< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

91/11/14

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: بیماری زنان و میگرن، بیماری های چشمی
رسول خدا (ص) می فرماید: تَجَنَّبِ الدَّوَاءَ مَا احْتَمَلَ بَدَنُكَ الدَّاءَ فَإِذَا لَمْ يَحْتَمِلِ الدَّاءَ فَالدَّوَاءُ[1] یعنی با اندک بیماری تا جایی که بدن، تحمل بیماری دارد و سیستم بدن از پس بیماری بر می آید نباید دارو خورد ولی وقتی بدن توان برآمدن از عهده ی بیماری را ندارد باید به سراغ دارو رفت. هر دارویی عوارض خاص خود را دارد.
در روایت دیگری از پیامبر اکرم (ص) می خوانیم: وَ اجْتَنِبِ الدَّوَاءَ مَا لَزِمَتْكَ الصِّحَّة فَإِذَا أَحْسَسْتَ بِحَرَكَةِ الدَّاءِ فَأَحْرِقْهُ بِمَا يَرْدَعُهُ قَبْلَ اسْتِعْجَالِهِ[2] اجتناب کن از دارو خوردن در جایی که صحت و سلامتی در تو استمرار دارد. (در روایات بسیاری کلمه ی اجتناب از دواء آمده است.) ولی وقتی که به شکل واقعی احساس کردی (نه احساس کاذب) که بیماری حرکت کرده است پس باید آن بیماری را بسوزانی به گونه ای که غلبه پیدا نکند و بدن و روان را درگیر نکند.
(در بعضی از نسخ مانند دعوات راوندی به جای فَأَحْرِقْهُ، فاحزنه آمده است یعنی باید آن را داخل در حزان قرار دهی یعنی باید جلوی انتشار آن را بگیری)
احتمال دیابت نوع دو در زنان باردار وجود دارد. چنین زنهایی نباید قندهای شیمیایی بخورند و یا نباید از اسانس شیمیایی و یا ترانس چربی بالا مانند روغن جامد، خامه، سرشیر و ته دیگ استفاده کنند. بلکه باید از قندهای طبیعی استفاده کنند. احتمال دیابت در سه ماه اول بارداری کم است ولی در سه ماه دوم و سه ماه سوم احتمالش بیشتر می شود.
زنها و دخترهای بالغ تا سن سی سالگی می توانند حامله شوند ولی از آن به بعد قدرت باروری در آنها ضعیف می شود. بعد از سی و پنج سالگی احتمال حامله شدن در ایشان بسیار ضعیف می شود. استرس های شدید و ازدواج دیرهنگام از عوامل کم کاری بیضه و تخمدان در زن و مرد می باشد. قندها و اسانس های های شیمیایی، کافئین زیاد، ترانس چربی بالا، فست فود یا غذای های صنعتی و کنسروها و کمپوت ها نطفه ی زن و مرد را ضعیف می کند. از چیزهایی که در زن و مرد موجب عقیمی می شود، می توان کافور، شیرخشک، نخود فرنگی، میوه ی قازیاقایی و پرتوهای اتمی از رادیو یا اورانیوم اعم از ضعیف شده و غیر آن، بمب های فسفری یا آتش از و مانند آن را نام برد.
مرد می تواند با زردک یا آب زردک (هویج رسمی) یا با مخلوط پودر آویشن شیرازی با پودر نمک در اول و آخر غذا به اندازه ی سر قاشق چایخوری این مشکل را مداوا کند.
دیگر اینکه مرد یک قاشق چایخوری پودر ثعلب (پودر گل ارکیده) را در نیم کیلو عسل مخلوط کند و هر روز یک قاشق مربا خوری از آن بخورد.
خانم و آقا هر دو می توانند هر روز هفت برگ کاسنی یا یک استکان عرق کاسنی یا قاشق مربا خوری از پودر کاسنی استفاده کنند و این کار را روزی یک بار تکرار کنند.
خانم ها هم می توانند از پودر ثعلب به اضافه ی پودر زعفران به اضافه ی مشک ناب آهو به شکل مساوی مخلوط کرده و هر شب هنگام مجامعت در داخل واژن بریزد. در کتاب های تخصص گیاهی نوشته شده است که به احتمال قوی با اولین مقاربت باردار می شود. بنا بر این از سن سی و یا سی و پنج سالگی به بعد می توان به داروی فوق مشکل بارداری در بانوان را برطرف کرد.
حضرت ابراهیم صد و بیست و همسرش نود ساله بود ولی خداوند به آنها فرزند داد این نشان می دهد که انسان می تواند خود را قوی نگه دارد و بچه دار شود. یا اینکه حضرت زکریا و همسرش در سن پیری صاحب فرزند شدند.
همچنین در طب جدید، آنتی مولی رِیَن آزمایش جدید تخمدان است که در آن بر اساس یک نوع هورمون قدرت ایجاد تخمک رسیده و سالم در تخمدان زن را ایجاد می کند.
زن حامله نباید بر پشت بخوابد زیرا در این حال، خون رسانی به جنین مختلف می شود. همچنین نباید بر شکم بخوابد. زن حامله می تواند به پهلوی راست یا چپ بخوابد و اگر به پهلوی چپ بخوابد، خون رسانی به جفت جنین بسیاری راحت انجام می شود. رحم در بعضی از خانم ها دو شاخ است اگر رحم زنی به شکل دو شاخ کامل باشد یکی از عواملی است که موجب سقط جنین می شود. کما اینکه اگر مادری سوء تغذیه داشته باشد و جنین او در ماه دوم و سوم حاملگی رشد کافی نداشته باشد، این امر می تواند عامل سقط جنین باشد.
بعضی از زن ها دچار پارگی کسیه ی آب می شوند و یا دچار زایمان زودرس می شوند و یا بعضی ها دچار سقط جنین مکرر می شوند. همچنین گاه رحم هایی فیبرون شدید دارند یعنی ضخامت جدار داخلی رحم در آنها شدید است، این نیز یکی از علل عدم بارداری است. البته ضخامت رحم بعد از سن چهل سالگی نباید بیش از ده میلیمتر باشد و الا ممکن است مشکوک به سرطان باشد. در پزشکی جدید با آزمایش هایی این امر را مشخص می کنند.
کسانی که حاملگی خارج از رحم دارند، غالبا دچار دردهای شکمی می شوند در نتیجه بعضی سقط جنین می کنند و بعضی جای جنین را عوض می کنند که این جراحی بسیار مشکل است.
سه روز طول می کشد که لقاح اسپرم و تخمک ایجاد شود و از لوله ی رحم خارج شود و در رحم خانه گزینی کند.
بعد از خانم ها دچار اختلالات قاعدگی و یا دردهای قاعدگی می شوند در پزشکی گیاهی برای درمان درد قاعدگی، گل خارمریم و گل گلرنگ دو داروی بسیار قوی برای درمان این مشکل است. البته در پزشکی شیمیایی از قرص هیوسین استفاده می کنند.
اگر کسی قاعدگی او نامنظم است و یا انواع لکه بینی خفیف و متوسط و شدید دارد (استحاضه ی قلیله، متوسطه و کثیره) اگر خانمی حامله و یا شیرده نباشد ولی سردرد میگرنی ناشی از قاعدگی دردناک دارد و یا دچار افسردگی می شود از قطره ی هایپیران استفاده کند بدین گونه که 25 الی 30 قطره در صبح بخورد. ولی اگر کسی دچار دردهای ناشی از قاعدگی است و فرزند را نیز شیر می دهد او نباید قطره ی فوق را بخورد زیرا شیرش کم می شود. او باید در عوض از داروی گیاهی فِنِلین استفاده کند که شب ها باید مصرف شود. این دارو شیر را نیز افزایش می دهد.
اگر خانمی دچار موهای زائد در صورت شده است همچنین دچار طاسی جلوی سر شده است و یا صدایش در حال کلفت شدن است و یا قاعدگی اش نامنظم است و یا دچار بیماری خستگی جنسی شده است و فرزند نیز شیر می دهد همه ی این بیماری ها را با چای رازیانه می تواند حل کند به این گونه که یک استکان آب جوش که در آن یک قاشق چایخوری رازیانه باشد را در صبح و عصر استفاده کند. همچنین در عصر و شب. او می تواند از قطره ی گیاهی گیاه مزبور به نام رازین استفاده کند. گیاه مزبور مدر نیز هست، شیرافزا بوده، نامنظمی قاعدگی را درمان می کند، ضعف جنسی را برطرف می کند و عوارض یائسگی را کاهش می دهد.
در بعضی کتاب ها مانند کتاب دکتر حسین میر حیدر، مؤلف کتاب معارف گیاهی، در جلد دوم صفحه ی 334 مطلب دیگری نیز اضافه شده است و آن اینکه تخم کرفس، قاعدگی ها نامنظم را درمان می کند. تخم کرفس چربی خون، قند خون و فشار خون را کاهش می دهد. همچنین اگر کسی دچار دردعضلانی در ابتدا و انتهای مری می شوند یا دچار درد خروجی مری هستند می توانند از سائیده ی تخم کرفس با آب شیره ی درخت کُنار را استفاده کنند. (این درخت در اهواز و کوفه و نجف و جزیره ی کیش می روید.) اگر زن هر روز یک قاشق چایخوری پودر تخم کرفس را بخورد قاعدگی اش منظم می شود.
دیگر اینکه اگر زن دچار کلسترول بد شده است و یا همچنین هیپرلیپیدمی دارد و همچنین دچار دردهای قاعدگی شدید دارد از افشره ی شوید می تواند استفاده کند.
کسی که قاعدگی عادت ماهیانه اش بسیار کمتر از حالت نرمال است. همچنین کودک شیرخوار دارد ولی شیر کافی ندارد برای هر دو بیماری می تواند از دانه ی فلفل کوهی استفاده کند.
اگر خانمی دچار تب شده است و نفخ شدید شکمی دارد و یا اسپاسم گوارشی دارد و یا بی اشتهایی التهابی دارد و یا قاعدگی اش بسیار کم و در حال قطع شدن است او می تواند از چای گل بابونه استفاده کند بدین گونه که یک قاشق چایخوری در یک استکان آب جوش بریزد و بعد از چند دقیقه بخورد.
اگر زنی در سن قاعدگی و یا در سن یائسگی باشد و دچار اختلالات حالت قاعدگی و یا یاسئگی شده است مثلا بدنش گُر می گیرد و زیاد عرق می کند او می تواند از گیاه پنج انگشتی استفاده کند که نام دیگر آن فلفل برّی است. قرص گیاهی آن نیز به نام ویتاگنوس موجود است که هر شب قبل از خواب یک عدد استفاده کند. در درمان کیست تخمدان نیز می توان از این دارو استفاده کرد. البته داروی شیمیایی فیفول حاوی هیوسن، فروس سولفات و آهن است که هم برای درد قاعدگی مفید است و هم درمان کم خونی مریض را درمان می کند.
دیگر اینکه اگر کسی آب لیمو ترش تازه را با عسل مخلوط کند این کار علاوه بر فوائد متعددی که دارد در درمان کیست تخمدان مفید است. البته این نکته در بعضی از کتاب ایرانی و خارجی وجود دارد هرچند صحت آن را تجربه نکرده ایم.
دیگر اینکه خانم هایی که عادت ماهیانه اشان نامنظم است اگر هر روز به اندازه ی نوک قاشق چایخوری زردچوبه ی خالص بخورند (مثلا یک گرم) عادتشان منظم می شود. این یک داروی قوی است که ضد سرطان های پائین تنه مانند سرطان تخمدان، دهانه ی رحم و رحم می باشد. فایده ی دیگر آن این است که ضد زخم های عفونی داخلی (مانند زخم های رحمی) و برونی (مانند زخم عفونی قانقاریا که پوسیدگی بافت و پوست و استخوان ناشی می شود) است.
اگر کسی رحم و متعلقات رحمش سالم است ولی بچه دار نمی شود و یا دیر بچه دار می شود همچنین اگر بخواهد از عقیمی آنها و یا پیشرفت عقیمی آن جلوگیری کنیم می تواند از هفت برگ کاسنی یا پودر آن یا عرق طبیعی آن که بدون اسانس شیمیایی است استفاده کند.
یکی از بیماری های قرن ما سردردهای میگرنی است از 60 نوع سردرد، چهارده نوع آن میگرنی است. بیماری میگرن میگرن خفیف و متوسط و شدید را می توان با سه داروی گیاهی درمان کرد.
1.گل راعی یا هوفاریقون یا قطره ی هایپیرا (صبح)
2.گل بهارنارنج به همراه عسل آویشن نعناع (عصر)
3.عرق آلوئه ورا یک استکان بعد از غذا (شب)
همچنین می تواند به صورت ضماد و مالیدنی دارچین را با گلاب مخلوط کرد و بر پیشانی مالید و سی ثانیه بعد آن را با پارچه ی نخی تمیز کرد. این یک نوع مسکن قوی محسوب می شود.
مسکن ضعیف در میگرن، چای تازه دم کم رنگ و بدون اسانس است که دو استکان میل شود. بعد از غذا یک استکان عرق آلوئه ورا بعد مالیدن ضماد فوق و بعد نصف استکان عرق استخودوس (یا نصف قاشق پودر آن در نصف استکان آب جوش ولرم) بعد یک سیب سرخ معطر میگرن را سریع خوب می کند.
همچنین اگر کسی سوختگی وسیع پوست دارد هویچ زرد که آن را زردک می گویند را بخورد و ضماد آن را بر پوست مزبور بگذارد. (البته هویج فرنگی در صورت مصرف زیاد، هم موجب آسم می شود و هم موجب تسریع سلول های سرطانی می شود.)
دکتر روازاده می گوید: هر چیزی از خوراکی ها که به دنبال آن فرنگی باشد برای بدن ضرر دارد مانند هویج فرنگی و گوجه فرنگی. البته گوجه فرنگی نیمه نارس و نارس دو سه نوع سم دارد که برای بدن ضرر دارد و موجب خارش پوست و اگزما می شود. همچنین موز نارس موجب یبوست شدید و خارش و اگزما می شود و دو نوع سم دارد. همچنین پرز کیوی و به و پوست بادم زمینی موجب آسم و اگزما می شود.
اگر کسی مشکل بینایی دارد و عصب او خشک است و دید او در روز یا شب کاهش یافته است و یا آستیگمات است و یا شب کوری دارد و یا دچار آب مروارید و یا آب سیاه چشم شده است اینها باید از یک سری چیزها دوری کنند مثلا
·دست نشسته را به چشم نزنند زیرا این کار موجب سوزش چشم التهاب پرده ی ملتحمه و تراخم چشمی را به همراه دارد.
·به خطوط تلفن همراه نگاه نکنند.
·در نور ضعیف خیاطی و یا مطالعه نکنند. همچنین در نور بسیار شدید مانند نورهای پروژکتور و پیک نور خورشید.
·برای مدت زمانی با لپ تاپ و کامپیوتر کار نکنند و اگر چاره ای نیست بیش از یک ساعت کار نکنند و دیدشان به مانیتور مستقیم نباشد و تا می شود از صفحه ی محافظ استفاده کنند.
·فاصله ی آنها تا تلویزیون مخصوصا رنگی لا اقل باید سه متر باشد و این فاصله از مانیتور حد اقل سی سانتی متر باشد.
·اسانس شیمیایی، قند شیمیایی، کافئین زیاد، چربی با ترانس بالا، فلفل و سسس فلفل و غذای تند هندی نخورند. زیاد خوردن اینها هم نور چشم را کم می کند و هم موجب سل ریوی می شوند.
·غذای مانده را نخورند
·اگر دیابت نوع یک یا دو دارند، قند خود را منظم کنند زیرا یکی از عوارض قند خون، خونریزی پشت کره ی چشم است.
·در ظروف آلومینیومی و سربی غذا نخورند.
آنها در مقابل چند چیز را باید مصرف کنند:
1.حریره ی سیاه روزی دو یا سه عدد در حالی که در روغن زیتون است. یا یک قاشق چایخوری پودر آن را با روغن زیتون مخلوط کرده بخورند. این را می توان به همراه ناهار خورد.
2.عصرانه یک لیوان آب زردک بخورند.
3.قره قات سیاه (توت آبی اروپایی یا سیاه گیله) دو یا سه تا پنج عدد شب قبل از خواب بخورد.
4.به همراه شام یک عدد سیر قورت داده یا بجود.
خوردن هفته ای یک عدد سیر برای کسانی که سالم هستند به همراه شام بسیار مفید است. همچنین به همراه ناهار خوردن یک عدد پیاز متوسط مفید است.
اگر کسی علاوه بر سرماخوری آنفولانزا مایع منی اش کم است او یک عدد پیاز متوسط سفید به همراه ناهار بخورد.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo