< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

93/11/12

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: خواص کدو حلوایی
خشکبار و حبوبات و غلات را باید در جای خشک و سرد نگهداری کرد. همچنین باید دقت کرد که سبوس را از غلات جدا نکرد. مثلا نان جو باید با سبوس باشد. چنین نانی هفت گرم فیبر گیاهی دارد که در حرکات دودی شکل روده و در مورد پیشگیری از یبوست نقش موثری دارد همچنین ضد سرطان روده و گوارش است. همچنین در کاهش ابتلا به خطر گرفتگی شریان های خون رسان به عضله ی قلب می شود. چنین نانی، قوت الانبیاء و معصومین بوده است. همچنین است سبزیجات.
افرادی که چاق هستند و 15 کیلو به بالا اضافه وزن دارند مخصوصا زن های چاق، احتمال ابتلای آنها به بیماری دیابت زیاد می شود. آمار جهانی می گوید که احتمال ابتلا به دیابت در زن های چاق تا 57 درصد بالا می رود. همچنین احتمال ابتلای آنها به فشار خون افزایش می یابد. 25 درصد در این افراد نیز احتمال دارند که به سبب قند خون نوسانی بالا مبتلا به نابینایی شوند. همچنین بحث قطع عضو ناشی از سیاه شدن به سبب قند در این افراد زیاد می شود.
از دیگر عوارض دیابت، می توان به غلظت خون، یبوست، ضعیف کردن گردش خون، نامنظم کردن ضربان قلب، تپش قلب، زخم های قانقاریا و مانند آن.
انسان علاوه بر خوراک باید مراقب رفتار خود نیز باشد مثلا بعد از ازدواج نباید زیاد مجامعت کرد که موجب ابتلاء به انواع بیماری مانند دیابت، رعشه، افت هشیاری، سردمزاجی شدید، ازدیاد عفونت می شود. انحرافات جنسی نیز که غالبا قبل از ازدواج رخ می دهد موجب حد اقل بیست و یک بیماری می شود.
وروع و پرهیز از محرمات علامت آن است که فرد قانون مدار است نه قانون گریز. حتی انسان علاوه بر محرمات باید شبهات را که قرقگاه های الهی هستند ترک کند.
احکام اسلام دائر مدار مصالح و مفاسد است یعنی احکام شرع دارای قانون مداری و عدم قانون گریزی است.
اگر کسی می خواهد هم حافظه اش قوی باشد و هم عملکرد مغز او بیشتر شود، خورش عدسی با کدو مفید است.
اگر کسی کلسترول بد خونش بالا است و هم بعضی از آنزیم های کبدی و هم تریگلیسیرید خونش بالا است کدو مسمی را به شکل بخارپز با عدس درست می کند و میل می کند.
یکی از داروهایی که ازدیاد عقل می آورد و فعل و انفعال مغز را تقویت می کند.
درست کردن مغز کدو حلوایی با رب انار غذایی بسیار مقوی است. گاه کدو حلوایی را رب گوجه فرنگی و گاه آن را با مغز گردو درست می کنند.

وَ عَنِ الصَّادِقِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ أَكَلَ الدُّبَّاءَ (کدو حلوایی) بِالْعَدَسِ رَقَّ قَلْبُهُ عِنْدَ ذِكْرِ اللَّهِ وَ زَادَ فِي جِمَاعِهِ (در بعضی از نسخ دماغه است یعنی قدرت فعالیت های مغز را ازیاد می بخشد.)[1]
کدو با عدس موجب می شود که قلب فرد رقیق شود. سنگدلی بسیار بد است.
اگر هم کسی بیماری دل نازکی بگیرد و سریع گریه اش بگیرد او هم باید به سراغ درمان برود. در کم خونی های شدید و فشار خون پائین فرد، دل نازک می شود. خانم هایی که زایمان کرده اند اگر کم خون باشند و فشار خونشان زیر ده بیاید غالبا به افسردگی بعد از زایمان که یک نوع بیماری روانی است مبتلا می شوند و دیگر اینکه مبتلا می شوند به بیماری دل نازکی. امروزه غالب زن ها کشور ایران مبتلا به فقر آهن هستند و گفته می شود که از هر دو نفر خانم بعد از زایمان یکی مبتلا به افسردگی بعد از زایمان می شود. خرما در این هنگام بسیار مناسب است و هم موجب می شود که زن زودتر از خون نفاس پاک شود. همچنین هورمون شیر در او بالا می رود زیرا غدد شیری پستان در مادر فعال می شود. همچنین ضعف عضلات نمی گیرد.
خوردن خورش کدو با عدسی و هفت عدد خرما بعد از غذا مغز را تقویت می کند و فعالیت ذهنی را تقویت می کند و داد و ستد اطلاعات را تسریع می بخشد.

کسی که قلبش رقیق شود، با یاد خداوند قلبش می لرزد در نتیجه تکلیف مدار خواهد شد. چنین کسی حتی اگر قانون مدار باشد باز هم هراسان است که مبادا عملش کامل نبوده باشد. از آن طرف او با این کار زمینه ی خضوع و خشوع را در خود فراهم کرده است.
کدو حلوایی یک غذای زمستانی مطلوب است که چهل درصد نیاز روزانه ی بدن را به ویتامین کا تأمین می کند و بیست درصد از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین سی تأمین می کند. کدو حلوایی سرشار از ریز مغذی ها است. آنتی اکسیدان دارد که از عوامل ضد سرطان است. املاح و انواع ویتامین ها را دارد. امگا 3 دارد و حتی در آن فلز روی وجود دارد. بی اشتهایی گاه به سبب فقر روی است و گاه التهابی است و گاه عصبی. کدو بی اشتهایی ناشی از فقر روی را نیز برطرف می کند.
همچنین کسانی که عقیم یا نابارور هستند و علت آن به سبب کمبود شدید فلز روی باشد، می توانند با کدو مشکل خود را مداوا کنند.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo