< فهرست دروس

موضوع: تربچه و تمیزی دهان

یکی از خواص تربچه این است که دمکرده ی ترب، مدر می باشد و برای درمان کسانی که به حبس البول دچار شده اند مفید است.

اگر کسی دست و پایش دچار سرمازدگی شده است ترب را در آب بجوشانند و بعد از آنکه ولرم شد دست و پا را چند با در شبانه روز در آن قرار دهند. البته از درون هم باید افت کالری و سردمزاجی خود را درمان کند. گاه ممکن است شریان اصلی پا یا دستش دچار مشکل شده باشد که باید نزد مخصص پاتولوژی رود. گاه به سبب رسوب کافئین و تریگلیسرید خون باشد و یا به سبب تصادف، سقوط و ضربه این گونه شده باشد.

دم کرده ی ریشه ی ترب موجب تقویت بدن می شود. تربچه از پوسیدگی و افتادگی دندان جلوگیری می کند. بر عکس قند و شکر شیمیایی و دخانیات موجب آفت دهان و دندان می شود.

مسواک با پودر صاد کوفی برای دندان و لثه مفید است. برای سفید کردن دندان و بالا بردن ضریب مقاومت مینای دندان با پودر اراک که یک نوع چوب خاص است مسواک زده یا روی دندان بکشند. حتی گاه بعضی از نمک های خاص نیز مفید است به این گونه که در آب مخلوط شود و به دهان و دندان کشیده شود.

تربچه از ابتلا به سرطان و لخته شدن خون جلوگیری می کند.

بوی تربچه برای سینوس ها مفید است مخصوصا سینوس های فوقانی که بین دو ابرو و دو طرف تیغه ی بینی است.

برگ کاهوی پخته نیز و سبزی ریحان موجب ازدیاد شیر مادر است. بهتر است کاهو بخار پز باشد تا مادر و بچه دچار نفخ نشوند.

تخم تربچه ضد درد است (مخصوصا دردهای معده و روده)

تربچه گاه موجب گاز روده و معده و آروغ زدن مکرر می کند. این افراد اگر تخم ترب را بخورند نفخ آنها برطرف می شود. این مانند زردآلو است که موجب نفخ و دلپیچه می شود که مغز شیرین هسته ی آن رافع آن است.

تخم ترب اشتها آور است و بهتر از آن هفت عدد آلو بخارای خشک قبل از شام می باشد که باید آن را به شکل مکیدنی خورد. آلو رقیق کننده ی خون و ضد یبوست هم می باشد.

تخم ترب قاعده آور است بنا بر این دخترانی که در سن حیض هستند و خون نمی بینند می توانند از آن استفاده کنند و همچنین در درمان و پیشگیری از یائسگی زودرس مفید می باشد و مانند کاهو، نعناع، باقلا، گلپر، زیره، سیاه دانه و آویشن. همچنین است دمکرده ی تخم کَبَر یا کَوَر که البته برای کبد چرب مضر است و الا روزانه یک قاشق چایخوری دمکرده ی آن را مصرف کند. همچنین است تخم جعفری و سبزی آن که ضد کبد چرب هم هست و برای ایجاد قاعدگی مفید است.

برای درمان تب ناشی از کمکاری کلیه و ازدیاد سم خون (اوره) از برگ و تخم تربچه استفاده شود. همچنین است دمکرده ی تخم ترب.

ورم سینه که گاه موجب درد می شود با خوردن تخم ترب و مصرف ترب با غذا و ضماد تخم ترب بر روی سینه تسکین می یابد. اگر ورم سینه سرطانی باشد آرد جوی سبوس دار را بر سینه ضماد کنند. البته سرطان را باید درمان کرد و کار فوق فقط ورم سرطانی را مداوا می کند.

مسمومیت غذایی (که گاه ناشی از مصرف کنسرو ها و عدم جوشاندن آنها در آب است)

اگر کودکی توسط مصرف اشتباهی شوینده ها و مانند آن مسموم شود باید یک لیوان شیر به او بدهند و سرش را پائین نگه دارند که اگر بالا آورد وارد نای او نشود. باید سریع به او شیر دهند و نگذارند که غذا از معده رد شود. اگر شیر دم دست نبود بذر ترب نیز همین کار را انجام می دهد.

مداومت و زیاده روی در مصرف ترب مضراتی دارد و یکی از آنها مبتلا شدن به دلپیچه است.

ترب برای دندان و گلو ضرر دارد. قدیمی ها می گفتند اگر کسی زیاد تربچه بخورد مبتلا به شپش می شود.

 

الْمَحَاسِنُ، عَنْ أَبِيهِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ الْمُبَارَكِ عَنْ قَيْسِ بْنِ الرَّبِيعِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَسَنِ ع قَالَ: كُلُوا الرُّمَّانَ‌ يُنَقِّي‌ أَفْوَاهَكُمْ.[1]

رمان شیرین دهان را پاکیزه می کند.

یکی از بیماری های دهان، آفت دهان است که برای درمان آن مخصوصا در گرم مزاجان انار، رب و یا آب آن است که در دهان بگردانند و بیرون بریزند. اگر فرد سردمزاج است مخلوط گردو و پنیر را جویده و بیرون بریزند. جانبازانی که به گاز خردل مبتلا شدند از انار و آب و خود انار استفاده کرده و جویده و بیرون بریزند و انار و مشتقات آن را مصرف کنند.

اگر زنان حامله از انار و مشتقات آن استفاده کنند این کار موجب مبتلا نشدن آنها به دیابت حاملگی و لک حاملگی می شود زیرا انار سرشار از ویتامین ب 6 است.

میوه ی انار شیرین موجب رطوبت پوست می شود. از شش ماه به بعد به بچه می توانند کمی بدهند و به روزی یک قاشق چایخوری به او بدهند که هم زبانش زود باز می شود و هم وقتی به سن جوانی رسید بلوغ جنسی او توأم با بلوغ فکری است و دچار انحراف جنسی نمی شود. زیر دو سال و بالای چهل سال نباید از هسته ی انار استفاده کنند. (مگر در موارد خاص)

 

7- الْمَحَاسِنُ، عَنِ السَّيَّارِيِّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْمُبَارَكِ الدِّينَوَرِيِّ عَنْ أَبِي عُثْمَانَ عَنْ دُرُسْتَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: الْبَصَلُ‌ يُطَيِّبُ‌ الْفَمَ‌ وَ يَشُدُّ الظَّهْرَ وَ يُرِقُّ الْبَشَرَةَ. [2]

پیاز دهان را پاک کرده، کمر را محکم می کند (زودانزالی را نیز خوب می کند و برای این کار یک عدد پیاز موقع ناهار و یک عدد قاشق غذاخوری خیسانده تخم کاهو بخورد.) همچنین پوست را لطیف می کند. خیار بوته ای را اگر رنده کرده با دوغ شیرین بخورند پوست لطیف می شود و یا پوست را با آب خیار خیس کنند و صبر کنند تا خشک شود. همچنین خوردن یک قاچ طالبی در بیست و چهار ساعت و مالیدن آب آن به پوست. هکذا مصرف هفت گل درخت اناری که میوه نمی دهد با یک لیوان آب انار شیرین انجام این کار علاوه بر شفاف شدن پوست موجب عدم ابتلا به دمل و زگیل و مانند آن تا یک سال می شود.

پیاز سفید با تخم مرغ و روغن زیتون برای تکثیر نسل و صاحب پسر شدن مفید است.

برای گرفتگی عروق و تصلب شرایین یک پیاز قرمز متوسط را روزی یک عدد بخورد.

 

از امام رضا علیه السلام روایت است که می فرماید: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‌ أَفْوَاهُكُمْ طُرُقٌ مِنْ طُرُقِ رَبِّكُمْ فَنَظِّفُوهَا بِالسِّوَاكِ‌.[3]

 

کسانی که سگ و گربه در خانه نگه می دارند بدانند که بول و غائط آنها موجب چند نوع بیماری عفونی و از جمله فلج اطفال می شود.

 

به هر حال باید بعد از غذا و قبل از وضو خلال کرد و در سحر قبل از نماز شب مسواک زد. هکذا قبل از خواب. از همه مهمتر این است که دقت کنیم که دهان خود را از آفات معنوی مانند تهمت و غیبت و امثال آن حفظ کنیم.

 


[3] صحیفة الرضا علیه السلام، ص54.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo