< فهرست دروس

موضوع: باقلا

در عربی به باقلا (فول) می گویند.

عناصر باقلا: انواع پروتئین های گیاهی به شکل ناقص و انواع آب ها و املاح معدنی مانند گوگرد، کلسیم، فسفر، آهن در باقلا وجود دارد.

همچنین انواع ویتامین ها نظیر ویتامین ای (که آنتی اکسیدان و ضد سرطان است و قرص شیمیایی آن به نام ایزامیت 400 موجود است که روزی یک عدد باید مصرف شود. البته کسانی که سرطان دارند نباید از اسانس های شیمیایی، کامپوت ها، ظروف پلاستیکی، سربی، آلومینیومی و تفلونی استفاده کنند.).

باقلا همچنین حاوی ویتامین کا است. بنا بر این کسانی که بیماری هموفیلی دارند و یا ویتامین کا در بدنشان کم است و در نتیجه خون بدنشان دیر بند می آید می توانند از یک مشت باقلا در روز مصرف کنند که اگر با گلپر مصرف شود بهتر است زیرا نفخ شکم یا سکسه را برطرف می کند. اگر کسی کم تحرک باشد و یا پرخوری کرده باشد بعد از غذا سکسه می کند که در این صورت، گلپر ضد سکسکه ی قوی است.

در باقلا ویتامین آ نیز وجود دارد که برای نور چشم، ماندگاری پوست و جلوگیری از پیری پوست مفید است. هویج زرد نیز برای تولید ویتامین آ به مقدار زیاد مفید است.

در باقلا ویتامین ب 1 هست که در مغز بادام شیرین، لیمو شیرین و انار شیرین هم وجود دارد. اگر به کودک زیر دو سال و بالای شش ماه بادام شیرین می دهند آن را در آب بخیسانند و بعد پوست آن را بکنند و یا حریره بادام درست کنند. (بادام شیرین و یا لیمو شیرین با شام ویار نامتعارف را در زن حامله خوب می کند همچنین است خوردن باقلا.)

در باقلا ویتامین پی پی وجود دارد یعنی حاوی ویتامین نیکوتینامید است.

در باقلا ویتامین ب 3 و ویتامین سی نیز وجود دارد. (ویتامین سی در پرتقال، گریپ فروت و هندوانه نیز وجود دارد.)

 

فایده های باقلا:

آرد باقلا برای کسی که ورم حاد دارد که ناشی از گرم مزاجی و حرارت داخلی بدن است خوب است. ورم های گرم سینه در زنان و بیضه ها در مردان را خوب می کند. (البته به شرط اینکه فرد به تجمع مایعات بافتی بین بیضه و پوست آن مبتلا نیست و یا مبتلا به بیماری واریکوسل هم نمی باشد.) البته باید باقلا را آب پز کرد و اگر کسی باقلا خام را بخورد هم ایجاد مسمومیت می کند و هم گاه موجب مرگ می شود. همچنین می شود آرد باقلای خام را ضماد کرد. همچنین اگر آرد باقلا را به شکل ضماد در بخش عانه بگذارند آن محل دیگر مو در نمی آورد زیرا پیاز مو را از بین می برد. آرد باقلا را به شکل ضماد از شب تا صبح در محل بگذارند.

دکتر حسین میرحیدر در کتاب معارف گیاهی می گوید: پوست سبز روی باقلا را بشکافند و دانه های آن را در آورند و بعد از تراشیدن موهای بدن، پوست بدن را با قسمت داخلی پوست باقلا ماساژ دهند که موجب می شود پیاز مو از بین برود و بدن مو در نیاورد. (این دستور العمل بیشتر برای صورت خانم ها مناسب است. مخصوصا در زن های مسن که هورمون زنانه در آنها کم می شود در نتیجه صورتشان موهای درشت در می آورد. البته عکس آن روغن کُندُش است که موجب زیاد شدن و پرپشت شدن مو می شود.)

البته اگر کسی کم خونی همولتیک به نوع فاویسم یا کم خونی های داسی شکل داشته باشد نباید از باقلا استفاده کند و الا حتی اگر دستش را به باقلا بزند به حالت اغماء می رود. این یک نوع کم خونی ژنتیکی است.

باقلا برای رفتن سرفه مفید است. (مانند دم کرده ی گل زوفا، میوه ی رسیده ی خرمالو. همچنین می توان کاسپرگ های خرمالو رو نیز خشک کرد و در فصلی که خرمالو نیست آن را دم کنند و بخورند.)

باقلای هندی که ریز و کوچک است را اگر پودر کنند و با شیر خانمی که دختر زاییده است مخلوط کنند و زن نابارور آن را در مهبل خود وارد کند و مجامعت نماید فرزند دار می شود.

تخمه ی کدوی خام هم برای تقویت حافظه خوب است و هم برای مشکل تورم پروستات مناسب است به این منظور هر روز یک قاشق غذاخوری مغز خام آن را مصرف کند و بهتر است با رب انار مصرف شود. همچنین است مغز خام تخم کدوی کاغذی.

اگر باقلا را سریع خشک کنند پوست آن زرد نمی شود بنا بر این اگر روی بخاری بگذارند و یا با هیتر برقی خشک کنند رنگ آن تازه باقی می ماند.

اگر کسی سرد مزاج باشد و یا نفخ آن زیاد باشد مناسب نیست مگر اینکه با گلپر مصرف شود. همچنین مناسب نیست که بیش از چهارده عدد به شکل آب پز مصرف کند.

باید دقت کرد که باقلا مانده نباشد و الا حاوی سوسک های ریزی می باشد. باید دانست که سوسک موجب شیوع طاعون می شود و به هر حال اکل سوسک حرام است و حتی فروش آن توسط دست فروش هایی که روی گاری این نوع باقلاها را می فروشند حرام می باشد.

باقلا همچنین گوشت بدن را زیاد می کند.

اگر کسی کم خونی دارد باقلا را با شیره ی انگور بخورد. اگر کم خونی با افت فشار خون نیز همراه است باقلا را با خرما بخورد. اگر کسی چربی مفید و ویتامین دی بدنش کم است باقلای آب پز را با خرما و کره بخورد.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo