< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

94/03/11

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: میوه جات و فلجی ها
نان آور خانواده باید میوه های رسیده ی فصل را برای خانواده ی خود تأمین کند و لا اقل هر روز جمعه این کار را انجام دهد. تا افراد خانواده دچار سوء تغذیه ی ناشی از کمبود ویتامین ها و املاح نشوند:
و عن أبي الحسن موسى ع إذا وعدتم الصغار فأوفوا لهم فإنهم يرون أنكم أنتم الذين ترزقونهم و إن الله عز و جل ليس يغضب لشي‌ء كغضبه للنساء و الصبيان و بإدخال الفاكهة عليهم خصوصا في الجمع (مخصوصا در روزهای جمعه)[1]

میوه ها غالبا سرشار از آب هستند و گاه بیش از دو سوم وزن آنها از آب تشکیل شده است بنا بر این برای کسانی که عطش و یا غلظت خون دارند و یا گردش خونشان ضعیف است بسیار مناسب می باشد. همچنین در کمک و درمان انواع سرطان ها مفید است. یکی از علت های ایجاد فلجی ها و لمسی ها و بخشی از اقسام سرطان ها مخصوصا سرطان ریه ناشی از مصرف دخانیات، مواد افیونی و قرص های روان گردان است. (نود درصد سرطان ریه به سبب مصرف سیگار است.) حال، میوه جات سموم را از بدن دفع می کند.
خوردن یک لیوان آب پرتقال شیرین در وسط روز و یک لیوان آب لیمو شیرین در عصر، تا پانزده روز سموم بدن را از بین می برد.
کسانی که معتاد به سیگار و مواد افیونی هستند گاه تا شش ماه طول می کشد بتوانند ترک کنند.
میوه ها و سبزیجات و آب آشامیدنی سالم در بحث درمان غلظت خون نیز نقش دارند. خوردن آب هر شش ساعت به مقدار یک یا دو لیوان آب جوش ولرم و در وسط روز خوردن چهارده عدد میوه ی تمشک موجب رقیق شدن خون می شود و قند خون را پائین می آورد همچنین است خوردن یک ساقه ریواس که موجب پائین آمدن فشار خون نیز می شود و خون را رقیق می کند. همچنین به همراه غذا خوردن کاهو بدون سس مفید است. یعنی در بیست و چهار ساعت یک عدد کاهوی متوسط بخورد. شب قبل از شام هفت عدد آلوبخارای خشک به شکل مکیدنی بخورد که خون را رقیق می کند. به همراه شام می توان یک قاشق غذاخوری زرشک خام خورد که هم خون را رقیق م کند و هم فشار را پائین می آورد. صبح قبل از انجام کار، جوشانده ی عناب همراه با آب کاهوی تازه نیز برای این منظور مفید است و حتی خون تازه نیز در بدن ایجاد می شود و خون بدن تصفیه و رقیق می شود و هم ضد انواعی از سرطان ها است. همچنین است چهارده عدد عناب مخلوط با عسل آویشن و اگر با عسل کوهی مخلوط شود بهترا است.
فشار خون بالا یکی از عوامل مرگ و میر است. هر دو ثانیه یک نفر بر اثر فشار خون مرحوم می شود. بنا بر این کسانی که در معرض خطر بیشتری هستند و سنشان بالای سی و پنج است و کسانی که اضافه وزن دارند و کسانی که فعالیت جسمانی اشان کم است و یا شوری زیاد مصرف می کنند (که میزان عادی آن چهار تا هفت گرم در بیست و چهار ساعت است.) کسانی که مبتلا به قند یا بیماری نقرس هستند بیشتر در معرض فشار خون هستند. همچنین است خانم های حامله و یا کسانی که به سراغ مسکرات می روند اینها همه در معرض فشار خون بالا هستند.
اگر فشار خون بالا باشد و کنترل شود به انواع بیماری ها از جمله سکته مبتلا می شود. مبتلا به نارسایی کلیوی و یا حمله ی قلبی می شود. زن حامله ممکن است مبتلا به مسمومیت ناشی از فشار خون بالا شود و گاه به مرگ جنین می انجامد.
برای جلوگیری از فشار خون بالا باید:
·اضافه وزن را کنترل کرد،
·باید مصرف دخانیات و مواد افیونی را ترک کرد
·باید از غذاهای سالم و بهداشتی استفاده کرد و از فست فوت ها، غذاهای صنعتی و مانده پرهیز کرد. اسانس های شیمیایی و افزودنی های مجاز فشار خون را بالا می برد.
·سرخ کردنی، بو دادنی مانند آجیل های شور و تفت داده موجب فشار خون، تورم پروستات در مردها و ناراحتی دهانه ی رحم در زن ها می شود.
·سبزی و تخم شنبلیله به همراه غذا فشار خون را پائین می آورد و کاهو و کرفس خام با غذا فشار خون، قند خون و چربی خون را پائین می آورد.
·باید مصرف نمک را کم کرد. غذا باید بی نمک باشد و قبل و بعد از غذا یک گرم نمک مصرف شود.
·کاهو، کدو مسمی، کرفس، خرفه و شنبلیه (با سرکه یا آب لیمو ترش تازه) فشار خون را پائین می آورد. (آب لیموی مانده برای کسانی که سکته کرده اند مضر است زیرا موجب شل شدن عضله ی صنوبری قلب می شود. حتی بعضی از متخصصین می گویند که کسانی که سکته ی ناقص کرده اند باید آب لیمو حتی تازه را کنار بگذارند. آب لیمو موجب تپش قلب نیز می شود.)
·باید از کم تحرکی پرهیز کرد که علاوه بر فشار خون و دیابت، موجب ضعف عضلات و رسوب در رگ ها و چاقی مفرط می شود. باید از نیم ساعت پیاده روی در سطح مستوی و یا نرمش و ورزش سبک و یا شنا و دوچرخه سواری بهره برد.

بحث فلج:
فلج به معنای بیماری و درد معروفی است که در یک طرف بدن به شکل طولی ایجاد می شود و احساس حس لامسه و گاه حرکت را از بین می برد. گاه فلجی به هر دو طرف بدن منتقل می شود گاه به شکل دفعی در بدن ایجاد می شود. مثلا گاه فرد سکته می کند و سریعا نصف یا کل بدنش فلج می شود.
در روایت است که یکی از شرایط عمومی سال های قبل از ظهور امام زمان (عج) شروع فلجی و مرگ دفعی است:
عَلِيٌّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ النَّبِيُّ ص مِنْ أَشْرَاطِ السَّاعَةِ أَنْ يَفْشُوَ الْفَالِجُ وَ مَوْتُ الْفَجْأَةِ[2]
مرگ ناگهانی گاه به سبب ظلم ظالم است که با بمب گزاری و مانند آن افراد بسیاری را سریعا از بین می برد که به آن مرگ احمر می گویند که مرگ خونی است و گاه مرگ سفید است مانند طاعون و امثال آن که فرد بر اثر بیماری می میرد.
گاه غصه خوردن ها موجب فشار خون و فلجی می شود.

یکی از علل فلجی این است که فرد صبح ناشتا با شکم گرسنه خربزه بخورد. همچنین اگر کسی گوشت ماهی بخورد و بعد از آن بخوابد. خوردن ماهی و بعد رفتن به استخر آب سرد یا آب تنی در آب سرد ممکن است به فلجی مبتلا شود و حتی گاه ویلچری می شود. همچنین است خوردن ماهی با ترشیجات. بهترین ماهی، ماهی سفید است که با پوست و پولک طبخ شود و بعد پوست و پولک آن را جدا کرد. بعد از آن ماهی قزل آلا قرار دارد. بنا بر این ماهی تازه باشد و دودی و مانده و یا کنسرو شدن نباشد. بعد از ماهی و قبل از خواب باید یک قاشق غذاخوری عسل در بزرگسالان و یک قاشق چایخوری در کودکان و یا هفت عدد خرما مصرف کرد.

عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ يَاسِرٍ الْخَادِمِ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ الْبِطِّيخُ عَلَى الرِّيقِ يُورِثُ الْفَالِجَ نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْهُ[3]
خوردن خربزه صبح ناشتا موجب فلجی می شود. حتی اگر ادامه دهد گاه به جذام نیز می انجامد.

نُوحٍ النَّيْسَابُورِيِّ عَنْ سَعِيدِ بْنِ جَنَاحٍ عَنْ مَوْلًى لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ دَعَا بِتَمْرٍ فِي اللَّيْلِ فَأَكَلَهُ ثُمَّ قَالَ مَا بِي شَهْوَتُهُ وَ لَكِنِّي أَكَلْتُ سَمَكاً ثُمَّ قَالَ وَ مَنْ بَاتَ وَ فِي جَوْفِهِ سَمَكٌ وَ لَمْ يُتْبِعْهُ بِتَمْرٍ أَوْ عَسَلٍ لَمْ يَزَلْ عِرْقُ الْفَالِجِ يَضْرِبُ عَلَيْهِ (پیوسته رگ ژنتیکی فلجی در حال فعال شدن است) حَتَّى يُصْبِحَ[4]

مصرف سبزی صنا و پودر آن از یک قاشق چایخوری تا مرباخوری با غذا ضد یبوست است و فقط اگر کسی کولیت روده دارند نباید از آن استفاده کنند. زن حامله نباید از آن استفاده کند چون قاعده آور است و به لکه بینی مبتلا می شود.
قَالَ لَوْ عَلِمَ النَّاسُ مَا فِي السَّنَا لَبَلَّغُوا مِثْقَالًا مِنْهُ مِثْقَالَيْنِ ذَهَباً أَمَا إِنَّهُ أَمَانٌ مِنَ الْبَهَقِ (مبتلا شدن به لک های سفید سطحی پوست) وَ الْبَرَصِ (پیسی) وَ الْجُذَامِ (خوره) وَ الْجُنُونِ وَ الْفَالِجِ وَ اللَّقْوَةِ (پارکینسون و عدم تعادل در حرکت)...[5]

عن الرضا علیه السلام: فَلَا تَقْرُبِ النِّسَاءَ مِنْ أَوَّلِ اللَّيْلِ صَيْفاً وَ لَا شِتَاءً وَ ذَلِكَ لِأَنَّ الْمَعِدَةَ وَ الْعُرُوقَ تَكُونُ مُمْتَلِئَةً وَ هُوَ غَيْرُ مَحْمُودٍ وَ يَتَوَلَّدُ مِنْهُ الْقُولَنْجُ (اسپاسم و گرفتگی عضلانی و عصبی) وَ الْفَالِجُ (فلجی) وَ اللَّقْوَةُ (پارکینسون و عدم تعادل در حرکت) وَ النِّقْرِسُ (رسوب اسید اوریک خون به شکل کریستال در مفاصل) وَ الْحَصَاةُ (شنریزه در کلیه و مانند آن) وَ التَّقْطِيرُ (تقطیر بول که گاه بر اثر تورم پروستات است و گاه به سبب آسیب اسفنکترهای آلت) وَ الْفَتْقُ وَ ضَعْفُ الْبَصَرِ وَ رِقَّتُهُ...[6]
مجامعت در اول شب موجب بیماری های فوق می شود.

علل فلجی:
1.استرس و نگرانی مستمر شدید
2.کم خونی شدید
3.فشار خون پائین مخصوصا اگر زیر نه یا هفت باشد
4.افت مایعات خونی (بر اثر تشنگی زیاد) که کلیه کم کار شده و اسید اوریک خونش بالا می رود
5.سوء تغذیه ی شدید
6.استفاده از ظروف پلاستیکی، سربی و آلومینیومی که حتی موجب یک سری از سرطان ها می شود.
7.انواع گلوله ها، ترکش ها، موج های انفجاری.
8.آسیب های نخاعی که اگر در گردن باشد کل بدن فلج می شود حتی گاه نخاع نازک می شود و فرد به سختی می تواند بدنش را حرکت دهد.
9.پرتوهای عناصر پرتو زا مانند اورانیوم ضعیف شده و رادیوم
10.عفونت های مغزی مانند مننژیت و خونی
11.سکته های مغزی و قلبی و عروقی
12.خربزه در ناشتا در حال گرسنگی
13.ماهی و بعد آبتنی در آب سرد
14.ماهی خوردن و خوابیدن بدون خوردن خرما و عسل
15.جماع در اول شب یا استمناء در پسران و استشهاء در دختران
16.بیماری ام اس
17.پارکینسون
18.تومورها و کیست و آبسه مغزی
19.مسمومیت های خاص مانند نیش حیوانات موذی از جمله عنکبوتی خاص و یا حتی سم زنبور برای کسانی که به آن حساسیت دارند. همچنین است نیش مار
20.بمباران های شیمایی
21.غلظت خون بالا
22.فشار خون بالا


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo