< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

94/01/30

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: العقل
گاه برای استحکام و بقاء عقل می توان از خوراکی های مناسب استفاده کرد. از جمله می توان به سرکه ی طبیعی انگور عسکری اشاره کرد و یا کسانی که چربی خون بالایی دارند می توانند از سرکه ی طبیعی سیب استفاده کنند. کسانی که به سنگ صفرا نیز مبتلا هستند می توانند از سرکه ی طبیعی سیب که در آن سبزی تره ریخته شده است استفاده کنند.
سرکه ی طبیعی برای استحکام استخوان مناسب است و می توان آن را مخلوط با آب یا همراه غذا یا مخلوط با سالاد مصرف کرد. خوردن سرکه به تنهایی و زیاده روی در مصرف آن موجب سرسوزه ی معده و یبوست می شود.
سرکه ی طبیعی مخصوصا سرکه ی انگور عسکری چربی بد خون را نیز پائین می آورد.

عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ الْخَلُّ يَشُدُّ الْعَقْلَ[1]

سرکه و سایر ترشیجات را نباید با شیر خورد زیرا موجب بیماری برص می شود.

مصرف به (رسیده و شیرین و زرد و بدون پرز) ضد خونریزی و لکه بینی و ضد اسهال است و ضد کولیت روده می باشد. مقوی قلب است و موجب ازدیاد فعالیت های عقلی می شود کما اینکه در روایتی آمده است:
عَنِ السَّيَّارِيِّ رَفَعَهُ قَالَ عَلَيْكُمْ بِالسَّفَرْجَلِ فَكُلُوهُ فَإِنَّهُ يَزِيدُ فِي الْعَقْلِ وَ الْمُرُوَّةِ[2]

برای رویش و تقویت عضلات باید از گوشت مانند گوشت گوسفند (ران و ذراع آن) استفاده کرد و یا در مورد گوشت های سفید از راه مرغ و بوقلمون بدون پوست و از ماهی های پولکدار مانند ماهی سفید و قزل آلا استفاده کرد البته بعد از ماهی باید خرما خورد تا انسان در خواب مبتلا به فلجی و یا شبه فلجی نشود.
یکی از فوائد گوشت به این شکل که در مصرف آن باید دقت کرد که از سه روز کمتر نباشد و از چهل روز بیشتر هم نگذرد در حالی که انسان گوشتی نخورده است. زیرا اگر کسی چهل روز گوشت نخورد بد اخلاق می شود و اعصابش ضعیف می شود و دچار یک نوع کمبود ویتامینی مانند ویتامین بی 12 می شود که یک نوع کمخونی کشنده می باشد. همچنین خوردن گوشت در سه روز کمتر موجب قساوت قلب می شود و ضریب بیماری ها مانند انگل های روده و معده و بیماری نقرس و ازدیاد فشار خون و ناراحتی قلبی عروقی و یا مغزی را افزایش می دهد. چنین گوشتی است که موجب رویش گوشت در بدن می شود:
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ قَالَ اللَّحْمُ يُنْبِتُ اللَّحْمَ وَ يَزِيدُ فِي الْعَقْلِ وَ مَنْ تَرَكَهُ أَيَّاماً فَسَدَ عَقْلُهُ[3]

در بعضی موارد خاص می توان از گوشت های خاص استفاده کرد مثلا برگ تازه ی چغندر با گوشت تازه ی گاو برای لک های سفید سطحی پوست نافع است.
خرمای رسیده و میوه ی شاه بلوط برای تقویت عضلات و درمان شلی عضلات و شبه فلجی ها مفید است. همچنین از ضعف عضلات ارادی و ضعف عضلات کلی بدن نیز مفید می باشد.
گاه افت هشیاری و پکری به سبب کمخونی است. بالاترین درصد ویتامین بی 12 در گوشت قرمز است.
در روایات است که اگر انسان مدتی (بیش از چهل روز) گوشت نخورد باید قرض کند و گوشت بخورد و الا بد اخلاق می شود و بد اخلاقی یکی از علائم فساد عقل می باشد.
از علائم کم عقلی، خودارضایی و یا چشم چرانی است که خود آثار سوء بسیاری دارد.
کسی که چشم چرانی می کند شیفته ی معشوق کاذب خود می شود و آتش شهوت در او زیاد می شود و هرگز سیرابی ندارد. از این رو در روایتی از امیر مؤمنان علی علیه السلام آمده است که چشم از دیدن سیر نمی شود کما اینکه زمین از آب سیراب نمی گردد.
دوم اینکه با هر نگاه حرام، فرد گرفتار رنج و شکنجه و حسرت می شود و این به سبب محرومیت دستیابی بالفعل به معشوق حرام است و برای رسیدن به خواسته ی حرام خود دچار شکست هایی می شود که موجب امراض و عقده های روانی می شود کما اینکه از امیر مؤمنان علی علیه السلام روایت است که می فرماید: مَنْ أَطْلَقَ نَاظِرَهُ أَتْعَبَ خَاطِرَهُ مَنْ تَتَابَعَتْ لَحَظَاتُهُ دَامَتْ حَسَرَاتُهُ[4]
سوم اینکه نگاه به نامحرم تحریکات جنسی بدون ارضاء می آورد که این خود موجب می شود که تمرکز فکری در انسان از بین برود. تحریکات زیاد در پسران موجب تورم پروستات و در دختران تورم دهانه ی رحم می گردد. موجب دردهای زیرنافی در قسمت مثانه می شود.
نگاه به نامحرم موجب اختلالات تنفسی و آسم می شود. همچنین موجب درد در اطراف قلب می شود (زیرا فرد چشم چران دائما در حال عصبی است.) معشوق نامحرم هم نسبت به این فرد چشم چران هیچ ارزشی قائل نیست.
چشم چرانی موجب تپش قلب اضافی و بالا رفتن تپش قلب است در نتیجه قلب انسان خسته می شود.
همچنین موجب ضعف و خستگی و کوفتگی عمومی و بی رمقی در انجام کار صحیح می شود.
همچنین موجب درد معده می شود که ناشی از ازدیاد اسید معده است که به سبب نگرانی و جوش زدن در فرد به وجود می آید.
همچنین فرد به انواع مختلفی از سردردها مبتلا می شود زیرا چنین کسی دائما در استرس و فکر و خیال است. بنا بر این چشم چرانی موجب خستگی روحی نیز می شود. همچنین چنین کسی به دلهره و هراس مبتلا می شود.
چنین فردی از زندگی ناامید شده و در شب ها بی قرار است و گاه به خودکشی و مانند آن مانند اسید پاشی به نامحرم مبتلا می شود. چنین فردی مبتلا به اختلال در خواب می شود و بی اشتها می شود که از نوع بی اشتهایی عصبی است.
چنین فردی مبتلا به خستگی فکری و دِماغی می شود.
به همین دلیل است که رها کردن چشم نشانه ی بی عقلی می باشد.
بی عقلی اساس تفرقه است و جامعه ای که عقل محور باشد حول ولایت حقه می چرخد و اتحاد در میان آنها وجود دارد.
چهار چیز علامت بی عقلی است: پرخوری، پرحرفی، پرخوابی و معاشرت های زیاد بی مورد در افراد زیرا اینها موجب فراموشی یاد خداوند می شود در حالی که قرآن و روایات ما را به دوام ذکر توصیه می کند.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo