< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

88/09/16

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: پروستات
پروستات در بحث غدد درون ریز بدن، غده ای است کوچک که جزء دستگاه تناسلی در پسران و مردان است و در زنان و دختران وجود ندارد. پروستات در زیر مثانه کمی متمایل به راست قرار دارد و به گونه ای است که مجرای پیشابراه را احاطه کرده است.
عمل اصلی پروستات ترشح مایعی برای اسپرم در مردان است که مواد مغذی، ضد عفونی کننده ی مجرا و اسپرم را تزریق می کند تا انزال به شکل صحیح انجام گیرد.
سه عارضه ی اصلی و مهم، پروستات را تهدید می کند که عبارتند از:
1.التهاب پروستات
2.تورم پروستات
3.سرطان پروستات
التهاب پروستات غالبا به سبب ورود باکتری های مضر و ایجاد عفونت باکتریایی رخ می دهد از این رو علائم بالینی و طب تشخیصی التهاب پروستات عبارتند از:
1.تب کردن
2.لرز کردن
3.تکرر ادرار
4.کمر درد
5.بیضه درد
6.سوزش ادرار
در درمان آن مصرف آنتی بیوتیک مناسب، مفید است. همچنین باید بیمار، استراحت کند و از مایعات به مقدار کافی استفاده کند. همچنین می توان از آنتی بیوتیک ها و چرک خشک کن های طبیعی استفاده کند که از جمله می توان از عسل رقیق شده در آب یا آب جوش ولرم (یک قاشق غذاخوری عسل در یک لیوان آب)، یک لیوان آب سیب تازه، آب شلغم که یک نوع پنی سیلین طبیعی است استفاده کرد.
اما در مورد سرطان پروستات باید دانست که یک سری عوامل موجب ایجاد آن می شود. در مردان بالای پنجاه سال این سرطان بسیار شایع است.
در مراحل اولیه ی سرطان پروستات، غالبا علائمی بروز نمی کند از این رو افراد پنجاه سال به بالا مناسب است که سالانه یک بار به پزشک متخصص غدد مراجعه کنند تا مقدار آنتیژن اختصاصی پروستات به نام پی اس إی در آنها تست شود این ماده امکان کشف زودرس سرطان پروستات را فراهم می کند.
در پزشکی جدید (جراحی کارنت) در درمان بیماری سرطان پروستات در صورتی که این سرطان در مراحل اولیه باشد برداشتن غده ی پروستات از طریق جراحی و با کمک گرفتن از رادیوگرافی حاصل می شود.
اگر سرطان پروستات در مراحل پیشرفته باشد باید از هورمون درمانی که یک نوع خاص از شیمی درمانی است به موارد فوق اضافه می شود.
باید دانست که مصرف چربی زیاد و سرخ کردنی ها و کم تحرکی و عدم مصرف میوه جات و سبزیجات عواملی برای ایجاد سرطان پروستات می باشد. همچنین کلسترول بد خون موجب مشکل در پروستات می شود.
در پزشکی جدید یکی از داروهای مهم در درمان سرطان پروستات بدون نیاز به جراحی و شیمی درمانی می توان به کلم بروکلی با گوجه فرنگی رسیده اشاره کرد که این دو را مخلوط با هم به شکل خام یا بخارپز مصرف کنند.
تورم پروستات که همان بزرگ شدن خوش خیم پروستات است که خود به دو گونه است: گاه رو به داخل است و گاه رو به بیرون که در مردان بالای پنجاه سال بسیار شایع می باشد.
از آنجا که پروستات مجرای پیشابراه را احاطه کرده است اگر رشد غده ی پروستات رو به خارج باشد غالبا با فتق زیر شکم اشتباه می شود ولی اگر رشد آن رو به داخل باشد موجب تنگ شدن مجرای پیشابراه و حتی انسداد آن می شود در نتیجه بیمار، قادر به تخلیه ی کامل مثانه ی خود نمی باشد و به تکرر ادرار، عفونت ادرار و بی اختیاری در دفع ادرار مبتلا می شود.
اگر رشد پروستات رو به داخل باشد و تورم آن زیاد باشد و مجرای پیشابراه را کاملا ببندد برای اینکه رفلکس ادرار از بین نرود باید از سوند استفاده کنند.
در عمل جراحی کارنت پروستات را از داخل تراش می دهند و این کار با فرستادن فِرِزهای خاصی از داخل آلت انجام می دهد و در نتیجه شکم را نمی شکافند.
همچنین از داروی شیمیایی پرازوسین شب ها یک عدد قبل از خواب (تا دو عدد) تجویز می شود که هم فشار خون را پائین می آورد و هم تورم آن را درمان می کند.
از داروی گیاهی پروستاتان نیز می توان استفاده کرد بدین منظور باید هر شب قبل از مغرب یک عدد استفاده کرد.
همچنین است قرص اومنیک مِر در بسته های سی عددی که قرصی خارجی است. همچنین است مصرف کپسول مدالوسین که در داخل کشور تولید می شود و در درمان تورم خوش خیم پروستات می تواند مؤثر باشد که البته نباید همزمان با داروی پرازوسین مصرف شود و همچنین در کودکان و بزرگسالان نباشد مصرف شود. روزی یک عدد از آن که اگر نیم ساعت بعد از غذا باشد مصرف می شود.
اگر سه عامل ذیل وجود داشته باشد به سراغ عمل پروستات باید رفت:
1.اگر وزن غده ی پروستات به بیستو پنج گرم برسد.
2.اگر از مجرای بول خون جاری شود.
3.اگر هنگام تخلیه ی بول سوزش زیادی وجود داشته باشد.
عوامل ایجاد تورم پروستات
1.مصرف قند و شکر شیمیایی
2.مصرف شیرینیجات غیر طبیعی
3.مصرف انواع نوشابه های گازدار و آب میوه های شیمیایی
4.مصرف زیاد گوشت قرمز مخصوصا گوشت گاو و گوشت شکار
5.مصرف روغن جامد و چربی با ترانس بالا
6.مصرف سرخ کردنی ها مخصوصا گوجه فرنگی و رب آن که در روغن سرخ می شود از این رو املت، یتیمچه و مانند آن از عوامل ایجاد بیماری فوق است.
7.کم تحرکی و زیاد یک جا نشستن.
8.عدم مجامعت صحیح (مثلا گاه افراد برای لذت بیشتر، منی را نگه می دارند یا از اسپره یا ژل های تأخیری استفاده می کنند. همچنین است عدم مجامعت مانند کسانی که زن ندارند.)
درمان پروستات:
1.تخمه ی خام کدو (اگر معده قوی است با پوست و الا مغز آن به مقدار یک قاشق غذاخوری در بیست و چهار ساعت)
2.عرق بید
3.جوشانده ی برگ بید
4.خربزه بعد از غذا به مقدار یک قاچ با پوست در بیست و چهار ساعت. این میوه حتی برای بزرگسالان هم مفید است و بعد از چند روز اثر آن ظاهر می شود. در روایات آمده است که خربزه را نباید با شکم گرسنه خورد.
5.مویز سیاه (کشمش انگور سیاه) که هسته های آن را در می آورند و به جای آن چند دانه تخم فلفل (دلمه ای یا غیر آن) می گذارند. (اگر کسی یبوست دارد تخم انگور را در نیاورد و هسته ها را هم بجود)
6.مصرف گوجه فرنگی خام به صورت سالاد یا کبابی (با حرارت غیر مستقیم آتش) البته در مصرف گوجه نباید از سس استفاده کرد زیرا ترانس چربی آن بالا است.
7.مصرف سپند یا اسپند به مقدار روزی سه تا چهار دانه و اگر تورم پروستات زیاد است تا چهارده عدد هم می توان افزایش داد و بعد از مدتی اندکی آن را کم کرد. زیاد خوردن سپند موجب مسمومیت است. سپند خواص بسیاری دارد که از جمله ایجاد شجاعت در فرد است.
8.شاه تره
9.چای کمرنگ
10.سوپ رقیق
11.راه مرغ بدون پوست
12.زرشک مخصوصا زرشک خام (مخصوصا هنگامی که فرد مواد نشاسته ای مانند سیب زمینی، ماکارونی و مانند آن) در بیست و چهار ساعت یک قاشق غذاخوری که خون را هم رقیق می کند.
13.مصرف ذرت و حبوبات
14.روزی یک عدد کیوی رسیده (پرز کیوی ایجاد آسم می کند) مصرف کیوی مخصوصا با پوست مسهل است.
15.گرمک که یک میوی جالیزی است (که اگر عصرانه مصرف شود مناسب است.)

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo