< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

93/10/30

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: ناخن و بازی های رایانه ای
الظُفُر و الاظافر (ناخن و انواع ناخن ها) گاه ناخن ها نازک است و گاه رد رد می شود و گاه شکسته و ترک ترک می شود فرد خوره و جذام ناخن دارد و یا ناخنش قاشقی است و هر کدام از آنها دلالت بر بیماری خاص می کند. جمع الجمع الظُفُر، الاظافیر است.
ناخن در افراد سالم هفته ای دو میلیمتر رشد می کند و کل ناخن ظرف چهار ماه به کلی جایگزین ناخن دیگری می شود.
در روایات شیعه و سنی از رسول خدا (ص) روایت شده است که می فرماید: خمس‌ من‌ الفِطْرةِ: الاسْتِحْدادُ و الخِتانُ و قَصُّ الشارِب و نتفُ الإِبْطِ و تَقْلِيمُ‌ الأَظفارِ.[1] [2]
پنج چیز از فطرت آدمی نشئت می گیرد:
یکی ختنه کردن است یعنی پوسته ی
دیگری استحداد است یعنی با چیزی که لبه اش تیز است موهای زائد را از بدن حذف کنند. (حذف موها با چیزی غیر از نوره و واجبی)
دیگری نتف الابط و پاک سازی زیر بغل است از موهای زائد است. البته استعمال (نتف) در اینجا کنایه از زدودن مو می باشد و الا در روایات دیگر آمده است که کندن موی زیر بغل موجب سستی شانه می شود. بنا بر این مراد از نتف در اینجا حلق و تراشیدن است. این با بند انداختن صورت برای زن ها و کندن موهای صورت با موچین و مانند آن فرق دارد.
دیگری تقلیم اظافر است که همان کوتاه کردن ناخن ها می باشد. شنبه ها مکروه است این کار را انجام دهند و در روایت است که موجب فقر می شود ولی دوشنبه چایز است و پنج شنبه مستحب است ولی باید یک وعده هم در جمعه انجام داد که در این روز مستحب است. عرف عام مردم هم بر این گونه است که هفته ای یک بار ناخن دست را می گیرند. رشد ناخن پا آهسته تر از دست است و غالبا مردم هر دو هفته یک بار این کار را انجام می دهند.
گاه بعضی به سبب بعضی بیماری ناخنشان رشد نمی کند و یا کلسیم بدنشان کم است و ناخنشان شکننده می شود. گاه ناخن، قاشقی می شود که گاه ناشی از ژنتیک است و گاه به سبب بیماری کم خونی.
دیگر این است که سبیل ها را باید کوتاه کرد نه مانند بنی امیه و بنی عباس و شاهان قاجار و هندوها و صوفی ها سبیل را بلند نماید. بلند بودن موی سبیل عوارض سویی مانند اجتماع باکتری و قارچی و مانند آن می شود. موهای سبیل نباید روی لب های بالا بیاید.
در روایت فوق از واژه ی فطرت سخن آمده بود که باید توضیح داده شود و آن اینکه در روایتی که علامه در بحار الانوار نقل می کند می خوانیم:
مكارم الأخلاق عَنِ الصَّادِقِ ع قَالَ: كَانَ بَيْنَ نُوحٍ وَ إِبْرَاهِيمَ ع أَلْفُ سَنَةٍ وَ كَانَتْ شَرِيعَةُ إِبْرَاهِيمَ بِالتَّوْحِيدِ وَ الْإِخْلَاصِ وَ خَلْعِ الْأَنْدَادِ (نفی شریک برای خداوند) وَ هِيَ الْفِطْرَةُ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا وَ هِيَ الْحَنِيفِيَّةُ ...[3]
یعنی انسان باید در هر حال توحید را رها نکند، چه توحید در افعال و چه توحید در صفات و چه در اعتقاد. انسان نباید ما سوی الله را خدای خود بداند. این همان فطرت است.
این شریعت که شریعت حضرت ابراهیم است حنیف می باشد. در این دین حنیف دوازده چیز ذکر شده است یکی ختان است یکی ناخن گرفتن است یکی حلق موهای زائد و دیگری مسواک زدن و موارد دیگری که در روایات بیان شده است.
اگر کسی ناخن هایش عفونت کرده باشد و بر اثر عفونت ناخنش افتاده باشد درمانش همان گونه که مرحوم دکتر حسین میرحیدر بیان کرده است که ما حصل بیست و دو سال بحث خود با دکترهای غربی را در هشت جلد کتاب به نام معارف گیاهی منعکس کرده است در این مورد در جلد 2 ص 378 می گوید: ضماد فلفل سیاه و فلفل سفید با حنا مفید است.
برای سوختگی ها می توان از آب مقطر، گاز استریل غیر روغنی، بتادین، تنتور ید و مانند آن ضد عفونی کرد و با توجه به درجه ی سوختگی به متخصص مراجعه نمود.
گاه انسان مبتلا به چرک و عفونت روانی و روحی می شود و یا بیماری ای که روح فرد را می سوزاند مثلا بچه ها نباید از نیم ساعت بیشتر بازی کامپوتری کنند و جوانان هم نباید بیش از یک ساعت به این کار مبادرت ورزند. آن هم بازی هایی که مستهجن و حاوی خشونت و مانند آن نباشد. بیشتر از این مقدار موجب اختلالات روانی و هدر رفتن عمر می شود.
استفاده ی مداوم و طولانی مدت از موبایل و تلفن همراه و بازی های کامپیوتری مانند سگا، آتاری و مانند آن موجب آسیب های جدی به کودک، نوجوان و جوان می زند. همچنین موجب اثرات سوء جسمی می آورد مثلا بینایی فرد کم می شود و دیدش کاهش می یابد و به عضلات چشم فشار زیاد آورده موجب پیری زودرس چشم می شود. دیگر اینکه اثرات سوء روی گردن و ستون فقرات و قوس کمر دارد. حتی گاه به نوعی از شبه فلجی مبتلا می شود که در راه رفتن او اختلالاتی رخ می دهد.
کودکان زیر سه سال نباید از این وسائل به اضافه ی تلویزیون استفاده کنند. از سنین چهار تا پانزده سالگی نباید از نیم ساعت بیشتر استفاده کنند همچنین فاصله ی او از دستگاه به اندازه ی مفید باشد تا به چشمانش آسیب وارد نشود. بیش از این مقدار شاید به اختلالات روانی و رفتارهای منفی منجر شود.
از این سن بالاتر و جوانان نباید از یک سال بیشتر پشت این وسائل باشند زیرا هم موجب هدر دادن عمر می شود و هم آسیب های دیگری به فرد وارد می شود. یکی از بالاترین سرمایه ی فرد، عمر است و گل طلایی این سرمایه در زمان نوجوانی و جوانی وجود دارد.
کسانی که بازی های طولانی انجام می دهند در هر سنی که باشند دچار بیماری های پوستی مانند آکنه، تغییر رنگ پوست و انواع سرطان های پوستی می شوند.
این بازی ها اگر به مدت طولانی انجام شود آثار سویی روی مغز انسان دارد و روی حافظه و پردازش اطلاعات و توان بازبینی اطلاعات آثار سوئی می گذارد. مثلا انسان می خواهد پایان نامه بنویسد و یا در مؤسسه ی تحقیقاتی کار کند ولی نمی تواند اندیشه های خود را به شکل منظم روی کاغذ منعکس نماید.
گاه موجب ایجاد اقسام تشنج می شود و این آثار در افرادی که دچار صرع و یا سردردهای میگرنی هستند بیشتر ظاهر می شود.
استفاده ی زیاد از موبایل و تماس های طولانی موجب ایجاد تومور مغزی در بخش حافظه ی اصلی مغز می شود و حافظه ی اصلی انسان پشت لوزه های شقیقه ای است.
بازی های فوق موجب ازدیاد فشار خون در افراد می شود و گاه این فشار خون دوبرابر حد استاندارد است. بدن مرکب روان است و بدن و روان مرکب روح است و بدن و روان و روح مرکب عقل است و این چهارتا مرکب روح است و همه با هم مرکب روح الایمان می باشند و انسان باید در نگهداری این مرکب دقت کند تا بتواند از بقیه ی بناها به نحو صحیحی استفاده نماید. الآن ردیف اول مرگ و میرها در داخل کشور مرگ و میرهای ناشی از بیماری های قلبی و عروقی است.
اما معنای لغوی استحداد که در روایت فوق آمده است به معنای تیز کردن چیزهایی مانند چاقو و مانند آن می باشد.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo