< فهرست دروس

موضوع: کدو

گفتیم در روایات شیعه سه نوع از کدو به نام یقطین، دُبّاء و قَرع بیان شده است.

کدو را به شکل خام، بخارپز، پخته شده با روغن زیتون که فراوری شده و صنعتی نباشد و شیرین باشد و فشار اول پرسی سرد باشد می توان مصرف کرد.

خورش کدو را می توان با رب انار شیرین درست کرد.

خوردن کدو مغز انسان را تقویت می کند.

روغن تخم کدو برای تسکین کمردرد مفید است و همچنین است در تسکین درد بواسیر و بیماری هموروئید. (مانند روغن به و خیار که در پایه ی روغن زیتون درست شده باشند. یعنی آب آنها را بگیرند و در روغن زیتون عمل آورند.)

جوشانده ی گل کدو برای سینه مفید است.

خوردن کدو موجب تجدید قوای جسمی و روحی بدن می شود بنا بر این بیمارانی که در دوران قرنطیه هستند می توانند از آن بهره بگیرند.

کدو موجب استحکام بافت های بدن می شود (اعم از بافت پوست و عضلات)

کدوی بخار پز یا خام یا به صورت خورش یک نوع خواب آور طبیعی است (مانند آویشن، نعناع، دوغ کم چرب بدون گاز، ماست شیرین و کم چرب و ماستی که بدون افزودنی های صنعتی است و مانند دم کرده ی گل ساعتی). کدو برای درمان کم خوابی نیز مفید است. قطره گیاهی پاسیپی یا قرص گیاهی والیفلور که از عصاره ی گل ساعتی است نیز مفید است.

کدو صفرا را تسکین می دهد و به عبارت دیگر یک نوع صفرا بر است. (مانند آلو بخارا، گل قاصدک، خیار بوته ای، انار شیرین و آبغوره)

شیره ی تخم کدو یبوست را برطرف می کند که بدین منظور باید صبح ناشتا یک فنجان از آن میل شود. (مانند طالبی، گلابی، انگور مخصوصا اگر با هسته جویده شود که هم مسهل است و شیر مادر را نیز زیاد می کند.)

کمپوت کدو که با سیب مخلوط شده باشد ملین است و در درمان یبوست و کسانی که به تنبلی روده ی بزرگ مبتلا هستند و هر نه ساعت احساس رفتن به دستشویی به آنها دست نمی دهد می توانند از آن استفاده کنند. همچنین است کسانی که مبتلا به کولیت مخصوصا کولیت غیر زخمی هستند و یا به التهاب روده ی بزرگ مبتلا هستند. یا به سبب مشکل انتهایی روده ی کوچک مبتلا به یبوست دائمی می باشند.

ابن سینا کدو را برای رفع سردرد و بی خوابی و درمان خستگی اعصاب تجویز کرده است.

کدو به آسانی پخته می شود و برای کسانی که معده های ضعیف دارند فوق العاده مفید است. بعد از جراحی های سخت مانند جراحی های باز و موضعی و برای ترمیم بدن بعد از جراحی بسیار مفید است.

کدوی پخته برای اطفال و کسانی که در سنین سالمندی هستند بسیار مفید است.

کسانی که مبتلا به عفونت هستند و یا دوره ی نقاهت از بیماری را می گذارنند بسیار مناسب است که از کدو استفاده کنند.

کدوی پخته مخلوط با عدسی یک غذای مفید برای کسانی است که سینه های خشک دارند و یا سرفه های خشک داشته صدای آنها خشونت دارد و یا اشک خشک دارند و می خواهند اشک طبیعی در آنها افزایش یابد.

کمپوت کدو برای کسانی که معده ی ضعیف دارند و همواره احساس سنگینی غذا را در خود احساس می کنند و یا سردل می کنند و غذای آنها دیر هضم می شود مفید است. همچنین اگر کسی اسهال دارد می تواند از آن استفاده کند. همراه کدو می توان از شاه بلوط، زازالک نیز استفاده کرد که هم معده را تقویت می کند و هم اسهال را درمان می کند. شاه بلوط قابض است ولی نه تا حدی که ایجاد یبوست کند.

صد گرم کدو در چهار لیوان آب اگر جوشانده شود تا نصف آن بخار شود و بعد آن را صاف کرد با شکر طبیعی مخلوط کنند درد بواسیر و هموروئید دردناک را خوب می کند. اگر بواسیر بادی باشد، هر هشت ساعت یک خوشه ی انگور با جویدن هسته بعد از یکی دو روز اثر می کند و بعد از یک هفته بواسیر داخلی و خارجی را کاملا خوب می کند. این بواسیر موجب ورم در آن محل می شود و نمی گذارد مریض به راحتی بنشیند.

کدو سلول های مغز مخصوصا سلول های خاکستری دو نیمکره ی مخ را تقویت می کند و در نتیجه حافظه را تقویت کرده موجب تسهیل در برداشت اطلاعات از حافظه می شود.

اگر پوست کدوی خام را به شکل مرهم روی زخم های سطحی پوست یا سوختگی های شدید قرار دهند، پوست نرم می شود. همچنین می توان از پمادهای خارجی استفاده کرد البته به شرطی که سوختگی ناشی از برق گرفتگی نباشد زیرا چنین سوختگی ای نباید چرب شود. در غیر این صورت می توان از روغن ماهی مورو استفاده کرد.

کمپوت کدو مخلوط با سیب برای بیمارانی که مبتلا به ورم پروستات هستند مفید می باشد. (مانند میوه ی کیوی، خربزه بعد از غذا و عرق خارخسک، انار با هسته و پرده ی نازک آن یا رب انار شیرین.)

آب کدو ادرار آور است و برای به کار انداختن کلیه و رفع مشکلات مثانه مفید است.

پماد کوبیده ی کدو حلوایی برای درد سر و شقیقه مفید است. البته در جایی که این درد ناشی از التهابات زیاد و حرارت بدن که ناشی از صفرای زیاد باشد. شصت نوع سردرد است و یکی از اقسام آن ناشی از ازدیات صفرا، غلظت آن، لجن صفراوی و یا ضعف پمپاژ صفراوی است. این مشکلات صفراوی گاه مشکلات روانی در فرد ایجاد می کند.

اگر سه روز صبح ناشتا هر دفعه پنج مثقال که حدود پنج گرم یا پنج قاشق چایخوری تخم کدو مصرف شود برای رفع کرم کدو در بدن مفید است. همچنین قارقورت، تمبر هندی، لواشک و گوجه ی بی نمک و تخم خام هندوانه.

مربای کدو تقویت کننده ی بدن و اعصاب است.

ترشی کدو اشتها آور و هضم کننده ی غذا است.

کدو حلوایی را اگر بپزند و به صورت مرهم درست کنند می توانند برای رفع درد و التهاب در محل قرار دهند (مانند ضماد آرد جو یا ضماد سیاهدانه با عسل. دم کرده ی گزنه برای دیابت، زخم و التهاب مفید است البته باید گزنه را به شکل دمکرده استفاده کرد و الا ضماد آن به پوست ممکن است ضرر وارد کند.)

غرغره با آب کدوی پخته ضد گلودرد است. البته باید دانست گلودرد اقسامی دارد که قسمی از آن عفونی است که خود گاه باکتریایی است که باید از چرک خشک کن استفاده کرد و گاه ویروسی است که باید حدود سه هفته صبر کرد و چرک خشک کن ها برای رفع آن زیاد مؤثر نیست.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo