< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

89/01/17

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: چشم، دندان و دستگاه گوارش
بعضی از افراد مبتلا به دوربینی هستند یعنی قادر به دیدن واضح اجسام نزدیک نیستند به همین دلیل برای مطالعه نوشته را از خود دور می کنند تا حروف را به شکل واضح تر ببینند.
در این افراد طول کره چشم در این افراد صاف تر شده است از این تصاویر نمی توانند روی شبکیه تمرکز داشته باشند زیرا تصاویر در پشت شبکیه تشکیل می شود و اگر این اتفاق نیفتد دیدن دچار مشکل می گردد.
برای اصلاح دوربینی از عینک هایی با عدسی های محدب استفاده می شود.
در بحث دندان درد و درمان ریشه و لثه باید دانست که دندان درد به علل مختلفی اتفاق می افتد مثلا گاه به علت فاسد شدن دندان و عفونت ریشه ی آن است و گاه به علت شکستگی دندان است که بر اثر ضربه و مانند آن رخ می دهد و گاه بر اثر افتادن دندان است.
گاه دندان درد بر اثر تماس با ترشی جات و یا چیزهای سرد مانند بستنی است برای تسکین درد می توان از خمیر دندان که روی آن بگذارند استفاده کرد همچنین است در استفاده از کیسه ی آب گرم. گاه نیز از آسپرین و استامینوفن استفاده می شود و یا مثلا آسپرین را در محل کرم خوردگی می ریختند.
همچنین است جوشانده ی پوست درخت چنار که بی حس کننده است البته این خود موجب پوسیدگی بیشتر دندان می شود.
همچنین می توان از شستن دندان با محلول آب نمک استفاده کرد البته به شرط اینکه فرد مبتلا به فشار خون مبتلا نباشد. همچنین است شستن دندان با محلول سرکه ی سفید که یک ششم از سرکه و پنج ششم آن از آب تشکیل شده باشد که با آن دندان و لثه و زبان را بشویند. این کار خونریزی لثه، عفونت لثه و تورم آن را درمان می کند. همچنین درد دندان و لثه را کاهش می دهد. البته اگر آسیب به عاج دندان و لثه رسیده باشد باید به پزشک مراجعه کرد.
در دستگاه گوارش که در هضم و جذب غذا نقش دارند دانست که این دستگاه املاح و ویتامین های غذا را جذب می کند و این کار در روده انجام می گیرد. همچنین است در جذب فلزات مفید مانند روی، آهن، منیزیم، بروم و مانند آن که از جدار روده ی کوچک و بعضی در روده ی بزرگ جذب می شوند.
دستگاه گوارش همچون لوله ای از دهان انسان تا مقعد کشیده شده است که غذا در آن جویده و به قطعات کوچکتری تقسیم می شود و سپس در سه مرحله هضم می شود:
مرحله ی اول هضم در دهان است که توسط آنزیم های موجود در بزاق اتفاق می افتد. آنزیم های غدد بزاق موجب می شود که مقداری از غذا به بعضی از کربو هیدرات های تبدیل و هضم شود.
مرحله ی دوم در معده است که توسط شیره ی معده که همان اسید کلریدریک رخ می دهد. البته سیب بعد از غذا و خرما در هضم غذا کمک می کند.
مرحله ی سوم هضم در روده رخ می دهد.
پزشکی اسلامی هضم نهایی غذا را در کبد می داند. از این رو توصیه می کند که غذا به خوبی جویده شود لقمه ها را کوچک بردارند، دست ها شسته باشد و با حواس جمعی و وقت کافی غذا بخورند.
در دستگاه گوارش، ویتامین های، آنزیم ها، املاح، پروتئین ها، چربی ها، اسیدهای آمینه همه جذب می شوند.
زبان انسان و عضلات دهان و حلق غذا را به مری و معده منتقل می کنند در نتیجه بلغ امکان پذیر می شود.
غذا چندین ساعت در معده ی انسان قرار می گیرد تا هضم شود و به صورت نیمه جامد به سمت اثنی عشر حرکت کند.
در اثنی عشر که مایع صفراوی که از کبد و مجرای صفراوی ترشح می شود غذا بیشتر هضم می شود و چربی های بزرگ هضم می شود.
بعد در روده ی کوچک غذا به ترکیبات شیمیایی کوچک تری تقسیم می شود و از جدار روده جذب شده وارد شبکه ی خونی می شود.
غذای هضم نشده به شکل مایع به روده ی بزرگ منتقل می شود و مقدار آب زائد گرفته می شود و ما بقی با حرکاتی انقباضی و انبساطی به بیرون رانده می شود.
باید در تخلیه ی سموم که به نوع اوره و کراتین است که از طریق ادرار دفع می شود و مدفوع نیز بحث هایی وجود دارد.
مصرف غذا باید به جا و به مقدار لازم باشد و فرد نباید در مصرف غذا زیاده روی کند.
مشکلات دستگاه گوارش را نباید نادیده گرفت اگر کسی در بخش بزاقی سنگ دارد باید به پزشک مراجعه کند و اگر کسی در بلع مشکل دارد و یا لوزه ی سوم دارد باید آن را پیگیری کند. گاه فرد بر اثر سکته ی ناقص مشکل در بلع دارد. گاه نیز فرد رفلاکس دارد یعنی اسید معده به مری یا دهن بر می گردد که موجب بوی بد دهان، خراب شدن دندان و کیپی بینی می شود. اسید معده موجب تخریب مخاط مری می شود و دریچه ی ورودی به معده را شل می کند و آن را مستعد سرطان کند.
شوری زیاد، ترشی زیاد و غذای گرم نیز ایجاد بیماری و سرطان می کند.
انسان باید سریع برای دفع فضولات اقدام کند.
گاه در آب باکتری ایکولای وجود دارد که از مدفوع انسان نشئت می گیرد و گاه از نشت چاه فاضلاب به چاه مشروب رخ می دهد.
باید از نان و آرد سبوس دار استفاده کرد. اگر بدون سبوس باشد پنجاه و شش درصد آن جذب نمی شود ولی اگر با سبوس باشد فقط هجده درصد آن جذب نمی شود. همچنین باید برنج را با شلتوت مصرف کرد که حاوی مقادیر زیادی از ویتامین بی است که موجب می شود انسان به بیماری قند و چربی مبتلا نشود.
همچنین سبوس کمک به حرکات دودی شکل روده برای دفع فضولات کمک می کند.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo