< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

88/11/07

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: چربی خون
در جلسه ی قبل در مورد چربی های مضر خون مانند کلسترول بد یا تری گلیسیرید و چربی های مفید مانند امگا 3 و 6 مواد آنتی اکسیدان اندکی توضیح دادیم.
روغن زیتون در مقابل حرارت بالا مقاومت دارد و در روایت است که روغن زیتون طعام و قوت انبیاء است. روغن کنجد برای لطافت پوست و تقویت حافظه مفید است. همچنین است ارده اگر با عسل مخلوط شود زیرا هضم عسل سخت است ولی هضم ارده سریع هضم می شود بنا بر این ارده مصلح عسل می باشد که باید عسل و ارده را به نسبت مساوی با هم مخلوط کنند. این کار سردمزاجی را نیز درمان می کند.
حتی اگر انسان فرصت و یا حوصله ی صبحانه خوردن را ندارد یک قاشق غذاخوری از آن مخلوط بخورد حتی روغنی که روی آن جمع می شود را نباید دور ریخت زیرا برای بدن مفید است و حتی پوست را مرطوب می کند.
پائین آوردن چربی خون:
1.استفاده از قرص شیمیایی سیمفیبرات که ساخت داخل ایران است.
2.همچنین است مصرف سیناگرون که قرص شیمیایی ساخت خارج است نیز مفید است که روزی یک عدد از آن مصرف می شود.
3.بهترین داروی شیمیایی برای پائین آوردن کلسترول و تری گلیسیرید داروی آتورواستاتین است که ساخت ایران است و هر شب قبل از خواب یک عدد از آن مصرف شود.
4.داروی گیاهی آنتوم که قرص شوید است.
5.داروی گیاهی گارلیک که هم فشار خون را پائین می آورد و هم چربی خون را.
6.شنبلیه به اضافه ی شوید که به نسبت مساوی مخلوط شوند که اولی فشار خون و دومی چربی خون را کاهش می دهد و روزی که قاشق مرباخوری از آن مصرف شود. البته مصرف زیاد شوید موجب سستی زانو و شل شدن تاندون های پشت پا می شود.
7.مصرف چای سبز
8.تحرک لازم در هوای آزاد مانند پیاده روی نیم ساعت در هر روز
9.خُرفه که سبزی حضرت زهرا سلام الله علیها است. خُرفه حاوی امگا 3 است که در نتیجه چربی خوب را بالا می برد و ضد افسردگی است. در کتاب معارف گیاهی تألیف میر حسین حیدر، ج 8، ص 192 به این نکته اشاره کرده است.
10.مصرف سیر که هم فشار را پائین می آورد و هم چربی مضر خون را. طبق فرمایش امام رضا علیه السلام در رساله ی ذهبیه هفته ای یک بار مصرف یک کله سیر خام کافی است. سیر جلوی تصلب شرایین را نیز می گیرد.
11.کدو مسمی که همان کدو خورشتی سبز است که عقل را هم زیاد می کند. در روایات سه نوع کدو که یقطین، قرع و دُباء است ذکر شده است ولی در کل شش نوع کدو داریم. روزی مصرف یک عدد کدوی خام با پوست که شسته شده باشد مفید است. اگر انسان خوشش نمی آید آن را بخورد می تواند آن را در ماست شیرین یا دوغ شیرین کم چرب رنده کند و یا در سالاد بریزد و یا آب آن را بخورند. یک لیوان آب کدو در طول شبانه روز کبد چرب را درمان می کند. البته ممکن است مصرف آن کمی ایجاد تهوع کند.
12.ذغال اخته که هم فشار و هم چربی و هم قند را پائین می آورد که البته باید بدون نمک مصرف شود. ایران بزرگ ترین صادر کننده ی ذغال اخته است.
13.مصرف مغز بادام شیرین که خام باشد.
14.مصرف ماهی هفته ای دو بار. در جلد هشتم معارف گیاهی ص 90 و 91 نکاتی در این مورد آمده است. البته ماهی به صورت آب پز یا کبابی باشد نه به صورت سرخ کرده. ماهی نیز سفید یا قزل آلا باشد و در زیر پوست آن چربی جمع نشده باشد زیرا حاوی جیوه ی محلول در آن است. ماده ی تورین که در ماهی است موجب جذب نشدن کلسترول در بدن می شود همچنین وجود امگا 3 از رسوب چربی و جدا شدن رسوب های چربی جلوگیری می کند زیرا اگر این رسوب کنده شود مانند لخته ی خون عمل می کند و گاه موجل سکته می شود. در روایات آمده است که هفت عدد خرما بعد از ماهی مناسب است. زیرا خوردن ماهی به تنهایی و خوابیدن بعد از آن بدن را موجب لمسی و فلجی می کند. البته زیاد مصرف کردن ماهی، برق و درخشش ماهی را از بین می برد. کما اینکه زیاد مصرف کردن زیتون و روغن آن نیز هم مشکل را به دنبال دارد و سفیدی چشم را مایل به تاری می کند. اینها در روایات ذکر شده است. بنا بر این روغن زیتون در بیست و چهار ساعت یک تا دو قاشق غذاخوری کافی است.
15.مصرف یک قاشق مرباخوری روغن ماهی مخصوصا ماهی کاد آن هم یک بار در هفته. البته قرص های ماهی که در بازار است غالبا همراه با جیوه است که البته ایران آن را بدون جیوه تولید کرده است.
کلسترول بالای خون علاوه بر انسداد رگ های قلب در مردان نیز تولید سرطان پرستات می کند. مصرف تخم مرغ با پیاز از تصلب شرایین پیشگیری می کند و در روایتی از امام صادق علیه السلام به این نکته اشاره شده است.
کسانی که چاق هستند و در ماه می خواهند پنج کیلو وزن کم کنند از سه داروی شیمیایی که عبارتند از: نازوک لیسین دویست میلی گرم، لیکوئی کلسیم شش میلی گرم و نورتریپتیلین بیست و پنج میلی گرم استفاده می شود.
در طب اسلامی توصیه شده است انسان اولا از پرخوری و بدخوری پرهیز کند مثلا از مصرف قندهای شیمیایی که گاه تا دویست برابر قند طبیعی حاوی قند است، مصرف اسانس های شیمیایی، چربی های دارای ترانس بالا باید پرهیز کرد. همچنین از غذای مانده، پوست مرغ و ماهی ترک شود.
هر روز انسان تحرک لازم را داشته باشد که در روایت است بهترین دارویی که با آن می توانید خود را مداوا کنید پیاده روی است.
همچنین باید صبحانه یا سحری را ترک نکرد. زیرا هم چربی را بالا می برد و هم فرد که گرسنه می شود در دو وعده ی دیگر غذا گرسنگی خود را جبران می کند در نتیجه به پرخوری و ریزه ها خواری های مکرر روی می آورد و دوباره به اضافه وزن مبتلا می شود.
همچنین باید غذا را خوب جوید و الا فرد به سردل و یبوست و مشکلاتی از این قبیل مبتلا می شود.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo