< فهرست دروس

موضوع: دیابت، کدو

در بحث خیار گفتیم که انتهای خیار حاوی انسولین طبیعی است که در درمان قند خون و بیماری دیابت مفید است.

دیابت خود موجب حد اقل هشت بیماری دیگری می شود. گاه سن فرد موجب ابتلاء به بیماری دیابت است مثلا بعد از 45 سال به بعد فرد مستعد این بیماری می شود. گاه به سبب چاقی، کم تحرکی، حاملگی با اضافه وزن، فشار خون یا چربی خون بالا، سابقه ی بیماری قلبی عروقی، وجود دیابت خانوادگی در فامیل، پرخوری، مصرف نوشابه های شیمیایی، اسانس شیمیایی و مصرف قند و شکر شمیایی بالا و امثال آن فرد به دیابت نوع دو مبتلا می شود.

باید از پیاده روی، چرخ سواری، شنا و ورزش های سبک استفاده کرد که هم جسم را سالم می کند و هم فکر را تازه می کند.

وجود کیست در تخمدان نیز از عوامل ایجاد دیابت است. همچنین است مصرف دخانیات و مواد افیونی و قرص های روان گردان. این مواد روی نسل و حتی دیگرانی که در مجاور انسان هستند نیز اثر می گذارد.

گاه عامل آن استرس است که فرد برای درمان دیابت باید استرس را درمان کند.

می توان از دمکرده ی گزنه، دمکرده ی گل مریمه، سبزی و تخم خرفه و گل و برگ گلپوره برای پائین آوردن قند خون بهره گرفت. قرص های شیمیایی مانند متفرومین، گلیبنکلامید و گاه انسولین نیز گاه باید استفاده شود.

قند در بزرگسالان باید بین 110 و 120 بماند. در نوجوانان نباید از هفتاد یا شصت پائین تر بیاید.

گاه بیماری از طریق نیروهای موذی مانند سحر و جادو است. در میان خوراکی ها سیب سرخ معطر یا هفت عدد خرمای عجوة ضد سحر هستند. همچنین است سبزی کاسنی هفت عدد قبل از شام.

همچنین اگر انسان بخواهد دچار چشم نظر واقع نشود هنگام بیرون آمدن از خانه معوذتین را بخواند. همچنین است ده بار خواندن سوره ی توحید که در نتیجه انسان و جان و مال و ناموس انسان محفوظ می ماند.

همچنین است خواندن یک آیة الکرسی که در نتیجه یک ملک محافظ انسان می شود و اگر دو بار بخواند دو ملک و اگر کسی سه بار بخواند خود خداوند مسئولیت حفاظت از انسان را به عهده می گیرد.

هر کس می خواهد هنگامی که محشور می شود چهره اش مانند نور شب چهارده بدرخشد سوره ی واقع که سوره ی اختصاصی امیر مؤمنان علی علیه السلام است را هرشب قبل از خواب بخواند.

خواندن سوره ی واقعه در هر شب موجب برکت در رزق می شود. در روایات است که در سوره ی واقعه برکاتی است که قابل احصاء نیست و اگر کسی آن را برای کسی که فوت شده است بخواند خداوند از او می گذرد. همچنین است خواندن سوره ی یس برای اموات.

اگر کسی ترسو است گاه باید وزن خود را مناسب کند و اگر کم است وزن خود را بالا ببرد و مثلا از گوشت بوقلمون استفاده کند همچنین است مصرف دمکرده ی گل بهار نارنج، دمکرده ی گلپر یا خوردن دو گرم پودر گلپر به همراه غذا. برای رفع ترس و وحشت بی دلیل و ایجاد شجاعت لازم در روایت است که هر شب جمعه سوره ی زخرف را بخواند. البته باید آن را توجه و تدبر بخواند و بناء را بر عمل به مفاهیم آن قرار دهد.

برای خوب شدن عصبانیت و دارای شدن به اخلاق حسنه هر روز یا هر شب سوره ی نجم را بخواند.

 

در کتب قدیم کدو را شش قسم معرفی کرده اند و امروزه تعداد کدوهای شناخته شده بیشتر از شش تا می باشد. سه نوع از آن به نام یقطین، دباء قرع در روایات آمده است.

یقطین هر نوع گیاهی است که ساقه ندارد و روی زمین به شکل خزنده قرار می گیرد و برگش پهن است و غالبا میوه هایش دیده نمی شود. یقطین در روایات همان کدو حلوایی است که هم می توان آن را بخار پز کرد و هم با رب انار شیرین و مغز گردو خورش درست کرد. کدو حلوایی گاه به رنگ زرد مات است و گاه کرم قهوه ای مایل به پررنگ و گاه رنگ آن مایل به قرمز است. گاه آن را برای تخم آن می خرند که پائین تنه ی آن درشت و سرش باریک و گوشت آن کم است و تخمش زیاد.

گاه گردن آن زیاد و توپر است ولی پائین آن کوچک است و مغزش کم است و گوشتش زیاد می باشد. این کدو برای خورش درست کردن مناسب است.

کدو برای تورم پروستات و پیشگیری از سرطان و درمان سرطان پروستات و انواعی از سرطان های ریه مفید است. یقطین از چند کیلو شروع می شود تا اقسامی که در حواشی رود نیل عمل می آید که گاه تا شصت کیلو می شود که در داستان ها از آن به کدو قلقله زن سخن به میان آمده است.

از دیگر اقسام کدو، کدوی گرد و سبز لجنی است که به آن قرع می گویند که همان کدو تنبل است. این کدو شبیه حلو انجیری است که البته بسیار بزرگتر است.

قسم سوم کدو که در روایات به آن اشاره شده است کدو مسمی یا کدو خیاری یا کدو سبز است که آشپزها به آن کدو خورشتی می گویند که در روایات به آن دباء گفته می شود.

در عرف وقتی کدو گفته می شود یا کدو مسمی فهمیده می شود یا کدو حلوایی.

در قرآن نیز در سوره ی صافات در داستان حضرت یونس نام یقطین آمده است: ﴿وَ أَنْبَتْنا عَلَيْهِ شَجَرَةً مِنْ يَقْطينٍ‌﴾[1] حضرت یونس توسط انبر ماهی که یک نوع از نهنگ است بلعیده شد که تا در بخش مقدماتی قبل از معده ی آن که مانند اتاق بزرگی است موجود زنده تا دو ماه در آن زنده می ماند زیرا پر از آب هم نیست. البته وجود آب که حلالی قوی است و رطوبت بالا که موجب فرسایش می شود نمی گذارد موجودات زنده در آن زیاد زنده بمانند.

وقتی آن نهنگ حضرت یونس را در ساحل بیرون انداخت، بدن حضرت یونس به سبب جریان دائمی هوا و وجود زمینه ی آفتاب سوختگی در لب ساحل خداوند بوته ی کدو را که سریع رشد می کند در کنار او عمل آورد. کدو جلو تصلب شرایین، تری گلیسیرید خون و گرفتگی عروق کرونل قلب را درمان می کند. کدو ضد آنزیم های بد کبدی است. همچنین است چون حضرت یونس در آب دریا و بدن ماهی که محل آلودگی است قرار داشت کدو را برای او قرار داد که جلو سرطان ریه و آفات ریه را می گیرد.

در اطراف سواحل دریای اطراف ژاپن ماهی ای وجود دارد که بعد از تخم ریزی ماده ماهی، ماهی نر تخم آن را تا 25 روز در دهان خودش نگه می دارد و در طول این مدت چیزی نمی خورد و بعد آن را که حاوی 153 ماهی کوچک است در کنار سنگی در کف دریا رها می کند و اگر خطری نوزادان او را تهدید کند سریع آنها را در دهان خود جمع می کند. اگر هم والدین آنها دور شده باشد نوزادان در صورت احساس خطر خود را به کف دریا می چسبانند.

اگر کودکی تورم مغزی داشته باشد روی یافوخ بچه قرع را ضماد کنند تا بهبود یابد. راضی به این نکته در کتاب الحاوی اشاره کرده است.

اگر دندان و لثه ی کسی درد می کند در حالی که مشکل دهان و دندان خاصی ندارد اگر آب پوست قرع را به بینی بکشد و یا با روغن گل محمدی مخلوط کند و به بینی بکشد دندان درد او خوب می شود. البته قبل از آن باید بینی را با آب گرم ولرم شتشو دهند.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo