< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

91/11/15

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: درمان بیماری های پوستی
عَنْ أَبِي الدَّرْدَاءِ عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ: إِذَا دَخَلْتُمْ‌ بَلْدَةً وَبِيئاً فَخِفْتُمْ وَبَاءَهَا فَعَلَيْكُمْ بِبَصَلِهَا...[1]
رسول خدا (ص) می فرماید: اگر داخل شهری شدید و بیماری مسری فراگیر، آن شهر را احاطه کرده بود و شما می ترسید که به شما منتقل شود (بیماری ای مانند وبا، طاعون، آنفلونزا و یا آنفلونزای پیشرفته مانند سارس که معمولا وقتی بارندگی در جایی کم باشد و آلودگی زیاد باشد ضریب آنفلونزا در محیط شهری بالا است.) در این حال از یک ضد عفونی طبیعی استفاده کنید و آن اینکه پیاز آن منطقه را مصرف کنید.
پیاز یک نوع ضد ویروس است هر کسی در طول عمرش بیش از دویست ویروس را دریافت می کند.
یکی دیگر از عوارض آلودگی هوا از حیث گرد و خاک و یا دوده که حاوی هیدروکربن ها و یا بخارات مسموم هستند، انواع بیماری های پوستی است. عوامل بیماری های پوستی گاه از درون بدن است و گاه از بیرون.
بعضی از محققین مانند حجت الاسلام فکری در بعضی از قسمت ها در این زمینه تحقیقاتی دارد. مثلا اگر کسی ناراحتی های پوستی مانند کچلی یا بیماری جرب (که به آن گال یا گری هم می گویند) می تواند پوست خشک درخت سیه توسه را به مقدار صد گرم در یک لیتر آب بجوشاند و به شکل خارجی بر روی پوست استعمال کند. به معارف گیاهی نوشته ی دکتر حسین میر حیدر ج 2 ص 217 می توانید مراجعه کنید.
داروی دیگر، دم کرده ی شاهنگ است که به آن در استان سیستان و بلوجستان به آن پُنوار و در هندوستان به آن پَنوار می گویند. دم کرده ی فوق در درمان لک و پیس که همان بیماری برص است مفید می باشد. به معارف گیاهی نوشته ی دکتر حسین میر حیدر ج 6 ص 279 می توانید مراجعه کنید.
داروی سوم، ضماد عصاره ی تخم تره است که کسانی که ماری سمی مانند افعی آنها را گزیده است می توانند در درمان گزیدگی آن از آن استفاده کنند. داروی فوق برای درمان لکه های پوست مانند کک و مک مفید می باشد. به معارف گیاهی نوشته ی دکتر حسین میر حیدر ج 1 ص 51 می توانید مراجعه کنید.
داروی چهارم، کسانی که خارش پوست دارند می توانند از گیاه کنگر استفاده کنند. این گیاه چند منظوره است یعنی هم در درمان کبد چرب فایده دارد و هم برای درمان خارش پوست کاربرد دارد. مالیدن و شتشو با کنگر فرنگی برای رفع خارش پوست مفید است. به معارف گیاهی نوشته ی دکتر حسین میر حیدر ج 1 ص 238 می توانید مراجعه کنید.
داروی پنجم: اگر کسی خشونت پوست و خارش بدن دارد و همچنین در پوست او سوختگی ناشی از آتش است می توان از ضماد اسفرزه (یا اسپرزه) استفاده کند به این گونه که آن را با روغن کنجد مخلوط و استفاده کند. به معارف گیاهی نوشته ی دکتر حسین میر حیدر ج 1 ص 375 می توانید مراجعه کنید.
داروی ششم: اگر کسی می خواهد پوستش درخشنده و شفاف باشد از روغن و ضماد کنجد خالص استفاده کند به این گونه که آن را مثلا به صورت بمالد. این کار پوست را نرم و شفاف می کند. به معارف گیاهی نوشته ی دکتر حسین میر حیدر ج 1 ص 375 می توانید مراجعه کنید. همچنین می تواند آن را به شکل خوراکی بخورد که علاوه بر شفافی پوست، برای تقویت باه، رفع دل مالشک و رفع ضعف عمومی خوب است. البته اگر کسی این را بخورد چون هضمش سخت است باید از عسل استفاده کند زیرا هضم عسل سریع است و وقتی با آن مخلوط شود هضم آن را معتدل می کند. کنجد را باید با عسل به شکل مساوی بخورند. به معارف گیاهی نوشته ی دکتر حسین میر حیدر ج 1 ص 375 می توانید مراجعه کنید.
داروی هفتم: اگر کسی دارای پوستی ملتهب و یا دارای اگزمای پوستی است می تواند از گیاه یولاف استفاده کند که همان جو دوسر است استفاده کند. این جو با جوهای عادی فرق می کند. این داروی برای انواعی از اگزما مفید است. به معارف گیاهی نوشته ی دکتر حسین میر حیدر ج 1 ص 412 می توانید مراجعه کنید.
داروی هشتم: کسانی که بیماری داء الصدف دارند که نام آن در روایات شیعه آمده است و در پزشکی جدید به آن پسوریازیس می گویند که چهار نوع است: نوع خفیف، شدید، پوسچولر و معکوس. برای درمان آن می توان کیسه های پر از جو دو سر را روی محل بیماری بگذارند. به معارف گیاهی نوشته ی دکتر حسین میر حیدر ج 1 ص 413 می توانید مراجعه کنید.
در کتاب طب رسول المصطفی نوشته ی آیت الله شیخ عباس موسویان مطالبی در این مورد آمده است. حتی در بحث های پزشکی جدید در جایی که فرد دچار پسوزیاریس شدید می شود بحث شیمی درمانی توأم با پرتو درمانی مطرح شده است. این بیماری داروی های شیمیایی مختلفی دارد ولی در درمان بیماری خفیف آن اولا باید شویندگان پر اسید مانند صابون و شامپو را به کنار بگذارند و همچنین بدنشان را با کتیرا بشوند و بعد از آنکه استحمامشان تمام شد، با محلول گیاهی کولتار محل دردگیر با بیماری را ضماد کنند و ماساژ دهند.
داروی نهم: اگر کسی می خواهد پوستش شفاف و درخشان و براق شود، روزی یک لیوان آب انار شیرین و یا یک قاشق ناهارخوری رب انار شیرین را با یک لیوان آب مصرف کند. دکتر مهندس شهرام مقصودی در کتاب انار درمانی ص 27 و 77 به این مطلب اشاره کرده است و حتی آورده است که اگر دو لیوان آب انار شیرین را بخورند اشکال ندارد.
در روایات شیعه و اهل سنت آمده است که رسول خدا (ص) بخشی از هزینه ی شخصی خود را خرج عطریات طبیعی می کرد و به خودش می رسید. حتی اگر مبلغ آن را نداشت، اگر مقنعه یا روسری خانمش معطر بود آب مطلقی به آن می پاشید و بعد به صورتش می زد تا اندکی معطر شود. و گاه برای برای جلوه دادن به رنگ صورت مبارکش از زعفران استفاده می کرد. بنا بر این مستحب است که انسان به خودش برسد و نزد ناموسش با رنگ و لباس مناسب ظاهر شود. این کار از نظر روانی به حفظ ناموس کمک می کند اگر شوهر به ناموسش نرسد، ممکن است ناموس انسان در فکرش به بیگانه وابسته شود.
در روایات شیعه آمده است که ملعون است شوهری که ناموسش برای دادخواست نزد غریبه رود و از او شکایت کند. این روایات در کتاب وسائل الشیعه در بحث تهذیب نفس در ج 15 آمده است.
امام صادق علیه السلام در بحث انار شیرین می فرماید: که با خوردن آن هم فرزندان سریع تر به سخن می آیند و بلوغ جنسی آنها در زمان مناسب می شود و این کار توأم با بلوغ فکری آنها می شود.
بعضی از بیماری هایی که جدیدا شایع شده است مانند بیماری اکتیوز که گاه جنبه ی ژنتیکی دارد و گاه جنبه ی اکتسابی و یکی از اقسام بیماری های پوستی است (کما اینکه بعضی از حجج اسلام مانند سید محمد در مورد آن تحقیق کرده است.) می توان از لوسیون های 25 درصد که پزشکان تجویز می کنند استفاده کرد و یا از نرم کننده ها و یا مرطوب کننده هایی مانند کراتولیئیک ها استفاده کنند. همچنین علاوه بر اکتیوز، عفونت پوستی هم وجود داشت باید از آنتی باکتریها استفاده کرد. همچنین می توان در پزشکی جدید از صابون های آنتی سپتیک استفاده کرد. در بیماری اکتیوز، شخص مانند مار پوست می اندازد و این کار هر دوره تکرار می شود. چنین کسی باید حمام های طولانی داشته باشد و بعد از داروی شیمیایی لیپید یا پماد هیوی استفاده کنند.
برای درمان اکتیوز اکتسابی می توان از داروی شیمیایی مانند بوتیروفینول، دیکسیرازیل و آنتاگونیست استروژن و مانند آن استفاده کنند.
علل ایجاد بیماری اکتیوز:
1.گاه این بیماری جنبه ی ژنتیکی دارد.
2.گاهی بیماری مزمن کبدی در فرد وجود دارد که علت آن می شود.
3.گاهی کسی هیپرپاراتیروئیدی دارد یعنی غده ی تیروئید او مشکل دارد.
4.گاه کسی غده ی تیروئیدش کم کار است.
5.گاه کسی هیپرتیروئیدی دارد.
6.گاه علت آن دیابت نوع یک و یا دو است.
7.گاه بعضی دچار بیماری ایدز فعال دارند.
8.گاه بعضی معتاد تزریقی هستند و از آمپول های مشترک استفاده می کنند و چند بیماری می گیرند که یکی از آنها بیماری اکتیوز پوستی است.
9.گاه فرد داروهایی شیمیایی که موجب بیماری های اکتیوز ژنتیکی و اکتسابی می شود مصرف می کند. داروهایی مانند سایمیتیدین که شایع ترین دارو در شیوع این بیماری است. همچنین دارو کلوفازیمین که در دوز بالای صد میلیگرمی اگر مصرف شود که در درمان جذام مصرف می شود ممکن است به این بیماری بینجامد. همچنین است داروهای کاهش دهنده ی کلسترول بد مانند تیرپارانول، نیکوتنیک اسید، تری هیدروکسین، دومتیل گلوتاریل، کوآنزیم آ، ردوکتاز. این داروها در فرد یا در نسل او موجب بیماری اکتیوز می شود.
درمان بیماری اکتیوز ژنیتیکی که در آن شخص مانند مار پوست می اندازد و پوستی به رنگ سفید یا خاکستری و یا قهوه ای است که به قطر یک میلی متر تا یک سانتی متر پوست می اندازد. این بیماری را با داروی هومیوفاتی بهتر یا درمان می کنیم.
بیماری اکتیوز اکتسابی را که موجب می شود پوست ورقه ورقه و فلس دار مانند پوست مار شود را می توان به این گونه درمان کرد که اثر وضعی بعضی از داروی های شیمیایی و بعضی بیماری ها مانند اتوایمن متابولیک، یا آندوکریم را در فرد درمان و یا پیشگیری کرد.
بعضی از دکتر خانم ها مانند دکتر عصمت شبان یا دکتر نادر که از دکتر عصمت شبان نقل قول می کند می گویند درمان اکتیوز با درمان لوپوس رفع می شود. (لوپوس مشکل غدد داخلی در خانم ها است.)
داروهای مشتقات ویتامین آ در بعضی از بیماران در درمان بیماری فوق کمک کننده است.
هویج زرد نیز فوائد بسیاری دارد که از جمله آن، این است که حاوی مقدار زیادی از ویتامین آ است، هر میوه و سبزی که زردرنگ باشد، حاوی ویتامین آ زیادی است. چون در آن پایه ی ویتامین آ است که با اسیدکلوریک معده ویتامین آ تولید می کند.
داروی موضعی ترکیبی حاوی تراکولیتک یا داروی لایه بردار نیز مفید است.
همچنین گفته شده است که مرطوب کردن پوست، برداشتن پوسته ها و استفاده کردن از نرم کننده های شیمیایی، اسید معده، اوره ی خون، پروپیلن، گلیگل، اسید رتینوتیک می تواند لایه های پوست را کم کرد.
بعضی دکترها مانند دکتر نصر الله صولت نیا می گویند که داروی آلوئه ورا، صبر زرد در روی پوست تأثیر دارد و در درمان بیماری اکتیوز مفید است.
دکتر خلیل فارسی نژاد می فرماید: با ازدیاد سن، درمان خود به خودی بیماری اکتیوز حاصل می شود.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo