< فهرست دروس

درس طب استاد ضیایی

89/03/05

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: سرطان پستان

یکی از بیماری ها شایع در عصر ما بیماری سرطان پستان می باشد. این سرطان، شایع ترین نوع سرطان در میان خانم ها است و از هر نه نفر زن یک نفر به آن مبتلا می شود. در زنان بالای پنجاه سال، این بیماری شایع تر است. یک سوم سرطان های پستان در گروه سی و نه سالگی تا چهل و نه سالگی قرار دارد.

علت واقعی سرطان پستان شناخته شده نیست ولی جهش ژن خاصی به نام پی 53 در بروز این سرطان مؤثر می باشد. البته این ژن در بعضی از موارد سرطان پستان مشاهده شده است و در سایر موارد این ژن نقشی ندارد.

عوامل متعددی در سرطان پستان دخیل است از جمله:

خانمی که مادر یا خواهران او مبتلا به سرطان پستان بوده اند.

خانمی که هیچ وقت بچه به دنیا نیاورده است.

خانمی که اولین کودک خود را در سن بالای سی سال به دنیا آورده است.

خانمی که قبلا یکی از پستان های او سرطانی بوده است که احتمال سرطان پستان دیگر در او زیاد است.

خانمی که قبل از سن دوازده سالگی قاعده شود.

خانمی که مرفه باشد و از نظر اقتصادی و اجتماعی در سطح بالا باشد که در نتیجه کم تحرک است.

خانم هایی که سفید پوست هستند بیشتر از سیاه پوست ها مبتلا به سرطان سینه می شوند.

خانمی که دیرتر از 55 سالگی یائسه شود و یا اگر سیده باشد بیشتر از شصت سالگی یائسه شود.

خانمی که وزنش سی و پنج درصد بیش از حد ایده آل باشد. (وزن بر اساس سن، قد و استخوان بندی محاسبه می شود.)

آب میوه های شیمیایی، نوشابه به های گاز دار، غذاهای چرب مانند ته دیگ، غذاهای مانده، نان کپکی، پنیر و آجیل مانده (بیش از صد و بیست هزار کپک شناخته شده است و کپک نان و پنیر یک عامل مهم ایجاد سرطان پستان است. کپک پنیر علاوه بر سرطان پستان موجب سرطان کبد نیز می شود. در روایات آمده است که آجیل باید تازه و خام باشد.)

مادرانی که عمدا به فرزندانشان شیر نمی دهند تا اندام ظاهری پستانشان به هم نخورد. استفاده ی لازم کودک شیرخوار از شیر پستان یکی از بهترین پیشگیری ها برای عدم ابتلاء مادر به سرطان پستان و تخمدان است.

فست فود ها مانند سوسیس، کالباس و همبرگر، غذاهای صنعتی، انواع کنسروها و کمپوت ها و غذاهایی کهدارای مواد نگه دارنده، طعم دهنده و شیرین کننده های شیمیایی هستند. غذاهای دودی مانند ماهی دودی، خیارشور. اینها علاوه بر سرطان پستان موجب تصلب شرایین و سکته های قلبی و مغزی می شود و حتی موجب سرطان دهان نیز می شود.

مصرف سبزیجات تازه و میوه جات تازه مخصوصا کاهو و اسفناج باید در جیره ی غذایی خانم ها باشد.

علائم سرطان پستان:

وجود توده ای در پستان

تو رفتگی نوک پستان

فرو رفتن پوست پستان در قسمت قهوه ای

کشیدگی یا تغییر نوک پستان

ترشح و عفونت نوک پستان

هر گونه تغییر شکلی در پستان

احساس تومور در هنگام دست زدن

مناسب است سالی یک بار انسان ماموگرافی کند.

سویا و روغن آن که دو نوع سم دارد مگر اینکه در حرارت پنجاه درجه به بالا به مدت بیست دقیقه در آب بجوشانند و آب را دور بریزند و سویا یا روغنش را مصرف کنند. آن دو سم موجب کهیر در پوست بدن می شود. یکی از مصرف چنین سویایی این است که فیتواستروژن در سویا، ضد سرطان سینه می باشد.

مصرف چربی زیاد از علل سرطان پروستات در مردان و سرطان سینه در زنان است.

آخرین تحقیقات پزشکی در بحث میوه درمانی در سطح دنیا ثابت کرده است که مصرف سیب درختی در درمان سرطان پستان و پیشگیری از آن مفید است.

تأخیر سن ازدواج عامل یائسگی زودرس است که خود عامل سرطان سینه است.

اگر نوک پستان درد می کند، باید آن را رگ زد یعنی فصد کرد و خون آن را بگیرد و آب صندل و آب اقاقیا را بر آن بپاشد تا دچار عفونت و سرطان سینه نشود. این نکته در کتاب گلچین جامع از کتب دارویی ایران ص 534 آمده است.

در کتاب میوه و گیاه درمانی ص 73 آمده است که تحقیق شده است که در عصاره ی گیاه علف چشمه بولاقبوتی در جلوگیری از سرطان در موش های خانگی و صحرایی دیده شده است که موجب جلوگیری از پیشرفت سرطان شده است.

دمکرده ی پنجاه در هزار از شاهتره در درمان سرطان پوستی از نوع کارسینوما و شستشو با آن و دمکرده ی بومادران به مقدار بیست گرم در یک لیتر آب یا مالیدن گل همیشه بهار به مقدار پنجاه گرم در هزار در محل بیماری مفید است. دکتر صانعی در کتاب لاغری ص 195 به آن اشاره می کند و در کتاب گلچین جامع ص 535 آمده است.

برای درمان سرطان معده صبح ها 5 گرم بادومه ی شیرازی در آب حل کنند تا لعاب دهد و با شکر میل کنند. ظهر 5 گرم سیاهدانه با عسل و شب 5 گرم تخم ترب با مربای بالنگ. (کتاب لاغری ص 116)

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo