< فهرست دروس

درس طب استاد ضیایی

89/01/21

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: دیابت

قبل از اینکه نوع دوم دیابت که قند شیرین است را بیان کنیم به عنوان مقدمه می گوییم که غده ی لوز المعده یا پانکراس گاهی انسولین کمی ترشح می کند و گاه ترشح انسولین ندارد و گاه انسولین ترشح می کند ولی نمی تواند قند خون را بسوزاند.

دیابت یکی از عوامل مرگ و میر و معلولیت های جسمی و ذهنی است که در سطح جهان رخ می دهد. در کشور ایران، لا اقل سه میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند که بایستی شناسایی و غربالگری در مورد آنها صورت گیرد.

نوع دوم دیابت که مرض قند شیرین است به این گونه است که میزان قند خون یعنی گلوکوز از حد طبیعی بالاتر می رود مثلا از نود تا صد و ده یا صد و بیست بالاتر می رود.

دیابت نوع اول آن در کودکان و نوجوانان بیشتر دیده می شود و گونه ی دوم آن در بزرگسالان بیشتر مشاهده می شود.

علائم مرض قند در دیابت نوع دوم

تشنگی بیش از حد

ادرار کردن زیاد

خارش بدن

گز گز کردن دست ها و پاها

کاهش وزن

خستگی

ایجاد زخم هایی در پاها زیرا برگشت خون در وریدها ضعیف می شود. به این زخم ها که پوسیدگی بافت است قانقاریا می گویند.

در دیابت نوع چون لوز المعده از بین رفته است باید از انسولین استفاده کرد ولی در دیابت نوع دوم لوز المعده انسولین می سازد ولی مقدار آن کم است.

اکثر کسانی که دیابت نوع دوم دارند اضافه وزن دارند که بایستی با رژیم غذایی مناسب وزن خود را کاهش دهند. همچنین باید از داروهای خوراکی پائین آورنده ی قند خون مانند قرص، گِلی بنکلامید و یا متفورمین استفاده نمایند و در نهایت اگر همچنان قند خون پائین نیامد، از انسولین استفاده کنند.

از پایه های پیشگیری و درمان دیابت این است که به افراد آموزش صحیح دهیم و نوع صحیح خوردن و آشامیدن را به آنها معرفی کنیم.

دیگر اینکه باید روزی لا اقل سی دقیقه نرمش کرد. همچنین باید در هوای آزاد پیاده روی کرد. باید از تحرک لازم مانند دوچرخه سواری در محیط باز بهره برد. انجام این ورزش های هوازی در محیط بسته موجب تنگی نفس و مشکلاتی از این قبیل می شود.

کسانی که در فامیل های درجه ی اول خود فرد مبتلا به دیابت دارند باید تست غربالگری دهند زیرا احتمال دارد که ژنتیک ابتلاء به دیابت در آنها وجود داشته باشد و با شناخت آن می توان جلوی دیابت را گرفت. انسان غالبا از سن چهل تا پنجاه سالگی بیشتری اضافه وزن را به خود می گیرد از این رو در این دوره باید بیشتر مواظب وزن بود. اضافه وزن پانزده تا بیست کیلو موجب بیماری های مغزی، قلبی، مفصلی و دیابت می شود.

از دیگر پایه های پیشگیری از دیابت، کنترل چربی خون است. همچنین است جلوگیری از استرس و اضطراب و فشار روانی.

غذاهایی که قند را پائین می آورد:

در خوراکی ها تلخه ی خیار که به بوته وصل است انسولین طبیعی دارد. تلخه ی خیار طبیعی بوته ای را با مغز خیار روزی سه با بخورد. این کار یبوست که یکی از عوارض دیابت است را نیز خوب می کند.

همچنین است جوشانده ی پوست وسط مغز گردو.

خیسانده ی مخلوط زرشک، تمرهندی (بی نمک) و آلوبخار روزی یک استکان. این مخلوط قندهای بالا را پائین آورده به حد نورمال می رساند.

برای قندهای از دویست به بالا مخصولا کسانی که تا سیصد و پانصد بالا رفته است تخمه ی خام هندوانه ی حنظل موجب بهبودی می شود. یعنی از سه تا پنج تخمه را خورد کرده داخل نان و یا کپسول بگذارد و بخورد. اگر گرد آن به فضای دهان برسد موجب آسم می شود. (البته در این موارد گاه به سراغ جراحی غده ی پانکراس می روند که البته در بعضی موارد جواب نمی دهد.)

 

اگر قند خون درمان نشود هم فرد به ناراحتی قلبی مبتلا می شود و هم کلیه هایش از بین می رود و هم پشت چشمش خونریزی می کند. بعد از خونریزی باید سریع اقدام کرد زیرا خون به مرور زمان شبکیه را از بین می برد در نتیجه فرد به کوری دائم مبتلا می شود. تصلب شرائین در فرد موجب سکته می شود. همچنین در اعصاب محیطی که در عضلات دست و پا است دچار مشکل می شود و آناتومی حرکت در فرد کاهش می یابد. ضریب غلظت خونش زیاد می شود همچنین برگشت خون در دست و پا ضعیف می شود و فرد به زخم های قانقاریا مبتلا می شود.

قند موجب پوسیدگی بافت و حتی استخوان می شود.

کسی که به دیابت مبتلا است آب زیاد می خورد و ادرار او زیاد می شود.

در سطح دنیا حدود سیصد میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند.

هشتاد تا نود درصد بیماران، به دیابت نوع دوم مبتلا هستند. این دیابت تا آخر عمر باقی می ماند.

هر سال صد و پنجاه و پنج هزار سال عمر به سبب دیابت از دست می رود. و بر اثر دیابت و بیماری های قلبی هر ساله چهارصد هزار سال عمر از دست می رود. این آمار برگرفته از رئیس مرکز تحقیقات غدد دانشگاه تهران گرفته شده است. بیست و هفت درصد مردم تهران استعداد ابتلاء به دیابت دارند.

مقاربت با شکم پر و کثرت استمناء در پسران و استشهاء در دختران بیماری هایی به دنبال دارد که از جمله دیابت است.

مصرف زیاد قندهای شیمیایی و نشاسته ای و چربی موجبات ابتلاء به این بیماری را زیاد می کند. دیابت تمامی ارگان های بدن را درگیر می کند.

در زنان حامله که سقط های جنین مکرر داشته اند و یا کودک آنها وزنی بالای چهار کیلو دارد خطر ابتلاء به دیابت بیشتر است.

بیماران دیابتی غالبا درمان خود را خوب دنبال نمی کنند. در این مورد کتابی به نام برنامه ی علمی کنترل و درمان دیابت در شش جلد کتاب نوشته شده است.

ساخارین یک نوع شیرین کننده برای کسانی است که دیابت دارند و نمی توانند از مواد قندی استفاده کنند.

در میان مواد گیاهی قرص گیاهی آنتی دیابتیک برای قند مفید است. ذغال اخته از چهار تا چهارده عدد هر روز، توت فرنگی و مغز خیار رسیده نیز مفید است.

افراد دیابتی باید از مواد نشاسته ای، چربی بالا مانند کله پاچه، همچنین از تفت دادنی های، سرخ کردنی ها، بو دادنی ها پرهیز کنند. از قندهای شیمیایی که گاه تا دویست برابر قند طبیعی قند دارند دوری کنند. برنج را با شلتوت و نان را با سبوس مصرف نمایند. ماکارونی، سیب زمینی و کوکو سیب زمینی نیز را یا نخورند یا کم مصرف کنند.

رگ های بدن افراد دیابتی فرسوده تر از افراد عادی است همچنین شیوع ریزش بی اختیاری ادرار در آنها بیشتر است و این حالت در زنان بیست و هشت درصد بیشتر از مردان است.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo