< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

93/08/25

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: روزه ی شرعی
یکی از فوائد روزه ی شرعی این است که فرد در حال زندگی کرده و از درک و مدیریت زمان برخوردار می شود. از این رو روزه ی شرعی علت اصلی کاهش استرس و اضطراب می باشد.
عَنْ أَبِي الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ [عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ] عَنْ أَحْمَدَ بْنِ جَعْفَرٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ يُوسُفَ بْنِ سَعْدٍ عَنْ زَائِدٍ الْقُمِّيِّ عَنْ مُرَّةَ الْهَمْدَانِيِّ عَنْ أَبِي مَسْعُودٍ الْأَنْصَارِيِّ عَنِ النَّبِيِّ ص [أَنَّهُ قَالَ‌] وَ قَدْ دَنَا رَمَضَانُ لَوْ يَعْلَمُ الْعَبْدُ مَا فِي رَمَضَانَ يَوَدُّ أَنْ يَكُونَ رَمَضَانُ السَّنَةَ فَقَالَ رَجُلٌ مِنْ خُزَاعَةَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا فِيهِ فَقَالَ ص إِنَّ الْجَنَّةَ لَتُزَيَّنُ لِرَمَضَانَ مِنَ الْحَوْلِ إِلَى الْحَوْلِ فَإِذَا كَانَ أَوَّلُ لَيْلَةٍ مِنْ رَمَضَانَ هَبَّتْ رِيحٌ مِنْ تَحْتِ الْعَرْشِ فَصَفَقَتْ وَرَقَ الْجَنَّةِ فَتَنْظُرُ حُورُ الْعِينِ إِلَى ذَلِكَ فَيَقُلْنَ يَا رَبِّ اجْعَلْ لَنَا مِنْ عِبَادِكَ فِي هَذَا الشَّهْرِ أَزْوَاجاً تَقَرُّ أَعْيُنُنَا بِهِمْ وَ تَقَرُّ أَعْيُنُهُمْ بِنَا فَمَا مِنْ عَبْدٍ صَامَ رَمَضَانَ إِلَّا زَوَّجَهُ اللَّهُ تَعَالَى مِنَ الْحُورِ فِي خَيْمَةٍ مِنْ دُرَّةٍ مُجَوَّفَةٍ كَمَا نَعَتَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى فِي كِتَابِهِ حُورٌ مَقْصُوراتٌ فِي الْخِيامِ عَلَى كُلِّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ سَبْعُونَ [أَلْفَ‌] حُلَّةٍ لَيْسَتْ وَاحِدَةٌ مِنْهُنَّ عَلَى لَوْنِ الْأُخْرَى وَ يُعْطَى سَبْعِينَ لَوْناً مِنَ الطِّيبِ لَيْسَ مِنْهَا طِيبٌ عَلَى لَوْنِ آخَرَ وَ كُلُّ امْرَأَةٍ مِنْهُنَّ عَلَى سَرِيرٍ مِنْ يَاقُوتَةٍ حَمْرَاءَ مُتَوَشِّحَةٍ مِنْ دُرٍّ عَلَيْهَا سَبْعُونَ فِرَاشاً بَطَائِنُهَا مِنْ إِسْتَبْرَقٍ وَ فَوْقَ سَبْعِينَ فِرَاشاً سَبْعُونَ أَرِيكَةً لِكُلِّ امْرَأَةٍ مِنْهُنَّ سَبْعُونَ أَلْفَ وَصِيفَةٍ لِخِدْمَتِهَا وَ سَبْعُونَ لِلُقْيَاهَا زَوْجَهَا مَعَ كُلِّ وَصِيفَةٍ مِنْهُنَّ صَحْفَةٌ مِنْ ذَهَبٍ فِيهَا لَوْنٌ مِنَ الطَّعَامِ هَذَا لِكُلِّ يَوْمٍ صَامَ مِنْ رَمَضَانَ سِوَى مَا عَمِلَ مِنْ حَسَنَاتٍ[1]
باید توجه داشت که همه ی انسان ها بنده و عبد هستند و فرق این است که گاه کسی عبد الله است و گاه کسی بنده ی صنم. به هر حال رسول خدا (ص) در این روایت می فرماید: اگر بنده ای (یعنی تمام انسان ها) خبر داشتند که در ماه رمضان چه برکاتی است دوست می داشتند که تمام سال، ماه رمضان باشد.
از برکات ماه رمضان نظم و هماهنگی عمومی است مثلا همه در ایام ماه رمضان نماز صبح را اول وقت می خوانند.
ماه مبارک رمضان و روزه ی شرعی قدرت ایجاد رفتارهای مثبت و اخلاق حسنه را زیاد می کند و محیط اجتماعی را سالم می کند. همچنین قدرت بر خوب سخن گفتن را زیاد می کند زیرا یکی از محرمات روزه دروغ بستن بر خداوند و چهارده معصوم است. گفتار انسان یکی از اعمال انسان است و نباید انسان هر آنچه به ذهنش خطور کرد را بر زبان جاری سازد. حرفها باید به جا و بر حق باشد و هر حرف حقی را هم نباید زد زیرا گاه موجب فتنه و دو به هم خوردن ها می شود.
از دیگر آثار روزه ی ماه رمضان این است که فرد همواره به فکر فقراء، مساکین و قشرهای آسیب پذیر جامعه می باشد.
در جهان کنونی بین هشتصد میلیون یا یک میلیارد نفر زیر خط فقر به سر می برند. در اروپای غربی بیش از سی و هشت میلیون نفر و رد ایالات متحده ی آمریکا بیش از سی و نه میلیون نفر و در عربستان صعود بیش از سه میلیون نفر زیر خط فقر هستند. این به سبب ظلم به افراد مظلوم جامعه و بی اعتنایی به آنهاست.
انسان روزه دارد باید به فرمایش امیر مؤمنان علی علیه السلام عمل کند که می فرماید: كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً[2]
یکی از ظالمان، نفس اماره است که انسان باید با آنها نیز خصومت کند.
از دیگر آثار روزه ی شرعی پیشگیری از بیماری های غیر واگیر و کمک به درمان آنها است. روزه به درمان بیماری های قلبی و رفع گرفتگی عروق کرونل قلب و بیماری های مغزی کمک می کند. به رفع سکته های قلبی و مغزی کمک می کند و در رفع بیماری پارکینسون (عدم تعادل در حرکت) رفع بیماری ام اس و رفع تصلب شرائین مغز، دیابت کمک می کند. از آنجا که روزه ی شرعی جلوی پرخوری و بد خوری را می گیرد یک سری از این بیماری ها مداوا می شود.
کسی که روزه ی شرعی گرفته نباید خود را خسته کند ولی این منافاتی با کار سبک و مداوم ندارد به شرط اینکه انسان به خودش استراحت دهد.
یکی از فوائد روزه ی شرعی ایجاد حس اعتماد به نفس و تقویت آن است. همچنین در فرد توان ترک حرام را در فرد زیاد می کند. زیرا فرد که حلال را ترک می کند توانمندی بر ترک حرام پیدا می کند. مثلا کسی که به خاطر روزه با حلال خود مجامعت نمی کند به طریق اولی رفتار جنسی حرام مانند زنا و مانند آن را ترک می کند.
از دیگر آثار روزه هماهنگی و وحدت کل مسلمانان با هم است زیرا در آن ماه یک میلیاد و هشتصد میلیون نفر از شیعه و سنی با هم روزه می گیرند. روزه بر این اساس موجب وحدت عرب و عجم می شود و همه با هم از برکات این امساک شرعی بهرهمند می شوند. یکی از آثار نماز اول وقت با جماعت ایجاد وحدت است همچنین وقتی در نماز جماعت، افراد از امام جمعیت تبعیت می کنند روحیه ی تبعیت از ما فوق را در خود تقویت می کنند. در اجتماعات وسیع تر مانند حج نیز نمونه هایی از این وحدت عمومی و وسیع دیده می شود. همچنین همه متحدا شب عید فطر، زکات فطره را کنار می گذارند و نشان می دهند که نسبت به فقراء بی تفاوت نیستند.
از دیگر فوائد روزه ی شرعی این است که همه ی مسلمانان با هم از یک سری بیماری ها مانند میگرن، تصلب شرایین، سکته های قلبی و عروقی، دیابت، کبد چرب، فشار خون، نقرس (رسوب اسید اوریک به شکل کریستال در مفاصل)، اضافه وزن که از بیماری های قرن است مصون می مانند. در ایران پانزده میلیون نفر اضافه وزن دارند و بین ده تا دوازده میلیون نفر دیابت دارند و یا در معرض دیابت می باشند. همچنین است دردهای رماتیسمی و فلجی های کامل و ناقص که از بیماری های قرن است و روزه در رفع آنها مؤثر است.
یکی از فوائد روزه، از بین رفتن ازدیاد آب موجود در نسوج عصبی است. از این رو روزه موجب اعتدال عصبی می شود و فرد از تشنجات عصبی و عضلانی خلاص می شود. بنا بر این روزه موجب می شود که فرد دچار رعشه، تیک عصبی، پارکینسون، لقوه و ام اس نشود.
خوردن اسانس شیمیایی، فست فودهایی نظیر سوسیس، کالباس و مانند آن و از آن سو، نگرفتن روزه ی شرعی موجب می شود که فرد دچار بیماری های متابولیکی شود یعنی دیابت و فشار خون بگیرد، درصد چربی خون فرد بالا رود، دچار نارسایی های قلبی و مغزی شود و کبدشان چرب شود.
اکثر نارسایی های دستگاه گوارش مربوط به اختلالات روانی و آشفتگی های ذهنی است. روزه در بدن و روان ایجاد تعادل می کند.
روزه ی شرعی یک نوع از بین برنده ی سموم داخلی بدن است یعنی گازکربنیک، اکسید کربن و اوره را از بین می برد و نمی گذارد شش ها و ریه ها و کلیه های انسان دچار نارسایی شود. روزه، بخار آب اضافی موجود در خون که موجب سستی و خواب آلودگی می شود (که از طریق تنفس وارد بدن می شود) به خارج می برد.
روزه ی شرعی سموم میکروبی را از بین می برد و تک تک سلول های بدن را از سموم خلاص می کند. بنا بر این کار برای سلول های بنیادی بدن که سلول های جدید تولید می کنند راحت می شود. روزه در دفن سلول های مرده ی خونی توسط طحال مفید است.
انواع سرطان ها از بیماری های قرن ماست و روزه از انواع آن جلوگیری می کند و بخشی مهمی از آنها را درمان می نماید.
خداوند که غفور و رحیم است به روزه ی ما احتیاج ندارد و به خاطر سلامت فرد و اجتماع است که به ما دستور به روزه داده است.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo