< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

93/11/11

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: فوائد عدس
عدس در درمان بخشی از کم خونی ها مورد استفاده قرار می گیرد. عدس یک غذای مردمی است و مخصوصا کسانی که در مناطق سردسیر زندگی می کنند از آن می توانند به عنوان یک غذای کمکی کامل استفاده کنند.
در منطقه ی لواسانات تهران آش را با چیزهایی مانند سیاه گینه درست می کنند که ضد سرطان تخمدان است و قدرت آن با آخرین داروهای شیمیایی ضد سرطان تخمدان مانند قرص تاکسون برابری می کند. به همین دلیل مستشار انگلیسی در زمان شاه در کتابش می نویسد سفری به اردبیل دیده است که در آنجا بیش از پنجاه نوع آش با سبزیجات مختلف درست می کنند و بعد اضافه می کند که تا وقتی که مردم از این نوع چیزها استفاده کنند نمی توانیم داروهای شیمیایی خود را به آنها عرضه کنیم. اما امروز بعد از حدود یک قرن با روی آوردن انواع غذاها مانند فست فود و کالباس و همبرگر و امثال آن به خواسته ی خود رسیده اند.
عدس شیر مادر شیرده را زیاد می کند. عدس برای ضعف اعصاب خفیف یا متوسط مفید است. البته به شرط اینکه عدسی کم روغن و کم ادویه باشد و تند نباشد.
عدس همچنینن برای رفع سختی و مشقت ناشی از کار مفید است. اگر عدس بدون پوست درست شود، برای درمان اسهال مفید است. (مغز عدس قابض است بر خلاف پوستش) البته مصرف طولانی عدس موجب یبوست می شود نه مصرف چند بار محدود آن.
عدسی بهتر است که با روغن کنجد یا روغن بادام و یک عدد پیاز متوسط (که تازه پوست کنده شده باشد و مانده نباشد) طبخ شود، (و یا یک قاشق سرکه ی انگور عسکری که مقوی معده است.)
زیاده روی در خورش عدسی چند ضرر دارد:
1.موجب نفخ می شود.
2.دیر هضم است.
3.موجب آهسته شدن جریان در رگ ها می شود. بنا بر این اگر کسی تصلب شرائین یا غلظت خون دارد ممکن است به واریس رگ و یا لخته ی خون منجر شود در نتیجه به سکته ی قلبی و مغزی بینجامد. همچنین گاه به آمبولی و گرفتگی رگ ها بر اثر لخته شدن می انجامد.
این سه ضرر را می توان از بین برد به این گونه که عدسی با همراه روغن کنجد و با سرکه ی طبیعی و یک عدد پیاز خام رنده شده طبخ شود.
4.چون در عدس میکروپروتئین وجود دارد بنا بر این اگر کسی مشکل کلیوی دارد یا کلیه ی او دفع پروتئین دارد نباید در مصرف آن زیاده روی کنند.

الْمَكَارِمُ، مِنَ الْفِرْدَوْسِ قَالَ النَّبِيُّ ص شَكَا نَبِيٌّ مِنَ الْأَنْبِيَاءِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَسَاوَةَ قُلُوبِ قَوْمِهِ فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ وَ هُوَ فِي مُصَلَّاهُ أَنْ مُرْ قَوْمَكَ أَنْ يَأْكُلُوا الْعَدَسَ فَإِنَّهُ يُرِقُّ الْقَلْبَ وَ يُدْمِعُ الْعَيْنَ وَ يُذْهِبُ الْكِبْرِيَاءَ وَ هُوَ طَعَامُ الْأَبْرَارِ[1]
یکی از پیامبران الهی به خداوند شکایت کرد که قلب قومش قسی شده و بی رحم شده اند و برای خداوند گریان نمی شوند. خداوند نیز هنگامی آن پیامبر در جایگاه نمازش نشسته بود وحی فرمود که به آنها دستور بده عدس بخورند زیرا عدس قلب را رقیق می کند و خشکی چشم و گریه نکردن را مداوا می کند و غرور و کبر و خودپسندی را برطرف می کند. عدس طعام ابرار است یعنی طعام چهارده معصوم هستند.
غم، گاه بر اثر کم کاری کلیه است. مثلا اوره (نمک سمی خون) و کراتین در خون بالا رفته است. انگور ضد اوره است.
گاه غم به سبب این است که برداشت اطلاعات از حافظه ی موقتش کم شده است و بازیابی اطلاعات در او کاهش یافته از این رو دچار استرس می شود زیرا از دیگران عقب می افتد و احساس کمبود می کند. اگر ضعف حافظه در او ناشی از کمبود منگنز باشد می تواند از خورش عدسی استفاده کند و همچنین انگور سیاه و یا کشمش آن را که نامش مویز است بخورد. هر چه کشمش سیاه تر باشد درصد منگنز در آن بیشتر است.
هفته ای سه وعده استفاده از تخم مرغ برای باروری و باردار شدن مفید و مؤثر است. مصرف زیاد تخم مرغ موجب بروز بیماری می شود زیرا هم موجب ازدیاد نفخ می شود و هم موجب توقف تنفسی می شود. باید دقت کرد که تخم مرغ، صنعتی و هورمونی نباشد.
برای فرزندآوری و رفع ضعف عمومی و همچنین برای بالا رفتن سطح پروتئین بدن، تخم مرغ را با پیاز مصرف کنند تا هم فرد به تصلب شرائین مبتلا نشود و هم آب کمرش خوب شود و هم ضعف عمومی بدنش که ناشی از کمبود پروتئین است خوب شود.
اگر کسی می خواهد صاحب فرزند پسر شود تخم مرغ را با پیاز و روغن زیتون بخورد.
برای درمان ضعف بدن و ضعف مستمر بدن گوشت گوسفند را با شیر طبخ کند. در بعضی از روایات آمده است که شیر مصرف کند. در بعضی روایات آمده است که از شیر مخمر استفاده کنند (مخمرها به نفع بدن هستند مثلا مخمر نان، مخمر آب انگور که سرکه می شود و یکی از آنها مخمر شیر است که همان دوغ می باشد. البته اگر کم چرب و شیرین باشد و اگر گوشت گوسفند را در آن طبخ کنند برای رفع ضعف مفید است.)

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo