< فهرست دروس

موضوع: قلب / طب المعصومين ص316

 

قلب گوشتي

عن النبي نِعْمَ‌ الشَّرَابُ‌ الْعَسَلُ‌ يُرْعِي الْقَلْبَ وَ يُذْهِبُ بَرْدَ الصَّدر[1]

چه نيکو هست نوشيدني اي که عسل باشد. حالا اين عسل طبيعي رقيق شده با آب آشاميدني سالم يا آبجوش ولرم يا شير تازه گاو. باعث خوبي کارکرد قلب. باعث نگهباني و کارکرد بهتر قلب توأم با مدارا و دلسوزي است. يعني از حالت قساوت قلب خارج ميشود. سرردي سينه و و قفسه صدري بدن و رطوبات اضافي درشش ها ،حلق، ناي نايژکها و حبابچه هاي هوايي ريه را از بين ميبرد. زيرا عسل طبيعي ضد باسيل است ضد ميکرب است ضد ويروس است و ضد باکتري هاي مضر است و وقتي رقيق شود با آب يا آبجوش يا شيرکم چرب خاصيت ميکرب کشي اش دو برابر ميشود. لذا بيماري هاي صدري از بين ميرود مثل خلط چسبنده، خلط اضافي، برونشيت، آسم، ضد عفونت هم هست.

 

النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ يَقُولُ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ‌ فِي‌ الْإِنْسَانِ‌ مُضْغَةٌ إِذَا هِيَ سَلِمَتْ وَ صَحَّتْ سَلِمَ بِهَا سَائِرُ الْجَسَدِ فَإِذَا سَقُمَتْ سَقُمَ بِهَا سَائِرُ الْجَسَدِ وَ فَسَدَ وَ هِيَ الْقَلْب[2]

مضغه عضله گوشتي سنوبري شکل است. اين مضغه مجمل است و توضيحش را امام صادق در توحيد مفضل ميفرمايد که اين عضله سنوبري شکل است. آخرين تحقيقات علمي روز دنيا هم ميگويد قلب عضوي سنوبري است.

اذا هي سلمت و صحت (وقتي سالم باشد و کارکردش خوب باشد يعني تپش قلب، نامنظمي ضربان قلب يا آريتمي قلب نداشته باشي.

 

بيماري هاي قلبي

گاهي تپش قلب بالاست. گاهي مقتضاي سن است مثلا قلب جنين بين 120 تا 160 تا در دقيقه ميزند که اگر رگ شريانش پاره شود تا 10 متر جهنده است. انسان معمولي در حال عادي 70 بار در دقيقه ميزند و در حالت خواب 60 بار در دقيقه ميزند. حالا اگر جنين ضربانش به 180 برسد يا فرد معمولي به 80 برسد اين بيماري تپش قلب دارد. به 140 برسه اورژانسي ميشه از اونطرف هم به 40 برسه باز هم اورژانسي ميشه.

تپش قلب بيماري است و بايد ديد علتش چيست. تحرک زياد، سوء تغذيه، فشار خون بالا يا چيز ديگه مثل اينکه سوراخ اضافي بين بطن راست و قلب هست که درمان نشده يا بسته نشده .

گاهي بيماري قلبي آريتمي قلب است يعني نامنظمي ضربان قلب است. مثلا کسي 70 سال است و در اين 70 سال 40 سالش در استراحت بوده است و فقط 30 سالش کار کرده است. حالا اگر آريتمي قلب بگيرد اين نظم بهم ميخورد.

گاهي ناراحتي قلبي مربوط ميشود به گرفتگي عروق کرونل قلب يعني سه رگ شريان اصلي خون رسان به عضله قلب. با آنژوگرافي معلوم ميشود چند درصد بسته است و بايد باز شود والا موجب سکته ميشود.

درمان گرفتگي شريان: کاهو بدون سس، سبزي تره فرنگي، سبزي ريحان کوهي، پياز قرمز اينها را با غذا ميخوري و اگر ديابت داشتي قره قات زرد که هم 15 واحد قند خونت را پايين مي آورد و هم گرفتگي رگت را باز ميکند. اين را هم با غذا ميخوري. کرفس خام را هم شبها قبل از خواب ميخوري.

اگر آنژوگرافي بروي تا 48 ساعت تکرر ادرار داري، استرس ميگيري و تپش قلبت بيشتر ميشود.

اگر زني حامله باشد و سقط جنين مکرر دارد. يعني خون لخته ميشود و وقتي خون ميخواهد بيايد به بند ناف جنين سقط جنين مکرر رخ ميدهد. يا اينکه مادري که بچه شيرده است براي اين موارد توصيه ميشود سبزي ريحان مصرف کند تا هم رگ قلبش را باز کند و هم شيرش را زياد ميکند.

سبزي ريحان کوهي يک مشت با ناهار و يک مشت با شام بخورد. يا اگر خشکش کرديد يک قاشق مربا خوري با ناهار و يک قاشق مرباخوري با شام بخورد.

 

عن النبي في الانسان..... هنگامي که بيماري دردناک قلب گرفت باقي بدن هم دردناک ميشود و فاسد ميشود.

جسم دو جزء دارد يکي وجه و يکي بدن. حالا توي روايت حضرت فرمودند جسد. مرادش موجود زنده است. موجود زنده اي که جسمش داراي روح و روان ميباشد.چه روح نباتي چه روح حيواني و چه روح انساني.

حضرت فرمود وقتي قلبت سالم باشد جسد سالم است. و اگر ان قلب مخدوش شود همه چيز را بهم ميزند حتي روحت را.

لذا امام باقر عليه السلام فرمودند مَنْ‌ أَرَادَ أَنْ‌ يُطَيِّبَ‌ اللَّهُ‌ جَسَدَهُ‌ فَلَا يَأْكُلْ إِلَّا طَيِّباً؛ فَإِنَّ اللَّهَ يَقُولُ فِي كِتَابِهِ: يا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً إِنِّي بِما تَعْمَلُونَ عَلِيم[3] .[4]

اگر دوست داري جسدش پاک و سالم باشد خوراکت سالم و پاک باشد. حرام و شبهه ناک نباشد ، نجس نباشد، غيرنظيف نباشد، بدخوري نباشد و....

 

يک توضيح ديگر از روايت پيامبر که حضرت فرمود سقم. بيماري دو نوع است گاهي بيماري امراض است يعني بدون درد است و گاهي سقم است يعني بيماري با درد.

 

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‌ إِذَا طَابَ‌ قَلْبُ‌ الْمَرْءِ طَابَ جَسَدُهُ وَ إِذَا خَبُثَ الْقَلْبُ خَبُثَ الْجَسَد[5]

هنگامي که پاک و پاکيزه باشد قلب آدمي طاب جسده اعضا و جوارحش هم پاکيزه خواهد بود.

 

مولا علي عليه السلام: كثرة الطعام‌ تميت‌ القلب‌ كما تميت كثرة الماء الزرع[6]

پرخوري پر نوشي باعث انهدام بدن ميشود. پر خوري قلب را از بين ميبرد چه قلب گوشتي و چه قلب ايماني. کما اينکه هر زراعتي به مقدار ظرفيتي اش بايد آب بريزي و الا اگر بيشتر باشد زراعت از بين ميرود.

 

قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع‌ أَكْلُ‌ السَّفَرْجَلِ‌ قُوَّةٌ لِلْقَلْبِ‌ الضَّعِيفِ‌ وَ يُطَيِّبُ الْمَعِدَةَ وَ يُذَكِّي الْفُؤَادَ وَ يُشَجِّعُ الْجَبَانَ.[7]

خوردن ميوه به رسيده شيرين معطر زرد رنگ طلايي بدون پرز. بايد حتمام پرزش گرفته شود و الا آسم ميگيرد.

اگر کسي عوامل انعقادي خونش زياد است نبايد ميوه به را خام بخورد. اگر خام بخورد احساس خفگي ميکند. اگر کسي چهار مدل از گلبولهاي قرمز خونش کم باشد هم نبايد ميوه به را خام بخورد هم احساس نفس تنگي ميکند و هم احساس درد در قفسه سينه ميکند. در اين دو مورد حتما بايد مرباي به يا کمپودش را بخورد

خروجي هاي قلبت را هم پاکيزه ميکند. کسي هم که ترسوست(بيماري پانيک) ميوه به بخورد.

 

قَالَ ص‌ شَمُّوا النَّرْجِسَ‌ وَ لَوْ فِي‌ الْيَوْمِ‌ مَرَّةً وَ لَوْ فِي الْأُسْبُوعِ مَرَّةً وَ لَوْ فِي الشَّهْرِ مَرَّةً وَ لَوْ فِي الدَّهْرِ مَرَّةً وَ لَوْ فِي السَّنَةِ مَرَّةً فَإِنَّ فِي الْقَلْبِ حَبَّةً مِنَ الْجُنُونِ وَ الْجُذَامِ وَ الْبَرَصِ وَ شَمُّهُ يَقْلَعُهَا.[8]

گل نرگس را ولو شده يک بار در سال بو کن.

در بيماري هاي رواني که 400 نوع است و يک نوعش جنون است و در روايات جنون 70 نوع است که يکيش مانيا است يعني حالت حمله به ديگران. بو کردم گل نرگس از بين بردن جنون است.

لذا مستحب است آدم گل نرگس بو کند

 

امام رضا(ع): أَفْضَلُ‌ الْعَقْلِ‌ مَعْرِفَةُ الْإِنْسَانِ نَفْسَه‌.[9] با فضيلت ترين عقل کاربردي معرفت نفس است

انسان فاعل مختار است. نفوذ دشمنان مرئي و نامرئي يا جنود ابليس و نيز شياطين جن و انس از راه نفس است. لذا بايد راه نفوذ شيطان را بست. از طريق نفس ملهمه، نفس لوامه، نفس مطمئنه.

با بکار گيري عقل است که انسان عمل نيک انجام ميدهد. وقتي بدن سالم باشد مغز و اعصاب سالم در نتيجه فکر سالم است و مشوش نيست و مدير آن عقل است که آنهم سالم است و بالاتر از عقل عاشق است.

راه ورود خدا و هاديان امت از قلب است.يعني قلب بايد عرشي باشد.

 


[1] مکارم الاخلاق، حسن بن فضل طبرسی، ص165، ط شریف رضیمستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، حسین بن محمدنوری، ج16، ص370، ط آل البیتبحارالانوار، محمدباقر مجلسی، ج63، ص290، ط دار إحياء التراث العربی.
[2] الخصال، ابن بابویه، ج1، ص31، ط جامعه مدرسینبحارالانوار، محمدباقر مجلسی، ج67، ص50، ط دار إحياء التراث العربیمشکاه الانوار فی غرر الاخبار، طبرسی، ج1، ص446، ط المکتبه الحیدریه.روضه الواعظین و بصیره المتعظین، فتال نیشابوری، ج2، ص413، ط انتشارات رضی
[3] مؤمنون/51.
[7] وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج25، ص165، ح31537، ط آل البیتاصول کافی، محمدبن یعقوب کلینی، ج12، ص559، ط دارالحدیث.
[8] بحارالانوار، محمدباقر مجلسی، ج59، ص299، ط دار إحياء التراث العربی.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo