< فهرست دروس

درس طب استاد ضیایی

89/01/30

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: پوکی استخوان

یکی از بیماری های مربوط به استخوان بدن، بیماری پوکی استخوان یا استئوپروز یا پوکی استخوان است که گاه بر اثر کمبود کلسیم و فسفر رخ می دهد که به موجب آن از تراکم سطحی استخوان ها کاسته می شود.

گاه پوکی استخوان از داخل رخ می دهد که ناشی از کمبود ویتامین دی و منگنز است.

خوردن بادام شیرین با خرما، یا شیر خرما و شیر عسل و چهار مغز خام و بیست و یک عدد مویز و پودر سنجد و به مدت بیست یا یک ربع در نور مستقیم آفتاب بودن موجب پیشگیری و درمان پوکی استخوان می شود.

یک بیماری دیگر بیماری راشیتیسم یا ریکتز است که همان نرمی استخوان است. در این بیماری، پاهای کودک که نمی تواند وزن بالا را تحمل کند، استخوان کمانه می کند و پاها به شکل پرانتزی در می آید.

علل بیماری نرمی استخوان:

کمبود ویتامین دی زیرا بودن مقدار لازم ویتامین دی به جذب کلسیم و فسفر از روده ها کمک می کند. زیرا این دو ماده در دندان ها، غضروف ها مانند لاله ی گوش و استخوان بینی و استخوان ها موجب استحکام سطح استخوان می شود. بنا بر این در صورت فقدان یا کمبود شدید آن کلسیم و فسفر به خوبی جذب نمی شود در نتیجه استخوان ها مبتلا به نرمی می شود. از شش ماهگی تا دو سالگی این بیماری شایع است.

کودکانی که به این بیماری مبتلا شده اند در محل اتصال دنده های آنها به جناغ سینه برجستگی هایی شبیه به دانه های تسبیح دیده می شود که در موارد شدید بیماری بسیار برجسته تر هستند. پاهای چنین کودکانی پرانتزی می شود و گاه مبتلا به شکستگی هایی می شود و این حالت در استخوان های لگن و کتف بیشتر دیده می شود. گچ گرفتن آنها نیز سخت است و بدجوش می باشد.

کودکان و اطفای که مبتلا به نرمی استخوان هستند، تاندون ها پشت پا و عضلات ران در آنها دچار ضعف می شود از این رو در راه رفتن و ایستادن مشکل داشته در درآوردن دندان دچار تأخیر می شوند. این افراد مبتلا به ضعف عمومی هستند و حال بازی کردن و دوندگی ندارند و زود خسته می شوند.

برای پیشگیری از این بیماری یگانه غذای کودک در زیر سن شش ماهگی فقط شیر مادر است. بنا بر این اگر به مادر کودک رسیدگی شود و غذای او کامل باشد اثر آن به کودک می رسد. اگر مواد مغذی شیر مادر کم شود، وزن گیری کودک کم می شود و املاح لازم به بدنش نمی رسد و استخوان او استحکام لازم را نمی یابد. شیر مادر تا پایان دو سالگی باید مواد لازم را داشته باشد.

همچنین می توان از ویتامین دی مکمل که با پزشک متخصص تجویز می شود استفاده کرد.

می توان به کتاب تغذیه ی صحیح تألیف میر حسین حیدر مراجعه کرد.

همچنین باید یک ربع تا بیست دقیقه در نور مستقیم آفتاب بود البته لازم نیست که این مدت پشت سر هم باشد بلکه می توان آن را تقسیم کرد. انسان مثلا وقتی وضو می گیرد که مستحب است دست و صورت خود را خشک نکند و دعاهایی را نیز بخواند می تواند این دعاها را نیز نور آفتاب بخواند و کمی در آفتاب قدم بزند. بودن زیاد در نور مستقیم آفتاب موجب اگزما و خارش پوست و آفتاب سوختگی و کک و مک و یا حتی سرطان پوست می شود. البته بدکاری کبد، نون ساندویچی و نور سفید، تفت دادنی و سرخ کردنی موجب این مشکلات می شود که برای درمان آن می توان روزی از یک مشت برگه ی زردآلو که برای خشک کردن آن از تیزاب استفاده نشده است مصرف کنند.

کم تحرکی موجب مشکلاتی از جمله پوکی استخوان می شود. مقدار زیادی از ویتامین دی در زیر سطح پوست که در معرض افتاب است ساخته می شود. کسانی که سفید پوست هستند ضریب آفتاب سوختگی در آنها بیشتر است. مخصوصا در پیک بار نور خورشید که از ده صبح تا چهار بعد از ظهر است باید کمتر در نور خورشید بود.

 

نعمت های خداوند گاه به صورت نعمت ظاهری است گاه به امام حاضر است و گاه باطنی است مانند مغز، درک، استعداد، شعور، فهم و مانند آن. اگر انسان این نعمت ها را ضایع کند خود را دچار مشکل می کند.

وجود خداوند خیر محض است. وجود معصوم نیز خیر محض است و اگر ما دچار مشکل هستیم به سبب فاصله گرفتن ما از آنها است. خورشید به منزله ی خورشید است و آن هم نسبت به همه ی مخلوقات و نه خصوص انسان. اگر ما از معصوم تبعیت کنیم این نعمت های الهی استمرار دارد و الا از انسان گرفته می شود.

اگر انسان در دنیا کار زقومی کند در روز قیامت هم در جهنم به او زقوم می دهند. اگر انسان در دنیا آتش فتنه ایجاد کند و بین قلب ها تفرقه اندازد در جهنم سوزانده می شود و اجزاء بدنش هم از جدا می شود.

 

اصلاح شکل استخوان ها و ترمیم آن ممکن است تا مدتها باقی بماند و البته در بعضی موارد هرگز بهبودی حاصل نمی شود. زیرا حالت های فیزیولوژی خاصی در فرد ایجاد می شود که دیگر مداوا نمی شود. البته گاه می توان با فیزیوتراپی، لامپ های نئونی، آویزان کردن وزن هایی بر پا و مانند آن کمی در کودک ایجاد توان بخشی کرد ولی گاه مداوای قطعی حاصل نمی شود.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo