< فهرست دروس

درس طب استاد ضیایی

95/10/04

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: الماش- طب المعصومين ص 360

 

بحث جلسات قبل در مورد آب بود. آب حيات گاهي مادي است و گاهي معنوي. آب مادي از آب آشاميدني سالم گرفته تا آب پشت تمام جانوران مخصوصا مهره داران پستاندار خون گرم از جمله انسان.

 

الماش

ماش به زبان عربي است و ايراني هاي قديم به ماش ميگفتند «مچ»[1]

تعريفه (به اصطلاح تخصصي گياه شناسي بجاي تعريفه بايد بگوييد مورفولوژي گياهي. به زبان فارسي يعني ريخت شناسي گياهي)

نبات من القرنيات الفراشيه.... گياهي است که از سطح زمين برداشت ميشود. اين ماش دانه سبز رنگ گرد دارد که کوچکتر از نخود است. در عراضي شام(کل شامات را ميگيرد) و هندکاشت ميشود.

استاد: گياه ماش بومي هندوستان است و از آنجا به سرتاسر جهان از جمله ايران گسترش يافته است و کشت و داشت و برداشت ميشود.

ماش گياهي يکساله است و به شکل بوته هاي بالا رونده داراي ساقه هاي راست و منشعب کُرک دار و به رنگ سبز روشن است که به ارتفاع 45 الي 90 سانتي متر رشد مينمايد. گل هاي ماش به نوع آذين و به صورت خوشه اي و به رنگ زرد ليمويي بر روي دُمگل گلهاي ماش قرار دارد که دمگل ماش بلند است. ريشه هاي گياه ماش مستقيم است.

 

روايات

سَأَلَ بَعْضُ أَصْحَابِ الرِّضَا عَنْهُ ع عَنِ الْبَهَقِ‌ قَالَ فَأَمَرَنِي أَنْ‌ أَطْبُخَ‌ الْمَاشَ‌ وَ أَتَحَسَّاهُ وَ أَجْعَلَهُ طَعَامِي فَفَعَلْتُ أَيَّاماً فَعُوفِيت‌[2] [3] [4] [5]

از امام رضا عليه السلام پرسيده شد از بهق (که لکه هاي سفيد سطحي پوست است) حضرت امر فرمودند ماش را با آب طبخ کن و پوسته هاي ماش را بگير و خوب لهش کن و جزء جيره غذايي ام باشد. مدت زماني انجام دادم و خوب شدم.

بيماري هاي پوستي متعدد است. بهق با برص فرق ميکند که برص هر چهار لايه پوست را ميگيرد اما بهق فقط لايه سطحي پوست را ميگيرد يعني بشره.

در بهق بشره که سطحي ترين لايه پوست است و نيز لايه مالپيگي را ميگيرد اما لايه «دِرم» و «آندو درم» که زير اينها غدد ترشحه عرق و غدد ترشحه چربي است آنها را نميگيرد اما در برص آندو رو هم ميگيرد و به عضله ميرسد.

در بحث هاي تخصص آقاي رجحان آورده است که گياه تازه ماش را با ماش تازه له کن و اين له شده را به عنوان ضماد روي محل بهق بگذار

 

امام رضا عليه السلام:‌ خُذِ الْمَاشَ‌ الرَّطْبَ فِي أَيَّامِهِ وَ دُقَّهُ مَعَ وَرَقِهِ وَ اعْصِرِ الْمَاءَ وَ اشْرَبْهُ عَلَى الرِّيقِ وَ اطْلِهِ عَلَى الْبَهَقِ قَالَ فَفَعَلْتُ فَعُوفِيت‌.[6]

ماش تازه رو در فصل خودش بگير و با برگهايش له کن. (برخي دکترها ميگويند گياه را له کن. خب اين عبارت کلي است و ساقه و ريشه را هم در بر ميگيرد اما معصوم ميفرمايد برگ هايش) اين ماش را بگير و بچلان و صبح ناشتا آبش را بخور. اين ماش تازه را ضماد کن بر روي بهق. راوي گويد انجام دادم و بيماري ام از بين رفت.

 

سؤال: اگر ماش را داخل ظرفي آبي خيس کنيم چي؟

جواب: آن خيساندن يا دم کرده يا جوشانده بحث ديگري است که ما متعرض آن نميشويم و نظري نميدهيم

 

تکميل بحث ماء الرجل و نيز بحث ماش:

از ص 171 طب المعصومين يا درمان با طبيعت: بيان چند مطلب که حاشيه اي زديم

 

شماره 26: درمان اسپرماتورَه يعني انزال مني به طور دائم: (همانطور که سلس بول داريم سلس مني هم داريم.)

درمان: به مدت 3 روز تا يک هفته هر روز صبحانه يا ناهار يک مشت ماش پخته بخورد و عصرانه پودر تخم کاهو(مثلا يک قاشق مرباخوري) مخلوط با شکر طبيعي نيشکر(مثلا يک قاشق غذاخوري).

 

شماره 27. براي برگشت ميل جنسي در مردان پير و درمان مردان جوان و نيز درمان خستگي جنسي در اين دو قشر:

درمان: به مدت يک هفته هر روز صبح يک ليوان آب هويج زرد يعني آب زردک به همراه يک قاشق غذا خوري مغز خام تخمه آفتابگردان بجود و بخورد. ضمن اينکه نور چشم را هم زياد ميکند.

به همراه ناهار و شام نيز سياه دانه يا روغن سياه دانه به مقدار يک قاشق چاي خوري به همراه يک قاشق غذاخوري روغن زيتون خالص با همديگر بجود و بخورد. و شبها با همين روغن سياه دانه تازه آلت خودش را بمالد. براي انتشار آلت و نعوظ کامل لازم است.

 

شماره 28: درمان شهوت زياد و حشري بودن(حشري بودن اصطلاح عرب هاي عراق است):

درمان: به مدت يک هفته هر روز سرکه طبيعي سيب به زير ناف، قست آنه و نيز به دو طرف بيضه ها و کشاله ران بمالد. سپس صبر کند در مجاورت هوا خشک شود.

روايت: أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: الِاصْطِبَاغُ بِالْخَلِ‌ يَقْطَعُ‌ شَهْوَةَ الزِّنَا.[7]

به مدت يک هفته ناهار يا صبحانه عدس پخته بخورد. هم شهوت اضافه اش خشک ميشود. هم رقت قلب مي آورد و هم مانع از مبتلا شدن به بيماري دل نازکي است چون خون ساز است. البته به شرطيکه بيماري بواسير نداشته باشد.

کافور اصلا توصيه اسلام نيست و عقيمي مي آورد.


[1] گیاه درمانی خانم فاطمه محقق اکبری ص326/ طب المعصومین طبع وزارت دفاع ص171/ نکات برتر و برجسته دارو و درمان گیاهی تألیف محمد صادق رجحان آخر ص174.
[4] مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، حسین بن محمدنوری، ج16، ص379، ط آل البیت.
[5] طب الائمه، شبر، ص147و ص280، ط دارالارشاد.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo