< فهرست دروس

موضوع: ادامه ی درمان رعشه

مباحث گذشته: قسط دو نوع است. قسط شیرین، سفید رنگ و معطرو بدون کرم و در پایه روغن زیتون است و ضد اگزما و رعشه است. وقسط نوع دوم، تلخ و سمی است. هملن عود هندی وقسط کشمیری است. ضد اگزما و رعشه است. نباید خورده شود. به همین مناسبت بقیه درمان های رعشه را بیان کردیم.

30.عنبر طبیعی، رطوبتی مانند مومیا که در مجاورت هوا منجمد و از جزیره های دریای عمان در وقت جزر و مد وارد دریا می شود. طبعش گرم و خشک است. حافظ و مقوی ارواح است. روح جمادی ونباتی وحیوانی و انسانی و ایمانی را حافظ است. فرح آور و نشاط اور است. اشتها اور است. مقوی باه است. مفتح سدد؛ انسدادی در کبد یا سدد کرونر قلب و مانند ان مثل برجستگی رگ پشت پا و دور مفصل مچ پا است.

بهترین داروی دوره ی نقاهت از بیماری و تقویت بدن بیمار است. خورشت بوقلمون و مغز خام بادام را قبلا گفتیم. اگر کمر کسی ضعیف است، اگر عنبر طبیعی مصرف کند، هم خوب می شود و هم جای داروهای ضد پروستات را می گیرد. امنیک کانادایی یا مجارستانی یا قرص طبیعی پروستاتان را مصرف می کند، عرق طبیعی خارخسک و عنبر طبیعی برایش مفید است. یبوست با پروستات برایش گوجه فرهنگی خام و کیوی رسیده با پوست قهوه ای خورده شود. تخمه ی خام کدو برای معده ی سالم مفید است. و پروستات را برطرف می کند.

خواص دیگر عنبر طبیعی:

عنبر طبیعی، ضد جنون است. برخی جنون ها حالت حمله به دیگران است. جنون مانیا که حالت حمله کردن دارد. عنبر طبیعی پادزهر طبیعی و ضد دردهای شقیقه ای نیز هم است. ضد امراض سینه مانند نزلات زیاد است. همه ی مدل امراض سینه مانند سرفه ها، ربو یا همان توقف تنفسی، خفقان و قرحه ی شش (خون همراه سرفه های بااینکه سل خونی ندارد) و همچنین انواع ترشح های اضافی که معلول بیماری خاصی ای نیست را درمان می کند. هیچ جای دنیا مانند ایران آنتی بیوتیک مصرف نمی کنند. عنبرطبیعی ضد امراض گوش و بینی و مقوی کبد و معده و ضد یرقان و درد معده و درد سپرز (طحال) و کلیه و فالج و شبه فلجی ها و انواع قولنج ها و ازدیاد های معده ای و شکمی و ریاح و ضد سیاتیک (عرق النسا) و مقوی حواس پنجگانه و برای تقویت عضلات خرما مفید و عنبر طبیعی، درمان خستگی جنسی نیز هست. زعفران یا شیر با عسل آویشن نیز برای درمان خستگی جنسی مفید است. هویج زرد با تخمه آفتابگردان نیز مفید است.

یکی از مکروهات، قورت دادن نزلات است. یکی از علل ایجاد سنگ های صفراست. نباید قورت داده شود. ولی در اسلام، قبل از هر وضو دستور داده که استنشاق صورت بگیرد.

شیوه ی مصرف:

شیر تازه گاو با عسل آویشن صبحانه خورده شود. صبح نیز یک لیوان آب زردک با تخمه خام آفتابگردان خورده شود. بعد از هر غذا هفت عدد خرما خورده شود. در روایت داریم که چشم و گوش را قوی می کند. مداومت بر خوردن عنبر طبیعی با ماء العسل است. بهترین ماء العسل، آب چشمه ساری است که طبیعی است. وبهتر از ان هوای سالم و تمیز است که درصد فلزاتش کم است. چند بار باران امده در اردیبهشت که نیسان می گویند. اگر عنبر با ماء العسل خورده شود، رای خستگی جنسی مفید است و همچنین برای برگرداندن قوه باه در مایوسین مفید است. کسانی که خستگی جنسی توام با افسردگی دارند نیز مفید است. اگر هر صبح و شب بخورد درمان می یابد.

عنبر طبیعی مخلوط با روغن های حاره و گرم مثل سیاه دانه، و بر اعضای جنسی مالیده شود، باعث لذت جنسی با شدت زیاد می شود. زیاد شدن تاخیر در انزال منی باعث پروستات می شود. اشتهای کاذب می آورد و باعث حماقت نیز می شود. باید حسن استفاده داشته باشیم. یکی از صفات مومنین، حفظ است. باید حافظ خودش و همسر باشد.

31. فاوانیا، یا عود الصلیب بیخ گیاهی با طبع گرم و خشک است. باید با وسیله غیر آهنی قطع شود. ضد صرع و جنون و فالج و وسواس (فکری) و رعشه نیز هست. اگر با ماء العسل خورده شود ضد کابوس دیدن است. مربای گل نارنج هم مفید است. فاوانیا مضر معده است و مصلح آن، کتیرا است. کتیرا صمغ خاصی از گون خاصی است.

32. گوشت کبابی فاخته یا کوکو یا قمری، مرغی شبیه کبوتر و خاکستری رنگ و منقارش طوق دار است. اگر با شکر زرد خوزشتان مخلوط شود با روغن زیتون و سرکه انگور عسکری قاطی شود و خورده شود، ضد فالج و رعشه و اورام و ریاح غلیظه و مفتح سدد داخلی بدن در رگ ها و کرفش و پیاز قرمز و آب جوش نبز مفتح سدد هستند.

33. قسط شیرین تازه، سفید رنگ، بدون کرم که عطریت دارد و گرم و خشک است و جاذب خلط وضد رعشه و خدر و درد های دماغی و درد سینه است. اگر روغن قسط شیرین در پایه روغن زیتون درست می کنیم و اگر ان را با عسل قاطی کنیم بخوریم ضد ربو است. امام رضا (علیه السلام) می فرماید: «الامتلاء من البيض المسلوق يورث الربو»[1] تخم مرغ یا کوکو یا املت یا یتیم چه باعثِ ربو (توقف تنفسی) می شود.

انواع توقف تنفسی:

1. گاهی در دم است. 2 . گاهی در بازدم است. و هر کدام یا در خواب است یا بیداری، بدین ترتیب چهار نوع می شود. آپنه هنگام خواب را غربی ها تشخیص داده اند. ولی امام (علیه السلام) با یک کلمه ی محلای به ال همه را بیان فرموده اند.

34. لباس پنبه ای و نخی کامل و پنبه تازه، مقوی بدن است و عرق گیر و بو گیر است. بهترین پوشش و لباس برای بیماران رعشه ای و کزازی (که واکسن نزده است) و همچنین فالج است. ضماد برگ پنبه مخلوط با روغن گل سرخ ضد بیماری نقرسی است. یکی از خباثت های انگلستان برای تعطیل نشدن نساجی های خودش، بهترین پارچه های فاستونی را می برند ولی در هفتاد سال اخیر، البسه نایلونی و پلی استریل را شایع کردند که کهیر و اگزما زیاده شد و انواع نرم کننده ها را فروختند.

انجیرو انگور و سبزی کاسنی، اسید اوریک را پایین می آورد. لازم نیست که آمپول ولتارین را بزنید. مسکن قوی هست ولی عوارض سوئی دارد.

پهنه ی کهنه فرسوده رافع گوشت مرده و زخم هاست. ضماد جمیع انواع درخت پنبه، مقوی معده و محلل و جاذب خون تمیز به ظاهر پوست بدن است. در خوراکی ها عناب رسیده با عسل و سرکه ی طبیعی سیب بود.

35. جوشاندن اب مرزنجوش با روغن زیتون، به مقدار مساوی که روغن بماند با روغن مرزنجوش بدست امده، مالیده شود و خورده شود. ضد فالج و ربوه و درد های شقیقه ای و لقوه و سردرد های ناشی از سردی و رافع کم شنوایی و دردهای گوش است. با اینکه شخص مشکل گوش و پرده ی گوش ندارد و عفونت گوش داخلی هم ندارد و تعادل مایع هم بهم نریخته است ولی بخاطر مقتضای سن مشکل کم شنوایی دارد. که درمانش همین بود. جوشانده اسپند خالص که صاف شده باشد و ولرم شود، با قطره چکان سه قطره ریخته شود و شب بعد پنج و بعدترش هفت قطره ریخته شود. که درمان می یابد.

36. مسک، مشک ناف آهو است. بهترینش آهوی ختن است که مرحوم خوارزم شاهی در کتاب طب خوارزم شاهی، به آن اشاره کرده است. قدیمی ها به خون منجمدی که از حیوان کوچکتر از اهو بدست می آید، می گفتند. همان بچه آهو مراد است.

انواع مسک:

دارای چهار قسم است که بهترین آن، مسک تبتی است. بین مغولستان و چین است. و قوت این مسک تا سه سال باقی می ماند. بهترین عطر را سویس و آلمان می گیرد و شیمیایی را برای ما می فرستد. از ناف اهو بیرون اورده می شود و تا یکسال باقی می ماند. نگه داری اش تا سه سال است.

37. ریوند، گونه ی اهلی ریواس است. گونه وحشی را راوند می گویند. ضد رعشه و لرزش غیر اختیاری هم هست. ریوند چینی یا مسکو که اسم بازاری شان است، ضد فلج و سرگیجه و درد لگن در زنان بخاطر تخمدان و وحشت هم است. مربای گل بهار نارنج نیز مفید است. و ضد غلظت خون و فشار خون هم است. ضد سوء هاضمه در زنانی که عصبانی اند. زنی که عصبانی باشد، زود گرسنه می شود چون نارسایی معده دارد. و حتما باید غذا را بالا بیاورد تا بتواند غذا بخورد. اگر کسی سنش بالاست یا بیماری مالیخولیا دارد، ریوند اهلی برایش مفید است. ضد اسهال صفراوی و ضد درد روده و دردهای رحمی و کلیه و مثانه است. ریواس معمولی، خواص گونه ی اهلی را دارد. دکتر حسین میر حیدر، هشت جلد کتاب معارف گیاهی دارد، جلد یک صفحه 99، مهندس احمد ماهوان در کتاب فرهنگ گیاهان ایران، صفحه 274، ریواس معمولی خاصیت ریواس اهلی را دارد.

38. روناس،عربی فوه الصبغ می گویند. هم مفتح انسداد است و هم مدر حیض و بول و حلیب است. هم ایجاد عادت ماهیانه می کند و هم حجم ادرار را زیاد می کند و باعث زیادی پرولاکتین خون می شود و شیر افزا است. ضد نرمی استخوان بخاطر فقر ویتامین د ث است. خوردن روناس اب عسل به مقدار چهار گرم، یا دم کرده ی چهار گرم پودر روناس با آب جوش مخلوط با عسل، ضد سستی اعضا و فلجی و لقوه و سیاتیک است. اگر با سکنجبین طبیعی خورده شود، بازکننده ی گرفتگی کبد و طحال است. ضماد روناس، ضد بیماری های سرد نظیر رعشه و فلجی و کچلی است که واگیر هم هست. با سرکه طبیعی سیب ضد عفونی شود. روی زخم های کچلی ریخته شود درمان می کند. ضد قوبا است. که امروزه می گویند ضد راش های پوستی است. راش های پوستی گاهی خارش دار و گاهی خالدار است. ضد عوارض حاصله در پوست ناشی از ضربه و تصادف و سقوط از نردبان است. ضماد برای همه این ها مفید است. خوردن ساییده روناس نیز مفید است. در صورت گاز گرفتگی سگ، بالاتر از گاز را محکم ببندیم و روی گاز گرفتگی را با شامپو شستیم. و با اب مقطر یا اب جوش ولرم شستشو دهیم و گاز استریل غیر روغنی بگذاریم و به بیمارستان می بریم. چراکه قبل از این کار، بسیار عفونی است. باید سریع قرنطینه شود. ظرف غذا و همه چیز جدا باشد. امام صادق (علیه السلام) فرمود: «لا ادوی فی الاسلام» هشتصد و نه بیماری عفونی داریم. روناس ضد بیماری هاری است. در صورت نبود شرایط بیمارستان، ساییده روناس خورده شود.

روناس برای مثانه ضرر دارد که مصلح آن، کتیرا است. همانند فاوانیا است. خیلی داروهای مصلحشان عسل یا کتیرا است. روناس برای سر، ضرر دارد و باعث سر درد می شود که مصلح ان، انیسون است. یعنی بادیان سبز شیرین که با زیره سبز فرق دارد و کوچکتر است و بوی خوش دارد.

توجه:

بعد از خوردن روناس، حمام لازم است. چون باعث بوی بد شدید بدن می شود.

تبصره:

روناس قاعده آور است. زن حامله نباید بخورد؛ زیرا باعث سقط جنین می شود. زن شیر ده نباید بخورد؛ زیرا شیر بر اثر تکرار قاعدگی، کم می شود. ریشه ی روناس به رنگ قرمز تیره است. یک قاشق پودر ان در یک لیوان اب جوش دم شود و با عسل طبیعی گون مخلوط شود – چرا که تلخ و گزنده است – گون ضد سایش است. ضد ترک خوردگی نیز هست. هروز سر ساعت خورده شود، یبوست سخت و بواسیر را بر طرف می کند. اشتها اور است. چون کسی که یبوست دارد دچار بی اشتهایی التهابی است. بوی تعفن شدید می گیرد که با مسواک و خلال حل نمی شود.

اگر دختر جوانی یائسگی زودرس دارد، یا توقف قاعدگی دارد، یک قاشق چایخوری روناس بخورد و نیم ساعت حمام برود خوب می شود. ضد خارش پوست است. در کنار کاسنی و انجیر، ریشه روناس نیز مفید است. علاوه بر سیاه دانه و گزنه از بین برنده ی تورم بدن است. گزنه 15 واحد قند را هم پایین می اورد. باعث تسریع جوش خوردن هم می شود برای کسی که بیماری هموفیلی دارد. ضماد روناس هم بگذارد. در 24 ساعت یک قاشق چایخوری خورده شود. باعث تسریع جوش خوردن استخوان شکسته می شود.

تکلمه:

چون ریشه روناس باعث زیادی ادرار و فشار ادرار می شود، لذا کسانی که مداومت بر خوردن ریشه روناس دارند، مشاهده خون در ادرار را می بینند. و باید مصلح آن که کتیرا است، خورده شود. و در جیره هم غذایی هم باید مقداری مربای تمشک باشد. چون تمشک، ضد خون در ادرار یعنی بیماری هماتوری است.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo