< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

91/11/07

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: درمان هایی برای جسم و روح
قال النبی ص: مَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنْ‌ دَاءٍ إِلَّا أَنْزَلَ لَهُ دَوَاءً[1] یعنی خداوند هیچ درد و بیماری ای نازل نکرده مگر اینکه برای آن دوایی برای آن در طبیعت قرار داده است. بشر باید تحقیق کند تا آن را کشف نماید.
این فراز از روایت طبق تحقیقی که کردیم حاوی هفت سند است. در بعضی از آنها اضافاتی وجود دارد مثلا از ابن مسعود این اضافه نقل شده است: فِي حَدِيثِ ابْنِ مَسْعُودٍ بَعْدَ ذَلِكَ عَلِمَهُ مَنْ عَلِمَهُ وَ جَهِلَهُ مَنْ جَهِلَهُ.[2]
کسانی که علم دارند گاه بی عقلی کرده و به سراغ داروهای دست ساز و شیمیایی می روند بدن چون از طبیعت خلق شده است با مسائل طبیعی سازگارتر می باشد.
صاحب عقد الفرید سند دیگری برای آن بیان کرده است.[3]
امام رضا علیه السلام در اول رساله ی ذهبیه ی خود به نام طب الرضا مطالب ارزنده ای آورده است. در مخزن کتابخانه ی آستان قدس رضوی هفت نسخه ی خطی از آن موجود است. ترجمه های مختلف و تعلیقات متفاوتی بر آن نوشته شده است. مثلا از منشورات آیت الله العظمی حکیم در نجف اشرف، فردی به نام مهدی نجف، کتابی به نام طب الرضا نوشته است. در ایران دانشمند محترم صادقی، دکتر محمد دریایی مطالبی در این باره دارد. از علماء حدود 120 سال قبل در شهر قم، مرحوم مامقانی کتابی به نام مرآة الکمال دارد که در آن رساله ی ذهبیه ی امام رضا علیه السلام را آورده است.
امام رضا علیه السلام در اول رساله ی خود مطلبی به همین مضمون دارد و می فرماید: خداوند بدن انسان را به بلایی مبتلا نمی کند مگر اینکه داروی خاصی برای آن قرار داده است.
مثلا یکی از اعضاء و اندام حیاتی بدن کلیه ها است. دو جای بدن سریع سرما می خورد که یکی سینوس های فوقانی و دیگری کلیه ها است. کلیه ها پشت آخرین دنده های سینه است. یکی از مستحبات اسلام این است که وقتی انسان از حمام یا استخر بیرون می آید سرش را ببندد. همچنین هنگام خواب و مانند آن کمرش را ببندد. این برای این است که این دو قسمت سریع سرما نخورد.
دوم اینکه اگر کسی تب کلیه ندارد ولی شن یا سنگ کلیه دارد داروهایی خاصی در طبیعت برای او هست. مثلا کاکل ذرت، دم گیلاس، خارشتری، خارخسک، را به شکل جوشانده یا دم کرده یا عرق آنها را مصرف کند.
یا اگر کسی کلیه هایش کم کار است و می خواهد از داروی مدر استفاده کند می تواند از کاهو، لیمو شیرین و خربزه بعد از غذا استفاده کند.
یا مثلا کسی است که ادرارش چرب است در نتیجه سنگ توالت بر اثر ادرار او چرب می شود. او باید در جیره ی غذایی خود کاهو بدون سس اضافه کند. همچنین مقدار لازم آب و آب جوش کافی به بدنش برساند.
اگر کسی نسوج بافتی کلیه اش آب آورده باشد مثلا کیست کلیه دارد باید حتما انگل استوخودس در صبح و افطیمون در مغرب استفاده کند و شب ها و قبل از خواب، کرفس خام بخورد.
اگر کسی سرفه ی خشک و غیر مزمن دارد و در ضمن می خواهد کلیه های خود را شستشو دهد از خرمالوی رسیده یکی وسط روز و یکی در عصر استفاده کند.
اگر کسی کلیه هایش از کار افتاده باشد می تواند از پنج داروی طبیعی استفاده کند:
1.سیر
2.کاسنی (هفت برگ کاسنی در بیست و چهار ساعت) کاسنی اسپرم و جهش آن را زیاد می کند تخمدان زن را فعال کرده و طول عمر تخمک را بالا می برد و ضریب لقاح تخمک و اسپرم را بالا می برد.
3.اسفناج
4.میوه های جالیزی مانند بادمجان
5.گیاه شَنگ
این در حالی است که در طب جدید فرد مزبور را دیالیز می کنند و این برای کسانی است که کلیه ها هرچند از کار آفتاده است ولی قسمت های داخلی آن نپوسیده است و فقط از کار افتاده است.
اما گاه بیماری مربوط به روح انسان است. رسول خدا (ص) می فرماید: مَا نُهِيتُ‌ عَنْ‌ شَيْ‌ءٍ بَعْدَ عِبَادَةِ الْأَوْثَانِ مَا نُهِيتُ‌ عَنْ‌ مُلَاحَاةِ الرِّجَالِ.[4] یعنی بعد از نهی شدن از عبادت بت ها از هیچ چیز به اندازه ی کشمکش کردن با مردم نهی نشده ام.
باید از سنت و ولایت حقه ی رسول خدا (ص) و امیر مؤمنان علیه السلام پیروی کرد و از مخاصمه، منازعه و جدال پرهیز کرد و این کارها حرام است. اگر انسان ها، فرقه ها و مردم کشورها با هم دشمنی نداشته باشند سلامت روان انسان تضمین می شود.
در روایت دیگری از امام علی علیه السلام می خوانیم: لَوِ اعْتَبَرْتَ‌ بِمَا أَضَعْتَ مِنْ مَاضِي عُمُرِكَ لَحَفِظْتَ مَا بَقِي[5]

اگر بعضی از افراد بشر بخشی از عمرشان را تباه کرده باشند و بعد متذکر شوند باید در ما بقی عمر، بنا بر عمل بگذارند و از ضایع شدن آن جلوگیری کنند.
بعضی از افراد بشر هستند که آینده نگر نیستند و برای عزت ظاهری، به سراغ ذلت می روند و این همان است که امیر مؤمنان علی علیه السلام می فرماید: الناس من خوف الذل متعجلوا الذل[6]‌ یعنی مردم از ترسیدن ذلت، خودشان سریع تر به سراغ ذلت می روند. انسان اگر تابع نفس اماره باشد و تابع بیگانگان باشد ذلیل می شود. اطاعت از غیر حکم خداوند و غیر مذهب حقه که خداوند از آن راضی است که همان اسلام ولایی است موجب ذلت می شود.
درمان ذلت این است که باید فرد بالفعل مؤمن باشد و ولایت ائمه را دارا باشد بنا بر این هم باید ولایت باشد و هم عمل بر اساس آن. خداوند در قرآن می فرماید: ﴿وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنين‌[7]
اگر کسی نمی خواهد که جامعه ی خانواده و جامعه ی زندگی خود را تباه کند او باید از فرصت های زندگی خود استفاده کند و وقت خود را کسب حرام، لهویات و لغویات نکند. این کارها موجب بهره وری از عمر می شود. اگر کسی به سراغ منهیاتی که خداوند و رسول خدا (ص) بیان کرده اند نرود، در فتنه ها سالم می ماند و آلت دست دیگران در اعمال نامشروع نمی شود.

در روایت دیگری می خوانیم:
الْخِصَالُ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ زِيَادٍ الْهَمَدَانِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ غِيَاثِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ آبَائِهِ ع عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ لَا تَكْرَهُوا أَرْبَعَةً فَإِنَّهَا لِأَرْبَعَةٍ الزُّكَامَ فَإِنَّهُ أَمَانٌ مِنَ الْجُذَامِ وَ لَا تَكْرَهُوا الدَّمَامِيلَ فَإِنَّهَا أَمَانٌ مِنَ الْبَرَصِ وَ لَا تَكْرَهُوا الرَّمَدَ فَإِنَّهُ أَمَانٌ مِنَ الْعَمَى وَ لَا تَكْرَهُوا السُّعَالَ فَإِنَّهُ أَمَانٌ مِنَ الْفَالِجِ.[8]
یعنی از چهار چیز بدتان نیاید زیرا اینها زمینه می شود که به چهار چیز بدتر مبتلا نشوید.
یکی از علماء صالح شیعه حضرت آیت الله شیخ عباسی تبریزیان در کتاب دراسة فی طب الرسول المصطفی در جلد اول از صفحه ی 78 تا صفحه ی 83 یک دسته بندی محققانه ای ارائه کرده است و می گوید: تمامی امراض به گونه است: مرض های نافعه و مرض های شانئه که نافع نیست. بعد روایت فوق را در امراض نافعه آورده است.
اینکه انسان زکام می شود و آبریزش بینی دارد این موجب پیشگیری از بیماری عفونی جذام است که همان بیماری خوره می باشد.
یا دمل های که بر بردن در میاید موجب پیشگیری از بیماری برص می باشد که همان بیماری پیسی است.
یا رمد که همان ورم ملتحمه ی کره ی چشم است که پشت پلک ها می باشد موجب کور نشدن می باشد.
یا مثلا سرفه کردن که یک عکس العمل است و خودش بیماری نیست موجب می شود که انسان دچار فلج اندامی یا فلج بخشی از بدن شود که در روایات است که در آخر الزمان فلج شدن در میان افراد زیاد می شود زیرا برخی از کارها را که بعدا توضیح می دهیم انجام می دهند.
در کتاب مزبور در بحث امراض مفید و غیر مفید می خوانیم: و مما تتفرد به النظریة الاسلامیة هو وجود امراض نافعة للبدن لا تجوز معالجتها بل هی علاج فی الواقعة لامراض اکثر خطورة و اکثر اهمیة.المرض الاول الزکام
همان گونه که ایشان تصریح می کند، این گونه امراض مختص طب اسلامی است و در سایر مذاهب وجود ندارد.
یکی از آن بیماری ها زکام است که جلوی جذام را می گیرد و در روایت است:
الْكَافِي، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْمُسَيَّبِ قَالَ قَالَ الْعَبْدُ الصَّالِحُ ع عَلَيْكَ بِاللِّفْتِ فَكُلْهُ أَيِ الشَّلْجَمَ فَإِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا وَ بِهِ عِرْقٌ مِنَ الْجُذَامِ وَ اللِّفْتُ يُذِيبُهُ[9]
یعنی اگر کسی به بیماری جذام مبتلا شود درمان آن با شلغم است ولی سرماخوردگی نیز این کار را انجام می دهد.
مطابق روایت فوق عرق جذام در همه ی افراد هست ولی گاه از حالت نهفتگی خارج می شود و به فرد آسیب می رساند.
در بحث روانشناسی می توان به یک سری از کتب مراجعه کرد مانند "روانشناسی ژنتیک، تحول روانی از کودکی تا پیری" یا کتاب اصول بیماری های ارثی که چندین جلد است و در جلد اول اصول توارث انسان است این کتاب تألیف دکتر محمد علی مولوی است. یا کتاب (مشاوره ی ژنتیک در بیماری های ارثی) تألیف دکتر محمد علی مولوی، دکتر هوشنگ خاوری و دکتر لطف الله روزبهانی است.
در روایات ما در بحث عرق بحث های دقیقی آمده است که هم رگ های خونی و الیاف بافتی ماهیچه ای را بیان می کند.
در بدن هر انسان سی و یک هزار ژن وجود دارد.
مثلا جوشانده ی برگ نیجارو موجب رفع آشفتگی معده است و حالت استفراغ را از بین می برد و جوشانده ی ریشه ی آن تب بر است.
اگر کسی تب ناشی از اسهال خونی یا بیماری حصبه دارد و یا می خواهد تب زکام را فرو بنشاند می تواند از برگ نیجارو استفاده کند. برای تحقیق بیشتری می توان به کتاب اسرار گیاهان دارویی نوشته ی احمد حاجی شریف معروف به عطار اصفهانی مراجعه کرد.
همچنین عرق زنیان برای رفع ناراحتی گلو و سرفه مفید است. حتی بعضی از دکترها می گویند: برای رفع تب نیز می توان از آن استفاده کرد.
زکام موجب تقویت سیستم دفاعی بدن است زیرا وجود هر پادزهری در خون موجب پادتنی در خون است که سلامتی فرد را در بر دارد. زکام یک واکسن طبیعی است و دارویی هوشمند و هدفمند می باشد.
از اطلاق روایاتی که در باب بصل که پیاز است به دست می آید که می توان مصرف پیاز را تجویز کرد زیرا آبریزی بینی را زیاد کرده و خلط آور می باشد و برای تست سل ریوی مفید است. زیرا برای سل باید تست خلط داد.
پیاز و سیر موجب باز شدن سینوس های پیشانی می شود و درد ناشی از سینوس های فوقانی را اگر از نوع سینوس های التهابی باشد از بین می برد.
نوشیدن چای تازه دم که کمرنگ و بدون اسانس باشد موجب تسکین دردهای سینوس های التهابی می باشد.
در روایات شیعه سبب های متعددی برای پیسی بیان شده است:
1.کسانی که از آبی که به نور مستقیم خورشید گرم شده است وضو گرفته یا غسل کنند یا از آن بنوشند ممکن است به بیماری پیسی مبتلا شوند.
2.خوردن و آشامیدن در حالت جنابت.
3.کسی غذا خورده است و سیر است و به دلائلی دوباره به غذا خوردن روی می آورد، این کار علاوه بر کندذهنی موجب پیسی می شود.
4.کسانی که با شکم گرسنه مصرف زیاد ترشیجات داشته باشند ممکن است به برص مبتلا شوند. بنا بر این در حالت افطار نباید با شکم گرسنه ترشی زیاد خورد.
5.زن و شوهرهایی که ازدواج قانونی و شرعی دارند، اگر در ایام عادت ماهیانه مجامعت کنند، علاوه بر حرام بودن موجب ابتلاء آنها به بیماری برص می باشد.
6.کسانی که روز چهارشنبه نوره می کشند. این نکته در کتاب خصال آمده است و البته توسط علم جدید هنوز ثابت نشده است.
دمل یک بیماری طبیعی است که از بیماری برص پیشگیری می کند.
به هر حال می توان به کتب جدید مانند آسیب شناسی خونی و طب بالینی مراجعه کرد. در بحث بیماری های خون، دکتر فریدون احمدی بخشی از کتاب اصول طب داخلی هاریسون، قسمت بیماری های خونی را ترجمه و توضیح داده است. همچنین کتاب آسیب شناسی بیماری ها کتاب خوبی است.
در مورد سرفه نیز گفتیم که عکس العمل طبیعی برای دفع مواد زائد و یا یک نشانه برای تشخیص بیماری سل است (که سرفه هایی پشت سر هم و گاه همراه با خلط خونی است) می توان از داروی طبیعی استفاده کرد به این گونه که شیر تازه ی گاو که کم چرب باشد را با عسل طبیعی مانند عسل استخودوس را استفاده کرد.
برای سینه پهلو یا سیاه سرفه می توان از شلغم استفاده کرد (که در روایات به آن لفت می گویند) به این گونه که شلغم را از وسط نصف کرده و وسط آن را گود می کنند و در آن پودر شاخه نبایت و یا برای دیابتی ها عسل طبیعی می ریزند و دو سه ساعت بگذارند در هوای آزاد باشد. این کار موجب می شود که شلغم آب پس دهد. غرغره کردن آن و غورط دادن آن اثر درمانی برای آن دو بیماری دارد.
یا مثلا برای تورم لوزه که گاه بر اثر خوردن شکلات در بچه ها پیش می آید که حتی نی توانند آب دهان خود را قورت دهند که در این حال حتی داروهای شیمیایی مانند اسپکتورانت یا داروی های ضد احتقان نیز فایده ندارد. در این حال باید غذای بچه را اصلاح کرد یعنی کافئین بدن او را کم کرد یعنی چای پررنگ، چای مانده و پر اسانس، قهوه، نسکافه و یا نارنگی نخورد.
بهترین نرم کننده ی طبیعی برای بیماری خروسک یا سرماخوردگی و گرفتی صدا، جوشانده ی آب نخود است که آن را غرغره کنند. حتی آب نخود از نشاسته ی محلول که بعضی می خورند بهتر است.
برای تورم لوزه ها یا کسانی که لوزه ی سوم دارند یا لوزه ی جانبی آنها متورم است و یا عفوت آنژین گلو دارند و یا کیست و تورم پشت زبانت و یا دچار افتادگی دو گوش حلق است بهترین داروی طبیعی استفاده از مخمرها است که بهترین آنها سرکه ی طبیعی سیب است که اگر در دسترس نبود از سرکه ی انگور عسکری استفاده کند.
قورت دادن آنژین گلو و عفونت گلو اشتباه بسیار بزرگی است زیرا این مواد از جداره ی معده و جداره ی انتهای روده ی کوچک از دستگاه گردش خون جذب شده و موجب رماتیسم قلبی می شود که موجب فلجی و انقباضات شدید عضلات بدن می شود.
برای سرفه ی خشک، یک خرمالوی رسیده در صبح و وسط روز و یا جوشانده ی دمبرگ یا کاسبرگ آن مفید است. همچنین برای سرفه های مزمن که مدت زمانی طولانی در انسان است از شکر تیغال که از گیاه دم اسب است به اضافه ی گل سوفا و عناب به قدر سه تا پنج مثقال استفاده کند.
سرفه گاه خلط دار است و گاه غیر خلط دار. غیر خلط دارد گاه بر اثر مسرف دخانیات است و گاه بر اثر سرماخوردگی. علل شایع سرفه کردن عبارت است از:
1.بیماری های حاد مانند سرماخوردگی شدید یا بیماری سل یا بیماری ریوی برونشیت حاد
2.بیماری های راه های هوایی مانند آسم یا تنگی نفس.
3.تومورهای ریوی
4.داروهایی که موجب تنگی نفس یا ایجاد سرفه های مکرر و یا متناوب و مقطعی می شود.
5.فیبروز و چروکیدگی ریه که علامت خشکی ریه است.
سرفه هایی که بیش از سه هفته به طول بینجامد باید مداوا شود و فرد باید به متخصص ریه ی کودکان مراجعه کرد.
سرفه در نوزدان نباید از بین برود. البته باید کودک را به فوق تخصص بیماری های نوزادان مخصوص متخصص بیماریهای عفونی نوزادان مراجعه کرد. اگر کسی سرفه در نوزادان را از بین ببرد این کار ایجاد خطر بیشتر می کند مثلا در برنشیت خفیف باید عامل آن را از بین برد نه اینکه خود سرفه را مداوا کرد. مثلا به اندازه ی نوک قاشق چایخوری پودر گل استخودوس را در یک قاشق مربا خوری آب جوشیده ی ولرم هم بزنند و به نوزاد دهند و این موجب خشک شدن ترشحات ریه می شود.
اگر کسی می خواهد هرگز تب نکند و عفونت داخل نداشته باشد و سرفه ی ناشی از تب شدید به سراغ او نیاید داروی طبیعی آن عسل رقیق شده ی صبح گاهی و آب سیب تازه ی شامگاهی است. عکس رقیق شده اگر با آب ولرم یا شیر کم چرب مخلوط شود خاصیت ضد عفونی آن چندین برابر می شود.
برای ورم دو پلک چشم که البته گاه به سبب کم کاری غده ی تیروئید است و ارتباطی به بیماری رمد ندارد و ناشی از کم بود ید در بدن است می توان از نان ذرت در صبح و یکی دو مشت ذرت بو داده در وسط روز و عصر و در شب یک بشقاب سوپ ذرت استفاده کرد همچنین اول و آخر غذا یک گرم نمک ید دار میل کرد. این در حالی است که در طب شیمیایی از قرص تیروکسین استفاده می شود.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo