< فهرست دروس

درس طب استاد ضیایی

88/10/15

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: ایدز

در سه دهه ی اخیر سی میلیون نفر مبتلا به ایدز در جهان هستند و اکثر این عده را جوانان بین 15 تا 44 ساله تشکیل می دهند. در ایران هشتاد هزار نفر آلوده به ایدز هستند.

راه های سرایت از فردی به فرد دیگر:

ایدز از راه خون و فرآورده های خونی (مانند مردم عراق که توسط خون های آلوده به ایدز از طرف فرانسه مبتلا به ایدز شدند) و از راه مادر به جنین (در بیستو پنج درصد موارد) و فرزند شیرخوار (در سی و پنج در صد موارد) منتقل می شود.

همچنین است تماس جنسی محافظت نشده مثلا اگر از کاندوم زنانه یا مردانه استفاده نشده باشد.

ایدز همچنین از طریق سرنگ آلوده نیز منتقل می شود.

هفتاد درصد ابتلاء به ایدز در ایران از طریق سرنگ آلوده در میان معتادان گزارش شده است.

هشت و نیم درصد مردم آلوده به ایدز به سبب تماس جنسی حرام اتفاق افتاده است. عامل ایدز در بیست درصد مبتلایان به آن ناشناخته بوده است.

البته در منطقه ی مدیترانه ی شرقی علی الخصوص در ایران به سبب مذهبی بودن منطقه، درصد آلوده به ایدز کمتر است.

در روایت است که اکثر اهل جهنم کسانی هستند که ازدواج نکرده اند. همچنین کسانی که ازدواج کرده اند باید به همسر خود وفادار باشند و به او خیانت نکنند و از چشم چرانی و سایر انحراف های جنسی دوری کنند. مثلا رسول خدا (ص) تا زمانی که حضرت خدیجه زنده بود و همچنین امیر مؤمنان علی علیه السلام تا زمانی که حضرت زهرا سلام الله علیها زنده بود با فرد دیگری به شکل دائم و یا موقت ازدواج نکردند.

ارتباط جنسی خارج از کانون موجب ابتلاء به ایدز، هپاتیت بی و سایر بیماری های عفونی می شود.

یک قسم از داروهای شیمیایی مربوط به درمان ایدز است که در بیماران مبتلا به چهل درصد تا شصت درصد ایدزی جواب می دهد. در کشورهای عقب مانده یک تا دو سال عمر مبتلایان به ایدز توسط این داروها افزایش یافته و در کشورهای پیشرفته چهار تا پنج سال افزایش عمر مشاهده شده است.

کشف داروهای تقویت کننده ی سیستم ایمنی بدن نیز در کنترل ایدز مؤثر است. بیماری ایدز قابل درمان هست ولی شفاپذیر نیست یعنی بیماری ایدز قابل برگشت است و مانند قند و چربی خون می تواند بعد از درمان دوباره عود کند.

مثلا اگر جایی از بدن انسان زخم شده است و انسان در محیط اجتماعی است باید بلافاصله محل زخم را با الکل ضد عفونی کند زیرا ویروس ایدز بسیار ضعیف است و سریع از بین می رود. ویروس ایدز در خارج از بدن ظرف یک تا دو ساعت از بین می رود. آمپول و تیغ آلوده که هفت تا هشت ساعت در محیط خارج بوده است بیست و پنج درصد احتمال وجود ویروس هپاتیت بی (کبد چرب پیشرفته) و هپاتیت سی در آن است ولی در مورد ایدز بعد از هفت تا هشت ساعت، پنج دهم درصد احتمال انتقال ایدز در آن وجود دارد.

در روایت است که در مورد شانه، حوله و مسواک نباید به شکل اشتراکی استفاده کرد.

بله اگر در محیطی همه اهل رعایت و تقوا باشند اینجا روایت داریم که سؤر مؤمن شفا است و حتی تا هفتاد بیماری را درمان می کند. شیخ صدوق در روایتی بیان می کند که اگر کسی سؤر مؤمن را از باب تواضع برای خداوند بخورد فوائد بسیاری که بیان می کند بر آن مترتب می شود.

استعمال حوله ی مشترک و مانند آن موجب انواع قارچ ها و عفونت های پوستی و غیره می شود.

هر نوع ترشحی که از فرد ایدزی خارج شود و به دیگری برسد اعم از خون و غیره موجب انتقال این ویروس به دیگری می شود.

از وقت ورود ایدز به بدن تا بروز آن ده سال وقت لازم است از این باید بهداشت فردی و اجتماعی رعایت شود. از این رو از ده تا هشت هفته و گاه تا دو ماه و سه ماه و حتی گاه تا شش ماه طول می کشد که بدن بتواند آنتی باید ضد ویروس ایدز را در بدن تولید کند.

در مؤسسات پزشکی و دندانپزشکی باید دقت کرد که خون و ترشحات بدن مریض غالبا آلوده است از این رو یا باید لوازم، یک بار مصرف باشد و یا بهداشتی بوده و ضد عفونی شود.

اچ آی وی نوع یک از نوع دو بدتر است و نوع دو گاه در بدن است ولی از بیست و پنج تا سی سال هنوز بروز نکرده و فرد را مبتلا نکرده است.

ویروس ایدز موجب می شود که بیماری های عفونی و فرصت طلب بتوانند ضربه ی لازم را بر بدن وارد کنند. مثلا بدن انسان در طول عمر به حد اقل دویست نوع ویروس مبتلا می شود. همچنین است باکتری ها و قارچ ها که اگر به بدن ایدزی وارد شوند سیستم دفاعی بدن توان لازم را برای دفع آنها ندارد و فرد زمینگیر می شود.

عفونت های فرصت طلب پوست بدن، خون، اعصاب مرکزی و اعصاب محیطی، دستگاه گوارش، مخاط گلو و نای و ابتدای ریه و دهان و غیره و درگیر می کند.

انسان باید از دوست ناباب، چشم چرانی و سایر مواردی که شهوت را تحریک می کند دوری کنند تا مبتلا به یک سری انحرافات پرخطر جنسی نشوند.

عسل استخودوس برای تقویت اعصاب مفید است. عسل آویشن و گون دردهای مفصلی رانیز خوب می کند و خوردگی پوست را نیز برطرف می کند.

عسل با سیاه دانه ضد ایدز و سرطان است.

ژله ی رویال و روغن مومبره نیز مفید است.

همچنین است سیب درختی که آنتی بیوتیک طبیعی است و شلغم که پنی سیلین طبیعی است.

قرص گیاهی اکی هرب ضد ویروس و ضد قارچ و ضد ویروس بسیار قوی است و در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

همچنین است قرص گیاهی آیمود که ضد ایدز می باشد و در ایران تولید می شود.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo