< فهرست دروس

موضوع: لحم / سلولهای بنيادين- طب المعصومين ص334

 

گفتيم اگر زياده روي در مصرف گوشت شود مشکلات زيادي دارد مثل خشم بيجا، قساوت قلب، ازدياد اسيد اوريک خون و ... در پي دارد.

سؤال: جهت حفظ سلامت تن و روان و روح و حفظ سلامت دين و اسلام و ايمان و انصاف امنيت چه بايد کرد؟

جواب:

حداقل بايد 9 چيز را رعايت کند:

1. سخاوت و ايثار و انفاق داشته باشد

2. صدقه و زکات و خمس داشته باشد

3. مدارا با مردم، مساوات با برادران ديني و رعايت حقوق اخوان کند

4. رفتارهاي مثبت، اخلاق حسنه، احياء سنت رسول الله داشته باشد

5. آنچه براي خود ميپسندد براي ديگران هم بپسندد

6. کمک کردن به ضعفا، همنشيني با خوبان، مجالست با علما و صالحين، موعظه پذيري، خوبي ها را ديدن و از بدي ها نهي کردن

7. نظارت صحيح بر امور

8. بي تفاوت و بي غيرت و بي حجاب نبودن

9. مقدار مصرف غذا و آشاميدني با قاعده باشد، زياده روي در مصرف نباشد، مصرف بي رويه نباشد، اسراف و تبذير نباشد.

10. توکل بر خدا، توسل به ائمه، حفظ اخوت بين برادران ديني، شناخت دشمن و دشمن ستيزي و حفظ روحيه ايثارگري و شهادت طلبي داشتن

 

أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ قَوْماً مِنْ‌ بَنِي‌ إِسْرَائِيلَ‌ أَصَابَهُمُ‌ الْبَيَاضُ‌ فَأُوحِيَ إِلَى مُوسَى ع أَنْ مُرْهُمْ فَلْيَأْكُلُوا لَحْمَ الْبَقَرِ بِالسِّلْقِ.[1]

قومي از بني اسرائيل مبتلا شدن به بياض. بياض نه بهق است و نه برص است. بلکه بين اين دوست. سفيدي بخشي از پوست بدن. خدا به موسي وحي کرد که امر کن قومت را که طبخ کنند برگ چغندر را با گوشت تازه گاو. اينجوري خورشت درست کنند

 

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: السَّوِيقُ‌ يُنْبِتُ‌ اللَّحْمَ وَ يَشُدُّ الْعَظْمَ.[2]

سويق گندم و جو و مانند آن هم استخوانها را محکم و استوار ميکند وهم گوشت بر بدن ميروياند

 

قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‌ اسْقُوا صِبْيَانَكُمُ‌ السَّوِيقَ فِي صِغَرِهِمْ فَإِنَّ ذَلِكَ يُنْبِتُ اللَّحْمَ وَ يَشُدُّ الْعَظْمَ وَ مَنْ شَرِبَ السَّوِيقَ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً امْتَلَأَتْ كَتِفَاهُ قُوَّةً.[3]

بنوشانيد به بچه هاتان در عمرهاي ابتدايي زندگيشان سويق را يعني در دوران طفوليت و کودگي بچه ها. اين کار گوشت بر بدنشان ميروياند و عضله ميگيرند و استخوانشان هم محکم ميشود. هر کس 40 روز صبح سويق بنوشد دو تا کتفاش محکم ميشود.

 

برخي گوشتها خوردنش جايز است نه اينگه کار خوبي باشد مثل گوشت قرمه. دنبه و پيه زياد است قاطي اينها خشک بشه مثل چيپس. گرچه از نظر ظاهري قوت في الجمله مي آورد اما چربي زياد و مشکل هضمش مسأله مهمي است

برخي گوشتها ضرر دارد مثل گوشت مانده، گوشت دودي، گوشت سوخته، گوشتي که در آفتاب خشک شده است. بيماري هاي مختلف مي آورد از جمله سرطان هاي دستگاه گوارش. مثلش مثل نان سوخته و ته ديگ سوخته است

عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع‌ الْقَدِيدُ لَحْمُ‌ سَوْءٍ يُهَيِّجُ كُلَّ دَاءٍ.[4]

گوشت کهنه يا خشکيده در آفتاب نه تنها مکروه است گوشت بدي است و ضرر دارد.

اگر کسي که گوشت مانده يا کهنه يا خشک شده در آفتاب بخورد يا گوشت دودي بخوردي کارکرد معده را مشکل ميکند. به سستي ميکشاند. و يهيج کل داء هر دردي را به هيجان مي آورد.

چون اکثر اين بيماريها عاملشان ژنتيکي است و تا کنون 20 هزار نوع بيماري ژنتيکي شناخته شده. گوشت مانده باعث ميشود برخي از اين ژنها که علت برخي از بيماريها هستند از حالت نهفتگي خارج شوند. و جنبشي شوند و به صورت ضرر بروز کنند. يکي آب آلوده، خوراک آلوده، دست نشستن ويکي هم گوشت مانده است.

 

بحثي در مورد سلولهاي بنيادين

سلولهاي بنيادين بدن قدرت تمايز به بافت هاي ديگر بدن را دارد. هم تعداد سلولهاي بنيادين بدن کم است و هم ميشود سلولها ي بنيادين بدن را از بافتهاي گوناگون بدن گرفت و در محيط آزمايشگاهي کاملا بهداشتي شده ميتوان کشت کرد و در بافت مورد نظر تزريق کرد.

سلولهاي بنيادين به دست آوري شده در محيط کاملا بهداشتي:

    1. سلولهاي بنيادين خون

    2. سلوليهاي بنيادين مغز استخوان

    3. سلولهاي بنيادين پرتوان

    4. سلولهاي بنيادين بافت چربي

    5. سلولهاي بنيادين جوانهاي ريشه دندان

 

مناطقي که ميتوان سلولهاي بنيادين را به دست آورد:

بنيادي خون،

بنيادي بندناف،

بنيادي ...مغز استخوان،

بنيادي بافت چربي

بنيادي سلولهاي پرتوان

پيوند سلولهاي بنيادي در کشور در بحث خون سازي و درمان بخشي از سرطان هاي خون محقق شده است و حداقل 7 بخش چنين پيوندي در ايران سابقه 25 ساله دارد که با اين پيوند سلولهاي بنيادي خون ساز تا 60 بيماري را درمان ميکند.

اين 60 بيماري زيرمجموعه 5 دسته از موارد ذيل است:

    1. سرطان هاي خوني بدخيم

    2. سرطانهاي خوني غيربدخيم

    3. سامانه دفاعي بدن(نقص ايمني بدن)

    4. بيماري هاي ارثي متابوليک مثلا فشار خون ارثي، قند خون ارثي، و....

    5. تومور هاي جامد.

اين 60 بيماري زيرمجموعه اين 5 دسته از بيماري هاست حالا با پيوند سلولهاي بنيادي خون ساز ميتوان اقدام به درمان 60 نوع بيماري از اين 5 دسته نمود.

 

دو تقسيم کلي براي سلولهاي بنيادي مطرح است:

دسته اول سلولهاي بنيادين درماني است که از مرحله نمونه گيري و کشت و نيمه صنعي به صنعتي رسيده و در طب تشخيصي و درمان کاربرد دارد.

دسته دوم هنوز اثرات مثبتش ناشناخته است و تحقيقات پيراموني ادامه دارد(سلولهاي بنيادي کارآزمايي)

 

ما در بحث سلولهاي بنيادي به نوع درماني يا به نوع کار آزمايي خيلي مطالب ديگر نياز داريم از جمله:

آنتي بادي ها براي کشت سلولهاي بنيادي

دوم دستگاه هاي تشخيصي

سوم مرحله آزمايشگاهي

چهارم مرحله نيمه صنعتي شدن.

پنجم مرحله صنعتي شدن.

براي همه اين 5 مورد مديريت واحد نياز است يعني بهره وري صحيح که مديريت مجموعه متخصص متعهد که سيستماتيک عمل ميکند. اگر به نوع سيستماتيک نباشد پيشرفت ما در صنعت نانو و ژنيتک و مانند آن از صنايع دفاعي و موشکي و..... از انواع بحث هاي گيرنده هاي متنوع و.... انواع آنتن هاي مخابراتي و .... رخ نخواهد داد.

برخي بيماري ها از قديم صعب العلاج است مثل بخش اعظم از سرطان هاي بدخيم که هنوز علم جديد مانده است. البته از باب حساب احتمالات علمي و در مرحله آزمايشگاهي و کلينيک ميتواند بحث نانو و داروهاي هوشمند و ملکولي و نيز بحث درمان ژنتکي مطرح باشد و حرف اول را در درمان بزند.

گاهي مثلا اچ آي وي فعال ويروسي است که درمان هاي صعب العلاج است يا تصلب متعدد شريان مغز است. اينهم از بيماري هاي صعب العلاج است که بحث سلولهاي بنيادين ميتواند نقش آفرين صحيح داشته باشد؛ بدين گونه که در بافت مرده يا نارساي موجود ترميم کنيم يا جايگزين کنيم با سلولهاي جديدي از سلولهاي بنيادين فرد گرفته و به خودش تزريق شود.

پس بيماري هاي صعب العلاج مثل ايذر، ام اس و سرطان بدخيم در زمان ما نياز دارند به سلولهاي بنيادي در درمان .

يا فردي موهاش سفيد شده است. علل مختلف دارد. سوء تغذيه شديد، استرس شديد، استمناء شديد، ميتواني پيرپوستي و مانند آنرا با کشت سلولهاي بنيادي درمان کنيد و ميتواني از داروهاي گياهي و بخشي از داروهاي شيميايي استفاده کني. مثلا با حنا +وسمه موهايش را رنگ کند يا با جوشانده برگ درخت عنبه موهايش را شستشو دهد. موهاش سياه ميشود. و نيز اينکه هر روز سه عدد حليله سياه مخلوط در روغن زيتون بخورد رنگ دانه هاي مو برميگردد.

يکي ديگر از بيماري هاي صعب العلاج پيرپوستي زود رس است. پيرپوستي شديد که بتوان با درمان ژنتيک پوست فرد را تا آخر عمرش جوان نگه داشت.

البته ميتوان آدابي رعايت کرد که پوست جوان بماند:

آب وضو وغسل را خشک نکن

غذاهاي مانده نخور

ويتامين هايA، B، C، D، E در بدن کم نباشد مثلا هويج زرد صبح ناشتا بخورد. وسط ناهار پرتقال شيرين بخورد، با چند برگ کاهو، وسط شام يک ليمو شيرين با چند برگ کاهو بخور. شبها قبل از خواب سيب رسيده شيرين بخور.

نماز شب خواندن. لذا در روايات ميفرمايد که نماز شب بخوان تا زيبا شوي. از نسيم سحري توشه بردار.

 

جمهوري اسلامي ايران به علوم پايه سلولي دسترسي پيدا کرده است. لذا بايد شکر عملي داشته باشد و به صورت نظام يافته در خارج عملي کند.

ميتوان اين علوم و فراورده هاي اين علوم را به سراسر دنيا صادر کنيد. تبليغ صحيح کنيد. به شرطيکه به شرکت هاي دانش بنيان بودجه کافي و وافي تعلق گيرد و تبديل علم به ثروت يعني محصول را بالا ببريد.. اين موجب استحکام بنيان اقتصادي خواهد شد. لذا فقط در حد توان بالاي علمي و مقاله علمي نباشيد. بلکه از خودتان محصول داشته باشيد و کيفيت و کميت را بالا ببريد و عمل داشته باشيد. پس بايد علاوه بر توان علمي بالا بايستي به توان بالاي اقتصادي و توان بالاي ديگر درشاخه هاي مختلف علوم در بحث عمل رسيد.

براي رسيدن به جايگاه برتر در سطح جهان(کسي که منتظر واقعي امام زمان است جهاني فکر ميکند و طرح جهاني دارد لذا بايد توليدش جهاني بابد باشد) بايستي بهره وري صحيح توأم با عرضه جهاني باشد.

تک روي و سليقه اي ممنوع. افراد همگرا بايد باشند علومشان هم همگرا باشد.

مثلا در پزشکي افراد همگرا، علومشان هم همگرا. پزشکان ما بايد به نوع پزشکي باز ساخته و مهندسين ژنتيک ما مهندسين سلولي و مهندسي داربست ملکولي و ژنتيک در بحث - دي ان اي ها- و نيز متخصصين علوم پايه . حالا علوم پزشکي بخواهد پيشرفت کند اين سه تا بايد با هم کار کند و...

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo