< فهرست دروس

درس طب استاد ضیایی

89/03/04

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: سرطان معده

یکی از اقسام سرطان ها سرطان معده است که از شایع ترین سرطان های جهان می باشد و در مردان دو برابر زنان مشاهده می شود.

در بعضی از کشورها مانند کشور ژاپن این سرطان شایع ترین است و در بعضی مانند آمریکا شایع ترین سرطان ها سرطان روده است. در ایران نیز شایع ترین سرطان، سرطان مری است.

گفته می شود که علت اصلی سرطان معده مشخص نشده است. به هر حال، سرطان ما حصل تکثیر سلولی است که سیستم هوشمند بدن در آن به هم خورده و تومور ایجاد می شود. خواهیم گفت که سرطان منشأ سوداوی دارد.

بعضی از علل جغرافی و محیطی در ایجاد سرطان معده مطرح می باشد. مثلا در بخش شمال کشور، علت اصلی سرطان های معده مربوط به ماهی دودی است. غذاهای شور مانند خیار شور که در مشهد رایج است نیز یکی از عوامل سرطان است. همچنین است مصرف غلات بدون سبوس و شلتوک مانند گندم بدون سبوس و برنج بدون شلتوک.

علائم سرطان معده

بی اشتهایی

احساس پری شکم

مشکل در قدرت بلعیدن

درد شکم

استفراغ خونی و در مراحل پیشرفته حتی با خوردن آب هم انسان بالا می آورد.

آروغ زدن

سوزش سردل به شکل دائمی و گاه متناوب

کاهش وزن سری

سیری زودرس

با استفاده از آندروسکوپی و نمونه بر داری از توده ای که در شکم است می توان به این نوع سرطان پی برد. در صورتی که سرطان در معده گسترش پیدا نکرده باشد می توان فقط توده ی سرطانی و قسمتی از معده را با عمل جراحی برداشت. از رادیوگرافی و شیمی درمانی نیز می توان استفاده کرد.

مصرف سیر و پیاز در جیره ی غذایی عاملی برای عدم ابتلاء به سرطان معده و روده است. اگر کسی هفت عدد در هفته سیر بخورد تا پنجاه درصد احتمال ابتلاء به این سرطان در او کاهش می یابد. از امام رضا علیه السلام روایت است که هفته ای یک بار یک پر سیر مصرف شود.

مصرف غذاهای شور، مانده، آب غیر بهداشتی، مصرف کم سبزیجات و میوجات، ماهی دودی، برنج دودی، فست فودها، مصرف سوخته ی غذا و نان همه موجب سرطان و مخصوصا سرطان معده می شود.

در کمبرینج لندن عامل سرطان پی ای اچ بیست برابر بیشتر از جاهای دیگر است و این به سبب مصرف فست فودها می باشد.

مصرف سبزیجات، سیب و کاهو موجب کاهش ابتلاء به سرطان است.

در کاهش سرطان هم زمان دخیل است و هم درمان آن زمانبر می باشد. در زمان ما پنجاه درصد مرگ و میرها سکته است و یک درصد عامل آن سرطان می باشد.

کتاب راهنمای نجات از مرگ مصنوعی تألیف علی اکبر سقاباشی در صفحات 55 و 56 می گوید: سرطان مرضی سوداوی است و علاج آن تنقیه ی بدن از خلط سودا می باشد و به تدریج در اصلاح حال جگر باید بکوشند (یعنی باید کبد را تصفیه کنند). درمان سرطان از خارج بدن به این است که محل سرطان را با سرکه با سفیداب قلع با آب کاسنی و گل سرخ را مکررا ضماد نمایند. از داخل نیز مصرف آش جو با سرکه را هر روز در جیره ی غذایی داشته باشد همچنین است مصرف آب کاسنی، آب کاهو (و آب کرفس و چهار لیوان آب تا سموم از بدن دفع شود و خون و کبد تصفیه شود.)

بعد صاحب کتاب ادعا می کند که ظرف ده روز خودش را با نسخه ی فوق از سرطان نجات داده است.

سرکه استخوان بندی بدن را محکم می کند و البته اگر کسی ضعف اعصاب شدید و یبوست و سرسوزه ی معده دارد بهتر است تا درمان نشده است از آن استفاده نکند.

امروزه سوپ جو را با آبلیموی مانده می خورند که در نتیجه هم عضلات بدن را سست می کند و هم تپش قلب انسان بالا می رود و نظم هوشمند بدن به هم می خورد و این خود عامل تکثیر بی مورد سلولی است که همان سرطان می باشد.

در بحث ورم سرطانی، ماء الشعیر که حاوی اسانس شیمیایی نیست و ماهی رضراضی ضد ورم سرطانی می باشد. این دو را ابو علی سینا در قانون (ترجمه)، ج 4، ص 389 آورده است.

دوغ را در مشک به هم زدن و چربی آن را کنار زدن و مصرف آن با سبزی تازه نیز ضد ورم سرطانی و ضد حرارت بدن می باشد.

کدو نیز برای ورم سرطانی مفید است. گاه تا شش قسم کدو وجود دارد ولی قرع، دباء و یقطین در روایات آمده است. مصرف کدو به شکل بخارپز یا خام و با پوست و یا کدو حلوایی با رب انار مفید است. کدو برای پیشگیری و درمان کبد چرب مفید است.

گاه معده ی شخص کم کار است و فرد همواره برگشت اسید معده، ترشا، تخمه، نفخ و مانند آن دارد برای حل آن از مسهل ها باید استفاده کرد تا معده سرطانی نشود. آب کاسنی و گلبرگ گل سرخ و گل محمدی با برگ کاسنی می تواند به معنوان مسهل استفاده شود.

جراحی و خارج کردن تومور سرطانی نیز در جراحی جدید انجام می شود و ریشه های سرطان را با لیزر می سوزانند. البته در قدیم بعد از جراحی محل را داغ می کردند.

در روایت است که کسی تومور معده داشت و رسول خدا (ص) نوع خاصی از خوردن عسل را به او یاد داد. او نزد طبیب یهودی رفت و جراحی کرد. خبر به رسول خدا (ص) رسید و او خوشش نیامد. این روایت در کتاب طب الرسول المصطفی در اوائل جلد یک ذکر شده است.

زندگی آپارتمانی چیزی نیست جز یک زندان شیک. در روایات اسلامی هر چه سخن از خانه است به شکل خانه های ویلایی آمده است. خانه باید حیاط داشته باشد تا کودکان در آن بازی کنند. نه مانند آپارتمان های بدون حیاط با گل های مصنوعی که خود موجب بروز انواع سرطان ها می شود.

پودر گل استوخودس و افطیمون نیز برای مایعات اضافی بافتی و تومورهای خوش خیم مغزی را خوب می کند.

گل طوطیا را با روغن گل یا روغن خیّری مخلوط کرده روی محل سرطانی می گذارند تا بهبود یابد. این نکته را ابو علی سینا در کتاب قانون، ج 4، ص 390 ذکر کرده است.

علامت آپاندیسیت یکی دردهای دور نافی است و اینکه قسمت راست بدن مخصوصا هنگامی که انسان پای خود را خم می کند بیشتر می شود. غوره و آب آن برای درمان آن از بهترین داروها است و در پزشکی جدید دارویی برای آن نیست.

برای ورم سرطانی می توان غوره ی تازه را له کرد و روی ورم گذاشت.

در بعضی جاها دیده ایم که آش غوره درست می کنند و یا وقتی آب غوره می گیرند تفاله ی آن که حاوی پوست و تخم است را خشک کرده و له و خورد می کنند و در ماست و غیره می ریزند. این افراد هرگز به درد آپاندیس مبتلا نمی شوند. یا اینکه وقتی نعناع را می خورند شاخه ی نعناع را خشک کرده خورد می کنند و در ماست و غیره می ریزند و این کار خاصیت ضد تهوع دارد.

گفته شده است که طوطیا مخلوط با روغن گل خیّری با گل ارمنی و گل مهر زده با روغن زیتون کال و آب گل همیشه بهار و سفیدآب با افشره ی کاهو، لعاب اسفرزه موجب به دست آمدن داروی ترکیبی خوبی می شود. البته لعاب اسفرزه حامل سرب است که خود عامل سرطان ریه است. البته زیتون کال موجب ضعف حافظه شده و موجب آلرژی های پوستی می باشد. این نسخه در کتاب قانون ابو علی سینا آمده است و همچنین در کتاب گلچین جامع از کتب گیاهان دارویی ص 534 آمده است.

برای درمان ورم سرطانی میتوان خرچنگ رودخانه ای را کشت و آن را سوزاند و خاکستر آن را رو ورم سرطانی گذاشت و اگر آن را با جوش کوره مخلوط کنند بسیار مؤثرتر است و گاه آن را با موم و روغن گل مخلوط می کنند و بر محل می گذارند و هر روز آن را عوض می کنند.

اگر کسی هم ورم سرطانی دارد و هم زخم سرطانی که چرکین شده است. می تواند از کمپرس پارچه ی کتانی در آب تاجریزی گذاشته و روی محل گذاشت که عفونت را بیرون می کشد.

پارچه ی کتانی عرق بدن را به خود جذب می کند در نتیجه بدن و زیر بغل بو نمی گیرد.

مغز گندم، سفیداب قلع و لُبانه را از هر کدام به مقدار یک درهم با صبر زرد و گل ارمنی و گل مهرزنده هر یک به وزن ده درهم با هم مخلوط کرده و گرد می کنند و بر زخم عفونی سرطانی بپاشند و می توان آن را با روغن گل مخلوط کرد و مرهم درست کرد و بر محل گذاشت.

سبزی خرفه نیز در درمان ورم های سرطانی مفید است.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo