< فهرست دروس

درس طب استاد ضیایی

89/03/01

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: سردرد

سردرد یکی از شایع ترین مشکلاتی است که انسان با آن روبرو می شود و گاه تا پنجاه و یا شصت مدل سردرد شمرده شده است.

سردرد غالبا به تنهایی بیماری خاصی محسوب نمی شود بلکه علامتی از یک بیماری دیگر است.

شایع ترین نوع سردرد، سردردهای کششی است که به سبب انقباض های عضلانی ایجاد می شود. در این نوع سردردها شخص غالبا به استخر و یا حمام رفته است ولی سر خود را نبسته است که در نتیجه عضلات سر او گرفته می شود و به سردرد منجر می گردد.

نوع دیگر سردرد، سردردهای عروقی یا میگرنی است که تا کنون دوازده تا چهارده نوع سردرد میگرنی شناسایی شده است. این سردرد غالبا در یک طرف سر و یا در دو طرف سر و گاه در تمام سر وجود دارد.

فرم خاصی از میگرن وجود دارد که از پشت گردن تا بالای سر را فرا می گیرد که استفاده از مسکن قوی توصیه می شود. علائم این نوع میگرن عبارتند از:

تهوع

ترس از نور

ترس از آب

این میگرن گاه تا چند روز ادامه دارد و با استرس و بیدار خوابی مکرر و وجود در نور شدید آفتاب تشدید می شود.

برای درمان سردرد مزمن و کهنه می توان از قطره ی سیاه دانه که در بینی چکیده می شود استفاده کرد.

نوع دیگر از سردرد، سردرد ناشی از سینوزیت حاد است که قبل از وضو باید با آب ولرم بینی را شست. اگر بینی کیپ است بهتر است بین دو ابرو را با آب سرد بشوید و آب را در بینی نکند.

سردرد ناشی از آب سیاه و یا افزایش فشار خون (که در صبح بیشتر است و در حالت سجده تشدید می شود.) و یا ناشی از عیوب انکساری یا اختلالات بینایی نیز وجود دارد. سردرد گاه ناشی از بیماری ها دندان و عفونت لثه و پوسیدگی ریشه ی دندان که به عصب رسیده است و مانند آن است.

سردرد گاه ناشی از درد و عفونت گوش است. سردرد گاه برخواسته از بیماری مننژیت است که تعادل مایع در پشت پرده ی مننژ به هم خورده است. چنین افرادی سریع تب می کنند و تب های آنها مزمن و شدید است.

سردرد گاه ناشی از کم خونی شدید است. گاه ناشی از ضعف اعصاب شدید و یا ناشی از افت قند شدید است. سردرد گاه ناشی از افت شدید پلاسمای خون می باشد و گاه برخواسته از تومور مغزی است.

محل وجود درد در سر نیز می توان به پیدا کردن علت ایجاد سردرد کمک کند. سردرد گاه در یک طرف سر، دو طرف آن، پشت سر، پیشانی و مانند آن است. در میگرن، سردرد غالبا یک طرفه و ضربان دار است. سردرد گاه ناشی از تصلب شرائین در مغز است. اگر فرد به هنگام سردرد هم مشکل دوبینی داشته باشد و هم اختلال در تکلم این علامت سکته ی مغزی یا تومور مغزی است.

سردردی که همراه با تب و سفت شدن گردن و تب متناوب باشد علامت مننژیت است. سردردهایی که در صبح ها رخ می دهد و در طول روز بهتر می شود غالبا ناشی از فشار خون بالا است. سردرد صبحگاهی که توأم با تهوع است ناشی از میگرن می باشد.

سردردی که به طور ناگهانی شروع شود و خیلی شدید و غیر قابل تحمل شود دلالت بر خونریزی داخلی در مغز دارد.

سردردهایی که در محیط های بسته ایجاد شود ناشی از کمبود اکسیژن است.

سردردهایی که در پارکینگ ها و گاراژهای تعمیر ماشین ایجاد می شود غالبا به سبب مونواکسید کربن است و اینکه اکسیژن در آن کم می باشد.

گناه و عدم رعایت موازین شرعی اگر در جامعه زیاد شود مردم مبتلا به سردرد ناشی از استرس و ناامنی می شوند.

گاه سردرد ناشی از التهاب زیاد است مثلا فرد مواد نشاسته ای، سرخ کردنی، برنج سفید، سیب زمینی، ماکارونی و مانند آن را زیاد مصرف می کند ولی در مقابل، کاهو سبزی و میوه را به اندازه نمی خورد.

گاه سردرد ناشی از کمبود آب بدن است و گاه ناشی از قند و چربی بالا می باشد.

سردرد گاه ناشی از بد کار کردن کبد است و یا کبدش چرب می باشد و یبوست نیز دارد. برای رفع این مشکلات می تواند از خیار استفاده کند.

سردرد گاه ناشی از صفرای زیاد است یا پمپاژ صفرا ضعیف شده است و یا فرد سنگ صفرا دارد که برای درمان باید از شربت زرشک استفاده کند همچنین از ذغال اخته، سکنجبین، آب انار و شکر سرخ استفاده کند.

برای تقویت کبد می توان روغن سیاه دانه را در بینی چکاند همچنین می توان از کاهو، کلم، آب هویج زرد، کرفس، آب سیب و رژیم انگور استفاده کرد (یعنی هفته ی اول صبح ها یک خوشه انگور یا یک لیوان آب انگور، هفته ی دوم صبح و شب و هفته ی سوم، صبح، ظهر و شب انگور مصرف کنند و بعد کم کم آن را کم کنند.) رژیم انگور شادابی و جوانی و طراوت پوست را به انسان بر می گرداند و بیماری سوزاک را خوب می کند، شیر مادر را زیاد می کند و کم خونی آنمی را خوب می کند. روغن زیتون، کاسنی، آب غوره، آب خیار، سنبل الطیب و آب عناب نیز در تقویت کبد مفید است.

کسی که مشکل کبدی و مشکل سردرد ناشی از التهابات زیاد دارد باید از پنیر، تخم مرغ، چربی های با ترانس بالا، گوست های صنعتی و کنسرو شده، خوراکی های توأم با اسانس شیمیایی، انواع سس ها، غذاهای تند و تیز، شیرینی قنادی ها، ته دیگ، چیپس، سیب زمینی سرخ کرده و اسفناج پرهیز کند.

گاه شکم انسان به اندازه ی هشت تا ده لیتر آب می آورد که به آن بیماری آسیت می گویند در روایات شیعه از آن به حبون نام می برند. این روایت در کافی جلد دوم آمده است و ملا صالح مازندرانی قریب به یک صفحه آن را توضیح داده است.

برای درمان سنگ کبد روز و شک یک قاشق مرباخوری آبلیمو ترش خوب است. همچنین صبح و شب یک استکان آب شلغم که هم سنگ کبد را دفع می کند و هم آسم خفیف را خوب می نماید.

سرطان کبد به سبب سر و کار داشتن مواد پلاستیکی است که در فرش ماشینی و نایلون و امثال آنها وجود دارد که فرد هنگام غذا خوردن دست خود را نمی شوید. سرطان کبد غالبا به سبب دو ماده است که مردم با آنها سر و کار دارند که عبارتند از: کاسینوژن و وینیل کلراید. مثلا کسانی که ناراحتی قلبی یا اگزمای پوستی شدید دارند از دستکش نخی در لمس اشیاء استفاده کنند و هر دو روز یک بار آن را عوض کنند یا لا اقل قبل از غذا دست خود را بشویند.

اگر کسی سرطان خون، معده و کبد دارد که همه موجب درد شدید می شود می تواند سرطان خون خود را با گل همیشه بهار درمان کند به این گونه که دو تا چهار گردم در بیست و چهار ساعت مصرف کند همچنین مصرف صد تا دویست گرم شلغم بخار پز و مصرف روزانه یک پر سیر از داروهای ضد سرطان است.

در کتاب مجموعه ی پزشکی خانواده ترجمه ی دکتر فرهاد همت خواه ص 58 با طب سوزنی بر روی نقطه ی کبدی نکاتی ذکر شده است. نقطه ی یو بی هیجده که به فاصله ی چهار سانتی متر در خط عرضی نسبت به زائده ی خاری نهمین مهره ی سینه ای قرار دارد موجب تقویت کبد و کیسه ی صفرا می شود.

حرارت کبد را می توان با آب سرد که چهار لیوان در بیست و چهار ساعت است درمان کرد. همچنین است مصرف کاهو بدون سس در بین ناهار و شام آن را برطرف کند. همچنین است استعمال سوزن در نقطه ی یو بی نوزده که علاوه بر آن حرارت بدن و عصبانیت بی جا را نیز مداوا می کند. از معده محافظت کرده جریان آزاد انرژی را در مرکز بدن برقرار می کند و بخشی از سردردها را درمان می کند. همچنین در درمان تب و لرز، تورم در زیر بغل، هپاتیت، احساس تلخی در دهان را نیز خوب می کند.

گاه دهان تلخ می شود که به سبب چربی بالا و غذاهای چرب خوردن است و خشک شدن دهان گاه به سبب قند بالا و نوسانی می باشد.

نقطه ی مزبور گلودرد، تهوع، آروغ زدن، یرقان و عرق ریزش بدن و خستگی زودرس و التهاب کیسه ی صفرا را خوب می کند.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo