< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

93/11/07

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: ناخن گرفتن و درمان درد سیاتیک
در بحث ناخن گرفتن اگر کسی می خواهد ناخن هایش ترک بر ندارد هر پنجشنبه باید ناخن هایش را کوتاه کند. آداب ناخن گرفتن این است که از انگشت کوچک دست چپ شروع و به انگشت کوچک دست راست ختم نماید. همچنین مستحب است بعد از ناخن گرفتن، انسان دستش را بشوید.
امام رضا علیه السلام در روایتی می فرماید: وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ لَا يَنْشَقَّ ظُفُرُهُ وَ لَا يَمِيلَ إِلَى الصُّفْرَةِ وَ لَا يَفْسُدَ حَوْلَ‌ ظُفُرِهِ‌ فَلَا يُقَلِّمُ أَظْفَارَهُ إِلَّا يَوْمَ الْخَمِيس‌[1]
اگر کسی دوست دارد ناخن هایش شقاق و ترک بر ندارد و رنگ ناخن هایش مایل به زردی نشود و اطراف ناخن هایشان در قسمت پوست و گوشت، عفونت پیدا نکند باید ناخن هایش را هر روز پنجشنبه کوتاه کند.

قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع‌ تَقْلِيمُ الْأَظْفَارِ يَمْنَعُ‌ الدَّاءَ الْأَعْظَمَ‌ وَ يُدِرُّ الرِّزْقَ (در بعضی از نسخ وَ يَزِيدُ فِي الرِّزْق‌ است[2]) وَ يُورِدُهُ. [3]
چیدن ناخن، انسان را از مبتلا شدن به بیماری داء الاعظم (که احتمالا بیماری جذام است که یکی از اقسام بیماری های مسری است.)

داء الذئب یا داء الجوع به معنای بیماری گرسنگی است یعنی فرد هرچه می خورد سیر نمی شود.
داء الحیة بیماری است که فرد علاوه بر ریزش موء پوست سرش هم کنده می شود.
داء الفیل نوعی بیماری پوستی است یا اینکه فرد پوست متعفن و عرق بدبو دارد یا اینکه پای فرد سفت و دردناک می شود. مانند اینکه رگ های برجسته ی واریسی پشت ساق پا که روی عضله است می گیرد.
داء الشح به معنای بیماری طماع بودن و خسیس بودن است. در روایات است که اموال را باید از دست ظالمین بگیرند و نباید گذاشت که آنها قدرت اقتصادی برتر داشته باشند زیرا آنها حق اموال را ادا نمی کنند و اموال را در راه خیر رسانی به مردم استفاده نمی کنند و در روایات است که اگر چنین نشود، این موجب فناء اسلام و مسلمین می شود.
داء الثعلب به معنای بیماری ای است که موی سر فرد می ریزد. این با کسی که بیماری اش استرسی است و بر اثر استرس موی سرش می ریزد و با کسی که بیماری قارچی کچلی دارد فرق دارد. اگر کسی هورمون مردانه اش زیاد باشد ریزش مویش زیاد می شود همچنین اگر در زنها هورمون زنانه کم باشد.
داء الاعظم ظاهرا به معنای داروی مسری جذام است که همان بیماری خوره می باشد. البته به صراحت روایتی را نیافتیم که معصوم بفرماید مراد از داء الاعظم چیست.

اگر کسی درد کمر پیشرفته دارد که در نتیجه نمی تواند صاف راه برود و یا بایستد و درد کمر به پشت کشاله ی ران و پشت زانو به کف پایش منتقل می شود چنین کسی احتمال درد دیسک و سیاتیک دارد که به آن بیماری عرق النسا (که گاه به اشتباه آن را عرق النساء می نویسند) می گویند که بر اثر تخلیه ی مایه ی دیسک ها، فشار اضافی بر اثر بار سنگین، چرخش دیسک ها، پوشیدن کفش پاشنه بلند بیش از دو سانتی متر یا راه رفتن روی پنجه ی پا (تا دوازده علت) ایجاد می شود. برای رفع این مشکل یک درمان ویژه در روایت ابن بسطام نیسابوریان است که خیلی ها معنای آن را متوجه نشده اند:
عَنْ أَحْمَدَ بْنِ رِيَاحٍ الْمُتَطَبِّبِ وَ ذَكَرَ أَنَّهُ عَرَضَ عَلَى الْإِمَامِ ع لِعِرْقِ النَّسَا (به سبب بیماری سیاتیک نزد امام علیه السلام رفت.) قَالَ تَأْخُذُ قُلَامَةَ ظُفُرِ مَنْ بِهِ عِرْقُ النَّسَا (ناخن تمیز بهداشتی را بعد از چیدن جمع کند.) فَتَعْقِدُهَا عَلَى مَوْضِعِ الْعِرْقِ (و آن را روی سیاتیکی که درد می کند بگذارد.) فَإِنَّهُ نَافِعٌ بِإِذْنِ اللَّهِ تَعَالَى سَهْلٌ حَاضِرُ النَّفْعِ (به اذن خداوند فایده می بخشد و کار آسانی است و فایده اش هم حاضر است.) وَ إِذَا غَلَبَ عَلَى صَاحِبِهِ (اگر درد سیاتیک بر فرد غلبه کند.) وَ اشْتَدَّ ضَرَبَانُهُ (و موجب شود که فرد دچار استرس و نگرانی شود و در نتیجه ضربان قلبش در دقیقه بالا رود.) تَأْخُذُ تِكَّتَيْنِ (دو تا کش محکم با عرض زیاد را بگیرد) فَتَعْقِدُهُمَا (و این دو را به هم گره می زند) وَ تَشُدُّ فِيهِمَا الْفَخِذَ الَّذِي بِهِ عِرْقُ النَّسَا مِنَ الْوَرِكِ إِلَى الْقَدَمِ شَدّاً شَدِيداً (و به شکل ضربدری از طرفی که رگ سیاتیک درد می کند از طرف ران تا قدم محکم می بندد.) أَشَدَّ مَا يُقْدَرُ عَلَيْهِ حَتَّى يَكَادَ يُغْشَى عَلَيْهِ (به حدی محکم که تصور کند پایش دارد بی حس می شود.) يُفْعَلُ ذَلِكَ بِهِ وَ هُوَ قَائِمٌ (شخص مریض باید ایستاده باشد) ثُمَّ تَعْمَدُ إِلَى بَاطِنِ خَصْرِ الْقَدَمِ الَّتِي فِيهَا الْوَجَعُ (و با سوزن گودی کف پایی که رگ سیاتیک آن درد می کند فرو می کند. البته باید با الکل محل را ضد عفونی کند و سوزن هم باید ضد عفونی باشد. به هر حال با آن سوزن باید آنجا را چند بار سوراخ کند.) فَتَشُدُّهَا ثُمَّ تَعْصِرُهَا عَصْراً شَدِيداً فَإِنَّهُ يَخْرُجُ مِنْهُ دَمٌ أَسْوَدُ (آن محل را فشار می دهد که از آن خون سیاهی خارج می شود.) ثُمَّ يُحْشَى بِالْمِلْحِ وَ الزَّيْتِ (و محل را با نمک خوراکی (نه ید دار و شمیایی و یا نمکی که دارای فلزات سنگین و مسموم است) و روغن زیتون خوراکی (که از فشار اول زیتون که زرد است گرفته می شود.) می بندد.) فَإِنَّهُ يَبْرَأُ بِإِذْنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.[4]

همچنین خوردن عصاره ی برگ جاوشیر برای درمان سیاتیک مؤثر است.
همچینن است خوردن سیاه دانه با عسل که برای درمان دردهای التهابی مفاصل اعم از مفصل لگن و پا و ستون فقرات و مهره های گردن بسیار مفید است.
اگر کسی گرم مزاج است می تواند چند برگ کاهو با لیمو شیرین با غذا بخورد تا بدنش دانه نزند.
خوردن آویشن و نعناع با غذا همراه با خوردن ماست و دوغ شیرین کم چرب قبل از غذا مفید است زیرا آویشن و نعناع گرم است و جلوی سردی دوغ و ماست را می گیرد چرا که سردی خود موجب درد مفاصل می شود.
یکی از چیزهایی که موجب کمردرد می شود ضعف بنیه و سرد مجازی است و یا درهای لُمباگو می باشد که درد قوس کمر است. برای درمان آن ناشتا می توان از نخود و کشمش استفاده کرد. این کار برای کمر لقی که فرد زود در خواب محتلم می شود نیز مفید است. همچنین خیسانده ی تخم کاهو برای کمر لقی مفید است که هر شب یک قاشق غذاخوری استفاده می شود.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo