< فهرست دروس

موضوع: خیار

فوائد خیار:

    1. خیار ضد تشنگی است.

    2. مقوی لثه می باشد. (دو عدد هل سبز را اگر در دهان نگه دارند تا خیس شود و بعد آن را بجوند هم رطوبت اضافی دستگاه گوارش را از بین می برد و هم لثه را قوی می کند. پودر سُعد کوفی را اگر روی مسواک بریزند و مسواک زنند لثه قوی می شود. اگر کسی تورم لثه و یا عفونت لثه و خونریزی لثه دارد قبل از انجام این کار لثه را با محلول آب سرکه ی طبیعی بشوید.)

    3. کسی که بیهوش است اگر حرارت اضافی بدن دارد آن را بر می گرداند و از بیهوشی بیرون می آورد. (همچنین می تواند پودر هل سبز را دم بینی کسی که بیهوش شده است قرار داد. در جیره ی غذایی او نیز قبل از غذا اگر مصرف شود به اغماء نمی رود.)

روایات:

در منابع اهل سنت از حضرت عیسی علیه السلام روایت است که می فرماید: الفجل یمضغ الطعام فی المعدة و الخس یقلبه (کاهو غذا را در بدن بالا و پائین می کند) و الخیار یمدد البطن (خیار، شکم را می کشد) ثم یقول: أ لم یعلم تلامیذه اسماعیل (معلوم نیست که آیا فرزند حضرت ابراهیم است یا اسماعیل دیگر که حضرت عیسی می فرماید: آیا او به شاگردان خود تعلیم نداده است:) ان الخیار ضار بالمعدة کالسیوف لیس فی هذا ایة مشکلة لان احدهما یتحدث عن الخیار الکبیر (مانند خیارچنبر) و الآخر الصغیر (مانند خیار درختی و گلخانه ای. علامت اینکه این خیار، مفید نیست این است که اگر در خانه زیاد بماند داخلش پوک شده و چهار قسمت می شود.)[1]

آن خیاری که ضرر دارد مربوط به خیار درختی و گلخانه ای است براق بودن پوست خیار گلخانه ای یا گوجه فرنگی گلخانه ای علامت مسموم بودن آن است. البته خیار صابری که در کربلا وجود دارد از خیارچنبر خنک تر است و خیارچنبر از خیار معمولی خنک تر می باشد.

اگر ادرار کسی تند و سوزناک است و بوی تعفن می دهد و زرد پررنگ مایل به نارنجی یا متمایل به رنگ خون است برای اینکه مشکلش برطرف شود خیارچنبر و یا صابری بخورد که در نتیجه در عرض چند روز سریع خوب می شود. وقتی انسان عرق می کند و آب به مقدار کافی مصرف نکند غلظت خونش بالا می رود و دو نوع خیار فوق از خربزه و هندوانه سریع تر عمل می کند.

عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَجَّالِ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَأْكُلُ‌ الْقِثَّاءَ بِالْمِلْحِ‌.[2]

 

در روایت مشابهی می خوانیم: يَأْكُلُ‌ الْقِثَّاءَ بِالْمِلْحِ‌ وَ يَأْكُلُ الْبِطِّيخَ بِالْجُبُنِّ وَ كَانَ يَأْكُلُ الْفَاكِهَةَ الرَّطْبَةَ وَ رُبَّمَا أَكَلَ الْبِطِّيخَ بِالْيَدَيْنِ جَمِيعاً.[3]

البته خربزه باید رسیده و طبیعی و دور از آفات و کرم بوده به دور از سموم شیمیایی باشد و در فصل خودش باشد. پنیر باید تمیز و غیر کپکی باشد. یکی از علل ایجاد سرطان سینه در زنان و مردان خوردن کپک است که در پنیر مانده، نان مانده و امثال آن دیده می شود. کپک تا چند روز اول به چشم دیده نمی شود. پنیر را نباید در صبح مصرف کرد بلکه باید در شب مصرف نمود.

 

در روایت دیگری آمده است که عائشه از بیماری لاغری شکایت داشت و نزد اطباء می رفت ولی بی فایده بود و بعد اضافه می کند که رسول خدا (ص) به من خیار بوته ای با خرمای رسیده را به من معرفی کرد و در نتیجه جواب گرفتم.

لاغری گاه علامت بیماری است و گاه به سبب کم غذایی و تحرک زیاد است مانند کودکانی که زیاد تحرک دارند و یا کسانی که دائما در حال روزه گرفتن می باشند.

همچنین در روایت است:

 

و منها: ما قاله الضحّاك: قال عمر: يا ليتني كنت كبش أهلي سمّنوني‌ ما بدا لهم حتّى إذا كنت أسمن ما أكون زارهم بعض من يحبّون فجعلوا بعضي شواء و بعضي قديدا ثمّ أكلوني فأخرجوني عذرة و لم أكن بشرا.[4]

 

روَى الْعَامَّةُ فِي صِحَاحِهِمْ‌ أَنَّ النَّبِيَّ ص كَانَ يَأْكُلُ الرُّطَبَ‌ بِالْقِثَّاءِ.[5]

البته خوردن خرما با خیار (مخصوصا مغز خیار) موجب رفع لاغری کلیوی می شود. البته در صورتی که لاغری کلیوی ژنتیکی و وراثتی نباشد.

 

در روایت دیگر آمده است: وَ رَوَوْا عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ أَنَّهُ قَالَ: رَأَيْتُ فِي يَمِينِ‌ النَّبِيِ‌ ص قِثَّاءً وَ فِي شِمَالِهِ رُطَباً وَ هُوَ يَأْكُلُ مِنْ ذَا مَرَّةً وَ مِنْ ذَا مَرَّةً.[6]

البته این روایت ضعف دلالت دارد و آن اینکه خوردن غذا با دست چپ مکروه است مخصوصا که انسان با دو دست غذا بگیرد و از هر دو بخورد. دست چپ مخصوص پائین تنه است نه برای غذا خوردن.

 

الْمَحَاسِنُ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى الْيَقْطِينِيِّ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ الدِّهْقَانِ عَنْ دُرُسْتَ الْوَاسِطِيِّ عَنِ ابْنِ سِنَانٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‌ إِذَا أَكَلْتُمُ‌ الْقِثَّاءَ فَكُلُوهُ مِنْ أَسْفَلِهِ فَإِنَّهُ أَعْظَمُ لِبَرَكَتِهِ.[7]

یعنی بهتر است از پائین خیار که تلخ است و حاوی انسولین می باشد مصرف شود زیرا برکت دارد و به بدن برکت می رساند چرا که ابتدا موجب ترشح انسولین شده و جلوی بالا رفتن قند را در خون می گیرد.

خیار گلوکز اضافی بدن را کاهش می دهد و تعادل قند طبیعی خون را حفظ می کند در نتیجه فرد به دیابت مبتلا نمی شود و به درمان و کنترل آن کمک می کند. انسولین در بدن متوقف نمی شود بلکه فقط کم کار می شود. این عارضه در صورت رسیدن مشکل به لوز المعده رخ می دهد. همچنین است مصرف سبزی خرفه و تخم آن و دو عدد بادام تلخ به همراه غذا. بعد از غذا نیز ده دقیقه راه رفتن مفید است. بنا بر این سه تا ده دقیقه معادل نیم ساعت می شود که پانزده واحد قند خون را کم می کند. هر یک از خرفه و تخم آن و بادام تلخ، پانزده واحد قند خون را کم می کند. خیار یبوست مزمن و عطشی که ناشی از دیابت است را خوب می کند همچنین درد پهلو که ناشی از غلظت و لجن صفرا است را خوب می کند کند.

 


[1] تلمود بابلی، ترجمه ی نبیل فیاض، ص45.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo