< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

94/01/19

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: استخوان
حفظ تراکم سلول های استخوانی و استحکام استخوان مخصوصا در سنین رشد بسیار مهم است. همچنین اشخاص میان سال و کهنسال باید توجه داشت که عسل و خرما را در جیره ی غذایی خود قرار دهند. مثلا عسل را خوب است در صبح استفاده کنند و خرما را بعد از ناهار و شام بخورند. همچنین میوه ی شاه بلوط بین روز یا عصرانه یک یا دو عدد و یا گردو با پنیر در شب به دلیل در بر داشتن کلسیم و فسفر موجب می شود که سطح استخوان شکننده نشود. از صد در صد کلسیم موجود در بدن نود و هشت درصد آن در استخوان است و و دو درصد آن در گردش خون است. اگر میزان کلسیم خون کم شود، خون از سطح استخوان ها کلسیم مورد نیاز خود را بر می دارد در نتیجه شخص دچار پوکی استخوان در سطح استخوان می شود.
تغذیه ی مفصل: در مفصل مایع مفصلی، غضروف، دیسک های مجاور و کشکک زانو و تاندون و مینیکس هایی که عضلات را نگه می دارد وجود دارد.
گاه عضلات چهارسر در ران پا ضعیف می شود و گاه غضروف نازک می شود (زیرا غذای آن تأمین نشده است.) تغذیه ی غضروف مفصل از مایع مفصلی انجام می گیرد. نوک استخوان ها که استحکامش از سایر بخش های استخوان کمتر است در مایع مفصلی شناور می باشد. حرکت مفصلی با دیسک های مجاور، کشکک زانو و سایر اجزاء همه در یک راستا انجام می گیرد در نتیجه اگر چرخش مفصلی رخ دهد یا وزن اضافه بر آنها بار شود و یا کوه نوردی و یا پله های زیادی طی شود و یا کفش انسان نامناسب باشد مثلا تنگ یا پاشه بلند باشد، طراز مفصلی به هم می خورد و به دردهای مفصلی در مچ پا، زانو، مفصل لگن و مهره های قوس کمر می انجامد. بنا بر این ضربه به آنها، سقوط، تصادف و غیره موجب بیماری های مختلفی در مفصل و اجزاء آن می شود.
گاه بیماری های متابولیکی مانند قند نوسانی بالا موجب پوسیدگی بافت و پوسیدگی مفصلی شده موجب مردگی بافت شده و زخم های عفونی قانقاریا تولید می شود. بافت پوست، رگ و عضلات از بین می رود و در نتیجه انگشت های دست و پا گاه سیاه می شود و باید آن را قطع کنند.
برای جلوگیری از نازک شدن غضروف،انسان باید از کم تحرکی پرهیز کند. پیاده روی آرام در طول زندگی و آن هم هر روز به مقدار یک ربع تا نیم ساعت در سطح مستوی و در هوای آزاد باید انجام گیرد.
اگر کسی کم تحرک باشد و اضافه وزن داشته پرخوری نیز انجام دهد و در عین حال ورزش سنگین و کارهای سنگین انجام دهد (مانند فوتبال و وزنه برداری) یا اینکه کوله پشتی سنگین بردارد. به دردهای مفصلی و قوس کمر مبتلا می شود. اگر مایع مفصلی در چنین فردی افت داشته باشد و کم باشد، نوک استخوان ها که در مایع مفصلی شناور است به هم برخورد کرده و موجب التهاب مفصل می شود. صدا دادن مفصل ها از علامت این بیماری است و اگر ساییدگی مفصلی رخ دهد به آن بیماری آرتروز می گویند.
یکی از علل ایجاد آرتروز ایستادن زیاد، بالا و پائین رفتن از راه پله و یا چهارپایه، ورزش های سنگین بلند کردن بارهای سنگین، افت مایع مفصلی و مانند آن است.
تقویت عضله ی چهارسر ران پا موجب موجب جلوگیری از ساییدگی مفصلی می شود. این کار با پیاده روی و دوچرخه سواری در سطح مستوی، پیاده روی در عمق کم آب و شنا انجام می شود. متخصصین ارتوپد نرمش های خاصی برای این امر توصیه می کنند. مثلا پروفسور بنایی در کتاب آرتروز و بیماری های مفصلی و کتاب دیسک و سیاتیک نرمش هایی را ارائه داده است.
خرما نیز موجب تقویت عضله می شود و همچنین است انجیر و این به استحکام استخوان می انجامد. همچنین است میوه ی شاه بلوط. همچنین باید از کفش طبی استفاده کرد. از املاح مفید مانند کلسیم، فسفر، منگنز و درصد کمی از بروم نیز برای استخوان لازم است.
گاه فرد زمین گیر می شود و نمی تواند به کار روزانه بپردازد. این علل مختلفی دارد یکی از آنها قند خون بالا و نوسانی است گاه به سبب از کار افتادن کلیه می باشد که در نتیجه فرد باید دیالیزم شود. گاه به سبب انواع رماتیسم های مفصلی می باشد. رماتیسم بهجت و یا رماتیسم لوپوز (که گاه منجر به مرگ فرد می شود.) همچنین رماتیسم قلبی که موجب استخوان دردهای شدید می شود.
برای پیش
انار شیرین یا می خوش و یا ترش عصرانه، آلو بخارای رسیده هفت عدد قبل از شام به صورت مکیدنی. از رماتیسم جلوگیری می کند.
همچنین دمکرده ی گل بنفشه ی طبی (بنفشه ی کوهی) یا روغن آن که در پایه ی روغن زیتون تولید شده است اگر خورده شود ( به اندازه یک قاشق مرباخوری در روز) و به اندامی که رماتیسم با آن درگیر است مالیده شود مفید می باشد به همین دلیل در روایتی آمده است:
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ يَحْيَى عَنْ جَدِّهِ الْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع اسْتَعِطُوا بِالْبَنَفْسَجِ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي الْبَنَفْسَجِ لَحَسَوْهُ حَسْواً (آن را جرعه جرعه می نوشیدند.)[1]

از بیماری هایی که منجر به سائیدگی مفاصل می شود بیماری آرتریدروماتواید، لوپوس و پوکی شدید استخوان یا نرمی شدید استخوان (که ساق پا به شکل پرانتزی در می آید و نمی تواند وزن بدن را تحمل کند.) است.
برای درمان التهاب یا ورم مفصل و یا رماتیسم مفصلی یک برابر سیاه دانه با سه برابر عسل مخلوط شود و هر هشت ساعت یک قاشق مرباخوری خورده شود. همچنین هفت دانه انجیر در شب و هفت دانه زیتون در روز مصرف شود.
روغن سیاه دانه ی خالص (که با گلیسیرین یا پارافین و وازلین مخلوط نباشد) روی ورم مالیده شود که از قوی ترین داروها است که ضد التهاب مفصل می باشد. همچنین است اگر پودرسیاه دانه با عسل آویشن مخلوط شود و روی محل درد قرار داده شود.
البته پماد آمریکایی جینگای نیز وجود دارد که برای ماساژ به کار می روند ولی به قدرت داروی سنتی مزبور نمی رسند.
اگر درد مفصلی به سبب جابجایی مهره و یا تخلیه ی مایع داخلی دیسک و یا شکستگی مهره و استخوان و یا در رفتگی دیسک نباشد بلکه به سبب کار اضافی، زیاد نشستن و سردمزاجی باشد مخلوط پودر سیاه دانه در روغن کوهان شتر یا روغن شتر مرغ بسیار مفید بوده اثر آن نیز سریع می باشد به این گونه که بیست دقیقه با آن محل درد را ماساژ دهند.
گلبرگ های قهرو یا لاله ی واژگون نیز اگر با روغن و یا عسل مخلوط و ماساژ داده شود مفید است.
خوردن و مالیدن روغن بنفشه ی طبی معطر که بر پایه ی روغن بادام شیرین یا روغن زیتون تولید شده باشد اگر خورده شود مفید است. البته اگر بر پایه ی روغن بادام تلخ تولید شود فقط برای ماساژ مفید می باشد نه خوردن زیرا بادام تلخ سمی است.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo