيجي، دواري سر هم دارد. يعني وقتي از جايش بلند ميشود چشمانش سياهي ميرود و کل خانه دور سرش ميچرخد.

ششم کم خوني در او مشهود است رنگ پريده، درد عضلات، کوفتگي دائم، ماتي لبها، پشت ناخنها خون ندارد و...

هفتم افسردگي يعني سرماخوردگي رواني (يکي از تأثيرات روان و جسم بر هم) لذا اکثر خانمها در ايام عادت ماهيانه دچار افسردگي ميشوند. برخي زنان در حاملگي دچار افسردگي ميشوند. از هر دو خانمي که زايمان ميکند يک خانم دچار افسردگي است.

انواع افسردگي هم عادي، شديد و درون زا است. در نوع شديد شخص دست به خودکشي ميزند با اينکه عامل خارجي ايزائي نبود است بلکه صرفا بخاطر کمبود آهن دست به اين کار ميزند.

 

ميزان نياز روزانه بدن متعارف در سن متعارف و کار عادي در 24 ساعت به آهن 18 ميلي گرم است. اگر خانم باشد بايد دانست که خانم 4 چيز دارد که مرد ندارد: دوران عادت، دوارن حاملگي، دوران شيردهي، دوران يائسگي. اين خانم با اين وضع نيازش فرق ميکند. مثلا خانمي که دوران يائسگي دارد ميزان نيازش به آهن دريافتي در 24 ساعت 8 ميلي گرم است. اگر اين خانم در عادت ماهيانه باشد نياز 24 ساعته اش 18 ميلي گرم است. در دوران بارداري اين نياز 27 ميلي گرم است.

 

درمان فقر آهن به هر دو نوعش:

کاري به آنچه در طب سنتي يا طب جديد ميگويند نداريم مثلا از سويا و کاکائو ميگويند که سرشار از آهن است ما قبول نداريم. اينکه اينها آهن دارند را قبول داريم اما حرفشان را قبول نداريم که توصيه به مصرفش هم ميکنند. زيرا کاکائو خودش به نوع کاتاليزور مجاورتي به سبک واکنش هاي احيائي باعث کاهش آهن در بدن ميشود. سويا خودش دو نوع سم دارد که لوبيا روغني است. مسمويت در پي دارد گرچه فوائدي دارد از جمله اينکه آهن دارد و ضد سرطان تخمدان است. لذا ما به هر کسي اين چيزها را نميگوييم اما براي کل افراد داروهاي خاصي با شرايط خاصي که در روايات بيان شده است بيان ميکنيم.

در روايات موارد ذکر شده در محصولات گياهي در درمان فقر آهن يکيش عدس است که سرشار از آهن است اما بشرطيکه بيمار، مشکل بواسير نداشته باشد.

ديگر سبزي جعفري است که سرشار از آهن است. کسي که کبدش چرب است تخم جعفري و سوپ جعفري مصرف کند.

ديگري سعتر و آويشن است. در روايات است که اين سعتر اگر با نمک طبيعي مخلوط شود و اول و آخر غذا بخوري 11 فايده دارد که يکيش درمان فقر آهن است و يکيش مقوي قوه باح است.

ديگري اسفناج است که شرط است که اسفناج را با پياز بخوري. اشتباه است که اسفناج را با ماست بخوري. زيرا مشکل دريافت آهن پيدا ميکنيد.

ديگري لوبياي سفيد است. لوبيا رشتي. لوبيا را از شب تا صبح در آب گذاشته شود تا خيس بخورد، بعد آن آب دور ريخته شود و دوباره آب بريزيد رويش و بار گذاشته شود تا نفاخ نباشد. زيرا پوست حبوبات از جمله لوبيا اس آي او4 دارد، سويس دارد، سويس نفاخ است.

مثلا کسي هم فقر آهن دارد و کم کاري تيروئيد دارد سوپ ذرت را مخلوط با لوبيا باشد. اگر فرد مشکل خاصي ندارد لوبيا بنفش که در خورشت سبزي ميريزند باشد اما کسي که مشکل فقر آهن و کم کاري تيروئيد دارد لوبيا سفيد باشد.

ديگري زردچوبه است. اگر خانمي هم فقر آهن دارد و هم سرطان هاي خاص زنان دارد زردچوبه يک سوم قاشق چاي خوري بهمراه غذا بخورد. هم آهن دارد و هم پيشگيري و درمان به سرطان ميکند. سرطان دهانه رحم، سرطان رحم، سرطان تخم دان، سرطان سينه و پستان.زياده روي در خوردن زردچوبه نکند و الا نارسايي هاي مثانه ميگيرد.

سيب درختي رسيده شيرين بعد از هر غذا. عسل طبيعي، و بهتر آنست که آب سيب رسيده شيرين را مخلوط با عسل گون کند. بعد از هر غذا بخورد.

 

محصولات غذايي حيواني که نياز داريم:

اينکه خام خواري مد شده از ديکته هاي يهود است. و الا انسان بايد تمام 5 نوع در جيره غذائي اش باشد. هم سبزيجات، ميوه جات، لبنيات، پروتيئن حيواني و غلات. زيرا همانطور که عوامل بيماري متعدد است، درمانها هم بايد متعدد باشد.

در روايت است 40 روز گذشت و گوشت نخوردي پول قرض کن وگوشت بخر و بخور خدا قرضت را ادا ميکند.

برخي فقر آهن ها، فقرآهن ب12 است که کشندگي بدخيم دارد و فقط با گوشت قرمز حل ميشود.

سرآمد گوشتها در روايات شيعه گوشت گوسفند است و سرآمد در گوشت گوسفند، ران و دست گوسفند نر است، و سرآمدش در ران و دست، سردست است که سنت پيامبر است که ذراع است. کمترين درصد اوره در سردست گوشت گوسفند است. در روايات است که چرا سردست سنت است؟ زيرا از مجاري سموم از همه دورتر است.

اگر شخص برخي بيماري هاي متابوليک را داشت مثلا قند خون، چربي خون و ....بالا بود، گوشتش را گوشت سفيد قرار دهيد. در گوشت سفيد بهترين ها يکيش بلدرچين است. ديگري ماهي قزل آلا، ماهي سفيد است به شرطيکه بعدش حتما عسل و خرما مصرف کن.

يکي از ميوه ها يي که سرشار از آهن است و سطح انرژي و کالري بدن را بالا ميريد و ضد سرطان است و کورتيزن گياهي است و زن و شوهر را آماده ميکند براي سلام و عليک خصوصي و ايجاد فرزند خرماست. لذا در روايات است که بعد از هر غذا 7 عدد خرماي رسيده شيرين بخور.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo