< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

92/07/30

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: کم خونی
اگر کسی به بیماری دریچه ای قلب مبتلا است ابتدا باید از غصه خوردن، درگیری ذهنی، تشویش، دعوا و امثال آن دوری کند و همچنین غذاهای تند و تیز و خیلی ترش و غذای مانده، فست فودها، اسانس های شیمیایی و امثال آن را مصرف ننماید. ثانیا: هر شب پنج عدد برگ های کلم پیچ را با سه لیوان آب جوشانده تا یک لیوان شود و بعد که سرد شد آن را با یک قاشق غذاخوری عسل آویشن یا نعناع شیرین کرده میل نماید.
اگر کسی تپش بالای قلب دارد نباید از غذاهای ترش و تند استفاده کند و همچنین از نگرانی مستمر پرهیز کند. بعد از میوه ی به یا مربای آن یا آب آن را با عسل مصرف نماید. شب بعد از شام و قبل از خواب یک لیوان آب سیب با عسل آویشن مصرف نماید. دیگر اینکه از دمکرده ی گل بومادران استفاده کند، استعمال مربای آمله و میوه ی گلابی که فرح بخش است استفاده نماید.
تپش قلب در خواب عمیق باید 60 و در حالت عادی روزانه حدود 70 باشد. اگر به 140 برسد فرد باید به اورژانس مراجعه کند و همچنین اگر به 40 برسد.
در همه ی نوزادان سوراخی اضافی بین بطن راست و چپ وجود دارد تا خون رسانی راحت تر انجام شود. بعضی از نوزادان در بیست و چهار ساعت اولیه و بعضی تا چهل و هشت ساعت و گاه تا چند ماه و چند سال و حتی تا شانزده سال خوب می شوند و اگر خوب نشود مشکلاتی ایجاد می شود. متخصصین تا دو سالگی صبر می کنند و بعد از آن غالبا پشنهاد می کنند که باید جراحی شود. آب مربای به و مربای آن و مبرا آمله در ترمیم آن مدخلیت دارد هرچند هنوز اثبات نشده است.
اگر کسی ضعف عمومی و ضعف قلب داشته باشد باید توجه داشته باشد که حتما باید سحری و یا صبحانه و یا شام و افطار مصرف کند.
اگر کسی پمپاژ خونش ضعیف بود از به و مشتقات آن با عسل استفاده نماید، وسط روز آب سیب عسل بخورد، شب ها قبل از خواب پنج برگ کلم پیچ را به دستور بالا بخورد.
اگر کسی سدیم بدنش از حد نورمال پائین تر باشد و در نتیجه برق مستقیم برای انقباض عضله ی قلب مشکل دارد به ضعف عضله ی قلب مبتلا می شود او باید در اول و آخر غذا از نمک طعام طبیعی استفاده کند (نمک پودر سنگ و نمک دریا)
برای ضعف عمومی، ضعف قلب و کم خونی می توان از مربای به، مربای آمله و دمکرده ی گل بومادران به مقدار یک استکان با عسل مصرف کند.
برای ضعف اعصاب، ضعف قلب و تشنگی کاذب می توان از دمکرده یا شربت گل بیدمشک مخلوط با عسل استفاده کند.
برای ضعف اعصاب، ضعف قلب و رماتیسم می توان از مخلوط گلاب با عرق گل بیدمشک هر کدام یک استکان و عسل آویشن و عسل نعناع هر کدام یک قاشق مرباخوری که با هم مخلوط شده باشد مصرف کند.
اگر کسی به بیماری قلبی و یبوست مبتلا است از کاهو بدون سس به اضافه ی کرفس استفاده کند. همچنین از گلاب و بیدمشک و عسل گون استفاده کند (این نوع عسل برای پوست بیمار نیز خوب است.)
برای شادابی پوست مبتلا نشدن به پیری پوست و سرما نخوردن با ناهار یک عدد پرتقال شیرین و با شام یک عدد لیمو شیرین بخورد.
دو قطعه ده سانتی متر چوب نیشکر هم ضد تب و ضد درد است و هم خون سالم تولید کرده و هم خون را لطیف می کند. بهتر است آن را شب ها قبل از خواب مصرف کنند.
خوردن نیشکر برای سه دسته از افراد خوب نیست: سالمندان که نباید در مصرف آن زیاده روی کنند و الا به ریه های آنها ضرر وارد می شود. اگر بعد از غذا مصرف شود ایجاد نفخ شدید شکم می کند اگر هم مصرف شود مصلح آن زیره ی شیرین (بادیان رومی) است. کسانی که به سل ریوی و یا شکم روش دائمی مبتلا هستند و یا دلپیچه دارند و یا دیابتی هستند و قند خونشان بالا و نوسانی است باید از مصرف نیشکر پرهیز کنند زیرا درصد ساکاروز و گلوکوز آن بالا است مانند خرما.
اگر دختری عادت ماهیانه شده است ولی قاعدگی اش بسیار کم است که خوف این است که عقیم باشد یا قاعدگی اش نامنظم است و مدام در حمام است و درگیر غسل و مسائل شرعی پیچیده می شود برای تنظیم قاعدگی از چای رازیانه استفاده کند. برای ایجاد قاعدگی از زعفران، دارچین، گلپر و کاسنی استفاده کند. از آنجا که یکی از علت قاعدگی ضعیف و درد زیرنافی و درد قوس کمر کم خونی است برای رفع کم خونی روزی چهارده عناب با عسل بخورد. (عناب با عسل برای درمان ناخونک چشمی و درمان و پیشگیری سرطان چشم از داروهای بسیار قوی به حساب می آید. ضد آسم و ضد تب نیز می باشد. البته افراد سردمزاج اگر بخواهند از عناب استفاده کنند آن را با مویز که همان کشمش انگور سیاه است مصرف کنند.)
علائم کم خونی:
بیماری حتی اگر فعالیتی انجام نداده باشد احساس خستگی می کند.
در مقابل کار کوچک احساس ناتوانی و بی حالی دارد.
خستگی بسیار شدید و احساس مرگ دارد که به دلیل نرسیدن خون کافی به مغز است که باید سریع او را بخوابانند و پایش را بالا نگه دارند تا خون به مغزش برسد و مبتلا به سکته نشود.
از دیگر علائم آن بی میلی نسبت به دیگران و بدبینی نسبت به آنها است. زن ها نیز هنگام قاعدگی و خون نفاس افسرده می شوند و هم به بیماری دلنازکی مبتلا می شوند. شیره ی طبیعی خرما بهترین دارو برای اوست که هم افت قند خون و دوران سر ناشی از آن را جبران می کند و هم خون لازم را برای او تأمین می کند و فشار خون را نیز بالا می برد.
گاه کم خونی موجب می شود که فرد به بیماری مگسک مبتلا باشد و در چشمش نقطه های تاریک دیده می شود که با خرما و شیره ی آن و عسل می توان آن را مداوا کرد.
کسی که کم خونی دارد رنگش پریده است و هنگام کار کردن و فعالیت نفس نفس می زند.
کم خونی و گردش خون ضعیف و غلظت خون موجب می شود که فرد حتی در تابستان هم سردش شود. البته کسانی که قند خون دارند نیز پایشان سرد است.
فرد کم خون در اندامش احساس گزگز می کند. ممکن است مبتلا به اسهال و یبوست شوند. اسهال در جایی است که فرد هم کم خون باشد و هم نگرانی مستمر داشته باشد. پوست فرد کم خون ممکن است ترک ترک شود، خارش داشته باشد و ریزش داشته باشد و این به دلیل این است که به سبب کمبود خون، غذای لازم به سلول های پوستی نمی رسد در نتیجه سلول های مرده ی پوست زیاد می شود. چنین کسی در دهانش احساس خشکی می کند. (البته خشکی دهان گاه به سبب قند بالا و بیماری های دیگر است.)
چنین کسی ضریب شکست مویرگ های بینی اش بالا می رود و در خواب و بیداری مبتلا به خون دماغ می شود.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo