< فهرست دروس

موضوع: پیاز

پیاز گیاهی دو ساله با برگهایی توخالی و استوانه ای شکل است. ساقه ی پیاز تا ارتفاع یک متر نیز می رسد. گل های پیاز به رنگ سفید یا بنفش به صورت چتری است. پیاز انواع مختلفی دارد:

     پیاز سفید برای ازدیاد نسل مفید است. یعنی هم فرزندان را زیاد می کند و هم تعداد فرزندان را به این گونه که با آن خاگینه درست کنند یعنی پیاز را با تخم مرغ و روغن زیتون مخلوط کنند و غذا درست نمایند.

     پیاز بنفش

     پیاز قرمز (مخلوطی از قرمز و بنفش است.)

     پیاز سیاه که در بعضی از نقاط آمریکا مانند کالیفورنیا عمل می آید.

پیاز در حال حاضر در تمامی مناطق دنیا کشت می شود هرچند منشأ اصلی ان از ایران و افغانستان بوده و بعد به سایر نقاط جهان انتشار پیدا کرده است.

پیاز از زمان ما قبل تاریخ بوده است و مردم مصر و کلده از آن استفاده می کردند.

 

ترکیبات شیمیایی پیاز:

پیاز حاوی گوگرد، قند، کلسیم و املاح معدنی مانند سدیم، پتاسیم، ید، سیلیس، آهن، فسفر، ویتامین آ، ب و سی است. پیاز حاوی اسانس مخصوصی است که با پختن از بین می رود از این رو بهتر است که آن را بخارپز کنند.

 

خواص دارویی پیاز:

طبع پیاز گرم و خشک است. ادرار آور قوی می باشد (چه خام مصرف شود و چه به صورت پخته)

برای رفع گاز معده می توان از تنتور پیاز استفاده کرد که به مقدار ده الی پانزده قطره را در آب ریخته و مصرف کنند. (چهار زیره با غذا و سیاه دانه بعد از غذا. همچنین همراه باقلا اگر گلپر مصرف شود هم نفخ باقلا را برطرف می کند و هم فرد سردل نمی کند.)

پیاز خام، فعالیت معده را زیاد می کند در نتیجه ترشح اسید کلریدریک معده افزایش می یابد. از این رو کسانی که ناراحتی معده دارند ممکن است به سوزش معده مبتلا شوند از این رو بهتر است از پیاز پخته استفاده کنند.

پیاز به همراه غذا اشتهای انسان را زیاد می کند و در درمان بی اشتهایی التهابی نقش دارد. دل درد و نفخ معده را نیز درمان می کند.

برای رفع دردهای عصبی شربت پیاز از بهترین داروها است. البته نباید در مصرف آن زیاده روی کرد زیرا موجب سستی زانو و ضعف عمومی می شود. شربت پیاز این گونه تهیه می شود که صد گرم پیاز خام را با چهارصد گرم آب مخلوط کرده و می پزند. بعد آن را له می کند و بعد چهارصد گرم قند یا شکر طبیعی در آن می ریزند. بعد که حل شد آن را در محیطی مانند یخچال نگه داری می کنند. نباید از دو سه روز بیشتر بماند و باید سریع آن را مصرف کرد.

برای درد عضلانی روغن قُسط شیرین که در پایه ی روغن زیتون به عمل آمده است نیز مفید است به این گونه که عضله ی گرفته شده را با آن ماساژ دهند. اگر خانمی به این مشکل مبتلا شده باشد و هم بخواهیم عادت ماهیانه اش را منظم کنیم و اگر شیر می دهد شیر آن را افزایش دهیم و بیماری خستگی جنسی او را نیز مداوا کنیم او روزی یک قاشق چایخوری تخم رازیانه را در استخوان ریخته دم می دهد و بعد با عسل آویشن می خورد و هر صبح و شام قسمتهایی که درد می کند را با روغن رازیانه ماساژ دهد.

پیاز دارای انسولین طبیعی است و مانند سیر و پیازچه می باشد از این رو برای دیابتی ها خوب است زیرا قند خون را کاهش می دهد.

برای حبس البول اگر پیاز را له کنند و زیر شکم بگذارند مفید است زیرا مسیر ادرار را باز می کند. برای تورم پروستات نیز مفید است و مسیر پیشاب راه را باز می کند و تورم پروستات را کم می کند.

پیاز نیم پز برای درمان سوختگی ها مفید است (مانند سیب زمینی خام و خمیردندان دارای فلوراید و اینها برای این است که جای سوختگی تاول نزند. البته باید سریع محل را با اینها آغشته کرد و اگر سوختگی پیشرفته است باید به اورژانس مراجعه کرد تا عفونتهای باکتریایی و قارچی در محل سوختگی ایجاد نشود. البته این در جایی است که سوختگی ناشی از حرارت باشد. اما اگر سوختگی ناشی از برق باشد نباید محل را روغن زد و یا چرب نمود. دکتر فرهاد همت خواه در کتاب تلخیص دائرة المعارف پزشکی خانواده مطالبی در این مورد ذکر شده است.)

پیاز خام محرک قلب است و ضد تصلب شرائین می باشد. بنا بر این برای کسانی که گرفتگی عروق کرونل قلبی دارند مفید است بدین منظور باید روزی یک عدد پیاز قرمز مصرف کرد.

پیاز ضد باکتری های مضر است. تقویت کننده و نرم کننده ی سینه است بدین منظور می توان آب آن را غرغره کرد و یا قورت دارد.

پیاز سنگ کلیه را خورد می کند.

پیاز پخته ملین است و ضد یبوست حاد و مزمن است.

برای رفع خارش چشم چکاندن چند قطره آب پیاز تازه در چشم مفید است و چشم را ضد عفونی می کند. باید این قطره را در ساک چشم چکاند نه روی مردمک چشم. محلول های چشمی شیمیایی گاه موجب آب سیاه چشم می شود و گاه موجب گشادی مردمک چشم می شود از این رو گاه در وسط روز و در معرض نور خورشید نیز مردمک گشاد می شود و این موجب آسیب به چشم می شود.

اگر کسی به سنگینی گوش مبتلا است و علت آن بیماری های زمینه ای گوش نیست برای تقویت گوش در شنیدن صدا می توان از آب پیاز تازه استفاده کرد به این گونه که یک تا سه قطره در گوش بچکاند. البته اگر سنگینی گوش به سبب انباشت جرم گوش باشد و یا بیماری دیگری در کار باشد باید آن را درمان کرد. البته باید از گوش نیز مواظبت کرد مثلا در زیر حمام و استخر باید از گوشی استفاده کرد و نگذاشت که آب وارد گوش شود. گاه نیز حیوان ریزی وارد گوش می شود که باید الکل سفید در گوش چکاند تا بیرون آید که از سه تا هفت قطره در گوش می چکانند. بعد که آن موجود از بین رفت، سر را باید به پائین خم کرد تا آن موجود و الکل سفید خارج شود. اگر حشره خارج نشد نباید آن را دستکاری کرد و الا ممکن است بدن آن متلاشی شود و به عفونت منجر شود از این رو باید نزد متخصص رفت تا گوش را شستشو دهد.

آب پیاز خارش گوش را نیز درمان می کند. همچنین می توان از پماد چشمی یک درصد استفاده کرد که اگر در گوش ریخته شود باکتری های مضر گوش را از بین می برد و در نتیجه خارش گوش از بین می رود.

آیت الله شیخ عباس تبریزیان به روایات این باب در کتاب طب الرسول المصطفی در جلد یک ذکر کرده است. همچنین آیت الله ریشهری در کتاب دانشنامه ی احادیث پزشکی ذکر کرده است. همچنین آیت الله مصطفی نورانی در کتاب طب اسلامی به آنها اشاره کرده است. همچنین آیت الله بروجردی در جامع الاحادیث جلد 28 آنها را جمع آوری کرده است.

آب پیاز تازه موجب درخشان شدن پوست صورت می شود و لکه های خونی روی صورت را برطرف می کند. (همچنین است مصرف انار شیرین با گلنار وحشی، ماساژ دادن با جوشانده ی آویشن، خوردن تخم گلرنگ برای مردان.)

پیاز موجب محکم شدن لثه ها می شود (مانند استعمال پودر صُعد کوهی)

پیاز به دلیل دارا بودن کلسیم، دردهای عضلانی مخصوصا عضله ی پشت ساق پا را خوب می کند. (شیر با خرما یا شیر با عسل یا حلیم با گوشت در صبح نیز مفید است.)

پیاز معالج عفونت های مجاری است و به دلیل داشتن کلسیم استخوان ها را محکم می کند.

پیاز معالج عفونت های مجاری تنفسی مانند ورم گلو، گریپ و آسم و امثال آن است. (مانند عسل رقیق شده و آب سیب عسل)

اگر کسی به پیاز و سیر و پیازچه و مانند آن آلرژی دارد باید مصرف آن را ترک کند.

مصرف پیاز رافع سموم بدن است البته به شرطی که کلیه ها کم کار نباشد و فرد ادرار خود را نگاه نداشته باشد.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo