< فهرست دروس

موضوع: قثاء (خیار)

خیار گاه گلخانه ای است گاه بوته ای گاه درختی. خیار بوته ای برای قند خوب است و بخش سر خیار که تلخ است حاوی انسولین می باشد. خیار چون لینت بخش مزاج است یکی از عوارض دیابت که یبوست است را خوب می کند.

اگر کسی به سبب التهابات زیاد زبانش یا بدنش دچار التهابات شده است می تواند از خیار استفاده کند.

خیارچنبر از خیار معمولی خنک تر است و برای گرم مزاجان و کسانی که دانه های چرکی بدنشان زیاد است مفید می باشد.

قثاء گاه مرادف با خیار است و گاه به معنای خیارچنبر می باشد.

میوه ی خیار ضد تب است و ادرار آور است و کلیه ها را به کار می اندازد روزی سه تا مغز خیار (بدون پوست) قند خون را کم می کند و مدر است. (دیابت موجب غلظت خون، یبوست، کم کاری کلیه و یک سری بیماری های دیگر می شود. غلظت خون و گردش خون ضعیف با خوردن هفت عدد آلو قبل از خواب و صبح ناشتا خیسانده ی آلو مفید است.)

بعضی از افراد ژنتیکی دارای کلیه های کوچک هستند اینها باید به مقدار لازم از ادرار آورها استفاده کنند و الا به پروکیدگی کلیه و سنگ کلیه و صفرا مبتلا می شوند.

خیار عطش و تشنگی را برطرف می کند بدین منظور مغز خیار را آب دوغ خیار درست کنند. همچنین است مصرف یک قاشق غذاخوری و یا مرباخوری در یک لیوان آب مفید است.

در روایت است که امام رضا علیه السلام بیماری یرقان (هپاتیت یا کبد چرب) را با آب پوست خیار طبیعی اورگانیک و بادرنگ مداوا کرد:

أن الرضا ع داوى صاحب‌ اليرقان‌ بماء قشور الخيار باذرنج.[1]

هفت نسخه ی خطی از رساله ی ذهبیه و چهار میلیون برگه ی شفابخش در شفاخانه ی امام رضا علیه السلام وجود دارد.

اگر کسی می خواهد پوستش لطیف شود، آب پوستش حفظ شود و ناخنش نیز سالم باشد خیار بوته ای مصرف کند و آب خیار را به پوستش بمالد و صبر کند تا خشک شود.

روغن خیار زخم گلو و دهان، صدای خشن و اگزمای خشک پوستی را خوب می کند. به این منظور دو لیوان آب خیار را با یک لیوان روغن زیتون خوراکی روی شعله می گذارند تا بجوشد و فقط روغن زیتون بماند.

اگر کسی ویتامین کا بدنش کم است و در نتیجه خونریزی بدنش کم است از روغن به استفاده کند. باید ابتدا به که بدون پرز است را آب گرفت و با نصف آن روغن زیتون مخلوط کرد و حرارت می دهد تا فقط روغن زیتون بماند.

برای زخم پستان در زنان یا کسی شقاق لب و زبان دارد و یا زخمش دیر زخم می شود می تواند از مومیا به مقدار یک عدس استفاده کند و یا زخم خود را جمع کند و مومیا بر روی آن بمالد و بعد که زخمش را بخیه زد از روغن به استفاده کند.

در کتاب الامان بخش خیار آمده است: اگر تخم پنبه را با آب خیار بخیسانند برای درمان عطش (بیماری استسقاء) مفید است. زیاد آب خوردن یعنی در بیست و چهار ساعت بیش از هشت لیوان آب خوردن موجب کوتاه شدن عمر می شود.

در همان کتاب آمده است: بو کردن گل نیلوفر و خوردن مغز خیاری که در سرکه ی طبیعی انگور عسکری به عمل آمده است و همچنین خوردن رب های ترش مانند رب انار ترش یا رب آلوچه ی ترش سریع حرارت زیادی ناشی از لجن صفراوی را خوب می کند.

در همان کتاب آمده است که تخم کاهوی سیاه و اصل السوس و تخم خیارچنبر را اگر در دهان به مدت طولانی نگاه دارند موجب از بین رفتن عطش می شود.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo