< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

94/01/17

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: عطسه، استخوان، گرفتگی عروق
از امام رضا علیه السلام روایت است که می فرماید: وَ مَا عَطَسَ عَاطِسٌ إِلَّا هُضِمَ لَهُ طَعَامُهُ أَوْ يَتَجَشَّى إِلَّا مَرُؤَ طَعَامُهُ[1]
از فوائد عطسه زدن این است که کمک به هضم غذا می کند.
معین های کمک کننده گاه بزاق دهان است و گاه اسید معده است و گاه کاتالیزورهای مجاورتی است مانند انار و سیب و خرما و خربزه ی شیرین که بعد از غذا مصرف می شود (هر یک از آنها به تنهایی کافی است و لازم نیست همه با هم مصرف شود). عطسه زدن نیز از جمله این موارد است که به هضم غذا کمک می کند.
عطسه، سرفه و یا درد علامت بیماری هستند ولی بیماری نمی باشند. اگر انسان در بیست و چهار ساعت یک تا سه بار عطسه بزند مشکلی پیش نمی آید و این علامت سلامتی بدن است. ولی اگر تعداد آن زیاد شود و مخصوصا پشت سر هم باشد این، علامت بیماری مانند حساسیت فصلی، سرماخوردگی شدید، آنفولانزای تر و مانند آن است. اگر به سبب حساسیت فصلی باشد که گاه سرد و خشک است و گاه گرم و خشک انسان باید بینی خود را بشوید و شب قبل از خواب آب سیب بخورد.
عطسه گاه علامت بیماری قلبی است. اگر کسی پشت سر هم شانزده تا بیست و پنج بار عطسه کند باید خود را به متخصص قلب نشان دهد.

بحث استخوان:
سویق گندم یا سویق جو (که گندم یا جو با سبوس است که آن را خورد کرده و مختصری بدون روغن و آب تفت می دهند). یکی از فوائد آن این است که موجب می شود که گوشت بر بدن روییده شود و عضله در بدن زیاد شود و استخوان بندی محکم شود:
الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ بَكْرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ السَّوِيقُ يُنْبِتُ اللَّحْمَ وَ يَشُدُّ الْعَظْمَ[2]

همچنین در مورد سنجد آمده است که پوستش برای پوست بدن و گوشتش برای گوشت بدن و پودر هسته ی آن برای استخوان بدن مفید است و ضد آرتروز و ساییدگی مفاصل و ضد نرمی و پوکی استخوان است:
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُوسَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ بُكَيْرٍ أَنَّهُ سَمِعَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ الْغُبَيْرَاءُ لَحْمُهُ يُنْبِتُ اللَّحْمَ وَ عَظْمُهُ يُنْبِتُ الْعَظْمَ وَ جِلْدُهُ يُنْبِتُ الْجِلْد[3]

اگر انسان در سن میان سالی (سی و پنج سالگی به بعد) یا کهن سالی است که استخوان رو به کاهش تراکم می گذارد از سنجد می تواند استفاده کند.
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع قَالَ التِّينُ يَذْهَبُ بِالْبَخَرِ وَ يَشُدُّ الْفَمَ وَ الْعَظْمَ وَ يُنْبِتُ الشَّعْرَ وَ يَذْهَبُ بِالدَّاءِ وَ لَا يُحْتَاجُ مَعَهُ إِلَى دَوَاءٍ وَ قَالَ ع التِّينُ أَشْبَهُ شَيْ‌ءٍ بِنَبَاتِ الْجَنَّةِ[4]
انجیر هم بوی بد دهان را از بین می برد و هم استخوان را محکم می کند. اگر کسی صبح ناشتا هفت عدد انجیر تازه یا خشک بخورد این، هم ضد فلجی است و هم موجب تقویت زانو می شود. از این رو در روایات آمده است که قدرت بدنی را نیز بالا می برد.

عَنِ الْبَزَنْطِيِّ قَالَ قَالَ لِي أَبُو الْحَسَنِ الرِّضَا ...فَعَلَيْكَ بِالسِّلْقِ فَإِنَّهُ يَنْبُتُ عَلَى شَاطِئِ الْفِرْدَوْسِ وَ فِيهِ شِفَاءٌ مِنَ الْأَدْوَاءِ وَ هُوَ يُغَلِّظُ الْعَظْمَ وَ يُنْبِتُ اللَّحْمَ...[5]
یعنی از برگ چغندر باید استفاده کرد که در اطراف فردوس می روید و برای تراکم استخوانی و رشد ماهیچه در بدن مفید است در نتیجه توان عضلاتی را بالا می برد.
غده ی زیرزمینی چغندر اگر زیاد مصرف شود سودا آور بوده موجب نارسایی های عصبی می شود.
از دیگر فوائد برگ چغندر این است که ضد جذام است که یک نوع بیماری عفونی واگیر دار می باشد.
برگ چغندر را به صورت بخارپز یا آب پز می توان در درست کردن خورش نیز استفاده کرد. حتی در بعضی بیماری که مثلا فرد دچار لک های سفید سطحی پوست می شود می توان برگ چغندر را با گوشت تازه ی گاو طبخ کرد و مصرف نمود.
باقلای آب پز از غذاهایی است که مغز استخوان را زیاد می کند و تولید خون نیز می کند. برای این کار باید در بیست و چهار ساعت از یک مشت تا چهارده عدد باقلا مصرف کرد:
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ عُمَرَ بْنِ سَلَمَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ أَكْلُ الْبَاقِلَّى يُمَخِّخُ السَّاقَيْنِ وَ يَزِيدُ فِي الدِّمَاغِ وَ يُوَلِّدُ الدَّمَ الطَّرِيَّ (تولید خون تازه می کند.)[6]

البته کسانی که بیماری های همولیتیک (نقص ژنتیکی) و یا کمخونی داسی شکل دارند نباید باقلا را مصرف کنند و یا حتی به آن دست بزنند در غیر این صورت به اغماء رفته بیهوش می شوند.
باید توجه داشت که هنگام خوردن گوشت نباید مغز قلم استخوان را بخورد. این کار اشرار امت است:
أَبُو الْعَبَّاسِ الْمُسْتَغْفِرِيُّ فِي طِبِّ النَّبِيِّ، ص قَالَ ص شِرَارُ أُمَّتِي الَّذِينَ يَأْكُلُونَ مِخَاخَ الْعِظَامِ[7]
مغز استخوان گوسفند و مرغ و مانند آن موجب ایجاد کک و مک شده، چربی های مضر خون را افزایش می دهد. همچنین کبد، چرب می شود.
برای تقویت عضله های و ماهیچه ها و درمان خستگی عضلات باید
1.صبح ناشتا هفت عدد انجیر تازه یا خشک میل کرد.
2.در بین روز یا عصرانه اگر فرد به بیماری همولیتیک (کم خونی ژنتیکی) مبتلا نیست چهارده عدد باقلای آب پز مصرف شود.
3.بعد از ناهار و قبل از شام یا اول افطار یا بعد از سحری هفت عدد خرمای رسیده ی شیرین مصرف شود.
4.هر شش ساعت نیز دو عدد میوه ی شاه بلوط میل شود (مخصوصا برای کسانی که فعالیت بدنی زیاد دارند.)
گرفتن عضلات پا و درد پا در خواب می تواند ناشی از دو علت باشد:
1.آمونیوم از سلول خارج نمی شود.
2.اختلالات الکترونیکی وجود دارد.
3.اوره ی خون بالا.
اینها موجب بی قراری پا در خواب می شود. برای درمان باید اوره ی خون را کم کرد. از انگور هر هشت ساعت یک خوشه میل کرد، ازگیل چهار تا پنج عدد. هر بیست و چهار ساعت یک قاشق چایخوری، هر شش ساعت یک لیوان آب و یک لیوان آب جوش ولرم به صورت مکیدنی، کاهو بدون سس و یک عدد لیمو شیرین به همراه ناهار و شام. همچنین باید از چیزهایی که اوره ی خون را بالا می برد پرهیز کند مثلا ادرار را نگهداری نکند و از نوشابه های گازدار و آب میوه های شیمیایی پرهیز کند.
اگر گرفتن عضلات پا به سبب اختلالات الکترونیکی در بدن باشد می تواند عسل آویشن را در آب سرد عادی یا آب جوش ولرم مخلوط کرده بنوشد. همچنین از جوشانده ی آویشن یا جوشانده ی سبزی ریحان کوهی مصرف نماید.
اگر گرفتن عضلات به سبب کمبود کلسیم موجود در خون باشد که گفتیم نود و هفت درصد کلسیم بدن در استخوان ها است و سه درصد آن در گردش خون است. اگر کلسیم خون کم شود، خون آن را از سطح استخوان بر می دارد در نتیجه فرد دچار پوکی سطح استخوان می شود. برای حل این مشکل می توان از سنجد و یا سویق استفاد کرد.
در کم خونی داسی شکل باید از مخلوط سه شیره (خرما، انگور و توت) استفاده کرد و یا از شیر عسل و شیر خرما و یا بعد از غذا از هفت عدد خرما استفاده کرد.
اگر کم خونی به سبب فقر آهن است باید خرما، عسل و سیب در جیره ی غذایی فرد موجود باشد.
اگر کم خونی به سبب فقر اسید فولیک است باید از لبو، کاهو، سبزی خرفه و برگ های سبز استفاده کرد.
اگر کم خونی به سبب فقر ویتامین بی دوازده است باید از سردست گوسفند و گوشت قرمز استفاده کرد.
در بیماران دیابیتی مشکل پای بیقرار بیشتر است زیرا آنها از گردش خون ضعیف در زانو به پائین برخوردار هستند و خون آنها غلیظ است در نتیجه رنگ انگشتان در آنها تغییر می کند. آنها برای رفع مشکل پا باید قند را پائین آورده و غلظت خون را کمتر کرده و گردش آن را سریع کنند این کار با سبزی خرفه و تخم آن میسر است. همچنین کاهو بدون سس همراه ناهار و شام و یک عدد سیر (مخصوصا اگر به تصلب شرائین و فشار خون نیز مبتلا باشد.) یا از دم کردن گزنه که هم پانزده درجه قند خون را پائین می آورد و هم ورم های سخت و سفتی رگ ها را خوب می کند و باید یک استکان بین روز و عصرانه مصرف شود. همچنین است آب جوش ولرم و آب معمولی هر کدام یک استکان در هر شش ساعت (تا کلیه کم کار نشود که اگر کم کار شود اوره و کراتین خون بالا می رود و فرد مبتلا به ادرار چرب می شود و اگر فرد خود را درمان نکند به دیالیز مبتلا می شود.) و یا مصرف کرفس خام در شب. پیاز و سیر از جمله آنتی بیوتیک های طبیعی است و ضد سرطان می باشد.
در غیر دیابتی ها در بحث آنتی بیوتیک های طبیعی (البته آنتی بیوتیک های شیمیایی که بعضی از کارخانجات لبنی در شیر می گذارند موجب نارسایی کبدی و کلیوی می شود.) می توان از فلفل در غذا به شکل مختصر استفاده کرد و یا از شلغم آب پز و یا از عسل و سیب (که فقر آهن و گرفتگی عضله را نیز برطرف می کند.) استفاده نمود.
فولیک اسید که در کاهو، لبو، سبزیجات سبز تازه به وفور یافت می شود هم در کاهش سکته ی مغزی (مخصوصا در مبتلایان به فشار خون) و در کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی مؤثر است. زنان نیز قبل، بعد و حین حاملگی باید از آن استفاده کنند تا مانع نارسایی در جنین و اطفال شود.
کاهو بدون سس نیز اگر با غذا باشد تولید خون سالم می کند و در بیماری های قلبی و عروقی نیز مفید است. سبزی تره فرنگی در درمان بواسیر خونی و پیشگیری و درمان پروستان در مردان مفید است. همچنین برای باز گردن عروق خون رسان به قلب مفید است. سبزی ریحان کوهی هم ضد فلجی است و هم شیر مادران شیرده را زیاد می کند. همچنین عروق قلبی را باز می کند.
کرفس نیز عروق قلبی را باز می کند و همچنین است پیاز قرمز.
برای افراد میانسال و کهنسال نیز قرص کافور گیاهی مفید است و رگ های قلبی را باز می کند که باید هر روز به مقدار یک ماش از آن استفاده کنند. البته نباید فراموش کرد که کافور موجب عقیمی می شود بنا بر این اگر کسی می خواهد بچه دار شود نباید از آن استفاده کند.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo