< فهرست دروس

درس طب استاد ضیایی

95/08/02

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع:کبد-طب المعصومين ص322

 

جلسه قبل مطالبي از کتاب «جغرافياي آبها» دکتر سعدالله ولايتي نقل کرديم و عرض شد:

اگر چه کره زمين دنيايي است که سه چهارم سطح آنرا آب پوشانده است و حجم آب آن به 3000000000/1 ميرسد ولي بايد دانست که از کل آب موجود در جهان تنها بخش بسيار کمي از آن يعني حدود 33000000کيلومتر شيرين بوده است و براي موجودات خشکي زي قابل استفاده است. بخش اعظم اين مقدار آب شيرين به صورتهاي کلاهک هاي يخي در عرضهاي بالاي جغرافيايي وجود دارد که با تکنولوژي امروزي بهره برداي از آن اگر غيرممکن نباشد با هزيه زيادي همراه خواهد بود.

آنچه که باقي ميماند حدود 4ميليون کيلومتر مربع يعني معادل سه دهم درصد کل آبهاي زمين است که قابل بهره برداي و مصرف است. به بيان ديگر کل جمعيت 6 ميليارد نفري کنوني زمين بيش از 6 ميليون کيلومتر آب در اختيار ندارد. (اين آمار چند سال قبل است و الا جمعيت کنوني جهان تقريبا 8 ميليارد است که 3 ميليارد مسيحي و 3 ميليارد مسلمان و باقي ساير اديان است. کل دنيا 17 ميليون يهودي است و از اين تعداد 2 ميليون صهيونيسم است. ولي همين تعداد کل دنيا را به آتش کشيده اند.) اگر چه برخي از کشورهاي پيشرفته جهان در زمينه فنون مربوط به شيرين کردن آب شور و يا تصفيه و استفاده دوباره از آبهاي آلوده موفقيتهاي زيادي داشته اند. ( اشکال: گناه نکنيد خدا از زمين و آسمان برکات را ميفرستد نه اينکه دور بزند و همان آب را دوباره به خورد مردم بدهند. ضمن اينکه نجاست خوردن است، بيماري هاي عفوني در پي دارد. در مديريت آب دقت شود. جلو هدر رفتن نيروها را بايد گرفت.)

در دنياي امروز بر اثر رشد جمعيت مصرف جهاني آب روز به روز افزايش مي يابد به طوري که از آغاز قرن بيستم تا کنون مصرف آب شيرين در جهان 7 برابر شده و به 3هزار کيلومتر در سال رسيده است. پيش بيني ميشود که اين مقدار در 20 الي 30 سال آينده حدود 50% افزايش يابد. کمبود آب و آلودگي آبها تا آنجا پيش رفته که روزانه حدود 59هزار نفر در جهان در اثر آن جان خود را از دست ميدهند و اين يک معضل جهاني شده است. در اين ميان کشورهايي که در مناطق کم آب و خشک جهان واقعند آسيب بيشتري ميبينند. تعدادي از اين کشورها که از منابع آب زيرزميني استفاده ميکنند در اثر بهره برداري بي رويه و توسعه ناپايدار، مخازن آب زيرزميني را با کمبود و کسري زيادي مواجه ساخته اند. يکي از اين کشورها ايران است که در اثر توسعه ناپايدار و اضافه برداشت هاي مستمر از ذخاير آبهاي زيرزميني در دشت ها، اين مخازن با حدود 6 ميليارد مترمکعب کسري آب مواجه شده است. تنها در استان خراسان کسري منابع به 7/1 ميليارد متر مکعب رسيده است. کشورهايي مانند عربستان صعودي و ليبي عمدتا از ذخاير فسيلي استفاده ميکنند. در اثر استخراج بيش از حد، اين ذخاير را با کمبود مواجه ساخته ه اند. پيش بيني ميشود که اگر به همين صورت از اين مخازن (مخازن آبي) استفاده شود تا 15 الي 20 سال آينده آبي در اين مخازن باقي نخواهد بود. با توجه به اينکه حدود 70 درصد آب سطحي جاري جهان توسط کشورها به طور مشترک بهره برداري ميشود لذا بروز جنگ خونين آب بين کشورها به دور از ذهن نمي باشد. از جمله اقداماتي که ميتوان که در راستاي کنترل بحران انجام داد(مديريت بحران قبل از وقوع بحران) روشن ساختن هرچه بيشتر اذهان عمومي مردم درباره اهميت و اعتبار آب در تمام شئون زندگي بشر و نيز بحرانيست که در اثر کمبود و آلوده شدن آن توسط انسان به وجود آمده زيرا انسان آگاه قادر است از شدت جلوگيري نمايد و راهکارهاي برون رفت از آن را نيز پيدا کند.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo