< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

93/10/09

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: طبایع چهارگانه
الْخِصَالُ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُوسَى بْنِ الْمُتَوَكِّلِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى الْعَطَّارِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ الْأَشْعَرِيِّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْحُسَيْنِ اللُّؤْلُؤِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ الطَّاطَرِيِّ عَنْ سَعِيدِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ دُرُسْتَ عَنْ أَبِي الْأَصْبَغِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ بُنِيَ الْجَسَدُ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ الرُّوحِ وَ الْعَقْلِ وَ الدَّمِ وَ النَّفْسِ فَإِذَا خَرَجَ الرُّوحُ تَبِعَهُ الْعَقْلُ فَإِذَا رَأَى الرُّوحُ شَيْئاً حَفِظَهُ عَلَيْهِ الْعَقْلُ وَ بَقِيَ الدَّمُ وَ النَّفْسُ[1]
جسد آدمی بر چهار چیز استوار است: روح، عقل، دم و نفس (یا نَفَس)
البته جسد را نباید به معنای مرده و لاشه گرفت. جسد در روایات به معنای جسمی است که دارای روح و روان می باشد و قرینه ی آن روایت ذیل می باشد:
جابر قال قال ابو جعفر ع‌: من اراد ان يطيب اللّه جسده فلا ياكل‌ الا طيبا فان اللّه يقول فى كتابه‌ يا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً إِنِّي بِما تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ‌[2]
به هر حال روح انسان مراتبی دارد: روح گاه مادی است که آن را روح جمادی می گویند، روح گاه نباتی است (مانند کسی که سکته بالاتر از شانزده دارد که روح حیوانی در فرد از بین می رود و فرد شعور و حس و غریزه ندارد.) روح گاه حیوانی است که حس های پنج گانه کار می کند در این روح، فهم و غرائز وجود دارد. روح گاه انسانی است که در آن فکر وجود دارد. از این رو انسان ها باید فکر خوب داشته باشند و فکر بد را از خود دور کنند و از آن سو فکر خوب خود را مستمر کنند. روح گاه ایمانی است که در آن عقل وجود دارد، همین عقل است که انسان به عبادت خداوند روی می آورد. از آن بالاتر روح مؤید است که در مؤمنین خاص است. البته مرحله ی نازله ی آن در مؤمنین خاص غیر معصوم است و مرحله ی متوسطه و عالیه ی آن در انبیاء است و مرحله ی عالیه ی آن در چهارده معصوم می باشد. از این بالاتر روح القدس است که خود دو مرحله دارد: مرحله ی نازله ی آن در انبیاء و مرسلین است و مرحله ی عالیه ی آن در چهارده معصوم است. از آن بالاتر روح العظمة است که فقط در چهارده معصوم می باشد.
مراد از عقل هم گاه همین عقل عادی و متعارف عادی است که نام آن فکر است (نه عقل مصطلح) ولی گاه سخن از عقل است که موجب یکتاپرستی صحیح می باشد که همان عقل مصطلح می باشد.
اما دم و نفس (یا نَفَس):
خون، قلب و عروق و پمپاژ صحیح خون و زیاد نبودن سلول های مرده ی خون، کارکرد صحیح کبد و کلیه همه در این بحث قرار می گیرد.
اما در مورد نفس آدمی می گوییم که مراد نفس ناطقه است (نه نفس حیوانی) که نفسی است که امور آینده را تدبیر می کند و زمانی فعلی را نیز به شکل اختیاری مدیریت می کند. اینجا است که مؤمنین و مؤمنات تا ابد فکر صحیح دارند و در این دنیاو عالم برزخ و در روز قیامت به شکل صحیح رفتار می کنند. گاه سخن از نفس ملهمه است که حق و باطل را تشخیص می دهد و حلال از حرام و نجس از طاهر را تشخیص می دهد. این همان الهامات ربانی است. از آن بالاتر نفس مطمئنه است و مصداق عالیه و بارز آنها آیات آخر سوره ی فجر است. از امام علیه السلام در مورد نفس مطمئنه سؤال شد و حضرت فرمود: آیا غیر از امام حسین علیه السلام کسی مصداق بارز آن می تواند باشد؟
اما اگر نَفَس باشد، بحث های ریوی و آنچه به آنها مربوط است مانند حنجره ی سالم، ملتهب نبودن حبابچه های ریه، آب نیاوردن ریه، نگرفتن سرطان ریه، عفونت ریه، برونشیت ریه و سل ریوی. باید اکسیژن رسانی به بافت های بدن و مغز به خوبی انجام شود. اگر یک تا سه دقیقه اکسیژن به مغز نشود فرد دچار ناتوانی در حرکت و گفتار و عقب ماندگی ذهنی می شود. تک تک سلول های زنده ی بدن هم محتاج تنفس هستند و هم محتاج به غذا. دفع سموم از سلول، زایش سلول های جدید توسط سلول های بنیادی، سوخت و ساز سلول که مثلا قند گلوکوز برای این امر مفید است همه باید موجب دقت قرار گیرد. باید ریه سالم باشد تا به آنها اکسیژن برسد و گاز کربنیک حاصله از آنها دفع شود. کلیه ها هم باید سالم باشد تا سمومات را از آنها دفع کند.
نان باید سالم و طبیعی، سبوس دار مانند نان گندم و جو که بدون اسانس و افزودنی های صنعتی است باشد. مثلا گاه به نان، جوش شیرین می زنند و گاه برای جوش آمدن به آن تفاله ی چغندر قند می زنند. گاه پی پی ام نان بالا است که موجب سرطان می شود.
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ التَّيْمِيِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ حَكِيمٍ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عَبْدِ الْحَمِيدِ عَنِ الْوَلِيدِ بْنِ صَبِيحٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّمَا بُنِيَ‌ الْجَسَدُ عَلَى‌ الْخُبْزِ.[3]

بنا بر این خانواده ها باید در هر جیره و وعده ی غذایی از نان سالم استفاده کنند و سر میز ناهار و شام و افطاری و سحری از آن استفاده کنند. چون جسد آدمی بر پایه ی نان استوار شده است. به همین دلیل انبیاء نیز بسیار مواظب این قضیه بوده اند. حضرت یوسف در هفت سال قحطی در مصر با تدبیری که داشت از همین گندم استفاده کرد. تنها غذایی که اگر سه وعده در روز مصرف شود دلش را نمی زند همین نان است و الا هر غذای دیگری اگر روزی سه بار مصرف شود دل انسان را می زند.
باید دقت که آرد و نان فقر املاح و فقر ویتامین نداشته باشد و فقر آهن و روی آن کم نباشد.
چیزهایی مانند آنتی اکسیدان ها و ویتامین سی و ای مانع آزاد شدن رادیکال های خون هستند در نتیجه ضد سرطان می باشند. بنا بر این باید سعی کرد که حتی اگر به اندازه ی یک کف دست هم شده از نان استفاده کرد.
بعد از غذا هم مناسب است که یک عدد سیب رسیده ی شیرین مصرف شود. برای پیشگیری از سرطان تخمدان در دختران و زنان باید آنتی اکسیدان و فلانوئیدها را در جیره ی غذایی قرار داد که هر دو در نان سبوس دار گندم و جو و سیب وجود دارد.
دمکرده ی یا آش یا سوپ گیاه سیاه گینه که در لواسانات تهران و مانند آن به شکل خودرو در می آید از قوی ترین داروی ضد سرطان تخمدان است که با آخرین داروهای پیشرفته در ضد سرطان درمانی تخمدان مانند تاکسون برابری می کند.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo