< فهرست دروس

درس طب استاد ضیایی

89/01/25

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: تشویش فکر

دل مشغولی یا تشویش فکر گاه از قرض های کمر شدن یا تعدد کارهای غیر منظم ناشی می شود.

عن النّبىّ ص: القلب على ثلاثة أنواع: قلب‌ مشغول‌ بالدّنيا و قلب‌ مشغول‌ بالعقبى و قلب مشغول بالمولى: امّا القلب المشغول بالدّنيا فله الشّدّة و البلاء و امّا القلب المشغول بالعقبى فله الدّرجات العلى و امّا القلب المشغول بالمولى فله الدّنيا و العقبى و المولى.

[1]

مثلا اگر قلب شخصی مشغول به دنیاطلبی یا محبت به دنیا باشد غالبا مبتلا به شدت و بلا می شود. عوارض ناشی از استرس موجب بی خوابی، اختلال در خواب، جوش خوردن های الکی و بیماری های مختلف را به ارمغان می آورد.

گاه قلب انسان مشغول به آخرت است یعنی هرچند فرد در دنیا هست ولی کارهای دنیایی خوبی دارد و دنیا را مزرعه ی آخرت قرار می دهد. چنین کسی آینده نگری صحیح دارد و آخربین و هوشمند و هدفمند عمل می کند. چنین کسی به درجات بالا می رسد.

گاه نیز قلب همواره به یاد خداوند است که معشوق و معبود واقعی و زیبای واقعی است که زیبا آفرین نیز می باشد. مثلا کسی که ازدواج قانونی و شرعی کرده است و جوان است عروس زیبا را در کل مدت زمان عقد و یا شب زفاف می بیند. بیشترین توجه چنین کسی به همسر زیبای خودش است. حال چنین کسی که موحد و خداوند را رازق و مصور می داند به خوبی می داند که او خالق تمام عروس های زیبا است در نتیجه او تا چه حد باید چنین خالقی قلب انسان را به خودش مشغول دارد. در روایت است که خداوند جمیل است و جمال را دوست دارد. انسان باید زیبایی خود را حفظ کند و آن را تزیین کند تا در نتیجه بتواند با خدای زیبا آفرین محشور باشد. چنین کسی نه دلشوره دارد نه استرس. علت اصلی استرس و اضطراب در جهان معاصر این است که آنها خداوند یگانه را ترک می کنند و به توحید افعالی توجه ندارند.

اینجا است که کسی که قلبش مشغول مولای حقیقی خود باشد خداوند هم دنیا را به او می دهد هم عقبی را و هم مولی را. یعنی هم دنیای او به خوبی می گذرد و هم در عقبی از نعمت های بهشتی بهره مند می شود و هم خداوند را خواهد داشت. چنین کسی علاوه بر جنات بهشتی و جنات عدن و مانند آن وارد بهشت خاص می شود که همان ﴿وَ ادْخُلي‌ جَنَّتي‌[2] است. یا اینکه خداوند در مورد آنها می فرماید: ﴿في‌ مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَليكٍ مُقْتَدِرٍ[3]

کسی که قلبش با مولی باشد هرگز شکست پذیر نیست چه مانند امام حسین علیه السلام روی جایش بر روی سینه ی رسول خدا (ص) باشد چه آن روز که روی خاک گرم کربلا به خون خود غلطیده باشد و اطرافیان او را کشته باشند و خود او نیز زیر سم ستوران باشد. چنین کسی همواره در اوج عزت است.

 

قلب صنوبری که در سینه ی انسان است نیز گاه مبتلا به بیماری می شود. در درمان آریتمی های قلبی مانند مشکل دهلیزی در افراد مسن از نظر خوراکی ها می توان از سیب استفاده کرد. میوه ی سیب در درمان بیماری قلبی و سرطان مفید است. همچنین سیب در درمان اضافه وزن نیز مفید است و چربی ها اضافی جداره ی شکم و جاهای دیگر را از بین می برد.

فنرگذاشتن در قلب، تصویر برداری های سه بعدی در فضای مجازی، استفاده از سلول های بنیادین خون ساز، استفاده از وسائلی مانند آی سی دی های سه مدله، استفاده از نانوذرات در داروهای هوشمند، تعویض دریچه های قلبی و مانند از تکنیک های پیشرفته در جراحی قلب است.

کسانی که کم تحرک هستند، اضافه وزن دارند، چربی و فشار بالا دارند و سنشان بالا باشد بیشتر در معرض سکته های قلبی و مغزی هستند. چنین کسانی اگر در کنار تحرک لازم از کاهو، کرفس، سیب استفاده کنند هرگز به بیماری های قلبی و سکته مبتلا نمی شوند. کاهو باید بدون سس باشد و کرفس هم می تواند خام باشد یا پخته و یا آب آن را مصرف کنند.

 


[1] محاسبة النفس، ص35.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo