< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

93/12/16

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: فوائد عسل
در مورد عسل و کندو می توان به تحقیقات احمد حاجی شریفی معروف به عطار اصفهانی مراجعه کرد.
در بحث عسل درمانی می توان به کتاب مهندس صالح نژاد مراجعه کرد.
همچنین به کتاب زندگی زنبورهای نوشته ی پروفسور فون فریش به ترجمه ی مهندس عطاء الله شهرستانی مراجعه شود.
در مورد عسل و فرآورده های آن و عسل درمانی به کتاب دکتر محمد دریایی مراجعه شود.

وَ عَنِ الرِّضَا، ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ الْبَرَكَةَ فِي الْعَسَلِ وَ فِيهِ شِفَاءٌ مِنَ الْأَوْجَاعِ وَ قَدْ بَارَكَ عَلَيْهِ سَبْعُونَ نَبِيّاً[1]
خداوند برکت را در عسل طبیعی و در مصرف به جا و به موقع قرار داده است. در آن شفاء از بیماری است (به گونه ای که بیماری برگشت پذیر نباشد.). هفتاد نبی از انبیاء الهی آن را مبارک دانسته اند.

در روایات اسلامی چند چیز به عنوان ضد درد (اوجاع) معرفی شده است.
1.یکی همان عسل است.
2.دومین نمک دریایی سالم است به این گونه که غذا بدون نمک درست شود و فرد در اول و آخر غذا اندکی نمک بخورد.
3.سومین مورد ذکر درمانی است مثلا خواندن سوره ی حمد است که اگر هفتاد بار خوانده شود ضد درد است و حتی در روایات آمده است که اگر بر کسی که مرحوم شده است بخوانند و آن فرد زنده شود نباید تعجب کرد.

فِقْهُ الرِّضَا، ع قَالَ الْعَالِمُ ع عَلَيْكُمْ بِالْعَسَلِ وَ حَبَّةِ السَّوْدَاءِ [2]
امام رضا علیه السلام می فرماید: به عسل و دانه ی سیاه دانه روی آورید.

وَ قَالَ الرضا ع فِي الْعَسَلِ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ مَنْ لَعِقَ لَعْقَةَ عَسَلٍ عَلَى الرِّيقِ يَقْطَعُ الْبَلْغَمَ وَ يَكْسِرُ الصَّفْرَاءَ وَ يَقْطَعُ الْمِرَّةَ السَّوْدَاءَ وَ يُصَفِّي الذِّهْنَ وَ يُجَوِّدُ الْحِفْظَ إِذَا كَانَ مَعَ اللُّبَانِ الذَّكَرِ [3]
در عسل طبیعی (که با آب ولرم یا شیر تازه ی کم چرب رقیق شده باشد.) و کسی که عسل را انگشت پیچ کرده بمکد (وَ مَنْ لَعِقَ لَعْقَةَ عَسَلٍ) یا اینکه یک قاشق چایخوری عسل به شرطی که آهنی یا آلومنیومی نباشد و آن را صبح ناشتا بخورد، این کار بلغم و موکوس های بافتی را از بین می برد و زردی چهره ناشی از کمخونی را از بین می برد و سودایی بودن را برطرف می کند، ذهن را صاف کرده و عملیات ذهنی را بالا می برد و حافظه را تقویت می کند در نتیجه در استقرار مطالب در حافظه ی موقت و حافظه ی اصلی کمک می کند. البته هنگامی که عسل طبیعی را با کندر خوراکی مخلوط کنند. که این کار حافظه را تقویت کرده، توان پردازش اطلاعات و بازیابی آن را بالا می برد.
مصرف کندر با شکر طبیعی یا عسل مشکلات انتهایی روده ی کوچک مخصوصا که به نوع اسهال دائم یا اسهال صفراوی باشد را برطرف می کند.

قَالَ الرضا علیه السلام قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنْ يَكُنْ فِي شَيْ‌ءٍ شِفَاءٌ (اگر قرار باشد که در چیزی شفاء باشد) فَفِي شَرْطَةِ الْحَجَّامِ (در نیشتر فرد حجام است که فصد یا حجامت می کند) أَوْ فِي شَرْبَةِ الْعَسَلِ (یا نوشیدنی عسل)[4]
خوردن عسل مخصوصا بعد از غسل جنابت مفید است کما اینکه از امیر مؤمنان علی علیه السلام در غرر الحکم به آن اشاره شده است.

صَحِيفَةُ الرِّضَا، ع بِإِسْنَادِهِ عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص ثَلَاثٌ يَزِدْنَ فِي الْحِفْظِ وَ يَذْهَبْنَ بِالْبَلْغَمِ قِرَاءَةُ الْقُرْآنِ وَ الْعَسَلُ وَ اللُّبَانُ[5]
هشتاد و اندی مورد است که برای تقویت حافظه و درمان فراموشی مفید است. صاحب کتاب تقویت حافظه و درمان فراموشی، آقای محسن کتابچی بحث های خوبی را ذکر کرده است.
امام علیه السلام در روایت فوق می فرماید: سه چیز موجب زیاد شدن حافظه و از بین رفتن بلغم و مایعات اضافی بافتی است که عبارت است از: قرائت قرآن، خوردن عسل و کندر.
برداشت عسل باید سالم و بهداشتی باشد و بهداشت باید در کندو و طرز فرآوری آن دقت شود. همچنین عسل را نباید داغ کرد.

عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ الْبَغْدَادِيِّ عَنْ أَبِي عَلِيِّ بْنِ رَاشِدٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ الثَّالِثَ ع يَقُولُ أَكْلُ الْعَسَلِ حِكْمَةٌ[6]
امام هادی علیه السلام در روایت فوق می فرماید: خوردن عسل، حکمت آور است.
اکل عسل سبب درون نگری و باطن نگری می شود زیرا حکمت به معنای علم به باطن اشیاء است.

اگر کسی دچار گرفتگی وریدهای عمقی شده باشد که به آن بیماری دی وی تی می گویند باید سریع آن را درمان کند و الا مبتلا به آمبولی و جابجایی لخته ی خونی می شود که گاه کشنده می باشد. به هر حال برای درمان وریدهای عمقی باید روی ورید های بدن بیست عدد زالو به مدت بیست دقیقه بگذارند. همچنین فرد شربت عسل طبیعی بخورد. همچنین هر روز در 24 ساعت همراه ناهار و شام کاهو بدون سس و سبزه ی تره فرنگی و ریحان کوهی استفاده کند و شب برای اینکه در خواب سکته نکند (چون در خواب ضربان قلب کند می شود) قبل از خواب یک استکان یا یک لیوان آب کرفس خام بخورد. همچنین در 24 ساعت هر 6 ساعت یک لیوان آب جوش ولرم و یک لیوان آب آشامیدنی به صورت مکیدنی بخورد.
اگر کسی رشد فرزندش کم است و قطر سرش نامتناسب می باشد. برای بچه باید حریره بادم درست کرد. علاوه بر آن بعد از شش ماهگی می توان از شیربادام نیز استفاده کرد که مخلوط پودر بادام با شیر کم چرب گاو است. زمانی که سن بچه کمی بیشتر شد می توان به آن عسل نیز اضافه کرد که برای افت فشار و کم خونی نیز مناسب است و اگر کم خونی فرزند زیاد است خرما نیز می توان به آن اضافه نمود.
مخلوط عسل و خرما حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان ها بوده و سرشار از ویتامین ای است و مانع از آزاد شدن رادیکال های خونی می شود و برای تمامی سنین مفید است. همچنین شیر بادام برای شفافیت پوست خوب است که برای این منظور باید شیربادام را با عسل گون مخلوط کرد. برای شفافیت پوست می توان انار شیرین با گلنار وحشی در صبح ناشتا مصرف شود. این کار جلوی کوردک و دمل را نیز می گیرد.
از دیگر فوائد شیربادام این است که دارای کلسترول خوب است و کلسترول بد را پائین می آورد. نظیر آن روغن زیتون طبیعی است و همچنین خود زیتون که امگا 3 و 6 را نیز بالا می برد.
از دیگر فوائد شیربادام مراقبت از قلب است زیرا با کاهش چربی بد از قلب محافظت می شود.
نوشیدن روزانه شیر عسل در صبح، شیر بادام در وسط روز یا عصرانه و آب سیب عسل قبل از خواب بسیار برای بدن مفید است و ضد بیماری های قلبی، کم خونی، پوکی استخوان و ضد عفونت های داخلی می باشد.
برای تقویت اعصاب شیربادام با عسل آویشن مفید است. اگر بدن مایعات اضافی دارد و یا کیست و تومور در بدن دارد یا خلط چسبنده یا خلط و ترشحات اضافی داشت باید در نسخه ی مزبور از عسل استخودوس استفاده کند.
برای بیماری نوروفیبراماتوز که یک بیماری ژنتیکی است و مربوط به پوست و اعصاب می باشد. کسی که به این بیماری مبتلا گاه روی بدنش صد غده می زند که بعضی دردناک است و در جراحی جدید جراحی موضعی می کنند و باز این غدد تکرار می شود و در نتیجه جراحی را باید تکرار کرد. برای مداوای آن باید از یک سری چیزها پرهیز کرد مثلا از ترانس چربی بالا، اسانس و قند شیمیایی، کافئین زیاد، سرخ کردنی، فست فودها و غذاهای صنعتی و مانده باید اجتناب شود.
در بحث درمان و یا کمک به درمان باید صبحانه یک لیوان شیر تازه و کم چرب همراه با عسل استخودوس بخورد. وسط روز و عصرانه باید هر کدام یک استکان دم کرده ی گل استخودوس مخلوط با عسل آن بخورد. همچنین هر شش ساعت یک یا دو لیوان آب یا آب جوش ولرم مصرف کند. همچنین به همراه غذا کاهو بدون سس بخورد. قبل از خواب پنج برگ سداب میل کند. انار رسیده برای آنها بهترین میوه است. در ایران بیش از شصت نوع انار تولید می شود.

انسان باید سعی کرده سرمایه ی خود را درست و بجا مصرف کند نه اینکه ماندن غرب، سرمایه های کلانی را صرف بازی های نا مناسب اینمیشنی کند در حالی که میلیون ها انسان در روی کره ی زمین به قوت لا یموت خود احتیاج دارند. انسان باید مانند اهل بیت خیر رسان باشد، نخل هایی که امیر مؤمنان علی علیه السلام کاشتند و یا چاه هایی که احداث کرده و وقف ایتام و فقراء کرده بود نمونه هایی از این خیر رسانی است. همچنین است سفره های غذایی که امام حسن علیه السلام و سایر اهل بیت پهن می کردند. خداوند در قرآن می فرماید: ﴿وَ في‌ أَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ[7] این حقی است که جدای از خمس و زکات می باشد. از جمله این اموال غذای خوب مانند عسل و خرما می باشد.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo