< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

94/01/24

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: عفت و پاکدامنی
در کنز العمال از رسول خدا (ص) روایت است که می فرماید: لا یقدر رجل علی حرام ثم یدعه لیس به الا مخافة الله الا ابدله الله فی عاجل الدنیا قبل الآخرة ما هو خیر له من ذلک.[1]
رسول خدا (ص) در روایتی می فرماید: هفت طائفه هستند که خداوند در روز قیامت بر سر آنها سایه می افکند در روزی که سایه ای بجز سایه ی خداوند در آن روز نیست (چنین کسانی حتما وارد بهشت می شوند) یکی از آنها مردی است که اگر زمینه ی حرام با زن نامحرم برای او فراهم شود و حتی زن نامحرم از او تقاضای حرام کند او از ترس خداوند به درخواست او پاسخ ندهد:
الْمُظَفَّرُ الْعَلَوِيُّ عَنِ ابْنِ الْعَيَّاشِيِّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ إِشْكِيبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْكُوفِيِّ عَنْ أَبِي جَمِيلَةَ عَنِ الْحَضْرَمِيِّ عَنْ سَلَمَةَ بْنِ كُهَيْلٍ رَفَعَهُ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص سَبْعَةٌ فِي ظِلِّ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ يَوْمَ لَا ظِلَّ إِلَّا ظِلُّهُ ... وَ رَجُلٌ دَعَتْهُ امْرَأَةٌ ذَاتَ جَمَالٍ إِلَى نَفْسِهَا فَقَالَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِين‌[2]
خداوند هم صاحب و رب عالمیان است که در مستدرک آمده است که هجده هزار عالم وجود دارد که معصومین برای همه ی آنها امام و حجّت می باشند و هم رب ما انسان ها است. از این عوامل عالم ذر، عالم روح، عالم ظهر پدر، عالم رحم مادر، عالم دنیا، عالم برزخ، عالم قیامت و مانند آن.
خداوند که خالق و رازق است رب الارباب و صاحب تمام صاحبان دیگر نیز می باشد. ربّ از ماده ی ربب است که به معنای صاحب می باشد نه از ربی که به معنا مربی است.
بالاتر از کسی که هنگام دعا به یاد و ذکر خداوند می افتد کسی است که همواره به یاد خداوند است. چنین کسی اگر خداوند را می پرستد عبادت او عبادت احرار است نه مانند عبادت عبید که از ترس است و نه عبادت تجار که برای بهشت خداوند را عبادت می کنند. حضرت یوسف علیه السلام از جمله این افراد بود که در مقابله با زلیخا از نفس اماره ی خود به خداوند پناه برد.

مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ رِبَاطٍ عَنْ عُبَيْدِ بْنِ زُرَارَةَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع بَرُّوا آبَاءَكُمْ يَبَرَّكُمْ أَبْنَاؤُكُمْ وَ عِفُّوا عَنْ نِسَاءِ النَّاسِ تَعِفَّ نِسَاؤُكُمْ[3]
یعنی به پدران خود نیکی کنید تا فرزندان شما نیز به شما نیکی کنند. مجلسی در شرح احادیث کافی می فرماید: بر الوالدین التوسع فی الاحسان.
در فقره ی بعد از حدیث بالا می خوانیم: از نوامیس مردم عفت داشته باشید. یعنی نباید چشم چرانی کرد، نامه ی حرام نباید نوشت و چت مبتذل نباید داشت و این موجب می شود که زن و ناموس انسان عفیف و پاکدامن باشد.
در جامعه ی جهانی امروز از هر سو شعله های فساد افروخته شده است در نتیجه نسل موجود در جهان گرایش شدیدی به فساد دارند و شهوت بی جا در آنها بسیار زیاد است. نتیجه ی آن این است که رکن اصیل جامعه که خوانواده است فرو ریزد.
برای رفع این مشکل باید اقدام به موقع انجام داد و قبل از اینکه دشمن فرزندان ما را برباید و منحرف نماید خودمان اقدام کنیم. حالت منفعلانه داشتن و یا حتی حالت دفاعی داشتن هر دو حرام است بلکه باید قبل از حمله ی دشمن خودمان دست به کار شویم نه اینکه صبر کنیم بعد از حمله به خود حالت دفاعی بگیریم.
برای حفظ جوانان باید تهذیب نفس نظری و عملی را برای آنها مهیا کرد زیرا اکثر یاران امام زمان عج همین جوانان و نوجوانان می باشند.
از عوارض سویی که استمناء در پسران و استشهاء در دختران ایجاد می کند این است که اینها در اسارت عشق حرام خود می باشند و در نهایت ذلت مانند عبد او می باشند:
عن امیر مؤمنان علیه السلام: عَبْدُ الشَّهْوَةِ أَسِيرٌ لَا يَنْفَكُّ أَسْرُهُ[4]
حال تصور کنید که دنیا خودش زندان است و چنین کسی در این زندان یک زندان دیگر نیز برای خود درست کرده و اسیر آن شده است و این کار را نیز خودش با دست خودش برایش ایجاد کرده است. چنین کسی معشوقش یا تصاویر مستهجن است و یا حتی بدتر از آن تصورات شهوانیش معشوق او هستند.
چنین کسی به جای خداپرستی معشوق حرام خود را می پرستد.
چنین کسی به انواع غم ها مبتلا می شود. در روایت است که افرادی هستند که خداوند در روز قیامت به آنها نظر رحمت نمی کند و با آنها سخن نمی گوید و یکی از آنها کسی است که خودارضایی می کند.
در روایت دیگری آمده است که فردی با دستش خودارضایی می کرده و او را نزد امیر مؤمنان علی علیه السلام آوردند. حضرت چند ضربه به دستش زدند تا سرخ شد و بعد از طریق بیت المال همسری برای او انتخاب کردند.
برای هر عضوی از اعضاء بدن یک نوع زنا وجود دارد. مثلا چشم چرانی زنای چشم است. زنای گوش، گوش دادن به موسیقی های مبتذل است.
از جمله عوارض شهوت حرام، زوال خصلت های پسندیده ی انسانی و زوال شخصیت های انسانی می باشد.
همچنین موجب دو بیماری همزمان می شود که عبارتند از خود آزاری و دیگر آزاری.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo