< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

92/07/03

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: فوائد عسل و برگ چغندر
قَالَ الرضا علیه السلام قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنْ يَكُنْ فِي شَيْ‌ءٍ شِفَاءٌ (اگر قرار باشد که در چیزی شفاء باشد یعنی درمان بیماری بدون برگشت بیماری) فَفِي شَرْطَةِ الْحَجَّامِ (در نیشتر فرد حجام است که فصد یا حجامت می کند) أَوْ فِي شَرْبَةِ الْعَسَلِ (یا نوشیدنی عسل در آب ولرم یا آب جوش ولرم یا شیر کم چرب)[1]
آیت الله شیخ عباس تبریزیان در کتاب طب الرسول المصطفی (ص) قریب به دویست صفحه در مورد حجامت تحقیق کرده است.
محقق خیر اندیش در کتاب حجامت از دیدگاه اسلام و علم روز مطالب خوبی در این مورد دارد.
خوردن عسل مخصوصا بعد از غسل جنابت مفید است کما اینکه از امیر مؤمنان علی علیه السلام در غرر الحکم به آن اشاره شده است.

وَ عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ شِفَاءُ أُمَّتِي فِي ثَلَاثٍ آيَةٍ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ أَوْ لُعْقَةٍ مِنْ عَسَلٍ أَوْ شَرْطَةِ حَجَّامٍ[2]
شفاء امتی من در سه چیز است. یکی آیه ی محکمی از قرآن مجید که خوانده شود و تدبر شود و از طریق روایات چهارده معصوم به آن عمل شود. چنین چیزی شفاء بخش در دنیا و آخرت است و امراض جسمی و روانی و روحی را برطرف می کند.
دیگر یک انگشت پیچ عسلی یعنی دست را شسته و یک انگشت در عسل پیچانده و بخورند. اگر این کار هر روز انجام شود و به شکل مکیدن خورده شود در آن شفاء است. عسل ضد باکتری، ضد قارچ و ضد آمیب است و اگر رقیق شود خاصیت میکروب کشی آن بیشتر می شود.
کتاب عسل درمانی مهندس صالح نژاد و کتاب عسل درمانی و درمان با عسل نوشته ی دکتر محمد درمانی مطالب مفیدی دارند. سی دی های تخصص عسل درمانی به زبان فرانسوی نیز وجود دارد.
سومین چیز نیشتر حجام است.

در بعضی از موارد از رسول خدا (ص) آمده است که نباید از داغ کردن و سوزاندن استفاده کرد. منظور حضرت کراهت از انجام این کار است یعنی تا انسان مجبور نشده است نباید این کار را انجام دهد. این در حالی است که امروزه سریع به سراغ لیزر درمانی که همان سوزاندن است می روند.

وَ عَنْهُ ص أَنَّهُ قَالَ الشِّفَاءُ فِي ثَلَاثٍ فِي شَرْطَةِ حَجَّامٍ أَوْ شَرْبَةِ عَسَلٍ أَوْ كَيَّةٍ بِنَارٍ وَ أَنَا أَنْهَى أُمَّتِي عَنِ الْكَيِّ[3]
علت نهی این است که امام صادق علیه السلام می فرماید: آخر الدواء الکیّ[4]. یعنی اگر هیچ دارویی جواب ندارد باید به سراغ سوزاندن رفت.

وَ عَنِ الرِّضَا، ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ الْبَرَكَةَ فِي الْعَسَلِ وَ فِيهِ شِفَاءٌ مِنَ الْأَوْجَاعِ وَ قَدْ بَارَكَ عَلَيْهِ سَبْعُونَ نَبِيّاً[5]
خداوند متعال برکت را در عسل طبیعی قرار داده و در آن شفاء از دردهای مختلف وجود دارد و هفتاد نبی به آن تبرک جسته اند. مثلا کسی که کمخونی و سرگیجه داشته پشت گردنش تا جمجمه درد می گیرد که اگر کم خونی او با فشار پائین اگر باشد دردهای شقیقه ای هم دارد و گاه توأم با میگرن می شود می تواند از عسل استفاده کند. بهترین صبحانه برای او یک لیوان شیرعسل است و خوب است نوشابه که همان عسل رقیق شده است را مصرف کند.
عسل فرح بخش و آرامش بخش است و اگر رقیق شود خاصیت میکرب کشی آن به قول دکتر صادقی تا دو برابر افزایش می یابد.

عَنِ الْبَزَنْطِيِّ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو الْحَسَنِ الرِّضَا ع ... فَعَلَيْكَ‌ بِالسِّلْقِ‌ فَإِنَّهُ يَنْبُتُ عَلَى شَاطِئِ الْفِرْدَوْسِ وَ فِيهِ شِفَاءٌ مِنَ الْأَدْوَاءِ وَ هُوَ يُغَلِّظُ الْعَظْمَ وَ يُنْبِتُ اللَّحْمَ ... [6]
خوردن برگ چغندر هم استخوان ها را محکم کرده و تراکم و ضخامت آن را بالا می برد (در نتیجه برای بچه هایی که در سن رشد هستند و کسانی که میان سال و کهنسال هستند که از 35 سالگی به بعد تراکم استخوانی در بدن کم می شود مفید است.) بیماری پوکی استخوان یکی از بیماری های شایع روز در جهان است.
و همچنین کسانی که لاغر هستند بعد از غذا هفت عدد خرما بخورد و یا خیار بوته ای با خرما بخورند و دیگر اینکه برگ چغندر را در جیره ی غذایی خود اضافه کنند.

امام صادق علیه السلام در روایتی می فرماید: علت اینجا یهودی ها به جذام که یک نوع بیماری عفونی است مبتلا نمی شوند این است که از سِلق (برگ چغندر) استفاده می کنند.
همچنین اگر کسی به پیسی مبتلا شده است که پوست بدنش سفید می شود (که مسبّب از استرس و یا کمبود بعضی از ویتامین ها در بدن است) در روایت است که از خورش برگ چغندر با گوشت تازه ی گاو استفاده کند. اگر گوشت گاو مانده باشد خود موجب بیماری جَرَب (بیماری گال) می شود.

مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع أَنَّهُ قَالَ: أَطْعِمُوا مَرْضَاكُمُ‌ السِّلْقَ يَعْنِي وَرَقَهُ‌ فَإِنَّ فِيهِ شِفَاءً وَ لَا دَاءَ مَعَهُ وَ لَا غَائِلَةَ لَهُ وَ يُهْدِئُ نَوْمَ الْمَرِيضِ وَ اجْتَنِبُوا أَصْلَهُ فَإِنَّهُ يُهَيِّجُ السَّوْدَاءَ.[7]
یعنی به بیماران خود برگ چغندر دهید و برای مریضی که اختلالات در خواب دارد (کسی که بی قراری شبانه دارد که موجب ضعف حافظه و زیاد شدن بیماری می شود.) می تواند از آن استفاده کند. باید از غده ی زیرزمینی آن کمتر استفاده کرد زیرا موجب سوداء می شود.
گل ساعتی نیز خواب آور است و یک لیوان دوغ شیرین کم چرب مخلوط با آویشن و نعناع خواب آور قوی است. کسانی که معده و روده ی استرسی دارند و یا شکم روش دائمی دارند و یا به پروتئین دوغ و ماست حساسیت دارند با مخلوط کردن آویشن و نعناع مشکلشان حل می شود.

صفات تیزهوشان:
اول آنکه حساس نسبت به همه چیز و همه کس هستند و بی تفاوت نیستند.
دوم اینکه انتقاد پذیر است و انتقاد سازنده را دوست دارد. انتقادات او نیز مخرب نیست.
سوم اینکه صحبت زودهنگام دارد و فصیح و بلیغ سخن می گوید.
چهارم اینکه با دیگران احساس همدردی دارند و به درد و دل دردمندان گوش می دهند و این موجب آرامش برای دردمندان است.
پنجم اینکه تندخوان است ولی مطالب را با دقت و سنجیده می خواند و آنها را در حافظه ی خود به شکل دسته بندی نگه می دارند به گونه ای که هنگام بازخوانی به آنها دسترسی سریع داشته باشند.
ششم اینکه او گاه گوشه نشین است ولی نه از باب افسردگی بلکه برای تمرکز و برنامه ریزی برای حال و آینده.
هفتم اینکه در مسائل تدبیر دارند و سطحی نگر نیستند.
هشتم اینکه به امور هنری علاقه دارند زیرا انجام هر کاری در غالب هنر، دارای اثر گزاری بیشتر است. شخص تیزهوش خلاق است و استعداد خلاقیت خاصی دارد. افراد تیزهوش در بخش خاصی استعداد دارند که باید شناسایی شود و او را در همان مسیر به کار گرفت و الا خلاقیت خود را از دست داده دچار افسردگی می شوند.
نهم اینکه تیزهوشان اعتماد به نفس بالا دارند و سؤالاتی که می پرسند کلی نیست بلکه ریز و دقیق است.
دهم اینکه جرأت ادراکی بالا دارند و دیگران را نیز در مسیر حفظ اطلاعات مفید و علوم نافعه کمک می کنند. آنها کنجکاوی گسترده دارند و سطحی نگر نیستند.
یازدهم اینکه علاوه بر خلاقیت، نوآوری نیز دارند.
دوازدهم اینکه مطالب جدید علمی را به مطالب قبلی علمی ضمیمه می کنند و در یادگیری سرعت دارند.
سیزدهم اینکه سلامتی جسمی و روحی و روانی دارند، عصبانیت آنها کمتر است و برای فعالیت صحیح انگیزه دارند و برای آن پشتکار دارند و به شکل منقطع عمل نمی کنند. با دیگری همکاری دارند و این تعامل آنها از باب تعاون بر بر و تقوی است. خانواده ی سالم دارد، از تفریحات سالم استفاده می کند، به بزرگترها احترام گذاشته و از تجربیات صحیح دیگران استفاده می کند. رشد جسمانی بیشتر، دارد، سازگاری اجتماعی دارد، عضلات قوی داشته سالم تر است.
چنین افرادی اگر عمل صالح خود را با اخلاص انجام دهند هر گفتار و کردار و رفتار صحیحی که از او سر زند بر دل دیگران می نشیند. اگر کسی حساب خود را با خدا صاف کند، خدا نیز حساب او را با مردم صاف می کند.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo