< فهرست دروس

درس طب استاد ضیایی

88/11/11

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: چشم و بیماری های آن

کتبی توسط دکتر میشل موری نوشته شده است که ترجمه ی دکتر عبد الرحیم گواهی با همکاری دکتر فرزاد بلوچ فرد است که در ص 423 و 424 آمده است: قرهقاط که در شمال به آن سیاه گیله می گویند و یا توت آبی اروپایی نام دارد. برای آن در بیماری رتینوپاتی بیماری قند و درمان فساد تدریجی ماکولار شبکیه ی چشم و در درمان آب مروارید چشم و درمان آب سیاه چشم و درمان وریدها (سیاه رگ های واریسی) استفاده می شود.

تجویز محلول قرهقاط به افراد سالم سه فایده دارد:

موجب افزایش بینایی در شب می شود.

موجب تطابق سریع تر چشم با تاریکی می شود.

موجب اعاده ی سریع تر قوه ی بینایی پس از قرار گرفتن در معرض یک درخشندگی شدید می شود.

مقدار مصرف محلول قرهقاط بین هشتاد تا صد و شصت میلی گرم، سه بار در شبانه روز است.

در کتاب درمان طبیعی (اصول علمی گیاه درمانی) تألیف رابرت تامسون ترجمه ی دکتر محمد حسن راشد و مریم عرفانیان حسینی ص 111 در بحث محافظت از چشم ها آمده است که یک قطره از این ترکیب را در چشم ها بریزند: سماق خیس شده در گلاب را صاف نموده و شصت میلی گرم کافور به آن اضافه کرده، سه بار در شبانه روز از آن استفاده کنند. همچنین است قسمت های مساوی از آب تخم گشنیز با دانه ی انار ترش و گلاب.

همچنین در افزایش نور چش می توان از ذکر درمانی استفاده کرد و آن اینکه بعد از نماز و تعقیبات آن به نیّت ازدیاد نور چشم بگوید: اعیذ نور بصری بنور الله الذی لا یطفأ و بعد دست را بر چشم بکشد و سپس آیت الله کرسی بخواند.

از کتب اسلامی قدیم کتاب الحاوی تألیف ابوبکر محمد بن زکریای رازی که از علماء اهل سنت است کل ج 2 در مورد چشم پزشکی و بیماری های چشم سخن به میان آمده است. دکتر سید محمود طباطبایی آن را ترجمه و تحقیق کرده است و با همکاری دکتر محمد رضا صداقت آن را به پایان رسانده است.

درد چشم گه به سبب سرما یا گرمای شدید یا نور آفتاب یا اشعه ی تلویزیون، کامپیوتر و تلفن همراه می باشد.

درد چشم گاه به سبب ضعف بنیه و ضعف اعصاب و جوش خوردن و مانند آن می باشد.

اگر خون به چشم نرسد خود عاملی برای درد چشم است.

کسانی که مایع اضافی چشمی دارند ازدیاد این مایع در آینده آنها را مبتلا به آب مروارید می کند. همچنین است سوخت های فسیلی مانند دود گازوئیل، دود برگ و دود چوب که سوزانده می شوند.

در پزشکی جدید با یک دستگاه مدادی شکل فشار چشم را سنجیده و بعد با لیرز و یا قطره های شیمیایی دورسولامید و یا تیمولول اس دی که در ساک چشم ریخته می شود آن را درمان می کنند.

در کتاب مفاتیح الصحة به قلم سید محمود دهسرخی در ص 124 در قسمت اصول درمان طبیعی آمده است که استخودوس هم مسکن است هم ضد عفونی کننده و هم ضد تشنج و هم برای بیماری های ریوی مفید است. جوشانده ی پانزده گرم گل خشک آن در یک لیتر آب برای تنظیم قاعدگی مفید است از آنجا که یکی از عوارض قاعدگی نامنزل تاری دید و بیماری مگسک است استوخودس موجب رفع آن می شود.

در ص 168 همان کتاب آمده است که انزَروت که به عربی به آن کُحل می گویند که صمغ درختی به نام شایکه است که در فارس می روید و در بیماری های صرع و چشم و گوش به شکل خوردن و یا مخلوط با روغن تخم بید و انجیر که به موضع مالیده شود مورد استفاده قرار می گیرد. اگر آن را با شیر مادری که دختر دارد مخلوط کنند و مخلوط آن با مروارید و مرجان سوخته و نبات سفید در ورم های چشمی مفید است.

گل بلادر که به زبان عربی به آن حب القلب می گویند که گیاهی سمی است (که در انگلستان هر ساله جمعی به سبب عسل حاصله از شهد گل بلادر مسموم شده و می میرند) که در انگلستان می روید و مغزی شیرین و روغنی دارد و در بالای مغز و زیر پوست آن رطوبتی غلیظ است که به آن عسل بلادر می گویند. طبیعت آن گرم و خشک است. روغن مغز آن و عسل آن برای درمان فلجی ها لقوه (عدم تعادل در حرکت) نسیان و فراموشی مفید است. استعمال خارجی روغن و عسل آن به علت سوزندگی که دارد مانند شیرابه ی برگ انجیر و یا خود انجیر است در درمان زخم های گوشت دار و قطع میخچه و قطع ثالیل به کار می رود.

اگر کسی به خونریزی پشت شبکه مبتلا شود که ناشی از قند یا چربی بالا یا بیدار ماندن مکرر است برای درمان از آمپول شیمیایی آوستین استفاده می کنند که در پشت چشم یعنی پشت مردمک تزریق می کنند. همچنین است خوردن ده عدد قرص تَرَنسیت روزی یک عدد وسط ناهار و بعد از ناهار و شام یک آسپرین هشتاد میلی گرم و هر هشت ساعت قطره ی بتامتازین و قطره ی کلوبیوتیک.

آوستین در ابتدا در اصفهان توسط دکتر سیگارودی و دو تن از همکاران او کشف شد که در نتیجه لخته های خونی شبکیه جذب شده وارد دستگاه گردش خون می شود. البته این آمپول بسیار گران است. این آمپول تا یک ماه بعد تأثیر می کند. این دارو ضد سرطان چشم نیز می باشد.

کسانی که فشار خون بالا یا استرس شدید یا قند خون و چربی خون بالا دارند و یا کسانی که کم تحرک هستند در همه ی این موارد خونریزی پشت شبکیه ی چشم ممکن است دیده شود. برای رفع این مشکل پیاده روی آرام از نیم تا یک ساعت مناسب است و همچنین است دوچرخه سواری و شنا.

در کودکان و نوزدان، قی چشم و انسداد مجرای اشک چشم غالبا وجود دارد که با چکاندن یک قطره از بتامتازون در ساک چشم و با کشاندن انگشت از کنار چشم به طرف پائین مشکل را حل می کنند. این کار سبب باز شدن مجرای اشک چشم می شود. کیسه ی اشک پشت استخوان بینی است. اگر مجرای چشم باز نشود، متخصص و جراح چشم با میل آن مجرا را باز می کنند.

 

کسانی که در دنیا در انجام کارهای خیر تعلل می کنند و آن را سریع آنجام نمی دهند تا جایی که توفیق از او سلب می شود و یا عمرش به پایان می رسد در روز قیامت دچار حسرت و یا عذاب می شود. در روایت است که بیشترین صیحه ی اهل آتش در جهنم از سوف سوف گفتن یعنی تأخیر انداختن کارها است (که در نتیجه فرصت ها از دست می رود و واجبات و یا توبه ترک می شود.)

سنت های الهی گاه عام است مانند مرگ و یا روزی افراد که در هر حال به افراد می رسد ولی گاه بعضی از سنت های خاص است و مقید به اموری است مثلا اگر افراد شعائر الهی را بزرگ بدارند و یا اگر گوش به فرمان ولایت باشند عزیز و سربلند می شود و الا نه. این به سبب آن است که دنیا دار اسباب و علل است.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo