< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

88/10/26

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: ترک پاشنه ی پا
ترک پاشنه ی پا یک زائده ی پوستی که به شکل طولی در کف پا ایجاد می شوند و اگر عمیق باشند همراه با سوزش بوده و گاه موجب خونریزی می شوند. ترک پاشنه ی گاه به سبب کفش نامناسب و یا دمپایی و نعلین است. همچنین گاه به سبب تماس با مواد نایلونی و پلی استریل مانند جوراب و قالی ماشینی می باشد بنا بر این باید جوراب انسان نخی باشد و دمپایی و کفش انسان طبی باشد و بر روی قالی ماشینی بدون جوراب نخی راه نروند.
همچنین می توان از ترکیب نرم کننده مانند وازلین استفاده کرد که برای درمان خفیف ترک پاشنه ی پا مفید است. البته در قدیم، پی یا دنبه را روی شمع ذوب می کردند و قطره ی چربی را در ترک پاشنه ی پا می چکانند. در کف دست و پا غدد چربی وجود ندارد و فقط غدد عرقی وجود دارد بنا بر این کسانی که مبتلا به خشکی پوست یا قند یا یبوست هستند و کف پای آنها عرق نمی کند بیشتر به این ضایعه مبتلا می شوند.
همچنین می توان از پماد آ برای رفع ترک استفاده نمود.

خداوند در قرآن در شأن امیر مؤمنان علی علیه السلام می فرماید: ﴿إِنَّما وَلِيُّكُمُ‌ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ[1]
امیر مؤمنان علی علیه السلام در نماز دو وظیفه را همزمان انجام داد هم زکات واجب را پرداخت کرد و هم نماز یومیه را با حضور قلب انجام داد. اشکال نشود که حضرت چرا وقتی تیر از پایش هنگام نماز بیرون می کشند متوجه نمی شود ولی هنگام نماز به فقیر صدقه می دهد. علت آن این است که در مثال او، حضرت یک وظیفه که فقط نماز بود را انجام می داد ولی در دومی در مقام انجام دو وظیفه ی جداگانه بود.
اگر رسول خدا (ص) روایت است که می فرماید: حب علی یأکل الذنوب کما تأکل النار الحطب یعنی همان گونه که آتش هیزم ها را از بین می برد و می خورد دوستی امیر مؤمنان علی علیه السلام نیز همین خاصیت را دارد. زیرا این حب چنان در جان فرد نفوذ می کند و موجب می شود که اعمال صالحه از فرد زند و در نتیجه تمامی گناهان و فساد را از فرد دور می کند.[2]

در روایت دیگری از پیغمبر اکرم (ص) آمده است که خطاب به امام علی علیه السلام فرمودند: لا یحبک الا مؤمن و یبغضک الا منافق. فقط مؤمن امیر مؤمنان علی علیه السلام را دوست دارد زیرا امام علیه السلام میزان ایمان است و قسیم الجنة و النار می باشد. منافق نیز نمی تواند این ولایت را قبول کند.
دشمن امروزه از طریق جنگ نرم عمل می کند. این حالت در اول اسلام که سقیفه بوده است نیز وجود داشت که از طریق آن مسیر خلافت را عوض کردند و بعد جنگ جمل و مانند آن را پدید آوردند.

قال رسول الله (ص): ان هذا اخی و وصیی و خلیفتی فیکم فاسمعوا له و اطیعوا.[3]
یعنی امام علیه السلام برادر دینی من است یعنی اگر رسول خدا (ص) معصوم است و خزان علم است امام علیه السلام نیز همین گونه است. رسول خدا (ص) مدینه ی علم و امام علیه السلام باب آن است.
بعد اینکه امام علیه السلام وصی رسول خدا (ص) است. در روایت است که مثل امام علیه السلام نسبت به رسول خدا (ص) مانند نسب هارون به موسی است با این فرق که بعد از رسول خدا (ص) پیامبری نخواهد آمد.
بعد رسول خدا (ص) می فرماید: باید گوش به فرمان امیر مؤمنان علیه السلام بود و از او اطاعت کرد.

رسول خدا (ص) در روایت دیگری می فرماید: ان لکل نبیّ وصیّا و وارثا و ان علیا وصیّی و وارثی.[4]

پیغمبر اکرم (ص) در روایت دیگری می فرماید: علی امام البررة و قاتل الفجرة منصور من نصره مخذول من خذله.[5]
کسی که امام علیه السلام را یاری کند خدا او را یاری می کند همان گونه که در قرآن می خوانیم: ﴿يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ‌ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ[6]
همچنین اگر کسی او را یاری نکند بی یار و یاور رها شده و خداوند او را مخذول می کند.
در روایت دیگری از رسول خدا (ص) می خوانیم: اعلم امتی من بعدی علی بن ابی طالب علیه السلام[7]
اعلم در اینجا وصفی است یعنی کسی بجز ایشان عالم نیستند. علمی که ما داریم به حدی ناچیز است که فقط دل خوش کنک می باشد.

مَثَل امام علی علیه السلام در بین امت مثل پدر نسبت به اولاد است. یعنی همان گونه که پدر نسبت به اولاد خود ولایت دارد امیر مؤمنان علی علیه السلام نیز نسبت به امت رسول خدا (ص) ولایت دارد. در روایتی از رسول خدا (ص) می خوانیم: حق علی بن ابی طالب علیه السلام علی هذه الامة کحق الوالد علی ولده.[8]

رسول خدا (ص) در روایت دیگری می فرماید: لا خیر فی امة لیس فیهم احد من ولد علی علیه السلام یأمر بالمعروف و ینهی عن المنکر[9]
یعنی اگر در میان امت یک نفر نباشد که اولا باید سید باشد زیرا باید از نسل علی علیه السلام باشد. همچنین باید مثل علی علیه السلام باشد در نتیجه فقط باید معصوم باشد که همان امام معصوم است یا اینکه باید با امام علی علیه السلام سنخیت داشته باشد که همان ولی فقیه سید است.
همچینن مراد امر به معروف و نهی از منکر که با لسان انجام می شود نیست و الا این کار وظیفه ی همگانی است نه خصوص امام معصوم. بنا بر این مراد این است که فرد مزبور در مقام اجرا، مجری معروف و ناهی از منکر باشد.




[2] کنز العمال، حدیث 33021.
[3] کنز العمال، حدیث 36419.
[4] تاریخ دمشق، ج3، ص5.
[5] کنز العمال، حدیث 32909.
[7] کنز العمال، حدیث 32977.
[9] ینابیع المودة، ج2، ص303.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo