< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

94/02/23

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: العین (چشم)
اقسامی از سرمه ی طبیعی مانند پودر سنگ سرمه ی سیاه اصفهان یا مخلوطی از پودر عناب طبیعی برای درمان بعضی از بیماری های چشم مفید است.
درد چشم از بقیه ی دردها غالبا سخت تر است:
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا وَجَعَ إِلَّا وَجَعُ الْعَيْنِ وَ لَا هَمَّ إِلَّا هَمُّ الدَّيْنِ[1]

الصَّدُوقُ فِي الْعُيُونِ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ الْحُسَيْنِ الْبَغْدَادِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَنْبَسَةَ عَنْ دَارِمِ بْنِ قَبِيصَةَ عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْكَمْأَةُ مِنَ الْمَنِّ الَّذِي أَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ وَ هِيَ شِفَاءُ الْعَيْنِ[2]
قارچ خوراکی از منّ است که خداوند برای بنی اسرائیل فرو فرستاد و شفاء برای چشم است.
قارچ خوراکی گاه زمینی است که بر روی زمین مخصوصا بعد از رعد و برق ها رشد می کند و مزه ی آن شبیه گوشت ماهی است. این قارچ برای ازدیاد نور چشم بسیار مفید است.
نوع دیگر قارچ، هوایی است. به این گونه که در سالن های وسیع پوشال هایی از کاه را آویزان می کنند و در آن قارچ خوراکی کاشته شده است. بعد وقتی کاه را مرطوب می کنند، قارچ بر روی آن می روید. ساقه و کلاهک قارچ هوایی ضخیم است و خود اقسامی دارد گاه پایه کوتاه است و گاه پایه بلند. این قارچ نیز برای نور چشم مفید است. حتی می توان آب قارچ را بعد از چلاندن در چشم چکاند.
باید توجه داشته که بعضی از قارچ ها سمی و کشنده است.

الْمَحَاسِنُ، عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنْ عِيسَى بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْهَاشِمِيِّ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عَلِيٍّ الرَّافِعِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْكَمْأَةُ مِنْ نَبْتِ الْجَنَّةِ مَاؤُهُ نَافِعٌ مِنْ وَجَعِ الْعَيْنِ[3]
یعنی آب قارچ خوراکی زمینی از روییدنی های بهشت است و برای چشم درد مفید می باشد.
برای گوش درد نیز از برگ سداب یا روغن آن را در گوش بچکانند.
هویج زرد یا مربای آن برای نور چشم مفید است.

عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ زَيْدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْكَمْأَةُ مِنَ الْمَنِّ وَ الْمَنُّ مِنَ الْجَنَّةِ وَ مَاؤُهَا شِفَاءٌ لِلْعَيْنِ[4]

زَيْدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع صِفَةُ ذَلِكَ أَنْ تَأْخُذَ كَمْأَةً فَتَغْسِلَهَا حَتَّى تُنَقِّيَهَا ثُمَّ تَعْصِرَهَا بِخِرْقَةٍ وَ تَأْخُذَ مَاءَهَا فَتَرْفَعَهُ عَلَى النَّارِ حَتَّى يَنْعَقِدَ ثُمَّ يُلْقَى فِيهِ قِيرَاطٌ مِنْ مِسْكٍ ثُمَّ تَجْعَلَ ذَلِكَ فِي قَارُورَةٍ وَ تَكْتَحِلَ مِنْهُ فِي أَوْجَاعِ الْعَيْنِ كُلِّهَا فَإِذَا جَفَّ فَاسْحَقْهُ بِمَاءِ السَّمَاءِ أَوْ غَيْرِهِ ثُمَّ اكْتَحِلْ مِنْهُ [5]
یعنی قارچ خوراکی را ابتدا می شویی تا تمیز شود بعد آن در پارچه ای گذاشته می فشاری تا آبش خارج شود و آب آن را کمی حرارت می دهی تا اندکی قوام یابد بعد یک قیراط از مشک طبیعی آهو یا مشک گیاهی در آن ریخته بعد آن را در ظرف کوچک ریخته و هر شب سرمه می کشی و این موجب می شود که از تمامی بیماری های چشمی خلاصی یابی.
بر اساس سازمان جهانی یونسکو سنین 20 تا 55 سالگی جوانی است از 55 تا هفتاد سالگی میان سالگی و از هفتاد به بعد کهنسالی است.
گاه انسان به تصلب شرایین مبتلا است و گاه این تصلب مربوط به عروق چشمی است. تصلب شرایین می تواند از عوامل ارثی ناشی شده باشد و از عوامل اکتسابی. عروق شبکیه ی چشم مانند بافت خون مغز، دارای گردش خون بسیار است و حتی گردش خون در بافت عروق شبکیه ی چشم از گردش خون قلب بیشتر است.
در نسل حاضر مواردی وجود دارد که موجب شده است افراد به بیماری ها چشمی و قلبی و عروقی مبتلا شوند از جمله آنها می توان تنوع غذایی را نام برد و اینکه افراد ساده خوردن را رها کرده اند. دیگر پرخوری و بدخوری است. خوردن سرخ کردنی، پوست مرغ و ماهی، ته دیگ و مانند آن از این موارد است. این بر خلاف قدیمی ها است که غذا را اندازه و مخصوصا تازه می خوردند. پرخوری به بیماری هایی از جمله دیابت و چاقی مفرط می انجامد. دیگر اینکه نباید آب سرد تگری خورد زیرا این خود یکی از علل ایجاد سرطان مری، ایجاد کبد چرب و کم کاری لوز المعده است و شخص مبتلا به دیابت می شود که یکی از عوارض دیابت مشکلات چشمی است.
دیگر اینکه در نسل معاصر، تحرک ها کم شده است، خانه ها کوچک شده و تحرک لازم در آنها رخ نمی دهد و زندگی ماشینی شده است.
از دیگر مشکلات نسل معاصر این است که تحرک هوازی ندارند یعنی به محیط باز و پیاده روی و دوچرخه سواری در محیط باز، استخر شنا در هوای باز و امثال آن دسترسی ندارند. اگر استخر سر پوشیده است باید دستگاه تهویه ی هوای مناسب برای رساندن اکسیژن به داخل وجود داشته باشد.
پیاده روی موجب می شود که گردش خون در بدن تسریع شود و در نتیجه حرکت خون در عروق چشمی زیاد شده و مشکلات سرخرگی و سیاهرگی در چشم به وجود نمی آید. اگر دید فرد سفید باشد و همه جا را تار و سفید ببیند این علامت انسداد سرخرگی عروق چشم است و اگر همه جا تار و به رنگ خاکستری باشد این علامت مشکل سیاهرگ و ورید چشم است. برای رفع این مشکل باید هر روز یک ساعت پیاده روی تند داشت.
مصرف شوری و نمک زیاد نیز به تصلب شرایین و مشکلات عروق چشمی می انجامد. افراد سالم باید 5 تا 7 گرم در بیست و چهار ساعت از نمک طعام استفاده کنند و حال آنکه این مصرف گاه به 10 تا 20 گرم در بیست و چهار ساعت بالغ می شود و در کنار آن از شوری هایی چون پفک، خیار شور و مانند آن نیز استفاده می کنند. فشار خون اگر به بالای 18 برسد موجب پاره شدن عروق چشمی و خونریزی در آن می شود و گاه موجب خونریزی مغزی می گردد.
مصرف چربی زیاد نیز موجب مشکل فوق می شود چه چربی طبیعی باشد یا صنعتی و یا جامد و یا مایع.
گاه فرد چربی فشرده ی زیادی مصرف می کند. جگر سیاه از این قبیل است که هر تکه از آن به مقدار نیم کیلو دنبه کلسترول بد دارد. به همین دلیل در روایات است که احشاء داخلی حیوانات را نباید زیاد مصرف کرد.
موز نیز اگر زیاد مصرف شود خطرناک است زیرا چربی و قند آن بالا است. همچنین است انبه و مشتقات آن یا مغز هسته ی آن.
همچنین است خوردن کله پاچه، ته دیگ، نوشابه های گاز دار، آب میوه های شیمیایی، دخانیات، مسکرات و قرص های روان گردان.
اگر کسی علاوه بر فشار بالا دیابت هم داشته باشد چشم او بیشتر در معرض خطر است.
خوردن چربی بالا موجب می شود که انسان به ورم سیاهرگی مبتلا شود زیرا دیواره ی رگ ها ضخیم می شود و مواد چربی را که می خواهد از خود عبور دهد نمی تواند و در نتیجه متورم می شود و به پارگی و خونریزی می انجامد و این گاه به افتادگی شبکیه و مانند آن منجر می شود. برای حل آن از داروی ایبستین استفاده می شود و گاه با لیزر، شبکیه را صاف کرده و رگ های نابجا را بر می دارند و شبکیه را در جای اصلی خود می گذارند.
علم جدید نمی تواند شبکیه ی چشم را عوض کند و به جای آن شبکیه ی مصنوعی بگذارد و یا عروق چشمی را باز کند.
یک بیماری سنی وجود دارد به نام استحاله ی ماکولا (پیرچشمی) که از سنین شصت سالگی به بالا به طور طبیعی پدیدار می شود ولی گاه در سنین کمتر مانند 35 سالگی بر اثر مصرف دخانیات و فشار خون بالا و کنترل نشده رخ می دهد.
می توان برای بهبودی از گل بهار نارنج، گل راعی، گل بیدمشک و چای کوهی استفاده کرد و آن را با عسل آویشن مخلوط کرد.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo