< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

94/01/16

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: خواص گل محمدی و تتمه ی مباحث عسل و عصب
عید امسال مصادف با شهادت صدیقه ی طاهره سلام الله علیها بوده است. بر اساس روایات، حضرت زهرا سلام الله علیها اولین حلقه ی واسطه ی فیض الهی و گل سرسبد اسماء الحسنی و بضعة النبی و ریحانة النبی است. سیدة نساء العالمین و اسوة حسنة للائمة و مولانا صاحب العصر و الزمان است.
کاشت گل محمدی در ایران پنج برابر دنیا است و حتی از کشور بلغارستان و ترکیه نیز بالاتر است. از گل محمدی فراورده های بسیاری گرفته می شود که از جمله گلاب طبیعی است. برای تهیه ی گلاب طبیعی در سطح وسیع، سی الی چهل کیلو گلبرگ گل محمدی را با سی تا چهل کیلو آب مخلوط می کنند و به همراه آن سه تا چهار کیلو گلاب سنگین اضافه کرده در دستگاه تقطیر به مدت هفت الی هشت ساعت حرارت می دهند که از آن به مقدار پنجاه کیلو گلاب به دست می آید.
اسانس گل محمدی بهترین اسانس است. گلاب طبیعی را باید در دستگاه خاص اسانس گیری ریخت. البته دستگاه اسانس گیری صنعتی فعلا در کشور موجود نیست. این اسانس می تواند پایه ی انواع عطرها باشد و می تواند به عنوان یک چاشنی و معطر کننده ی طبیعی در غذاها استفاده شود.
روغن گل محمدی طبع معتدل دارد و برای انواع مزاج ها مفید است. حتی برای بعضی از بیماری های خاص مانند سرسام صفراوی مفید می باشد. ابو علی سینا در کتاب قانون مترجم، ج 3 ص 91 می گوید که برای درمان سرسام صفراوی باید دو کار انجام داد یکی اینکه سر بیمار را با برگ های میوه ی تمشک ضماد کرده به او بگویند که گلبرگ های گل محمدی را استشمام کند.
در کتاب دائرة المعارف گیاه درمانی ایران ص 787 آمده است برای تسکین درد ناخن مخلوط برگ درخت سرو و برگ گل محمدی را کوبیده با سرکه مخلوط نموده و روی ناخن دردناک بگذارند و این کار موجب بهبودی می شود.
گلبرگ های گل محمدی که خشک شده است را اگر با قند ساییده مخلوط کنند خاصیت ملین دارد. البته فردی که آن را استفاده می کند نباید مبتلا به دیابت باشد.
اگر کسی بلغم غلیظ یا اضافی دارد و یا ادرار و مدفوع او یا عرق و پوست بدن او بدبو است می تواند مخلوط گلبرگ گل محمدی خشک شده را با دوغ شیرین کم چرب بخورد و یا در 24 ساعت یک استکان گلاب طبیعی مصرف کند.
گلبرگ گل محمدی و گلاب طبیعی برای تقویت قلب و تقویت مغز و فعالیت های مغزی بسیار مفید می باشد. برای تقویت مغز و اعصاب و ایجاد آرامش طبیعی می توان از مخلوط گلاب طبیعی با عسل آویشن مصرف کرد.
ذبیب که همان انگور خشک است انواع مختلفی دارد. کشمش گاه سیاه است که به آن انگور سیاه و یا مویز می گویند. در روایات است که باید هسته های آن را در آورد و آن را بدون هسته مصرف نمود. کشمش گاه سبز است که از انگور عسکری و غیر آن به دست می آید که آن را با نخود کشمش و یا نخود زرد پخته مصرف می کنند و برای دردهای کمر ناشی از ضعف بنیه و سردمزاجی بسیار مفید است.
برای تقویت حافظه می توان از مویز و کشمش انگور سبز استفاده است و مویز که حاوی منگنز بالاتری است مفیدتر می باشد.
یکی از فوائد گلبرگ های گل محمدی و گلاب طبیعی این است که ضد افسردگی می باشد. خواه افسردگی، درون زا و خواه از نوع عادی باشد. خوردن و بو کردن آن اثر آرامبخشی و ضد افسردگی دارد.
در بحث عصب، نرون ها یا یاخته های عصبی نباید از بین بروند که اگر از بین بروند و یا درصد آنها کم شود، شخص دچار آلزایمر می شود.
در بحث شناسنامه ی ژنتیکی افراد که یازده جلد آن در ایران آمده است که پروتئین ها و ژن ها با یک ساختار ژنتیکی خاص موجب پیشگیری از آلزایمر می شوند. کسانی که به بیماری آلزایمر یا پارکینسون مبتلا هستند به محدویت حرکتی در دست ها و پاها مبتلا هستند گاه مبتلا به فلج کامل می شوند مانند کسانی که سکته می کنند که گاه به فلج نیم تنه یا کامل مبتلا می شوند.
مغز انسان فعالیت ها و قابلیت های عجیبی دارد. باید غذا و ریز مغذی های لازم به مغز رسیده شود مثلا درصد قند مغز که گلوکز است نباید کم شود و همچنین نباید درصد فلزات مفید بدن مانند منگنز مغز کم شود و الا جمع بندی و برداشت اطلاعات که باید به نحو صحیح و در کمترین زمان ممکن صورت گیرد دچار مخاطره می شود. بنا بر این هم باید دست ها را قبل از غذا شست و هم غذا نباید مانده باشد و نباید حاوی اسانس های شیمیایی باشد و باید به نحو بهداشتی درست شده باشد.
بعضی مبتلا به درد عضلات ساق پا می شوند. یازده عامل می تواند به این امر بینجامد که از جمله غلظت خون و لخته ی خون در ورید عضله ی پا است. همچنین گاه کلسیم و پتاسیم بدن کم می باشد. نود و هفت درصد کلسیم بدن در استخوان بدن است و سه درصد آن در خون است ولی همین مقدار سه درصد اگر کم شود به درد مزبور می انجامد. مخصوصا کسانی که در سن رشد هستند و همچنین تازه داماد ها و تازه عروس ها به این درد مبتلا می شوند که باید از شیر عسل و شیر خرما و حلیم گندم و گوشت استفاده کنند.
گاه درد عضله ی پشت ساق پا به سبب کم تحرکی است که در نتیجه فرد باید ورزش و تحرک لازم را داشته باشد.
گاه به سبب اضافه وزن است و گاه به سبب پیاده روی های طولانی می باشد. همچنین کفش فرد باید مناسب باشد و نه مانند دمپایی ابری بسیاری نرم باشد و نه باید بسیار سفت باشد.
گاه درد مزبور مربوط به بار سنگین است در نتیجه وزنه برداری و بلند کردن بار سنگین به این امر می انجامد.
گاه بر اساس کشش غیر صحیح مانند آویزان شدن از میله بارفیکس و حرکات کنگفو و ورزش های رزمی است. اگر انسان مبتلا به کشیدگی تاندوم و عضلات پا است باید به آن استراحت دهد نه اینکه با کشش های مختلف صدمه ی بیشتری به آن وارد کند.
گاه کار زیاد و دوندگی و یا ایستایی و نشستگی زیاد موجب ایجاد درد مزبور می شود.
کم تحرکی و نشستگی زیاد موجب درد مزبور می شود گاه این عدم تحرک اجباری است مانند کسی که مبتلا به فلج نیم تنه ی پائین است. چنین کسی باید از ورزش ها و تحرک های خاصی که وجود دارد استفاده کند.
گاه علت درد عضله ی پشت پا و یا مچ پا به سبب چربی های مضر خون است که بالا می باشد. علامت آن این است که وقتی فرد صبح بیدار می شود و شروع به حرکت می کند کف پایش درد می گیرد.
برای کاهش اضافه وزن و یا از بین بردن و کاهش اشتهای کاذب باید از کاهو قبل از غذا و بین غذا و بعد از آن بدون سس استفاده کرد. کاهو حجم بخشی از معده را اشغال می کند و جلوی پرخوری را می گیرد.
همچنین باید مخلوطی به این صورت درست کرد: پنجاه گرم زیره ی سیاه با پنجاه گرم تخم کرفس و پنجاه گرم زنیان (اگر فرد حامله و یا شیرده نباشد) و بیست گرم زیره ی سبز شیرین (بادیان رومی) و آن را قبل از هر غذا به مقدار یک قاشق مرباخوری با ماست شیرین و دوغ شیرین کم چرب میل کرد.
کسانی که به بیماری دیابت مبتلا هستند باید یک سری مسائل را رعایت کنند زیرا این بیماری موجب غلظت خون و گردش خون ضعیف در اندام تحتانی و از زانو به پائین می شود. بافت عروق، بافت عصبی، بافت عضله و بافت پوست و زخم نیز می تواند در بدن فرد بروز کند که گاه موجب قطع عضو می شود. خیار بوته ای (نه درختی و گلخانه ای) که نود درصد آن آب است برای شادابی پوست مفید است زیرا ویتامین سی دارد و ضد چین و چروک بوده و ملین و ضد یبوست می باشد. مغز خیار برای کاهش قند خون مفید می باشد. خیار بوته خواص ضد التهابی دارد و خنک کننده است و در درمان چاقی نیز مفید است. چاقی موجب بیماری های مختلف از جمله دیابت می شود. اگر کسی آجیل شور زیاد بخورد هم به فشار خون مبتلا می شود هم بیماری پروستات. خوردن آجیل خام به بیماری قند نوع دو منجر می شود. اگر کسی خارش پوست یبوست و دیابت دارد از مخلوط تخم خیار، تخم خرفه و تخم کاسنی به نسبت مساوی استفاده کند به این گونه که آنها را پودر کند و به مقدار یک قاشق مرباخوری از آن در یک استکان عرق طبیعی کاسنی مخلوط کند و هر روز و شب یک بار میل کند.
دیابت گاه موجب خارش پوست و ضایعات پوستی می شود در نتیجه فرد باید ناخن ها را کمی بالاتر بگیرد تا پوستش زخم نشود زیرا جوش خوردن پوست در آنها به کندی انجام می گیرد.
اگر فرد دیابتی از انسولین تزریقی استفاده می کند باید نکاتی را رعایت کند. انواع دیابتی ها نباید استرس و نگرانی مستمر داشته باشند. حتی استرس ناشی از مسافرت نیز برای آنها مضر است. استرس، قند خون را بالا برده و نوسانی می کند و ضریب آسیب قند را به بدن زیاد می کند.
سرنگ انسولین را می توان در هوای عادی اتاق نگهداری کرد به شرطی در معرض نور مستقیم خورشید و یا در معرض لامپ بیش از دویست ولت و یا لامپ های نوک مدادی و یا پروژکتور نباشد. حتی سرنگ های انسولین نباید در معرض سرمای شدید و یا یخ زدگی باشد در نتیجه در سرمای زمستان نباید در هوای آزاد و یا پشت پنجره باشد.
قبل از استفاده از انسولین تزریقی اگر انسولین از نوع مایع کریستالی باشد باید از شفافیت آن مطمئن شد. اگر هم از نوع شیری رنگ است باید ظاهری یکدست و یکنواخت داشته باشد.
بی تحرکی برای بیمار دیابتی و حتی غیر دیابتی مضر است. نشستن طولانی مدت در سفر و غیر سفر موجب لخته شدن خون در اندام تحتانی بدن علی الخصوص از زیر زانو به پائین علی الخصوص در بخش مچ پا (دریچه های لانه کبوتری) می شود می شود. همچنین گردش خون را در پائین تنه ضعیف می کند و گاه موجب واریس پشت پا می شود. بنا بر این راننده و کسانی که نشسته اند باید هر ساعت یا هر دو ساعت یک ربع ساعت حرکت کنند. همچنین گاه خون لخته می شود و این لخته خون به جایی دیگر حرکت کرده و گاه به مغز و ریه و یا قلب می رسد که می تواند کشنده باشد و به آن آمبولی می گویند.
شخص دیابتی باید صبح حدود نیم ساعت پیاده روی کند که هم هوای سالم به بدن او می رسد و هم پانزده الی بیست واحد قند خونش کاهش می یابد.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo